Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
EKONOMİYE GİRİŞ | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Yusuf ÖZKIR |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, öğrencilere Türkiye ve dünya ekonomisiyle ilgili genel bir anlayış kazandırmaktır. Öğrenciler, arz ve talep, piyasa dengesi, enflasyon, işsizlik gibi temel ekonomik terim ve kavramları öğrenirler. |
Dersin İçeriği | Bu ders; İktisadi Düşüncenin Evrimi: (Neo)Klasik İktisat ve Keynesçi İktisat (Şenses, ss. 57-104) ,1950’den Günümüze Küresel Ekonomik Sistemin Dönüşümü,Fayda/Maliyet Analizi, Fırsat Maliyeti, Talep-Arz (Şenses, ss. 433-445),Arz-Talep Dengesi, Tavan-Taban Fiyat ve Esneklik,Piyasa Türleri ve Özellikleri I: Tam Rekabet ve Monopol ,Piyasa Türleri ve Özellikleri II: Monopolcü Rekabet ve Oligopol,Milli Gelir,Para, Enflasyon ve Merkez Bankacılığı,Para Politikası ve Maliye Politikası ,İstihdam ve İşsizlik ,Dış Ticaret, Ödemeler Dengesi ve Döviz Kuru ,Dünya Ekonomisi ,Türkiye Ekonomisi ,Genel değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Piyasaları karşılaştırır. | 10, 16, 9 | A |
Piyasa fiyatlarının oluşumunu analiz eder. | 10, 16, 9 | A |
Piyasa türlerini tanımlar. | 10, 16, 9 | A |
Piyasaları değerlendirebilecektir. | 10, 16, 9 | A |
Üretim maliyetleri ve karı hesaplar. | 16, 9 | A |
Bütçe kısıtların etkisini çözümler. | 10, 16, 9 | A |
Fayda kavramını çözümler. | 10, 16, 9 | A |
Tüketici ve firma davranışlarını çözümler. | 10, 16, 9 | A |
Kamu politikaların etkilerini değerlendirir. | 10, 16, 9 | A |
Fiyat ve miktarı etkileyen faktörleri çözümler. | 10, 16, 9 | A |
Ekonomide fiyat ve miktar oluşumunu açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Bu kavramları gerçek hayatla ilişkilendirir. | 10, 16, 9 | A |
Temel kavramları tanımlar. | 10, 16, 9 | A |
İktisat biliminin dayandığı temel ilkeleri anlatabilir. | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İktisadi Düşüncenin Evrimi: (Neo)Klasik İktisat ve Keynesçi İktisat (Şenses, ss. 57-104) | |
2 | 1950’den Günümüze Küresel Ekonomik Sistemin Dönüşümü | |
3 | Fayda/Maliyet Analizi, Fırsat Maliyeti, Talep-Arz (Şenses, ss. 433-445) | Şenses, pp. 433-445 |
4 | Arz-Talep Dengesi, Tavan-Taban Fiyat ve Esneklik | (Şenses, ss. 445-466) |
5 | Piyasa Türleri ve Özellikleri I: Tam Rekabet ve Monopol | (Şenses, ss. 480-513) |
6 | Piyasa Türleri ve Özellikleri II: Monopolcü Rekabet ve Oligopol | (Şenses, ss. 480-513) |
7 | Milli Gelir | Şenses, ss. 513-528 |
8 | Para, Enflasyon ve Merkez Bankacılığı | Şenses, ss. 537-548) |
9 | Para Politikası ve Maliye Politikası | Şenses, ss. 548-567) |
10 | İstihdam ve İşsizlik | (Şenses, pp. 567-578) |
11 | Dış Ticaret, Ödemeler Dengesi ve Döviz Kuru | (Şenses, ss. 578-595) |
12 | Dünya Ekonomisi | Şenses, ss. 137-148 ve 157-176) |
13 | Türkiye Ekonomisi | (Şenses, ss. 236-290) |
14 | Genel değerlendirme |
Kaynak |
- Ha-Joon Chang, Ekonomi Rehberi, Say Yayınları, 2016. - Ha-Joon Chang, Kapitalizm Hakkında Size Söylenmeyen 23 Şey, Say Yayınları, 2015. - Ha-Joon Chang, Sanayileşmenin Gizli Tarihi, Efil Yayınevi, 2015. |
Fikret Şenses, İktisada (Farklı Bir) Giriş, İletişim Yayınları, 2017. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gazeteciliğin temel kavramlarını ve bu disiplinlerin temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | Gazetecilik ile ilgili olguları belirler ve bu olguları çeşitli boyutları ile analiz eder. | X | |||||
3 | Uzmanlık bilgisini kullanarak işletmelerin karar alma mekanizmalarında yer alır, karşılaşılan sorunları belirler ve çözüm önerileri sunar. | X | |||||
4 | Kurumlara yönelik analizler gerçekleştirir ve kurumların ihtiyaçları doğrultusunda iletişim planı hazırlar. | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili projelerde gerekli durumlarda sorumluluk alarak ortaya çıkan sorunları çözer. | X | |||||
6 | Alanı ile ilgili projeler için kurulan bir ekipte yer alabilir, projeye liderlik yapar, etkinlikleri planlar ve yönetir. | X | |||||
7 | Gazetecilik disiplinine ve alt disiplinlere ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle araştırır, bulguları analiz eder ve bilimsel yayına dönüştürür. | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir. Alanı ile ilgili olarak gelişmeleri, yenilikleri, fikirleri, yöntem ve teknikleri düzenli olarak takip ederek kendi çalışmalarında etkin bir şekilde kullanır. | X | |||||
9 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. | X | |||||
10 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarında yeni iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır ve yeni iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri sürekli olarak takip eder. | X | |||||
11 | Bir yabancı dilde en az Avrupa dil Portföyü B1 Genel düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | ||||||
12 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarında etik kodlara bağlı kalacak şekilde hareket eder. | X | |||||
13 | Sosyal sorumluluk faaliyetleri planlar ve bu faaliyetlerin gerçekleştirilmesinde görev alır. | X | |||||
14 | Gerçekleştirdiği iletişim faaliyetlerinin ölçümleme ve değerlendirmesini gerçekleştirir. | X | |||||
15 | İş sağlığı ve güvenliği konusunda bilgilidir ve bu bilgileri gerektiği zaman kullanır. | X | |||||
16 | Çevreye, sosyal hakların evrenselliğine ve kültürel değerlerin korunmasına karşı duyarlıdır. | X | |||||
17 | Gazetecilik disiplinine ait yöntem ve teknikleri kullanarak, kamu ve özel sektör kuruluşlarında çeşitli halkla ilişkiler ve reklam kampanyaları yürütür. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 20 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 80 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 2 | 10 | 20 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 2 | 10 | 20 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 30 | 30 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 142 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(142/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
EKONOMİYE GİRİŞ | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Yusuf ÖZKIR |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, öğrencilere Türkiye ve dünya ekonomisiyle ilgili genel bir anlayış kazandırmaktır. Öğrenciler, arz ve talep, piyasa dengesi, enflasyon, işsizlik gibi temel ekonomik terim ve kavramları öğrenirler. |
Dersin İçeriği | Bu ders; İktisadi Düşüncenin Evrimi: (Neo)Klasik İktisat ve Keynesçi İktisat (Şenses, ss. 57-104) ,1950’den Günümüze Küresel Ekonomik Sistemin Dönüşümü,Fayda/Maliyet Analizi, Fırsat Maliyeti, Talep-Arz (Şenses, ss. 433-445),Arz-Talep Dengesi, Tavan-Taban Fiyat ve Esneklik,Piyasa Türleri ve Özellikleri I: Tam Rekabet ve Monopol ,Piyasa Türleri ve Özellikleri II: Monopolcü Rekabet ve Oligopol,Milli Gelir,Para, Enflasyon ve Merkez Bankacılığı,Para Politikası ve Maliye Politikası ,İstihdam ve İşsizlik ,Dış Ticaret, Ödemeler Dengesi ve Döviz Kuru ,Dünya Ekonomisi ,Türkiye Ekonomisi ,Genel değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Piyasaları karşılaştırır. | 10, 16, 9 | A |
Piyasa fiyatlarının oluşumunu analiz eder. | 10, 16, 9 | A |
Piyasa türlerini tanımlar. | 10, 16, 9 | A |
Piyasaları değerlendirebilecektir. | 10, 16, 9 | A |
Üretim maliyetleri ve karı hesaplar. | 16, 9 | A |
Bütçe kısıtların etkisini çözümler. | 10, 16, 9 | A |
Fayda kavramını çözümler. | 10, 16, 9 | A |
Tüketici ve firma davranışlarını çözümler. | 10, 16, 9 | A |
Kamu politikaların etkilerini değerlendirir. | 10, 16, 9 | A |
Fiyat ve miktarı etkileyen faktörleri çözümler. | 10, 16, 9 | A |
Ekonomide fiyat ve miktar oluşumunu açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Bu kavramları gerçek hayatla ilişkilendirir. | 10, 16, 9 | A |
Temel kavramları tanımlar. | 10, 16, 9 | A |
İktisat biliminin dayandığı temel ilkeleri anlatabilir. | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İktisadi Düşüncenin Evrimi: (Neo)Klasik İktisat ve Keynesçi İktisat (Şenses, ss. 57-104) | |
2 | 1950’den Günümüze Küresel Ekonomik Sistemin Dönüşümü | |
3 | Fayda/Maliyet Analizi, Fırsat Maliyeti, Talep-Arz (Şenses, ss. 433-445) | Şenses, pp. 433-445 |
4 | Arz-Talep Dengesi, Tavan-Taban Fiyat ve Esneklik | (Şenses, ss. 445-466) |
5 | Piyasa Türleri ve Özellikleri I: Tam Rekabet ve Monopol | (Şenses, ss. 480-513) |
6 | Piyasa Türleri ve Özellikleri II: Monopolcü Rekabet ve Oligopol | (Şenses, ss. 480-513) |
7 | Milli Gelir | Şenses, ss. 513-528 |
8 | Para, Enflasyon ve Merkez Bankacılığı | Şenses, ss. 537-548) |
9 | Para Politikası ve Maliye Politikası | Şenses, ss. 548-567) |
10 | İstihdam ve İşsizlik | (Şenses, pp. 567-578) |
11 | Dış Ticaret, Ödemeler Dengesi ve Döviz Kuru | (Şenses, ss. 578-595) |
12 | Dünya Ekonomisi | Şenses, ss. 137-148 ve 157-176) |
13 | Türkiye Ekonomisi | (Şenses, ss. 236-290) |
14 | Genel değerlendirme |
Kaynak |
- Ha-Joon Chang, Ekonomi Rehberi, Say Yayınları, 2016. - Ha-Joon Chang, Kapitalizm Hakkında Size Söylenmeyen 23 Şey, Say Yayınları, 2015. - Ha-Joon Chang, Sanayileşmenin Gizli Tarihi, Efil Yayınevi, 2015. |
Fikret Şenses, İktisada (Farklı Bir) Giriş, İletişim Yayınları, 2017. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gazeteciliğin temel kavramlarını ve bu disiplinlerin temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | Gazetecilik ile ilgili olguları belirler ve bu olguları çeşitli boyutları ile analiz eder. | X | |||||
3 | Uzmanlık bilgisini kullanarak işletmelerin karar alma mekanizmalarında yer alır, karşılaşılan sorunları belirler ve çözüm önerileri sunar. | X | |||||
4 | Kurumlara yönelik analizler gerçekleştirir ve kurumların ihtiyaçları doğrultusunda iletişim planı hazırlar. | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili projelerde gerekli durumlarda sorumluluk alarak ortaya çıkan sorunları çözer. | X | |||||
6 | Alanı ile ilgili projeler için kurulan bir ekipte yer alabilir, projeye liderlik yapar, etkinlikleri planlar ve yönetir. | X | |||||
7 | Gazetecilik disiplinine ve alt disiplinlere ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle araştırır, bulguları analiz eder ve bilimsel yayına dönüştürür. | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir. Alanı ile ilgili olarak gelişmeleri, yenilikleri, fikirleri, yöntem ve teknikleri düzenli olarak takip ederek kendi çalışmalarında etkin bir şekilde kullanır. | X | |||||
9 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. | X | |||||
10 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarında yeni iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır ve yeni iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri sürekli olarak takip eder. | X | |||||
11 | Bir yabancı dilde en az Avrupa dil Portföyü B1 Genel düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | ||||||
12 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarında etik kodlara bağlı kalacak şekilde hareket eder. | X | |||||
13 | Sosyal sorumluluk faaliyetleri planlar ve bu faaliyetlerin gerçekleştirilmesinde görev alır. | X | |||||
14 | Gerçekleştirdiği iletişim faaliyetlerinin ölçümleme ve değerlendirmesini gerçekleştirir. | X | |||||
15 | İş sağlığı ve güvenliği konusunda bilgilidir ve bu bilgileri gerektiği zaman kullanır. | X | |||||
16 | Çevreye, sosyal hakların evrenselliğine ve kültürel değerlerin korunmasına karşı duyarlıdır. | X | |||||
17 | Gazetecilik disiplinine ait yöntem ve teknikleri kullanarak, kamu ve özel sektör kuruluşlarında çeşitli halkla ilişkiler ve reklam kampanyaları yürütür. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 20 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 80 | |
Toplam | 100 |