Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KRİMİNOLOJİ | HUK2213985 | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı | Çarşamba 09:00-09:45 Çarşamba 10:00-10:45 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Ayşe NUHOĞLU |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Nurcan GÜNDÜZ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencilerin kriminoloji bilimi ve onun suç, suçluluk, suçlu, suçlu topluluğu, mağdur ve sosyal kontrol organları ile ilgili tespitleri hakkında bilgi edinmelerinin sağlanması hedeflenmektedir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Kriminoloji Kavramı, Tanımı, Konusu, Görevi, Diğer Bilimlerle İlişkisi ve Tarihi Gelişimi,Kriminolojide Araştırma Yöntemleri ve Bilinmeyen Suçluluk,Kriminolojinin Ana Yönleri (Suçun Nedenleri – Suç Etolojisi),Suçun Ortaya Çıkışı (Suç Fenolojisi),Sosyalleşme Usulünde Sosyal Temsil Vasıtalarının Etkileri, Toplumsal Gelişim ve Suçluluk,İkamet Çevresi ve Suçluluk,Suçlar ve Failleri I: Suça Hazır Olmalarına Göre Suçluların Sınıflandırılması, Şiddet Suçları, Cinsel Suçlar, Mal Aleyhine İşlenen Suçlar, Trafik Suçları,Suçlar ve Failleri II: Ekonomik Suçlar, Çevre Suçluluğu, Bilişim Suçları, Suçla Bağlantılı Bir Problem Olarak İntihar,Bağımlılık Maddeleri Suçluluğu,Bireysel Silahlanma ve Suç,Faillik Grupları,Suça Birlikte Sebep Olma Usulünde Mağdur (Viktimoloji),Suçun Tahmini ve Önlenmesi,Dönem Boyunca İşlenen Konular Işığında Suç ve Suçlulukla Mücadele ile ilgili Güncel Tartışmalara Bakış; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Edindikleri teorik alt yapıya dayalı olarak suç ve suçlulukla ile ilgili sorun ve tartışmaları sistematik biçimde analiz eder. | 10, 13, 16, 4, 9 | A |
Suç ve suçluluğun araştırılması yöntemlerini analiz eder. | 12, 13, 16, 9 | A |
Suç ve suçluluğun tarihçesini açıklar. | 12, 13, 16, 4, 9 | A |
Suç ve suçluluğun oluşumuna etki eden faktörleri açıklar. | 12, 13, 16, 37, 4, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kriminoloji Kavramı, Tanımı, Konusu, Görevi, Diğer Bilimlerle İlişkisi ve Tarihi Gelişimi | |
2 | Kriminolojide Araştırma Yöntemleri ve Bilinmeyen Suçluluk | |
3 | Kriminolojinin Ana Yönleri (Suçun Nedenleri – Suç Etolojisi) | |
4 | Suçun Ortaya Çıkışı (Suç Fenolojisi) | |
5 | Sosyalleşme Usulünde Sosyal Temsil Vasıtalarının Etkileri, Toplumsal Gelişim ve Suçluluk | |
6 | İkamet Çevresi ve Suçluluk | |
7 | Suçlar ve Failleri I: Suça Hazır Olmalarına Göre Suçluların Sınıflandırılması, Şiddet Suçları, Cinsel Suçlar, Mal Aleyhine İşlenen Suçlar, Trafik Suçları | |
8 | Suçlar ve Failleri II: Ekonomik Suçlar, Çevre Suçluluğu, Bilişim Suçları, Suçla Bağlantılı Bir Problem Olarak İntihar | |
9 | Bağımlılık Maddeleri Suçluluğu | |
10 | Bireysel Silahlanma ve Suç | |
11 | Faillik Grupları | |
12 | Suça Birlikte Sebep Olma Usulünde Mağdur (Viktimoloji) | |
13 | Suçun Tahmini ve Önlenmesi | |
14 | Dönem Boyunca İşlenen Konular Işığında Suç ve Suçlulukla Mücadele ile ilgili Güncel Tartışmalara Bakış |
Kaynak |
Larry J Siegel, Criminology : theories, patterns, and typologies, 13. baskı, Boston, MA : Cengage Learning, [2018] |
Tim Newburn, Criminology, 3. baskı, Routledge, 2017 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Hukukî kavram ve kurumları bilir, bu kavram ve kurumlar arasındaki ilişkileri sıralar. | X | |||||
2 | 2. Teorik bilginin yanı sıra hukuk kurallarını kullanma, karşılaştırma, yorumlama ve somut olaylara uygulama usul ve esaslarına vâkıftır. | X | |||||
3 | 3. Bir bilim dalı olarak hukukun ve hukuk sistemlerinin tarihî gelişim sürecini bilir. | X | |||||
4 | 4. Güncel hukukî düzenlemelerden, yargı kararlarından ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden haberdardır. | X | |||||
5 | 5. Hukukî düzenlemeleri, yargı kararlarını ve doktrinde ileri sürülen görüşleri metodolojik bir yöntemle inceler, yorumlar ve değerlendirir. | X | |||||
6 | 6. Somut hukukî uyuşmazlıkları mevzuat hükümleri, yargı kararları ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden hareketle çözüme kavuşturur. | X | |||||
7 | 7. Hukukî uyuşmazlıkların çözümünde bağımsız davranma, inisiyatif kullanma ve yaratıcılık yeteneğine sahiptir. | X | |||||
8 | 8. Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunların çözümünde gerektiğinde farklı disiplinlerden yararlanır ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
9 | 9. Yetki ve sorumluluğu altında çalışanların meslekî gelişimlerine yönelik etkinlikler planlar ve bunları yönetir. | X | |||||
10 | 10. Teori ve uygulamadaki gelişmeleri takip eder ve bunları değerlendirir. | X | |||||
11 | 11. Toplumsal ve hukukî sorunlara eleştirel bir gözle bakar ve çözümler ortaya koyar. | X | |||||
12 | 12. Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği duygusuna sahiptir. | X | |||||
13 | 13. Hukukî konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; çözüm önerilerini gerekçeli olarak yazılı ve sözlü bir şekilde aktarır. | X | |||||
14 | 14. Mesleğe dair bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | X | |||||
15 | 15. Bir yabancı dili hukuk alanındaki evrensel gelişmeleri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde bilir. | X | |||||
16 | 16. Toplumsal sorumluluk duygusuyla meslekî proje ve etkinlikler planlar, bunları uygular. | X | |||||
17 | 17. Milletlerarası toplumun yapısı ve ilişki biçimleri konusundaki temel bilgilere hâkim olur ve milletlerarası sorunları değerlendirir. | X | |||||
18 | 18. Evrensel hukuk ilkelerini benimsemiş bir hukukçu olarak, Türkiye Cumhuriyeti’nin hukuk devleti niteliğini savunur ve korur. | X | |||||
19 | 19. Meslekî ve ahlâkî sorumluluk duygusuna sahiptir. | X | |||||
20 | 20. Hukukî uyuşmazlıkları, olan ve olması gereken hukuk açısından değerlendirir ve çözüme kavuşturur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Bağıl Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 10 | 2 | 20 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 25 | 25 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 40 | 40 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 113 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(113/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KRİMİNOLOJİ | HUK2213985 | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı | Çarşamba 09:00-09:45 Çarşamba 10:00-10:45 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Ayşe NUHOĞLU |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Nurcan GÜNDÜZ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencilerin kriminoloji bilimi ve onun suç, suçluluk, suçlu, suçlu topluluğu, mağdur ve sosyal kontrol organları ile ilgili tespitleri hakkında bilgi edinmelerinin sağlanması hedeflenmektedir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Kriminoloji Kavramı, Tanımı, Konusu, Görevi, Diğer Bilimlerle İlişkisi ve Tarihi Gelişimi,Kriminolojide Araştırma Yöntemleri ve Bilinmeyen Suçluluk,Kriminolojinin Ana Yönleri (Suçun Nedenleri – Suç Etolojisi),Suçun Ortaya Çıkışı (Suç Fenolojisi),Sosyalleşme Usulünde Sosyal Temsil Vasıtalarının Etkileri, Toplumsal Gelişim ve Suçluluk,İkamet Çevresi ve Suçluluk,Suçlar ve Failleri I: Suça Hazır Olmalarına Göre Suçluların Sınıflandırılması, Şiddet Suçları, Cinsel Suçlar, Mal Aleyhine İşlenen Suçlar, Trafik Suçları,Suçlar ve Failleri II: Ekonomik Suçlar, Çevre Suçluluğu, Bilişim Suçları, Suçla Bağlantılı Bir Problem Olarak İntihar,Bağımlılık Maddeleri Suçluluğu,Bireysel Silahlanma ve Suç,Faillik Grupları,Suça Birlikte Sebep Olma Usulünde Mağdur (Viktimoloji),Suçun Tahmini ve Önlenmesi,Dönem Boyunca İşlenen Konular Işığında Suç ve Suçlulukla Mücadele ile ilgili Güncel Tartışmalara Bakış; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Edindikleri teorik alt yapıya dayalı olarak suç ve suçlulukla ile ilgili sorun ve tartışmaları sistematik biçimde analiz eder. | 10, 13, 16, 4, 9 | A |
Suç ve suçluluğun araştırılması yöntemlerini analiz eder. | 12, 13, 16, 9 | A |
Suç ve suçluluğun tarihçesini açıklar. | 12, 13, 16, 4, 9 | A |
Suç ve suçluluğun oluşumuna etki eden faktörleri açıklar. | 12, 13, 16, 37, 4, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kriminoloji Kavramı, Tanımı, Konusu, Görevi, Diğer Bilimlerle İlişkisi ve Tarihi Gelişimi | |
2 | Kriminolojide Araştırma Yöntemleri ve Bilinmeyen Suçluluk | |
3 | Kriminolojinin Ana Yönleri (Suçun Nedenleri – Suç Etolojisi) | |
4 | Suçun Ortaya Çıkışı (Suç Fenolojisi) | |
5 | Sosyalleşme Usulünde Sosyal Temsil Vasıtalarının Etkileri, Toplumsal Gelişim ve Suçluluk | |
6 | İkamet Çevresi ve Suçluluk | |
7 | Suçlar ve Failleri I: Suça Hazır Olmalarına Göre Suçluların Sınıflandırılması, Şiddet Suçları, Cinsel Suçlar, Mal Aleyhine İşlenen Suçlar, Trafik Suçları | |
8 | Suçlar ve Failleri II: Ekonomik Suçlar, Çevre Suçluluğu, Bilişim Suçları, Suçla Bağlantılı Bir Problem Olarak İntihar | |
9 | Bağımlılık Maddeleri Suçluluğu | |
10 | Bireysel Silahlanma ve Suç | |
11 | Faillik Grupları | |
12 | Suça Birlikte Sebep Olma Usulünde Mağdur (Viktimoloji) | |
13 | Suçun Tahmini ve Önlenmesi | |
14 | Dönem Boyunca İşlenen Konular Işığında Suç ve Suçlulukla Mücadele ile ilgili Güncel Tartışmalara Bakış |
Kaynak |
Larry J Siegel, Criminology : theories, patterns, and typologies, 13. baskı, Boston, MA : Cengage Learning, [2018] |
Tim Newburn, Criminology, 3. baskı, Routledge, 2017 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Hukukî kavram ve kurumları bilir, bu kavram ve kurumlar arasındaki ilişkileri sıralar. | X | |||||
2 | 2. Teorik bilginin yanı sıra hukuk kurallarını kullanma, karşılaştırma, yorumlama ve somut olaylara uygulama usul ve esaslarına vâkıftır. | X | |||||
3 | 3. Bir bilim dalı olarak hukukun ve hukuk sistemlerinin tarihî gelişim sürecini bilir. | X | |||||
4 | 4. Güncel hukukî düzenlemelerden, yargı kararlarından ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden haberdardır. | X | |||||
5 | 5. Hukukî düzenlemeleri, yargı kararlarını ve doktrinde ileri sürülen görüşleri metodolojik bir yöntemle inceler, yorumlar ve değerlendirir. | X | |||||
6 | 6. Somut hukukî uyuşmazlıkları mevzuat hükümleri, yargı kararları ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden hareketle çözüme kavuşturur. | X | |||||
7 | 7. Hukukî uyuşmazlıkların çözümünde bağımsız davranma, inisiyatif kullanma ve yaratıcılık yeteneğine sahiptir. | X | |||||
8 | 8. Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunların çözümünde gerektiğinde farklı disiplinlerden yararlanır ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
9 | 9. Yetki ve sorumluluğu altında çalışanların meslekî gelişimlerine yönelik etkinlikler planlar ve bunları yönetir. | X | |||||
10 | 10. Teori ve uygulamadaki gelişmeleri takip eder ve bunları değerlendirir. | X | |||||
11 | 11. Toplumsal ve hukukî sorunlara eleştirel bir gözle bakar ve çözümler ortaya koyar. | X | |||||
12 | 12. Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği duygusuna sahiptir. | X | |||||
13 | 13. Hukukî konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; çözüm önerilerini gerekçeli olarak yazılı ve sözlü bir şekilde aktarır. | X | |||||
14 | 14. Mesleğe dair bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | X | |||||
15 | 15. Bir yabancı dili hukuk alanındaki evrensel gelişmeleri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde bilir. | X | |||||
16 | 16. Toplumsal sorumluluk duygusuyla meslekî proje ve etkinlikler planlar, bunları uygular. | X | |||||
17 | 17. Milletlerarası toplumun yapısı ve ilişki biçimleri konusundaki temel bilgilere hâkim olur ve milletlerarası sorunları değerlendirir. | X | |||||
18 | 18. Evrensel hukuk ilkelerini benimsemiş bir hukukçu olarak, Türkiye Cumhuriyeti’nin hukuk devleti niteliğini savunur ve korur. | X | |||||
19 | 19. Meslekî ve ahlâkî sorumluluk duygusuna sahiptir. | X | |||||
20 | 20. Hukukî uyuşmazlıkları, olan ve olması gereken hukuk açısından değerlendirir ve çözüme kavuşturur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Bağıl Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |