Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İNSAN ZİHNİ, BİLİM VE PSİKOLOJİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Fatma GİRGİN KARDEŞ |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Erol YILDIRIM, Öğr.Gör. Fatma GİRGİN KARDEŞ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin ana amacı, psikoloji ile ilgili farklı konu ve kavramlar arasında bağ kurarak anlama ve düşünme tutarlılığını geliştirmektir. Bu nedenle, bu ders, uygulama, analiz, sentez ve değerlendirme yoluyla psikoloji ile ilişkili bilgilerin genişletilmesi ve entegre edilmesini sağlar. Dolayısıyla, bu ders genel olarak eleştirel düşünme becerilerini güçlendirmeyi amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Psikoloji Bilimine Bakış,Yanlışlanabilirlik,Esasicilik ve Operasyonellik,Görüşler, Vakalar, Kanıtlar ve Plasebo Etkileri,Korelasyon ve Nedensellik,Kontrol,Psikolojide Yapaylık Eleştirisi ,Einstein Sendromundan Kaçınma: Kanıtların Birleştirilmesinin Önemi,Birden Fazla Sebep Sorunu,İnsan Bilincinin Aşil Topuğu: Olasılıksal Akıl Yürütme,Psikolojide Şansın Rolü,Bilimde Eleştiri,Hücreden Zihne,Zihinden Davranışa; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Psikoloji bilimindeki problemlerin nasıl ele alınabileceğini kavrayabilmek | 10, 16, 21, 9 | A |
Bilimsel bilginin nasıl elde edildiğini anlamak | 12, 19, 37, 9 | A |
Eleştirel düşünme bakış açısını kazanmak | 19, 9 | A |
Kanıta dayalı karar verme mantığını uygulamak | 14, 9 | A |
Hem akademik hem de popüler bilimsel konulardan hareketle sosyal bilim araştırmaları genelinde kritik yapan bir tüketici olmak. | 19, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Psikoloji Bilimine Bakış | Bölüm 1 |
2 | Yanlışlanabilirlik | Bölüm 2 |
3 | Esasicilik ve Operasyonellik | Bölüm 3 |
4 | Görüşler, Vakalar, Kanıtlar ve Plasebo Etkileri | Bölüm 4 |
5 | Korelasyon ve Nedensellik | Bölüm 5 |
6 | Kontrol | Bölüm 6 |
7 | Psikolojide Yapaylık Eleştirisi | Bölüm 7 |
8 | Einstein Sendromundan Kaçınma: Kanıtların Birleştirilmesinin Önemi | Bölüm 8 |
9 | Birden Fazla Sebep Sorunu | Bölüm 9 |
10 | İnsan Bilincinin Aşil Topuğu: Olasılıksal Akıl Yürütme | Bölüm 10 |
11 | Psikolojide Şansın Rolü | Bölüm 11 |
12 | Bilimde Eleştiri | Bölüm 12 |
13 | Hücreden Zihne | Güncel makaleler |
14 | Zihinden Davranışa | Güncel makaleler |
Kaynak |
Stanovich, K. E. (2012). How to think straight about psychology (10th ed.). Boston: Pearson. |
Seçili makaleler |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | ||||||
2 | PY2. Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | ||||||
3 | PY3. Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | ||||||
4 | PY4. Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | ||||||
5 | PY5. Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | ||||||
6 | PY6. Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | ||||||
7 | PY7. Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | ||||||
8 | PY8. Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | ||||||
9 | PY9. Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | ||||||
10 | PY10. Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
11 | PY11. Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | ||||||
12 | PY12. Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | ||||||
13 | PY13. Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | ||||||
14 | PY14. Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 1 | 14 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 15 | 15 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 81 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(81/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İNSAN ZİHNİ, BİLİM VE PSİKOLOJİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Fatma GİRGİN KARDEŞ |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Erol YILDIRIM, Öğr.Gör. Fatma GİRGİN KARDEŞ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin ana amacı, psikoloji ile ilgili farklı konu ve kavramlar arasında bağ kurarak anlama ve düşünme tutarlılığını geliştirmektir. Bu nedenle, bu ders, uygulama, analiz, sentez ve değerlendirme yoluyla psikoloji ile ilişkili bilgilerin genişletilmesi ve entegre edilmesini sağlar. Dolayısıyla, bu ders genel olarak eleştirel düşünme becerilerini güçlendirmeyi amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Psikoloji Bilimine Bakış,Yanlışlanabilirlik,Esasicilik ve Operasyonellik,Görüşler, Vakalar, Kanıtlar ve Plasebo Etkileri,Korelasyon ve Nedensellik,Kontrol,Psikolojide Yapaylık Eleştirisi ,Einstein Sendromundan Kaçınma: Kanıtların Birleştirilmesinin Önemi,Birden Fazla Sebep Sorunu,İnsan Bilincinin Aşil Topuğu: Olasılıksal Akıl Yürütme,Psikolojide Şansın Rolü,Bilimde Eleştiri,Hücreden Zihne,Zihinden Davranışa; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Psikoloji bilimindeki problemlerin nasıl ele alınabileceğini kavrayabilmek | 10, 16, 21, 9 | A |
Bilimsel bilginin nasıl elde edildiğini anlamak | 12, 19, 37, 9 | A |
Eleştirel düşünme bakış açısını kazanmak | 19, 9 | A |
Kanıta dayalı karar verme mantığını uygulamak | 14, 9 | A |
Hem akademik hem de popüler bilimsel konulardan hareketle sosyal bilim araştırmaları genelinde kritik yapan bir tüketici olmak. | 19, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Psikoloji Bilimine Bakış | Bölüm 1 |
2 | Yanlışlanabilirlik | Bölüm 2 |
3 | Esasicilik ve Operasyonellik | Bölüm 3 |
4 | Görüşler, Vakalar, Kanıtlar ve Plasebo Etkileri | Bölüm 4 |
5 | Korelasyon ve Nedensellik | Bölüm 5 |
6 | Kontrol | Bölüm 6 |
7 | Psikolojide Yapaylık Eleştirisi | Bölüm 7 |
8 | Einstein Sendromundan Kaçınma: Kanıtların Birleştirilmesinin Önemi | Bölüm 8 |
9 | Birden Fazla Sebep Sorunu | Bölüm 9 |
10 | İnsan Bilincinin Aşil Topuğu: Olasılıksal Akıl Yürütme | Bölüm 10 |
11 | Psikolojide Şansın Rolü | Bölüm 11 |
12 | Bilimde Eleştiri | Bölüm 12 |
13 | Hücreden Zihne | Güncel makaleler |
14 | Zihinden Davranışa | Güncel makaleler |
Kaynak |
Stanovich, K. E. (2012). How to think straight about psychology (10th ed.). Boston: Pearson. |
Seçili makaleler |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | ||||||
2 | PY2. Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | ||||||
3 | PY3. Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | ||||||
4 | PY4. Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | ||||||
5 | PY5. Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | ||||||
6 | PY6. Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | ||||||
7 | PY7. Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | ||||||
8 | PY8. Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | ||||||
9 | PY9. Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | ||||||
10 | PY10. Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
11 | PY11. Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | ||||||
12 | PY12. Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | ||||||
13 | PY13. Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | ||||||
14 | PY14. Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |