Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TEORİ VE UYGULAMADA AİHS. (İNG) | HUK4169270 | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı | Cuma 10:00-10:45 Cuma 11:00-11:45 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Nihat BULUT |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Adem Ersin BAYRA |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi ve Ek Protokollerin kapsamını ve uygulamasını Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi kararları çerçevesinde değerlendirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi’nin (AİHS) Temel Özellikleri,Devlet Başvurusu ve Bireysel Başvuru, Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi’nin (AİHM) Yargılama Yetkisi,AİHM’ye Yapılan Başvuruların Kabul Edilebilirlik Koşulları,AİHM’ye Yapılan Başvuruların Esas Yönünden İncelenmesi,AİHS’nin Yorumu ve Uygulaması,Yaşam Hakkı,İşkence, İnsanlıkdışı ve Onur Kırıcı Muamele ve Ceza Yasağı,Kişi Özgürlüğü ve Güvenliği,Adil Yargılanma Hakkı,Özel hayatın ve aile hayatının korunması,Düşünce Vicdan ve Din Özgürlüğü, İfade Özgürlüğü,Örgütlenme ve Toplantı Özgürlüğü,Etkili Başvuru Hakkı, Ayrımcılık Yasağı,Mülkiyetin korunması, Eğitim Hakkı, Serbest Seçim Hakkı; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi’nin (AİHS) temel özelliklerini değerlendirir. | 10, 14, 16, 19, 9 | A |
1.1. AİHS'in diğer insan hakları sözleşmelerinden farklarını anlatır. | 10, 13, 16, 19, 9 | A |
1.2. AİHS'in ulusal hukuklar üzerindeki etkisini tartışır. | 10, 13, 16, 19, 9 | A |
1.3. AİHS'e üye devletlerce çekince konulup konulamayacağını tartışır. | 10, 13, 16, 19, 9 | A |
2. Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi’ne (AİHM) yapılan devlet başvuruları ve bireysel başvurular ile Mahkemenin yargılama yetkisini değerlendirir. | 10, 14, 16, 19, 9 | A |
2.1. AİHM’e yapılan başvuruların kabul edilebilirlik ve esas yönünden incelenmesini ayırt eder. | 10, 13, 16, 19, 9 | A |
2.2. AİHS'te öngörülen koruma sisteminin gelişimini özetler. | 10, 16, 19, 9 | A |
2.3. AİHS’in yorumlanması ve uygulanması kunularını özetler. | 10, 14, 16, 19, 9 | A |
3. AİHS’te düzenlenen temel hak ve özgürlükleri tartışır. | 10, 12, 16, 19, 9 | A |
3.1. AİHM’in temel hak ve özgürlüklerle ilgili emsal kararlarını tahlil eder. | 10, 14, 16, 19, 9 | A |
3.2. AİHS’e taraf devletlerin ve özellikle Türkiye’nin insan hakları sorunlarını değerlendirir. | 10, 16, 19, 6, 9 | A |
3.3. AİHM kararlarının iç hukukta uygulanmasında karşılaşılan sorunları değerlendirir ve çözüm önerileri geliştirir. | 10, 13, 16, 19, 6, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi’nin (AİHS) Temel Özellikleri | Herhangi bir ön hazırlık bulunmamaktadır. |
2 | Devlet Başvurusu ve Bireysel Başvuru, Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi’nin (AİHM) Yargılama Yetkisi | Herhangi bir ön hazırlık bulunmamaktadır. |
3 | AİHM’ye Yapılan Başvuruların Kabul Edilebilirlik Koşulları | Herhangi bir ön hazırlık bulunmamaktadır. |
4 | AİHM’ye Yapılan Başvuruların Esas Yönünden İncelenmesi | Herhangi bir ön hazırlık bulunmamaktadır. |
5 | AİHS’nin Yorumu ve Uygulaması | Herhangi bir ön hazırlık bulunmamaktadır. |
6 | Yaşam Hakkı | Herhangi bir ön hazırlık bulunmamaktadır. |
7 | İşkence, İnsanlıkdışı ve Onur Kırıcı Muamele ve Ceza Yasağı | Herhangi bir ön hazırlık bulunmamaktadır. |
8 | Kişi Özgürlüğü ve Güvenliği | Herhangi bir ön hazırlık bulunmamaktadır. |
9 | Adil Yargılanma Hakkı | Herhangi bir ön hazırlık bulunmamaktadır. |
10 | Özel hayatın ve aile hayatının korunması | Herhangi bir ön hazırlık bulunmamaktadır. |
11 | Düşünce Vicdan ve Din Özgürlüğü, İfade Özgürlüğü | Herhangi bir ön hazırlık bulunmamaktadır. |
12 | Örgütlenme ve Toplantı Özgürlüğü | Herhangi bir ön hazırlık bulunmamaktadır. |
13 | Etkili Başvuru Hakkı, Ayrımcılık Yasağı | Herhangi bir ön hazırlık bulunmamaktadır. |
14 | Mülkiyetin korunması, Eğitim Hakkı, Serbest Seçim Hakkı | Herhangi bir ön hazırlık bulunmamaktadır. |
Kaynak |
Tek bir ders kitabı takip edilmeyecektir. |
A. Şeref Gözübüyük ve Feyyaz Gölcüklü, Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi ve Uygulaması, 9. Bası, Turhan Kitabevi, Ankara 2011 Peter Van Dijk vd. Theory and Practice of the ECHR, 4th Revised Edition, Mortsel, Intersentia, 2006 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Hukukî kavram ve kurumları bilir, bu kavram ve kurumlar arasındaki ilişkileri sıralar. | X | |||||
2 | 2. Teorik bilginin yanı sıra hukuk kurallarını kullanma, karşılaştırma, yorumlama ve somut olaylara uygulama usul ve esaslarına vâkıftır. | X | |||||
3 | 3. Bir bilim dalı olarak hukukun ve hukuk sistemlerinin tarihî gelişim sürecini bilir. | X | |||||
4 | 4. Güncel hukukî düzenlemelerden, yargı kararlarından ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden haberdardır. | X | |||||
5 | 5. Hukukî düzenlemeleri, yargı kararlarını ve doktrinde ileri sürülen görüşleri metodolojik bir yöntemle inceler, yorumlar ve değerlendirir. | X | |||||
6 | 6. Somut hukukî uyuşmazlıkları mevzuat hükümleri, yargı kararları ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden hareketle çözüme kavuşturur. | X | |||||
7 | 7. Hukukî uyuşmazlıkların çözümünde bağımsız davranma, inisiyatif kullanma ve yaratıcılık yeteneğine sahiptir. | X | |||||
8 | 8. Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunların çözümünde gerektiğinde farklı disiplinlerden yararlanır ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
9 | 9. Yetki ve sorumluluğu altında çalışanların meslekî gelişimlerine yönelik etkinlikler planlar ve bunları yönetir. | X | |||||
10 | 10. Teori ve uygulamadaki gelişmeleri takip eder ve bunları değerlendirir. | X | |||||
11 | 11. Toplumsal ve hukukî sorunlara eleştirel bir gözle bakar ve çözümler ortaya koyar. | X | |||||
12 | 12. Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği duygusuna sahiptir. | X | |||||
13 | 13. Hukukî konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; çözüm önerilerini gerekçeli olarak yazılı ve sözlü bir şekilde aktarır. | X | |||||
14 | 14. Mesleğe dair bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | X | |||||
15 | 15. Bir yabancı dili hukuk alanındaki evrensel gelişmeleri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde bilir. | X | |||||
16 | 16. Toplumsal sorumluluk duygusuyla meslekî proje ve etkinlikler planlar, bunları uygular. | X | |||||
17 | 17. Milletlerarası toplumun yapısı ve ilişki biçimleri konusundaki temel bilgilere hâkim olur ve milletlerarası sorunları değerlendirir. | X | |||||
18 | 18. Evrensel hukuk ilkelerini benimsemiş bir hukukçu olarak, Türkiye Cumhuriyeti’nin hukuk devleti niteliğini savunur ve korur. | X | |||||
19 | 19. Meslekî ve ahlâkî sorumluluk duygusuna sahiptir. | X | |||||
20 | 20. Hukukî uyuşmazlıkları, olan ve olması gereken hukuk açısından değerlendirir ve çözüme kavuşturur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 7 | 5 | 35 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 2 | 8 | 16 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 17 | 17 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 22 | 22 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 118 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(118/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TEORİ VE UYGULAMADA AİHS. (İNG) | HUK4169270 | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı | Cuma 10:00-10:45 Cuma 11:00-11:45 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Nihat BULUT |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Adem Ersin BAYRA |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi ve Ek Protokollerin kapsamını ve uygulamasını Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi kararları çerçevesinde değerlendirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi’nin (AİHS) Temel Özellikleri,Devlet Başvurusu ve Bireysel Başvuru, Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi’nin (AİHM) Yargılama Yetkisi,AİHM’ye Yapılan Başvuruların Kabul Edilebilirlik Koşulları,AİHM’ye Yapılan Başvuruların Esas Yönünden İncelenmesi,AİHS’nin Yorumu ve Uygulaması,Yaşam Hakkı,İşkence, İnsanlıkdışı ve Onur Kırıcı Muamele ve Ceza Yasağı,Kişi Özgürlüğü ve Güvenliği,Adil Yargılanma Hakkı,Özel hayatın ve aile hayatının korunması,Düşünce Vicdan ve Din Özgürlüğü, İfade Özgürlüğü,Örgütlenme ve Toplantı Özgürlüğü,Etkili Başvuru Hakkı, Ayrımcılık Yasağı,Mülkiyetin korunması, Eğitim Hakkı, Serbest Seçim Hakkı; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi’nin (AİHS) temel özelliklerini değerlendirir. | 10, 14, 16, 19, 9 | A |
1.1. AİHS'in diğer insan hakları sözleşmelerinden farklarını anlatır. | 10, 13, 16, 19, 9 | A |
1.2. AİHS'in ulusal hukuklar üzerindeki etkisini tartışır. | 10, 13, 16, 19, 9 | A |
1.3. AİHS'e üye devletlerce çekince konulup konulamayacağını tartışır. | 10, 13, 16, 19, 9 | A |
2. Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi’ne (AİHM) yapılan devlet başvuruları ve bireysel başvurular ile Mahkemenin yargılama yetkisini değerlendirir. | 10, 14, 16, 19, 9 | A |
2.1. AİHM’e yapılan başvuruların kabul edilebilirlik ve esas yönünden incelenmesini ayırt eder. | 10, 13, 16, 19, 9 | A |
2.2. AİHS'te öngörülen koruma sisteminin gelişimini özetler. | 10, 16, 19, 9 | A |
2.3. AİHS’in yorumlanması ve uygulanması kunularını özetler. | 10, 14, 16, 19, 9 | A |
3. AİHS’te düzenlenen temel hak ve özgürlükleri tartışır. | 10, 12, 16, 19, 9 | A |
3.1. AİHM’in temel hak ve özgürlüklerle ilgili emsal kararlarını tahlil eder. | 10, 14, 16, 19, 9 | A |
3.2. AİHS’e taraf devletlerin ve özellikle Türkiye’nin insan hakları sorunlarını değerlendirir. | 10, 16, 19, 6, 9 | A |
3.3. AİHM kararlarının iç hukukta uygulanmasında karşılaşılan sorunları değerlendirir ve çözüm önerileri geliştirir. | 10, 13, 16, 19, 6, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi’nin (AİHS) Temel Özellikleri | Herhangi bir ön hazırlık bulunmamaktadır. |
2 | Devlet Başvurusu ve Bireysel Başvuru, Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi’nin (AİHM) Yargılama Yetkisi | Herhangi bir ön hazırlık bulunmamaktadır. |
3 | AİHM’ye Yapılan Başvuruların Kabul Edilebilirlik Koşulları | Herhangi bir ön hazırlık bulunmamaktadır. |
4 | AİHM’ye Yapılan Başvuruların Esas Yönünden İncelenmesi | Herhangi bir ön hazırlık bulunmamaktadır. |
5 | AİHS’nin Yorumu ve Uygulaması | Herhangi bir ön hazırlık bulunmamaktadır. |
6 | Yaşam Hakkı | Herhangi bir ön hazırlık bulunmamaktadır. |
7 | İşkence, İnsanlıkdışı ve Onur Kırıcı Muamele ve Ceza Yasağı | Herhangi bir ön hazırlık bulunmamaktadır. |
8 | Kişi Özgürlüğü ve Güvenliği | Herhangi bir ön hazırlık bulunmamaktadır. |
9 | Adil Yargılanma Hakkı | Herhangi bir ön hazırlık bulunmamaktadır. |
10 | Özel hayatın ve aile hayatının korunması | Herhangi bir ön hazırlık bulunmamaktadır. |
11 | Düşünce Vicdan ve Din Özgürlüğü, İfade Özgürlüğü | Herhangi bir ön hazırlık bulunmamaktadır. |
12 | Örgütlenme ve Toplantı Özgürlüğü | Herhangi bir ön hazırlık bulunmamaktadır. |
13 | Etkili Başvuru Hakkı, Ayrımcılık Yasağı | Herhangi bir ön hazırlık bulunmamaktadır. |
14 | Mülkiyetin korunması, Eğitim Hakkı, Serbest Seçim Hakkı | Herhangi bir ön hazırlık bulunmamaktadır. |
Kaynak |
Tek bir ders kitabı takip edilmeyecektir. |
A. Şeref Gözübüyük ve Feyyaz Gölcüklü, Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi ve Uygulaması, 9. Bası, Turhan Kitabevi, Ankara 2011 Peter Van Dijk vd. Theory and Practice of the ECHR, 4th Revised Edition, Mortsel, Intersentia, 2006 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Hukukî kavram ve kurumları bilir, bu kavram ve kurumlar arasındaki ilişkileri sıralar. | X | |||||
2 | 2. Teorik bilginin yanı sıra hukuk kurallarını kullanma, karşılaştırma, yorumlama ve somut olaylara uygulama usul ve esaslarına vâkıftır. | X | |||||
3 | 3. Bir bilim dalı olarak hukukun ve hukuk sistemlerinin tarihî gelişim sürecini bilir. | X | |||||
4 | 4. Güncel hukukî düzenlemelerden, yargı kararlarından ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden haberdardır. | X | |||||
5 | 5. Hukukî düzenlemeleri, yargı kararlarını ve doktrinde ileri sürülen görüşleri metodolojik bir yöntemle inceler, yorumlar ve değerlendirir. | X | |||||
6 | 6. Somut hukukî uyuşmazlıkları mevzuat hükümleri, yargı kararları ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden hareketle çözüme kavuşturur. | X | |||||
7 | 7. Hukukî uyuşmazlıkların çözümünde bağımsız davranma, inisiyatif kullanma ve yaratıcılık yeteneğine sahiptir. | X | |||||
8 | 8. Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunların çözümünde gerektiğinde farklı disiplinlerden yararlanır ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
9 | 9. Yetki ve sorumluluğu altında çalışanların meslekî gelişimlerine yönelik etkinlikler planlar ve bunları yönetir. | X | |||||
10 | 10. Teori ve uygulamadaki gelişmeleri takip eder ve bunları değerlendirir. | X | |||||
11 | 11. Toplumsal ve hukukî sorunlara eleştirel bir gözle bakar ve çözümler ortaya koyar. | X | |||||
12 | 12. Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği duygusuna sahiptir. | X | |||||
13 | 13. Hukukî konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; çözüm önerilerini gerekçeli olarak yazılı ve sözlü bir şekilde aktarır. | X | |||||
14 | 14. Mesleğe dair bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | X | |||||
15 | 15. Bir yabancı dili hukuk alanındaki evrensel gelişmeleri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde bilir. | X | |||||
16 | 16. Toplumsal sorumluluk duygusuyla meslekî proje ve etkinlikler planlar, bunları uygular. | X | |||||
17 | 17. Milletlerarası toplumun yapısı ve ilişki biçimleri konusundaki temel bilgilere hâkim olur ve milletlerarası sorunları değerlendirir. | X | |||||
18 | 18. Evrensel hukuk ilkelerini benimsemiş bir hukukçu olarak, Türkiye Cumhuriyeti’nin hukuk devleti niteliğini savunur ve korur. | X | |||||
19 | 19. Meslekî ve ahlâkî sorumluluk duygusuna sahiptir. | X | |||||
20 | 20. Hukukî uyuşmazlıkları, olan ve olması gereken hukuk açısından değerlendirir ve çözüme kavuşturur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |