Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HUKUK VE SİNEMA | HUK1114856 | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı | Pazartesi 11:00-11:45 Pazartesi 12:00-12:45 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Nihat BULUT |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Adem Ersin BAYRA |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Hukuk ile sinema arasındaki ilişkiyi ortaya koyarken sinema filmlerini hukuki kavramlar ve hukukçu bakış açısı ile eleştirel şekilde ele almaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Hukuk ve sinemaya dair temel kavramlar,OHAL'de hukuk ve adalet: Batman The Dark Knight filmi üzerinden hukuk ve sinema ilişkisi,OHAL'de hukuk ve adalet: Batman The Dark Knight filmi üzerinden hukuk ve sinema ilişkisi II,Jüri sistemi ve adalet: 12 Angry Men filmi üzerinden hukuk ve sinema ilişkisi,Jüri sistemi ve adalet: 12 Angry Men filmi üzerinden hukuk ve sinema ilişkisi II ,Teknokrasi: Alphaville filmi üzerinden hukuk ve sinema ,Teknokrasi: Alphaville filmi üzerinden hukuk ve sinema II,Hukukun araçsallaştırılması: Blade Runner filmi üzerinden hukuk ve sinema ilişkisi,Hukukun araçsallaştırılması: Blade Runner filmi üzerinden hukuk ve sinema ilişkisi II,Enclave'de hukuk ve düzen: Casablanca filmi üzerinden hukuk ve sinema ilişkisi,Enclave'de hukuk ve düzen: Casablanca filmi üzerinden hukuk ve sinema ilişkisi II,Pozitif hukuk ve meşruiyet: Judgment at Nuremberg filmi üzerinden hukuk ve sinema ilişkisi,Pozitif hukuk ve meşruiyet: Judgment at Nuremberg filmi üzerinden hukuk ve sinema ilişkisi II,After the Rain filmi üzerinden hukuk ve sinema ilişkisi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Hukuk ile sinema arasındaki ilişkiyi hukuki kavramlar üzerinden açıklar. | 10, 16, 19, 9 | A |
Filmlerde işlenen olağanüstü hal kurgusuyla hukuktaki olağanüstü hal kurumu arasındaki bağlantıyı kurgular. | 10, 14, 16, 19, 9 | A |
Filmlerde kurgulanan ütopik ve distopik unsurlar ile hukuk arasındaki ilişkiyi tartışır. | 10, 14, 16, 19, 9 | A |
Filmlerde işlenen teknoloji ve hukuk ilişkisi üzerinden teknokrasi gibi kavramları hukuki kavramlar aracılığıyla anlatır. | 10, 14, 16, 19, 9 | A |
Filmlerdeki kurgular üzerinden doğal hukuk ve pozitif hukuk ilişkisini tartışır. | 10, 14, 16, 19, 9 | A |
Filmlerde işlenen konuların gündelik hayatta karşılık geldiği hukuki durumları tespit eder ve çözümler. | 10, 16, 19, 21, 9 | A |
Filmlerin yalnızca hoş vakit geçirme aracı olmadığını, hukuka yönelen eleştirel düşünceyi de pekiştirdiğini keşfeder. | 10, 11, 16, 19 | A |
Filmlerde senaryo ve yönetmenin mesajını anlayarak hukukçu bakış açısı ve hukuki kavramlar ile eleştirel çıkarımlar yapar. | 10, 16, 19 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Hukuk ve sinemaya dair temel kavramlar | Derse ilişkin herhangi bir ön hazırlık bulunmamaktadır. |
2 | OHAL'de hukuk ve adalet: Batman The Dark Knight filmi üzerinden hukuk ve sinema ilişkisi | Derse ilişkin herhangi bir ön hazırlık bulunmamaktadır. |
3 | OHAL'de hukuk ve adalet: Batman The Dark Knight filmi üzerinden hukuk ve sinema ilişkisi II | Derse ilişkin herhangi bir ön hazırlık bulunmamaktadır. |
4 | Jüri sistemi ve adalet: 12 Angry Men filmi üzerinden hukuk ve sinema ilişkisi | Derse ilişkin herhangi bir ön hazırlık bulunmamaktadır. |
5 | Jüri sistemi ve adalet: 12 Angry Men filmi üzerinden hukuk ve sinema ilişkisi II | Derse ilişkin herhangi bir ön hazırlık bulunmamaktadır. |
6 | Teknokrasi: Alphaville filmi üzerinden hukuk ve sinema | Derse ilişkin herhangi bir ön hazırlık bulunmamaktadır. |
7 | Teknokrasi: Alphaville filmi üzerinden hukuk ve sinema II | Derse ilişkin herhangi bir ön hazırlık bulunmamaktadır. |
8 | Hukukun araçsallaştırılması: Blade Runner filmi üzerinden hukuk ve sinema ilişkisi | Derse ilişkin herhangi bir ön hazırlık bulunmamaktadır. |
9 | Hukukun araçsallaştırılması: Blade Runner filmi üzerinden hukuk ve sinema ilişkisi II | Derse ilişkin herhangi bir ön hazırlık bulunmamaktadır. |
10 | Enclave'de hukuk ve düzen: Casablanca filmi üzerinden hukuk ve sinema ilişkisi | Derse ilişkin herhangi bir ön hazırlık bulunmamaktadır. |
11 | Enclave'de hukuk ve düzen: Casablanca filmi üzerinden hukuk ve sinema ilişkisi II | Derse ilişkin herhangi bir ön hazırlık bulunmamaktadır. |
12 | Pozitif hukuk ve meşruiyet: Judgment at Nuremberg filmi üzerinden hukuk ve sinema ilişkisi | Derse ilişkin herhangi bir ön hazırlık bulunmamaktadır. |
13 | Pozitif hukuk ve meşruiyet: Judgment at Nuremberg filmi üzerinden hukuk ve sinema ilişkisi II | Derse ilişkin herhangi bir ön hazırlık bulunmamaktadır. |
14 | After the Rain filmi üzerinden hukuk ve sinema ilişkisi | Derse ilişkin herhangi bir ön hazırlık bulunmamaktadır. |
Kaynak |
Derste kullanılan slaytlardan oluşan sunumlar ve derste önerilen filmler, ders kaynaklarını oluşturmaktadır. Ders, önceden belirlenen ve duyurulan filmlerin sınıfta öğrenciler ile izlenerek simültane şekilde yorumlanması şeklinde gerçekleşecektir. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Hukukî kavram ve kurumları bilir, bu kavram ve kurumlar arasındaki ilişkileri sıralar. | X | |||||
2 | 2. Teorik bilginin yanı sıra hukuk kurallarını kullanma, karşılaştırma, yorumlama ve somut olaylara uygulama usul ve esaslarına vâkıftır. | X | |||||
3 | 3. Bir bilim dalı olarak hukukun ve hukuk sistemlerinin tarihî gelişim sürecini bilir. | X | |||||
4 | 4. Güncel hukukî düzenlemelerden, yargı kararlarından ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden haberdardır. | X | |||||
5 | 5. Hukukî düzenlemeleri, yargı kararlarını ve doktrinde ileri sürülen görüşleri metodolojik bir yöntemle inceler, yorumlar ve değerlendirir. | X | |||||
6 | 6. Somut hukukî uyuşmazlıkları mevzuat hükümleri, yargı kararları ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden hareketle çözüme kavuşturur. | X | |||||
7 | 7. Hukukî uyuşmazlıkların çözümünde bağımsız davranma, inisiyatif kullanma ve yaratıcılık yeteneğine sahiptir. | X | |||||
8 | 8. Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunların çözümünde gerektiğinde farklı disiplinlerden yararlanır ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
9 | 9. Yetki ve sorumluluğu altında çalışanların meslekî gelişimlerine yönelik etkinlikler planlar ve bunları yönetir. | ||||||
10 | 10. Teori ve uygulamadaki gelişmeleri takip eder ve bunları değerlendirir. | X | |||||
11 | 11. Toplumsal ve hukukî sorunlara eleştirel bir gözle bakar ve çözümler ortaya koyar. | X | |||||
12 | 12. Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği duygusuna sahiptir. | X | |||||
13 | 13. Hukukî konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; çözüm önerilerini gerekçeli olarak yazılı ve sözlü bir şekilde aktarır. | X | |||||
14 | 14. Mesleğe dair bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | X | |||||
15 | 15. Bir yabancı dili hukuk alanındaki evrensel gelişmeleri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde bilir. | X | |||||
16 | 16. Toplumsal sorumluluk duygusuyla meslekî proje ve etkinlikler planlar, bunları uygular. | X | |||||
17 | 17. Milletlerarası toplumun yapısı ve ilişki biçimleri konusundaki temel bilgilere hâkim olur ve milletlerarası sorunları değerlendirir. | X | |||||
18 | 18. Evrensel hukuk ilkelerini benimsemiş bir hukukçu olarak, Türkiye Cumhuriyeti’nin hukuk devleti niteliğini savunur ve korur. | X | |||||
19 | 19. Meslekî ve ahlâkî sorumluluk duygusuna sahiptir. | X | |||||
20 | 20. Hukukî uyuşmazlıkları, olan ve olması gereken hukuk açısından değerlendirir ve çözüme kavuşturur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Bağıl Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 2 | 28 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 2 | 14 | 28 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 2 | 14 | 28 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 112 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(112/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HUKUK VE SİNEMA | HUK1114856 | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı | Pazartesi 11:00-11:45 Pazartesi 12:00-12:45 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Nihat BULUT |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Adem Ersin BAYRA |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Hukuk ile sinema arasındaki ilişkiyi ortaya koyarken sinema filmlerini hukuki kavramlar ve hukukçu bakış açısı ile eleştirel şekilde ele almaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Hukuk ve sinemaya dair temel kavramlar,OHAL'de hukuk ve adalet: Batman The Dark Knight filmi üzerinden hukuk ve sinema ilişkisi,OHAL'de hukuk ve adalet: Batman The Dark Knight filmi üzerinden hukuk ve sinema ilişkisi II,Jüri sistemi ve adalet: 12 Angry Men filmi üzerinden hukuk ve sinema ilişkisi,Jüri sistemi ve adalet: 12 Angry Men filmi üzerinden hukuk ve sinema ilişkisi II ,Teknokrasi: Alphaville filmi üzerinden hukuk ve sinema ,Teknokrasi: Alphaville filmi üzerinden hukuk ve sinema II,Hukukun araçsallaştırılması: Blade Runner filmi üzerinden hukuk ve sinema ilişkisi,Hukukun araçsallaştırılması: Blade Runner filmi üzerinden hukuk ve sinema ilişkisi II,Enclave'de hukuk ve düzen: Casablanca filmi üzerinden hukuk ve sinema ilişkisi,Enclave'de hukuk ve düzen: Casablanca filmi üzerinden hukuk ve sinema ilişkisi II,Pozitif hukuk ve meşruiyet: Judgment at Nuremberg filmi üzerinden hukuk ve sinema ilişkisi,Pozitif hukuk ve meşruiyet: Judgment at Nuremberg filmi üzerinden hukuk ve sinema ilişkisi II,After the Rain filmi üzerinden hukuk ve sinema ilişkisi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Hukuk ile sinema arasındaki ilişkiyi hukuki kavramlar üzerinden açıklar. | 10, 16, 19, 9 | A |
Filmlerde işlenen olağanüstü hal kurgusuyla hukuktaki olağanüstü hal kurumu arasındaki bağlantıyı kurgular. | 10, 14, 16, 19, 9 | A |
Filmlerde kurgulanan ütopik ve distopik unsurlar ile hukuk arasındaki ilişkiyi tartışır. | 10, 14, 16, 19, 9 | A |
Filmlerde işlenen teknoloji ve hukuk ilişkisi üzerinden teknokrasi gibi kavramları hukuki kavramlar aracılığıyla anlatır. | 10, 14, 16, 19, 9 | A |
Filmlerdeki kurgular üzerinden doğal hukuk ve pozitif hukuk ilişkisini tartışır. | 10, 14, 16, 19, 9 | A |
Filmlerde işlenen konuların gündelik hayatta karşılık geldiği hukuki durumları tespit eder ve çözümler. | 10, 16, 19, 21, 9 | A |
Filmlerin yalnızca hoş vakit geçirme aracı olmadığını, hukuka yönelen eleştirel düşünceyi de pekiştirdiğini keşfeder. | 10, 11, 16, 19 | A |
Filmlerde senaryo ve yönetmenin mesajını anlayarak hukukçu bakış açısı ve hukuki kavramlar ile eleştirel çıkarımlar yapar. | 10, 16, 19 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Hukuk ve sinemaya dair temel kavramlar | Derse ilişkin herhangi bir ön hazırlık bulunmamaktadır. |
2 | OHAL'de hukuk ve adalet: Batman The Dark Knight filmi üzerinden hukuk ve sinema ilişkisi | Derse ilişkin herhangi bir ön hazırlık bulunmamaktadır. |
3 | OHAL'de hukuk ve adalet: Batman The Dark Knight filmi üzerinden hukuk ve sinema ilişkisi II | Derse ilişkin herhangi bir ön hazırlık bulunmamaktadır. |
4 | Jüri sistemi ve adalet: 12 Angry Men filmi üzerinden hukuk ve sinema ilişkisi | Derse ilişkin herhangi bir ön hazırlık bulunmamaktadır. |
5 | Jüri sistemi ve adalet: 12 Angry Men filmi üzerinden hukuk ve sinema ilişkisi II | Derse ilişkin herhangi bir ön hazırlık bulunmamaktadır. |
6 | Teknokrasi: Alphaville filmi üzerinden hukuk ve sinema | Derse ilişkin herhangi bir ön hazırlık bulunmamaktadır. |
7 | Teknokrasi: Alphaville filmi üzerinden hukuk ve sinema II | Derse ilişkin herhangi bir ön hazırlık bulunmamaktadır. |
8 | Hukukun araçsallaştırılması: Blade Runner filmi üzerinden hukuk ve sinema ilişkisi | Derse ilişkin herhangi bir ön hazırlık bulunmamaktadır. |
9 | Hukukun araçsallaştırılması: Blade Runner filmi üzerinden hukuk ve sinema ilişkisi II | Derse ilişkin herhangi bir ön hazırlık bulunmamaktadır. |
10 | Enclave'de hukuk ve düzen: Casablanca filmi üzerinden hukuk ve sinema ilişkisi | Derse ilişkin herhangi bir ön hazırlık bulunmamaktadır. |
11 | Enclave'de hukuk ve düzen: Casablanca filmi üzerinden hukuk ve sinema ilişkisi II | Derse ilişkin herhangi bir ön hazırlık bulunmamaktadır. |
12 | Pozitif hukuk ve meşruiyet: Judgment at Nuremberg filmi üzerinden hukuk ve sinema ilişkisi | Derse ilişkin herhangi bir ön hazırlık bulunmamaktadır. |
13 | Pozitif hukuk ve meşruiyet: Judgment at Nuremberg filmi üzerinden hukuk ve sinema ilişkisi II | Derse ilişkin herhangi bir ön hazırlık bulunmamaktadır. |
14 | After the Rain filmi üzerinden hukuk ve sinema ilişkisi | Derse ilişkin herhangi bir ön hazırlık bulunmamaktadır. |
Kaynak |
Derste kullanılan slaytlardan oluşan sunumlar ve derste önerilen filmler, ders kaynaklarını oluşturmaktadır. Ders, önceden belirlenen ve duyurulan filmlerin sınıfta öğrenciler ile izlenerek simültane şekilde yorumlanması şeklinde gerçekleşecektir. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Hukukî kavram ve kurumları bilir, bu kavram ve kurumlar arasındaki ilişkileri sıralar. | X | |||||
2 | 2. Teorik bilginin yanı sıra hukuk kurallarını kullanma, karşılaştırma, yorumlama ve somut olaylara uygulama usul ve esaslarına vâkıftır. | X | |||||
3 | 3. Bir bilim dalı olarak hukukun ve hukuk sistemlerinin tarihî gelişim sürecini bilir. | X | |||||
4 | 4. Güncel hukukî düzenlemelerden, yargı kararlarından ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden haberdardır. | X | |||||
5 | 5. Hukukî düzenlemeleri, yargı kararlarını ve doktrinde ileri sürülen görüşleri metodolojik bir yöntemle inceler, yorumlar ve değerlendirir. | X | |||||
6 | 6. Somut hukukî uyuşmazlıkları mevzuat hükümleri, yargı kararları ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden hareketle çözüme kavuşturur. | X | |||||
7 | 7. Hukukî uyuşmazlıkların çözümünde bağımsız davranma, inisiyatif kullanma ve yaratıcılık yeteneğine sahiptir. | X | |||||
8 | 8. Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunların çözümünde gerektiğinde farklı disiplinlerden yararlanır ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
9 | 9. Yetki ve sorumluluğu altında çalışanların meslekî gelişimlerine yönelik etkinlikler planlar ve bunları yönetir. | ||||||
10 | 10. Teori ve uygulamadaki gelişmeleri takip eder ve bunları değerlendirir. | X | |||||
11 | 11. Toplumsal ve hukukî sorunlara eleştirel bir gözle bakar ve çözümler ortaya koyar. | X | |||||
12 | 12. Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği duygusuna sahiptir. | X | |||||
13 | 13. Hukukî konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; çözüm önerilerini gerekçeli olarak yazılı ve sözlü bir şekilde aktarır. | X | |||||
14 | 14. Mesleğe dair bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | X | |||||
15 | 15. Bir yabancı dili hukuk alanındaki evrensel gelişmeleri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde bilir. | X | |||||
16 | 16. Toplumsal sorumluluk duygusuyla meslekî proje ve etkinlikler planlar, bunları uygular. | X | |||||
17 | 17. Milletlerarası toplumun yapısı ve ilişki biçimleri konusundaki temel bilgilere hâkim olur ve milletlerarası sorunları değerlendirir. | X | |||||
18 | 18. Evrensel hukuk ilkelerini benimsemiş bir hukukçu olarak, Türkiye Cumhuriyeti’nin hukuk devleti niteliğini savunur ve korur. | X | |||||
19 | 19. Meslekî ve ahlâkî sorumluluk duygusuna sahiptir. | X | |||||
20 | 20. Hukukî uyuşmazlıkları, olan ve olması gereken hukuk açısından değerlendirir ve çözüme kavuşturur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Bağıl Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |