Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SOSYAL PSİKOLOJİDE SEÇME KONULAR | PSY4215539 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı | Çarşamba 18:30-19:15 Çarşamba 19:30-20:15 Çarşamba 20:30-21:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Büşra AKTAŞ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Büşra AKTAŞ, Öğr.Gör. Metin Ege SALTER |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders, bağlanma üzerine temel teoriler, ahlaki psikoloji ve bunlarla iç içe geçen kavramlara genel bir bakış sunmayı amaçlamaktadır. Bu dönem boyunca, öğrencilerden her hafta makaleler okumaları ve tepki yazıları yazmaları istenecektir. Öğrencilerden en az 5 farklı tepki yazısı yazmaları beklenmektedir (yaklaşık 150-300 kelime, sınırlılıkları, sonuçları, gelecek araştırma fikirlerini tartışarak ve sonunda test edilebilir bir hipotez ile). Her öğrenci en az bir kez tartışma lideri olacaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Giriş,Bağlanmaya Giriş,Bağlanma ve Romantik Aşk ,Bağlanma ile İlgili Stratejiler ,Bağlanma ve Bilgi İşleme,Bağlanma ve Politik Yönelim ,Ahlak Psikolojisine Giriş ,Ahlak Psikolojisinde Yeni Entegrasyonlar ,Ahlaki Temeller Teorisi ,Ahlak ve Politik Yönelim ,Ahlaki Yargılar ve Tiksinti Duyarlılığı ,Bağlanma ve Ahlak ,İşbirliği olarak Ahlak; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Sosyal psikolojide klasik perspektiflerin tarihsel gelişimine dair temel bir anlayış edinir 2. Sosyal psikolojinin terim ve kavramları hakkında bilgi edinir 3. Sosyal psikolojideki ampirik araştırmaların sınırlılıkları hakkında bilgi edinir 4. Sosyal psikolojideki güncel eğilimler hakkında bilgi edinir 5. Sosyal psikoloji bilgisini diğer psikoloji alt alanlarıyla entegre edebilir | 1, 10, 14 |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Tam Öğrenme Modeli, 10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş | |
2 | Bağlanmaya Giriş | |
3 | Bağlanma ve Romantik Aşk | |
4 | Bağlanma ile İlgili Stratejiler | |
5 | Bağlanma ve Bilgi İşleme | |
6 | Bağlanma ve Politik Yönelim | |
7 | Ahlak Psikolojisine Giriş | |
8 | Ahlak Psikolojisinde Yeni Entegrasyonlar | |
9 | Ahlaki Temeller Teorisi | |
10 | Ahlak ve Politik Yönelim | |
11 | Ahlaki Yargılar ve Tiksinti Duyarlılığı | |
12 | Bağlanma ve Ahlak | |
13 | İşbirliği olarak Ahlak |
Kaynak |
Bretherton, I. (1992). The origins of attachment theory: John Bowlby and Mary Ainsworth. Developmental psychology, 28(5), 759. Hazan, C., & Shaver, P. (1987). Romantic love conceptualized as an attachment process. Journal of Personality and Social Psychology, 52, 511–524. Mikulincer, M., Shaver, P. R., & Pereg, D. (2003). Attachment theory and affect regulation: The dynamics, development, and cognitive consequences of attachment-related strategies. Motivation and Emotion, 27, 77-102. Mikulincer, M. (1997). Adult attachment style and information processing: individual differences in curiosity and cognitive closure. Journal of personality and social psychology, 72(5), 1217. Koleva, S. P., & Rip, B. (2009). Attachment style and political ideology: A review of contradictory findings. Social Justice Research, 22, 241-258. Gaziano, C. (2017). Adult attachment style and political ideology. Sage open, 7(3), 2158244017724493. Thornhill, R., & Fincher, C. L. (2007). What is the relevance of attachment and life history to political values?. Evolution and Human Behavior, 28(4), 215-222. Yılmaz, O., & Bayrak, F. (2022). Ahlak psikolojisine giriş: temel kavramlar, kuramsal yaklaşımlar ve tartışmalar. REFLEKTİF Sosyal Bilimler Dergisi, 3(1), 27-50. Sunar, D. (2009). Suggestions for a new integration in the psychology of morality. Social and Personality Psychology Compass, 3(4), 447-474. Haidt, J., & Joseph, C. (2004). Intuitive ethics: How innately prepared intuitions generate culturally variable virtues. Daedalus, 133(4), 55-66. Doğruyol, B., Alper, S., & Yilmaz, O. (2019). The five-factor model of the moral foundations theory is stable across WEIRD and non-WEIRD cultures. Personality and Individual Differences, 151, 109547. Graham, J., Haidt, J., & Nosek, B. A. (2009). Liberals and conservatives rely on different sets of moral foundations. Journal of personality and social psychology, 96(5), 1029. Haidt, J., & Graham, J. (2007). When morality opposes justice: Conservatives have moral intuitions that liberals may not recognize. Social justice research, 20(1), 98-116. Yilmaz, O., Harma, M., Bahçekapili, H. G., & Cesur, S. (2016). Validation of the Moral Foundations Questionnaire in Turkey and its relation to cultural schemas of individualism and collectivism. Personality and Individual Differences, 99, 149-154. Inbar, Y., Pizarro, D. A., Knobe, J., & Bloom, P. (2009). Disgust sensitivity predicts intuitive disapproval of gays. Emotion, 9(3), 435. Terrizzi Jr, J. A., Shook, N. J., & Ventis, W. L. (2010). Disgust: A predictor of social conservatism and prejudicial attitudes toward homosexuals. Personality and individual differences, 49(6), 587-592. Koleva, S., Selterman, D., Iyer, R., Ditto, P., & Graham, J. (2014). The moral compass of insecurity: Anxious and avoidant attachment predict moral judgment. Social Psychological and Personality Science, 5(2), 185-194. Shaver, P. R., & Mikulincer, M. (2012). An attachment perspective on morality: Strengthening authentic forms of moral decision making. The social psychology of morality: Exploring the causes of good and evil, 10(1), 257-274. Curry, O. S., Mullins, D. A., & Whitehouse, H. (2019). Is it good to cooperate? Testing the theory of morality-as-cooperation in 60 societies. Current Anthropology, 60(1), 47-69. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | ||||||
3 | Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | X | |||||
4 | Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | ||||||
5 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | ||||||
6 | Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | ||||||
7 | Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | X | |||||
8 | Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | X | |||||
9 | Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | X | |||||
10 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | X | |||||
11 | Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | ||||||
12 | Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | ||||||
13 | Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | ||||||
14 | Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SOSYAL PSİKOLOJİDE SEÇME KONULAR | PSY4215539 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı | Çarşamba 18:30-19:15 Çarşamba 19:30-20:15 Çarşamba 20:30-21:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Büşra AKTAŞ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Büşra AKTAŞ, Öğr.Gör. Metin Ege SALTER |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders, bağlanma üzerine temel teoriler, ahlaki psikoloji ve bunlarla iç içe geçen kavramlara genel bir bakış sunmayı amaçlamaktadır. Bu dönem boyunca, öğrencilerden her hafta makaleler okumaları ve tepki yazıları yazmaları istenecektir. Öğrencilerden en az 5 farklı tepki yazısı yazmaları beklenmektedir (yaklaşık 150-300 kelime, sınırlılıkları, sonuçları, gelecek araştırma fikirlerini tartışarak ve sonunda test edilebilir bir hipotez ile). Her öğrenci en az bir kez tartışma lideri olacaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Giriş,Bağlanmaya Giriş,Bağlanma ve Romantik Aşk ,Bağlanma ile İlgili Stratejiler ,Bağlanma ve Bilgi İşleme,Bağlanma ve Politik Yönelim ,Ahlak Psikolojisine Giriş ,Ahlak Psikolojisinde Yeni Entegrasyonlar ,Ahlaki Temeller Teorisi ,Ahlak ve Politik Yönelim ,Ahlaki Yargılar ve Tiksinti Duyarlılığı ,Bağlanma ve Ahlak ,İşbirliği olarak Ahlak; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Sosyal psikolojide klasik perspektiflerin tarihsel gelişimine dair temel bir anlayış edinir 2. Sosyal psikolojinin terim ve kavramları hakkında bilgi edinir 3. Sosyal psikolojideki ampirik araştırmaların sınırlılıkları hakkında bilgi edinir 4. Sosyal psikolojideki güncel eğilimler hakkında bilgi edinir 5. Sosyal psikoloji bilgisini diğer psikoloji alt alanlarıyla entegre edebilir | 1, 10, 14 |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Tam Öğrenme Modeli, 10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş | |
2 | Bağlanmaya Giriş | |
3 | Bağlanma ve Romantik Aşk | |
4 | Bağlanma ile İlgili Stratejiler | |
5 | Bağlanma ve Bilgi İşleme | |
6 | Bağlanma ve Politik Yönelim | |
7 | Ahlak Psikolojisine Giriş | |
8 | Ahlak Psikolojisinde Yeni Entegrasyonlar | |
9 | Ahlaki Temeller Teorisi | |
10 | Ahlak ve Politik Yönelim | |
11 | Ahlaki Yargılar ve Tiksinti Duyarlılığı | |
12 | Bağlanma ve Ahlak | |
13 | İşbirliği olarak Ahlak |
Kaynak |
Bretherton, I. (1992). The origins of attachment theory: John Bowlby and Mary Ainsworth. Developmental psychology, 28(5), 759. Hazan, C., & Shaver, P. (1987). Romantic love conceptualized as an attachment process. Journal of Personality and Social Psychology, 52, 511–524. Mikulincer, M., Shaver, P. R., & Pereg, D. (2003). Attachment theory and affect regulation: The dynamics, development, and cognitive consequences of attachment-related strategies. Motivation and Emotion, 27, 77-102. Mikulincer, M. (1997). Adult attachment style and information processing: individual differences in curiosity and cognitive closure. Journal of personality and social psychology, 72(5), 1217. Koleva, S. P., & Rip, B. (2009). Attachment style and political ideology: A review of contradictory findings. Social Justice Research, 22, 241-258. Gaziano, C. (2017). Adult attachment style and political ideology. Sage open, 7(3), 2158244017724493. Thornhill, R., & Fincher, C. L. (2007). What is the relevance of attachment and life history to political values?. Evolution and Human Behavior, 28(4), 215-222. Yılmaz, O., & Bayrak, F. (2022). Ahlak psikolojisine giriş: temel kavramlar, kuramsal yaklaşımlar ve tartışmalar. REFLEKTİF Sosyal Bilimler Dergisi, 3(1), 27-50. Sunar, D. (2009). Suggestions for a new integration in the psychology of morality. Social and Personality Psychology Compass, 3(4), 447-474. Haidt, J., & Joseph, C. (2004). Intuitive ethics: How innately prepared intuitions generate culturally variable virtues. Daedalus, 133(4), 55-66. Doğruyol, B., Alper, S., & Yilmaz, O. (2019). The five-factor model of the moral foundations theory is stable across WEIRD and non-WEIRD cultures. Personality and Individual Differences, 151, 109547. Graham, J., Haidt, J., & Nosek, B. A. (2009). Liberals and conservatives rely on different sets of moral foundations. Journal of personality and social psychology, 96(5), 1029. Haidt, J., & Graham, J. (2007). When morality opposes justice: Conservatives have moral intuitions that liberals may not recognize. Social justice research, 20(1), 98-116. Yilmaz, O., Harma, M., Bahçekapili, H. G., & Cesur, S. (2016). Validation of the Moral Foundations Questionnaire in Turkey and its relation to cultural schemas of individualism and collectivism. Personality and Individual Differences, 99, 149-154. Inbar, Y., Pizarro, D. A., Knobe, J., & Bloom, P. (2009). Disgust sensitivity predicts intuitive disapproval of gays. Emotion, 9(3), 435. Terrizzi Jr, J. A., Shook, N. J., & Ventis, W. L. (2010). Disgust: A predictor of social conservatism and prejudicial attitudes toward homosexuals. Personality and individual differences, 49(6), 587-592. Koleva, S., Selterman, D., Iyer, R., Ditto, P., & Graham, J. (2014). The moral compass of insecurity: Anxious and avoidant attachment predict moral judgment. Social Psychological and Personality Science, 5(2), 185-194. Shaver, P. R., & Mikulincer, M. (2012). An attachment perspective on morality: Strengthening authentic forms of moral decision making. The social psychology of morality: Exploring the causes of good and evil, 10(1), 257-274. Curry, O. S., Mullins, D. A., & Whitehouse, H. (2019). Is it good to cooperate? Testing the theory of morality-as-cooperation in 60 societies. Current Anthropology, 60(1), 47-69. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | ||||||
3 | Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | X | |||||
4 | Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | ||||||
5 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | ||||||
6 | Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | ||||||
7 | Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | X | |||||
8 | Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | X | |||||
9 | Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | X | |||||
10 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | X | |||||
11 | Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | ||||||
12 | Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | ||||||
13 | Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | ||||||
14 | Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |