Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
PSİKOLOJİDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Gökhan MALKOÇ |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Ebru KAYA |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı psikoloji biliminin temel kavramlarına ve gerekli becerilere tanışıklık sağlamaktır. Deneysel çalişmaların yapılış yöntemi ve neden yöntemin bu şekilde uygulandığı dersin ağırlıklı konularındandır. Psikoloji bilminde kullanılan araştırma yöntemlerinin süreçleri ve basamakları, methodlar, ölçme teknikleri, eleştirel düşünme ve temel istatistiki kavramlar öğretilir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Bilimsel yöntem,Psikoloji ve etik,Araştırma yöntemleri 1 (General description),Araştırma yöntemleri 2,Nitel - nicel araştırmalar,Anket,Anket 2,Deneysel yöntemler 1: Nedir?,Deneysel yöntemler 2: Nasıl raporlanır?,Geçerlilik - güvenirlilik,İstatistiksel kavramlar,Tanımlayıcı istatistik,Çıkarımsal istatistik,Genel tekrar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Psikolojide olguların incelenmesine yönelik bilimsel yaklaşımı tanımlar. | 10, 16, 6, 9 | A |
2. Etik ilkeleri psikolojideki araştırmalara uygular. | 10, 16, 6, 9 | A |
3. Literatür taraması yapmayı deneyimler. | 10, 16, 6, 9 | A |
4. Operasyonel tanımlar, değişkenler, güvenilirlik, geçerlik ve örnekleme prosedürleri de dahil olmak üzere araştırma tasarımı ile ilgili temel kavramları edinir. | 10, 16, 6, 9 | A |
5. Psikolojide kullanılan araştırma desenlerinin güçlü ve zayıf yanlarını açıklar. | 10, 16, 6, 9 | A |
6. Farklı araştırma yöntemlerinin sınırlılıkları kapsamında ampirik kanıtlara dayanarak geçerli sonuçlar çıkarır. | 10, 14, 16, 6, 9 | A |
7. APA yazım stilini kullanır. | 10, 13, 14, 16, 2, 6, 9 | A, E |
8. Psikolojide kullanılan istatistikle ilgili temel mantıksal kavramları tanır. | 10, 16, 6, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilimsel yöntem | Research Methods in Psychology - 1.Kısım |
2 | Psikoloji ve etik | Research Methods in Psychology - 1.Kısım |
3 | Araştırma yöntemleri 1 (General description) | |
4 | Araştırma yöntemleri 2 | |
5 | Nitel - nicel araştırmalar | Research Methods in Psychology - 2.Kısım |
6 | Anket | Research Methods in Psychology - 2.Kısım |
7 | Anket 2 | |
8 | Deneysel yöntemler 1: Nedir? | How to Design and Report Experiments - 1. Kısım |
9 | Deneysel yöntemler 2: Nasıl raporlanır? | How to Design and Report Experiments - 3. Kısım |
10 | Geçerlilik - güvenirlilik | |
11 | İstatistiksel kavramlar | How to Design and Report Experiments - 2.Kısım |
12 | Tanımlayıcı istatistik | How to Design and Report Experiments - 2.Kısım |
13 | Çıkarımsal istatistik | How to Design and Report Experiments - 2.Kısım |
14 | Genel tekrar |
Kaynak |
How to Design and Report Experiments by Andy Field; Statistics Without Maths for Psychology by Christine P. Dancey and John Reidy; Research Methods in Psychology by John J Shaughnessy , Eugene B Zechmeister and Jeanne S Zechmeister |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | X | |||||
3 | Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | X | |||||
4 | Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | X | |||||
6 | Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | X | |||||
7 | Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | X | |||||
8 | Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | ||||||
9 | Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | ||||||
10 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
11 | Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | ||||||
12 | Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | X | |||||
13 | Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | ||||||
14 | Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 3 | 8 | 24 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 40 | 40 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 4 | 4 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 25 | 25 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 30 | 30 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 165 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(165/30) | 6 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
PSİKOLOJİDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Gökhan MALKOÇ |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Ebru KAYA |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı psikoloji biliminin temel kavramlarına ve gerekli becerilere tanışıklık sağlamaktır. Deneysel çalişmaların yapılış yöntemi ve neden yöntemin bu şekilde uygulandığı dersin ağırlıklı konularındandır. Psikoloji bilminde kullanılan araştırma yöntemlerinin süreçleri ve basamakları, methodlar, ölçme teknikleri, eleştirel düşünme ve temel istatistiki kavramlar öğretilir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Bilimsel yöntem,Psikoloji ve etik,Araştırma yöntemleri 1 (General description),Araştırma yöntemleri 2,Nitel - nicel araştırmalar,Anket,Anket 2,Deneysel yöntemler 1: Nedir?,Deneysel yöntemler 2: Nasıl raporlanır?,Geçerlilik - güvenirlilik,İstatistiksel kavramlar,Tanımlayıcı istatistik,Çıkarımsal istatistik,Genel tekrar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Psikolojide olguların incelenmesine yönelik bilimsel yaklaşımı tanımlar. | 10, 16, 6, 9 | A |
2. Etik ilkeleri psikolojideki araştırmalara uygular. | 10, 16, 6, 9 | A |
3. Literatür taraması yapmayı deneyimler. | 10, 16, 6, 9 | A |
4. Operasyonel tanımlar, değişkenler, güvenilirlik, geçerlik ve örnekleme prosedürleri de dahil olmak üzere araştırma tasarımı ile ilgili temel kavramları edinir. | 10, 16, 6, 9 | A |
5. Psikolojide kullanılan araştırma desenlerinin güçlü ve zayıf yanlarını açıklar. | 10, 16, 6, 9 | A |
6. Farklı araştırma yöntemlerinin sınırlılıkları kapsamında ampirik kanıtlara dayanarak geçerli sonuçlar çıkarır. | 10, 14, 16, 6, 9 | A |
7. APA yazım stilini kullanır. | 10, 13, 14, 16, 2, 6, 9 | A, E |
8. Psikolojide kullanılan istatistikle ilgili temel mantıksal kavramları tanır. | 10, 16, 6, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilimsel yöntem | Research Methods in Psychology - 1.Kısım |
2 | Psikoloji ve etik | Research Methods in Psychology - 1.Kısım |
3 | Araştırma yöntemleri 1 (General description) | |
4 | Araştırma yöntemleri 2 | |
5 | Nitel - nicel araştırmalar | Research Methods in Psychology - 2.Kısım |
6 | Anket | Research Methods in Psychology - 2.Kısım |
7 | Anket 2 | |
8 | Deneysel yöntemler 1: Nedir? | How to Design and Report Experiments - 1. Kısım |
9 | Deneysel yöntemler 2: Nasıl raporlanır? | How to Design and Report Experiments - 3. Kısım |
10 | Geçerlilik - güvenirlilik | |
11 | İstatistiksel kavramlar | How to Design and Report Experiments - 2.Kısım |
12 | Tanımlayıcı istatistik | How to Design and Report Experiments - 2.Kısım |
13 | Çıkarımsal istatistik | How to Design and Report Experiments - 2.Kısım |
14 | Genel tekrar |
Kaynak |
How to Design and Report Experiments by Andy Field; Statistics Without Maths for Psychology by Christine P. Dancey and John Reidy; Research Methods in Psychology by John J Shaughnessy , Eugene B Zechmeister and Jeanne S Zechmeister |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | X | |||||
3 | Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | X | |||||
4 | Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | X | |||||
6 | Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | X | |||||
7 | Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | X | |||||
8 | Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | ||||||
9 | Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | ||||||
10 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
11 | Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | ||||||
12 | Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | X | |||||
13 | Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | ||||||
14 | Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |