Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
AHLAK PSİKOLOJİSİ | PSY3114401 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı | Cuma 11:00-11:45 Cuma 12:00-12:45 Cuma 12:45-13:30 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Büşra AKTAŞ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Büşra AKTAŞ |
Dersin Yardımcıları | Bu ders; bilişsel temelli ahlak kuramları, sosyal alan kuramı, ahlaki sezgiler, ahlaki duygular, ahlaki güdüler, bebeklik döneminde ahlak, çocukluk döneminde ahlak, adalet gelişimi, adalet gelişiminde kaynak kısıtlılığı ve adalet gelişiminde itibar kaygısını rolü konularını içermektedir. Her haftanın konusu ile ilgili makaleler verilecektir. Öğrencilerin derse ilgili okumayı yapmış olarak gelmeleri ve sınıf tartışmalarına katkı sunmaları beklenmektedir. Akademik intihal veya kopya durumları disiplin kuruluna bildirilecektir. Dersin takip edilmesi gereken bir kitabı yoktur. Derse katılım beklenmektedir. |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı öğrencilere ahlak psikolojisi ile ilgili çeşitli kuramsal yaklaşımları ve bilimsel araştırmaları tanıtmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Giriş,Ahlakın Bilişsel Gelişimsel Modelleri,Sosyal Alan Kuramı,Ahlaki Sezgiler,Ahlaki Duygular,Politik ve Ahlaki Kararlar,Politik ve Ahlaki Kararlar II,vize,Ahlaki Güdüler,Bebeklik Döneminde Ahlak,Çocukluk Döneminde Ahlak I,Çocukluk Döneminde Ahlak II - Adalet Gelişimi,Çocukluk Döneminde Ahlak III - Adalet ve İtibar Kaygısı,Çocukluk Döneminde Ahlak - Adalet ve Kaynakların Kısıtlılığı IV,Final; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bu ders; bilişsel temelli ahlak kuramları, sosyal alan kuramı, ahlaki sezgiler, ahlaki duygular, ahlaki güdüler, bebeklik döneminde ahlak, çocukluk döneminde ahlak, adalet gelişimi, adalet gelişiminde kaynak kısıtlılığı ve adalet gelişiminde itibar kaygısını rolü konularını içermektedir. Her haftanın konusu ile ilgili makaleler verilecektir. Öğrencilerin derse ilgili okumayı yapmış olarak gelmeleri ve sınıf tartışmalarına katkı sunmaları beklenmektedir. Akademik intihal veya kopya durumları disiplin kuruluna bildirilecektir. Dersin takip edilmesi gereken bir kitabı yoktur. Derse katılım beklenmektedir. | A |
Öğretim Yöntemleri: | |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş | |
2 | Ahlakın Bilişsel Gelişimsel Modelleri | |
3 | Sosyal Alan Kuramı | |
4 | Ahlaki Sezgiler | |
5 | Ahlaki Duygular | |
6 | Politik ve Ahlaki Kararlar | |
7 | Politik ve Ahlaki Kararlar II | |
8 | vize | |
9 | Ahlaki Güdüler | |
10 | Bebeklik Döneminde Ahlak | |
11 | Çocukluk Döneminde Ahlak I | |
12 | Çocukluk Döneminde Ahlak II - Adalet Gelişimi | |
13 | Çocukluk Döneminde Ahlak III - Adalet ve İtibar Kaygısı | |
14 | Çocukluk Döneminde Ahlak - Adalet ve Kaynakların Kısıtlılığı IV | |
15 | Final |
Kaynak |
Krebs, D. L., & Denton, K. (2005). Toward a More Pragmatic Approach to Morality: A Critical Evaluation of Kohlberg’s Model. Psychological Review, 112(3), 629–649. Turiel, E., & Banas, K. A. (2020). The development of moral and social judgments: Social contexts and processes of coordination. Eurasian Journal of Educational Research, 20(85), 23-44. Haidt, J. (2001). The emotional dog and its rational tail: A social intuitionist approach to moral judgment. Psychological Review, 108, 814-834. Rozin, P., Lowery, L., Imada, S., & Haidt, J. (1999) The moral-emotion triad hypothesis: A mapping between three moral emotions (contempt, anger, disgust) and three moral ethics (community, autonomy, divinity). Journal of Personality and Social Psychology, 76, 574-586. Inbar, Y., Pizarro, D. A., & Bloom, P. (2012). Disgusting smells cause decreased liking of gay men. Emotion, 12, 23-27. Graham, J., Haidt, J., & Nosek, B. (2009). Liberals and conservatives use different sets of moral foundations. Journal of Personality and Social Psychology, 96, 1029- 1046. Terrizzi Jr, J. A., Shook, N. J., & Ventis, W. L. (2010). Disgust: A predictor of social conservatism and prejudicial attitudes toward homosexuals. Personality and Individual Differences, 49(6), 587-592. Inbar, Y., Pizarro, D. A., & Bloom, P. (2009). Conservatives are more easily disgusted than liberals. Cognition and Emotion, 23(4), 714-725. Rai, T. S., & Fiske, A. P. (2011). Moral psychology is relationship regulation: Moral motives for unity, hierarchy, equality, and proportionality. Psychological Review, 118, 57–75. Hamlin, J. K., Wynn, K., & Bloom, P. (2007). Social evaluation in preverbal infants. Nature, 450, 557-559. Sloane, S., Baillargeon, R., & Premack, D. (2012). Do infants have a sense of fairness? Psychological Science, 23, 196-204.Dahl, A., & Killen, M. (2018). A developmental perspective on the origins of morality in infancy and early childhood. Frontiers in Psychology, 9, 1736. Blake, P. R., & McAuliffe, K. (2011). “I had so much it didn’t seem fair”: Eight-year-olds reject two forms of inequity. Cognition, 120(2), 215-224. Blake, P. R., et al. (2015). The ontogeny of fairness in seven societies. Nature, 528(7581), 258-261. Engelmann, J. M., & Rapp, D. J. (2018). The influence of reputational concerns on children's prosociality. Current Opinion in Psychology, 20, 92-95. McAuliffe, K., Blake, P. R., & Warneken, F. (2020). Costly fairness in children is influenced by who is watching. Developmental Psychology, 56(4), 773-782. Paulus, M. (2015). Children’s inequity aversion depends on culture: A cross-cultural comparison. Journal of Experimental Child Psychology, 132, 240-246. Zhang, Z., & Benozio, A. (2021). Waste aversion reduces inequity aversion among Chinese children. Child Development, 92(6), 2465-2477. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | X | |||||
3 | Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | X | |||||
4 | Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | X | |||||
6 | Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | X | |||||
7 | Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | X | |||||
8 | Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | X | |||||
9 | Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | X | |||||
10 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
11 | Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | X | |||||
12 | Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | X | |||||
13 | Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | X | |||||
14 | Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 15 | 3 | 45 | |||
Rehberli Problem Çözme | 15 | 2 | 30 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 15 | 3 | 45 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 15 | 2 | 30 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 3 | 5 | 15 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 2 | 2 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 167 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(167/30) | 6 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
AHLAK PSİKOLOJİSİ | PSY3114401 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı | Cuma 11:00-11:45 Cuma 12:00-12:45 Cuma 12:45-13:30 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Büşra AKTAŞ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Büşra AKTAŞ |
Dersin Yardımcıları | Bu ders; bilişsel temelli ahlak kuramları, sosyal alan kuramı, ahlaki sezgiler, ahlaki duygular, ahlaki güdüler, bebeklik döneminde ahlak, çocukluk döneminde ahlak, adalet gelişimi, adalet gelişiminde kaynak kısıtlılığı ve adalet gelişiminde itibar kaygısını rolü konularını içermektedir. Her haftanın konusu ile ilgili makaleler verilecektir. Öğrencilerin derse ilgili okumayı yapmış olarak gelmeleri ve sınıf tartışmalarına katkı sunmaları beklenmektedir. Akademik intihal veya kopya durumları disiplin kuruluna bildirilecektir. Dersin takip edilmesi gereken bir kitabı yoktur. Derse katılım beklenmektedir. |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı öğrencilere ahlak psikolojisi ile ilgili çeşitli kuramsal yaklaşımları ve bilimsel araştırmaları tanıtmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Giriş,Ahlakın Bilişsel Gelişimsel Modelleri,Sosyal Alan Kuramı,Ahlaki Sezgiler,Ahlaki Duygular,Politik ve Ahlaki Kararlar,Politik ve Ahlaki Kararlar II,vize,Ahlaki Güdüler,Bebeklik Döneminde Ahlak,Çocukluk Döneminde Ahlak I,Çocukluk Döneminde Ahlak II - Adalet Gelişimi,Çocukluk Döneminde Ahlak III - Adalet ve İtibar Kaygısı,Çocukluk Döneminde Ahlak - Adalet ve Kaynakların Kısıtlılığı IV,Final; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bu ders; bilişsel temelli ahlak kuramları, sosyal alan kuramı, ahlaki sezgiler, ahlaki duygular, ahlaki güdüler, bebeklik döneminde ahlak, çocukluk döneminde ahlak, adalet gelişimi, adalet gelişiminde kaynak kısıtlılığı ve adalet gelişiminde itibar kaygısını rolü konularını içermektedir. Her haftanın konusu ile ilgili makaleler verilecektir. Öğrencilerin derse ilgili okumayı yapmış olarak gelmeleri ve sınıf tartışmalarına katkı sunmaları beklenmektedir. Akademik intihal veya kopya durumları disiplin kuruluna bildirilecektir. Dersin takip edilmesi gereken bir kitabı yoktur. Derse katılım beklenmektedir. | A |
Öğretim Yöntemleri: | |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş | |
2 | Ahlakın Bilişsel Gelişimsel Modelleri | |
3 | Sosyal Alan Kuramı | |
4 | Ahlaki Sezgiler | |
5 | Ahlaki Duygular | |
6 | Politik ve Ahlaki Kararlar | |
7 | Politik ve Ahlaki Kararlar II | |
8 | vize | |
9 | Ahlaki Güdüler | |
10 | Bebeklik Döneminde Ahlak | |
11 | Çocukluk Döneminde Ahlak I | |
12 | Çocukluk Döneminde Ahlak II - Adalet Gelişimi | |
13 | Çocukluk Döneminde Ahlak III - Adalet ve İtibar Kaygısı | |
14 | Çocukluk Döneminde Ahlak - Adalet ve Kaynakların Kısıtlılığı IV | |
15 | Final |
Kaynak |
Krebs, D. L., & Denton, K. (2005). Toward a More Pragmatic Approach to Morality: A Critical Evaluation of Kohlberg’s Model. Psychological Review, 112(3), 629–649. Turiel, E., & Banas, K. A. (2020). The development of moral and social judgments: Social contexts and processes of coordination. Eurasian Journal of Educational Research, 20(85), 23-44. Haidt, J. (2001). The emotional dog and its rational tail: A social intuitionist approach to moral judgment. Psychological Review, 108, 814-834. Rozin, P., Lowery, L., Imada, S., & Haidt, J. (1999) The moral-emotion triad hypothesis: A mapping between three moral emotions (contempt, anger, disgust) and three moral ethics (community, autonomy, divinity). Journal of Personality and Social Psychology, 76, 574-586. Inbar, Y., Pizarro, D. A., & Bloom, P. (2012). Disgusting smells cause decreased liking of gay men. Emotion, 12, 23-27. Graham, J., Haidt, J., & Nosek, B. (2009). Liberals and conservatives use different sets of moral foundations. Journal of Personality and Social Psychology, 96, 1029- 1046. Terrizzi Jr, J. A., Shook, N. J., & Ventis, W. L. (2010). Disgust: A predictor of social conservatism and prejudicial attitudes toward homosexuals. Personality and Individual Differences, 49(6), 587-592. Inbar, Y., Pizarro, D. A., & Bloom, P. (2009). Conservatives are more easily disgusted than liberals. Cognition and Emotion, 23(4), 714-725. Rai, T. S., & Fiske, A. P. (2011). Moral psychology is relationship regulation: Moral motives for unity, hierarchy, equality, and proportionality. Psychological Review, 118, 57–75. Hamlin, J. K., Wynn, K., & Bloom, P. (2007). Social evaluation in preverbal infants. Nature, 450, 557-559. Sloane, S., Baillargeon, R., & Premack, D. (2012). Do infants have a sense of fairness? Psychological Science, 23, 196-204.Dahl, A., & Killen, M. (2018). A developmental perspective on the origins of morality in infancy and early childhood. Frontiers in Psychology, 9, 1736. Blake, P. R., & McAuliffe, K. (2011). “I had so much it didn’t seem fair”: Eight-year-olds reject two forms of inequity. Cognition, 120(2), 215-224. Blake, P. R., et al. (2015). The ontogeny of fairness in seven societies. Nature, 528(7581), 258-261. Engelmann, J. M., & Rapp, D. J. (2018). The influence of reputational concerns on children's prosociality. Current Opinion in Psychology, 20, 92-95. McAuliffe, K., Blake, P. R., & Warneken, F. (2020). Costly fairness in children is influenced by who is watching. Developmental Psychology, 56(4), 773-782. Paulus, M. (2015). Children’s inequity aversion depends on culture: A cross-cultural comparison. Journal of Experimental Child Psychology, 132, 240-246. Zhang, Z., & Benozio, A. (2021). Waste aversion reduces inequity aversion among Chinese children. Child Development, 92(6), 2465-2477. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | X | |||||
3 | Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | X | |||||
4 | Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | X | |||||
6 | Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | X | |||||
7 | Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | X | |||||
8 | Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | X | |||||
9 | Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | X | |||||
10 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
11 | Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | X | |||||
12 | Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | X | |||||
13 | Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | X | |||||
14 | Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |