Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
AHLAK PSİKOLOJİSİPSY3114401Güz Dönemi3+036
Ders Programı

Cuma 11:00-11:45

Cuma 12:00-12:45

Cuma 12:45-13:30

Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Büşra AKTAŞ
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Büşra AKTAŞ
Dersin YardımcılarıBu ders; bilişsel temelli ahlak kuramları, sosyal alan kuramı, ahlaki sezgiler, ahlaki duygular, ahlaki güdüler, bebeklik döneminde ahlak, çocukluk döneminde ahlak, adalet gelişimi, adalet gelişiminde kaynak kısıtlılığı ve adalet gelişiminde itibar kaygısını rolü konularını içermektedir. Her haftanın konusu ile ilgili makaleler verilecektir. Öğrencilerin derse ilgili okumayı yapmış olarak gelmeleri ve sınıf tartışmalarına katkı sunmaları beklenmektedir. Akademik intihal veya kopya durumları disiplin kuruluna bildirilecektir. Dersin takip edilmesi gereken bir kitabı yoktur. Derse katılım beklenmektedir.
Dersin AmacıBu dersin amacı öğrencilere ahlak psikolojisi ile ilgili çeşitli kuramsal yaklaşımları ve bilimsel araştırmaları tanıtmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Giriş,Ahlakın Bilişsel Gelişimsel Modelleri,Sosyal Alan Kuramı,Ahlaki Sezgiler,Ahlaki Duygular,Politik ve Ahlaki Kararlar,Politik ve Ahlaki Kararlar II,vize,Ahlaki Güdüler,Bebeklik Döneminde Ahlak,Çocukluk Döneminde Ahlak I,Çocukluk Döneminde Ahlak II - Adalet Gelişimi,Çocukluk Döneminde Ahlak III - Adalet ve İtibar Kaygısı,Çocukluk Döneminde Ahlak - Adalet ve Kaynakların Kısıtlılığı IV,Final; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Bu ders; bilişsel temelli ahlak kuramları, sosyal alan kuramı, ahlaki sezgiler, ahlaki duygular, ahlaki güdüler, bebeklik döneminde ahlak, çocukluk döneminde ahlak, adalet gelişimi, adalet gelişiminde kaynak kısıtlılığı ve adalet gelişiminde itibar kaygısını rolü konularını içermektedir. Her haftanın konusu ile ilgili makaleler verilecektir. Öğrencilerin derse ilgili okumayı yapmış olarak gelmeleri ve sınıf tartışmalarına katkı sunmaları beklenmektedir. Akademik intihal veya kopya durumları disiplin kuruluna bildirilecektir. Dersin takip edilmesi gereken bir kitabı yoktur. Derse katılım beklenmektedir.A
Öğretim Yöntemleri:
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Giriş
2Ahlakın Bilişsel Gelişimsel Modelleri
3Sosyal Alan Kuramı
4Ahlaki Sezgiler
5Ahlaki Duygular
6Politik ve Ahlaki Kararlar
7Politik ve Ahlaki Kararlar II
8vize
9Ahlaki Güdüler
10Bebeklik Döneminde Ahlak
11Çocukluk Döneminde Ahlak I
12Çocukluk Döneminde Ahlak II - Adalet Gelişimi
13Çocukluk Döneminde Ahlak III - Adalet ve İtibar Kaygısı
14Çocukluk Döneminde Ahlak - Adalet ve Kaynakların Kısıtlılığı IV
15Final
Kaynak
Krebs, D. L., & Denton, K. (2005). Toward a More Pragmatic Approach to Morality: A Critical Evaluation of Kohlberg’s Model. Psychological Review, 112(3), 629–649. Turiel, E., & Banas, K. A. (2020). The development of moral and social judgments: Social contexts and processes of coordination. Eurasian Journal of Educational Research, 20(85), 23-44. Haidt, J. (2001). The emotional dog and its rational tail: A social intuitionist approach to moral judgment. Psychological Review, 108, 814-834. Rozin, P., Lowery, L., Imada, S., & Haidt, J. (1999) The moral-emotion triad hypothesis: A mapping between three moral emotions (contempt, anger, disgust) and three moral ethics (community, autonomy, divinity). Journal of Personality and Social Psychology, 76, 574-586. Inbar, Y., Pizarro, D. A., & Bloom, P. (2012). Disgusting smells cause decreased liking of gay men. Emotion, 12, 23-27. Graham, J., Haidt, J., & Nosek, B. (2009). Liberals and conservatives use different sets of moral foundations. Journal of Personality and Social Psychology, 96, 1029- 1046. Terrizzi Jr, J. A., Shook, N. J., & Ventis, W. L. (2010). Disgust: A predictor of social conservatism and prejudicial attitudes toward homosexuals. Personality and Individual Differences, 49(6), 587-592. Inbar, Y., Pizarro, D. A., & Bloom, P. (2009). Conservatives are more easily disgusted than liberals. Cognition and Emotion, 23(4), 714-725. Rai, T. S., & Fiske, A. P. (2011). Moral psychology is relationship regulation: Moral motives for unity, hierarchy, equality, and proportionality. Psychological Review, 118, 57–75. Hamlin, J. K., Wynn, K., & Bloom, P. (2007). Social evaluation in preverbal infants. Nature, 450, 557-559. Sloane, S., Baillargeon, R., & Premack, D. (2012). Do infants have a sense of fairness? Psychological Science, 23, 196-204.Dahl, A., & Killen, M. (2018). A developmental perspective on the origins of morality in infancy and early childhood. Frontiers in Psychology, 9, 1736. Blake, P. R., & McAuliffe, K. (2011). “I had so much it didn’t seem fair”: Eight-year-olds reject two forms of inequity. Cognition, 120(2), 215-224. Blake, P. R., et al. (2015). The ontogeny of fairness in seven societies. Nature, 528(7581), 258-261. Engelmann, J. M., & Rapp, D. J. (2018). The influence of reputational concerns on children's prosociality. Current Opinion in Psychology, 20, 92-95. McAuliffe, K., Blake, P. R., & Warneken, F. (2020). Costly fairness in children is influenced by who is watching. Developmental Psychology, 56(4), 773-782. Paulus, M. (2015). Children’s inequity aversion depends on culture: A cross-cultural comparison. Journal of Experimental Child Psychology, 132, 240-246. Zhang, Z., & Benozio, A. (2021). Waste aversion reduces inequity aversion among Chinese children. Child Development, 92(6), 2465-2477.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir.
X
2
Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir.
X
3
Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir.
X
4
Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir.
X
5
Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir.
X
6
Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir.
X
7
Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir.
X
8
Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir.
X
9
Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir.
X
10
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
11
Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir.
X
12
Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir.
X
13
Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder.
X
14
Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati15345
Rehberli Problem Çözme15230
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi15345
Okul Dışı Diğer Faaliyetler15230
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı3515
Genel Sınav ve Hazırlığı122
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)167
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(167/30)6
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
AHLAK PSİKOLOJİSİPSY3114401Güz Dönemi3+036
Ders Programı

Cuma 11:00-11:45

Cuma 12:00-12:45

Cuma 12:45-13:30

Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Büşra AKTAŞ
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Büşra AKTAŞ
Dersin YardımcılarıBu ders; bilişsel temelli ahlak kuramları, sosyal alan kuramı, ahlaki sezgiler, ahlaki duygular, ahlaki güdüler, bebeklik döneminde ahlak, çocukluk döneminde ahlak, adalet gelişimi, adalet gelişiminde kaynak kısıtlılığı ve adalet gelişiminde itibar kaygısını rolü konularını içermektedir. Her haftanın konusu ile ilgili makaleler verilecektir. Öğrencilerin derse ilgili okumayı yapmış olarak gelmeleri ve sınıf tartışmalarına katkı sunmaları beklenmektedir. Akademik intihal veya kopya durumları disiplin kuruluna bildirilecektir. Dersin takip edilmesi gereken bir kitabı yoktur. Derse katılım beklenmektedir.
Dersin AmacıBu dersin amacı öğrencilere ahlak psikolojisi ile ilgili çeşitli kuramsal yaklaşımları ve bilimsel araştırmaları tanıtmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Giriş,Ahlakın Bilişsel Gelişimsel Modelleri,Sosyal Alan Kuramı,Ahlaki Sezgiler,Ahlaki Duygular,Politik ve Ahlaki Kararlar,Politik ve Ahlaki Kararlar II,vize,Ahlaki Güdüler,Bebeklik Döneminde Ahlak,Çocukluk Döneminde Ahlak I,Çocukluk Döneminde Ahlak II - Adalet Gelişimi,Çocukluk Döneminde Ahlak III - Adalet ve İtibar Kaygısı,Çocukluk Döneminde Ahlak - Adalet ve Kaynakların Kısıtlılığı IV,Final; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Bu ders; bilişsel temelli ahlak kuramları, sosyal alan kuramı, ahlaki sezgiler, ahlaki duygular, ahlaki güdüler, bebeklik döneminde ahlak, çocukluk döneminde ahlak, adalet gelişimi, adalet gelişiminde kaynak kısıtlılığı ve adalet gelişiminde itibar kaygısını rolü konularını içermektedir. Her haftanın konusu ile ilgili makaleler verilecektir. Öğrencilerin derse ilgili okumayı yapmış olarak gelmeleri ve sınıf tartışmalarına katkı sunmaları beklenmektedir. Akademik intihal veya kopya durumları disiplin kuruluna bildirilecektir. Dersin takip edilmesi gereken bir kitabı yoktur. Derse katılım beklenmektedir.A
Öğretim Yöntemleri:
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Giriş
2Ahlakın Bilişsel Gelişimsel Modelleri
3Sosyal Alan Kuramı
4Ahlaki Sezgiler
5Ahlaki Duygular
6Politik ve Ahlaki Kararlar
7Politik ve Ahlaki Kararlar II
8vize
9Ahlaki Güdüler
10Bebeklik Döneminde Ahlak
11Çocukluk Döneminde Ahlak I
12Çocukluk Döneminde Ahlak II - Adalet Gelişimi
13Çocukluk Döneminde Ahlak III - Adalet ve İtibar Kaygısı
14Çocukluk Döneminde Ahlak - Adalet ve Kaynakların Kısıtlılığı IV
15Final
Kaynak
Krebs, D. L., & Denton, K. (2005). Toward a More Pragmatic Approach to Morality: A Critical Evaluation of Kohlberg’s Model. Psychological Review, 112(3), 629–649. Turiel, E., & Banas, K. A. (2020). The development of moral and social judgments: Social contexts and processes of coordination. Eurasian Journal of Educational Research, 20(85), 23-44. Haidt, J. (2001). The emotional dog and its rational tail: A social intuitionist approach to moral judgment. Psychological Review, 108, 814-834. Rozin, P., Lowery, L., Imada, S., & Haidt, J. (1999) The moral-emotion triad hypothesis: A mapping between three moral emotions (contempt, anger, disgust) and three moral ethics (community, autonomy, divinity). Journal of Personality and Social Psychology, 76, 574-586. Inbar, Y., Pizarro, D. A., & Bloom, P. (2012). Disgusting smells cause decreased liking of gay men. Emotion, 12, 23-27. Graham, J., Haidt, J., & Nosek, B. (2009). Liberals and conservatives use different sets of moral foundations. Journal of Personality and Social Psychology, 96, 1029- 1046. Terrizzi Jr, J. A., Shook, N. J., & Ventis, W. L. (2010). Disgust: A predictor of social conservatism and prejudicial attitudes toward homosexuals. Personality and Individual Differences, 49(6), 587-592. Inbar, Y., Pizarro, D. A., & Bloom, P. (2009). Conservatives are more easily disgusted than liberals. Cognition and Emotion, 23(4), 714-725. Rai, T. S., & Fiske, A. P. (2011). Moral psychology is relationship regulation: Moral motives for unity, hierarchy, equality, and proportionality. Psychological Review, 118, 57–75. Hamlin, J. K., Wynn, K., & Bloom, P. (2007). Social evaluation in preverbal infants. Nature, 450, 557-559. Sloane, S., Baillargeon, R., & Premack, D. (2012). Do infants have a sense of fairness? Psychological Science, 23, 196-204.Dahl, A., & Killen, M. (2018). A developmental perspective on the origins of morality in infancy and early childhood. Frontiers in Psychology, 9, 1736. Blake, P. R., & McAuliffe, K. (2011). “I had so much it didn’t seem fair”: Eight-year-olds reject two forms of inequity. Cognition, 120(2), 215-224. Blake, P. R., et al. (2015). The ontogeny of fairness in seven societies. Nature, 528(7581), 258-261. Engelmann, J. M., & Rapp, D. J. (2018). The influence of reputational concerns on children's prosociality. Current Opinion in Psychology, 20, 92-95. McAuliffe, K., Blake, P. R., & Warneken, F. (2020). Costly fairness in children is influenced by who is watching. Developmental Psychology, 56(4), 773-782. Paulus, M. (2015). Children’s inequity aversion depends on culture: A cross-cultural comparison. Journal of Experimental Child Psychology, 132, 240-246. Zhang, Z., & Benozio, A. (2021). Waste aversion reduces inequity aversion among Chinese children. Child Development, 92(6), 2465-2477.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir.
X
2
Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir.
X
3
Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir.
X
4
Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir.
X
5
Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir.
X
6
Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir.
X
7
Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir.
X
8
Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir.
X
9
Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir.
X
10
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
11
Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir.
X
12
Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir.
X
13
Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder.
X
14
Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 13:48Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 13:50