Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İNSAN HAKLARININ KORUN. ANAYASAL ŞİKAYET | HUK4169260 | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı | Cuma 10:00-10:45 Cuma 11:00-11:45 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Yakup Levent KORKUT |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Yakup Levent KORKUT |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, hukuk sistemlerinde ulusal insan hakları koruma modellerini anlamak, Türkiye'deki ulusal insan hakları koruma sistemini değerlendirmek ve Türk Anayasa Mahkemesi'nin bireysel başvurular üzerine vermiş olduğu kararları öğrenmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Ulusal ve uluslararası insan hakları koruma sistemleri,Anayasal Şikayet: Tarihi ve Türk hukuk sistemi için önemi.,Anayasa Mahkemesi ve anayasal şikayete ilişkin temel anayasal ve yasal hükümler.,Anayasal şikayete ilişkin usul hukuku,Anayasal şikayet ve Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi sistemi ilişkisi.,Türk Anayasa Mahkemesi içtihatları: Temel kavramlar ve genel bir değerlendirme.,Mülkiyet hakları,İfade ve din özgürlüğü,Toplanma ve örgütlenme özgürlüğü,Fiziksel ve zihinsel bütünlük,Adil yargılanma I,Adil yargılanma II,Yaşam, aile ve özel hayat hakkı,Özgürlük ve güvenlik hakkı; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Mahkeme kararlarını ve gerekçelerini değerlendirir. | 10, 16, 9 | A |
Temel kararları hatırlar. | 10, 16, 9 | A |
Mahkemenin anayasal şikayet kapsamındaki haklar ve özgürlüklere ilişkin içtihadını anlatır. | 10, 16, 9 | A |
Anayasal şikayetlere ilişkin Türk Anayasa Mahkemesi'nin içtihatlarını yorumlar. | 10, 16, 9 | A |
İçeriği ve usul yönleriyle anayasal şikayet sistemini anlar. | 10, 16, 9 | A |
Anayasal şikayeti tanımlar. | 10, 16, 9 | A |
İnsan haklarını koruma sisteminin karmaşık yapısı içinde anayasal şikayet modelini anlatır. | 10, 16, 9 | A |
Ulusal insan haklarını koruma sistemini anlatır. | 10, 16, 9 | A |
İnsan haklarını koruma kavramını tanımlar. | 10, 16, 9 | A |
İnsan haklarını koruma kavramını anlar. | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ulusal ve uluslararası insan hakları koruma sistemleri | |
2 | Anayasal Şikayet: Tarihi ve Türk hukuk sistemi için önemi. | |
3 | Anayasa Mahkemesi ve anayasal şikayete ilişkin temel anayasal ve yasal hükümler. | |
4 | Anayasal şikayete ilişkin usul hukuku | |
5 | Anayasal şikayet ve Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi sistemi ilişkisi. | |
6 | Türk Anayasa Mahkemesi içtihatları: Temel kavramlar ve genel bir değerlendirme. | |
7 | Mülkiyet hakları | |
8 | İfade ve din özgürlüğü | |
9 | Toplanma ve örgütlenme özgürlüğü | |
10 | Fiziksel ve zihinsel bütünlük | |
11 | Adil yargılanma I | |
12 | Adil yargılanma II | |
13 | Yaşam, aile ve özel hayat hakkı | |
14 | Özgürlük ve güvenlik hakkı |
Kaynak |
Ders notları. |
Anayasa Mahkemesi'nin bireysel başvurular üzerine verdiği kararlar. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Hukukî kavram ve kurumları bilir, bu kavram ve kurumlar arasındaki ilişkileri sıralar. | X | |||||
2 | 2. Teorik bilginin yanı sıra hukuk kurallarını kullanma, karşılaştırma, yorumlama ve somut olaylara uygulama usul ve esaslarına vâkıftır. | X | |||||
3 | 3. Bir bilim dalı olarak hukukun ve hukuk sistemlerinin tarihî gelişim sürecini bilir. | X | |||||
4 | 4. Güncel hukukî düzenlemelerden, yargı kararlarından ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden haberdardır. | X | |||||
5 | 5. Hukukî düzenlemeleri, yargı kararlarını ve doktrinde ileri sürülen görüşleri metodolojik bir yöntemle inceler, yorumlar ve değerlendirir. | X | |||||
6 | 6. Somut hukukî uyuşmazlıkları mevzuat hükümleri, yargı kararları ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden hareketle çözüme kavuşturur. | X | |||||
7 | 7. Hukukî uyuşmazlıkların çözümünde bağımsız davranma, inisiyatif kullanma ve yaratıcılık yeteneğine sahiptir. | X | |||||
8 | 8. Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunların çözümünde gerektiğinde farklı disiplinlerden yararlanır ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
9 | 9. Yetki ve sorumluluğu altında çalışanların meslekî gelişimlerine yönelik etkinlikler planlar ve bunları yönetir. | ||||||
10 | 10. Teori ve uygulamadaki gelişmeleri takip eder ve bunları değerlendirir. | X | |||||
11 | 11. Toplumsal ve hukukî sorunlara eleştirel bir gözle bakar ve çözümler ortaya koyar. | X | |||||
12 | 12. Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği duygusuna sahiptir. | X | |||||
13 | 13. Hukukî konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; çözüm önerilerini gerekçeli olarak yazılı ve sözlü bir şekilde aktarır. | X | |||||
14 | 14. Mesleğe dair bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | ||||||
15 | 15. Bir yabancı dili hukuk alanındaki evrensel gelişmeleri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde bilir. | X | |||||
16 | 16. Toplumsal sorumluluk duygusuyla meslekî proje ve etkinlikler planlar, bunları uygular. | X | |||||
17 | 17. Milletlerarası toplumun yapısı ve ilişki biçimleri konusundaki temel bilgilere hâkim olur ve milletlerarası sorunları değerlendirir. | X | |||||
18 | 18. Evrensel hukuk ilkelerini benimsemiş bir hukukçu olarak, Türkiye Cumhuriyeti’nin hukuk devleti niteliğini savunur ve korur. | X | |||||
19 | 19. Meslekî ve ahlâkî sorumluluk duygusuna sahiptir. | X | |||||
20 | 20. Hukukî uyuşmazlıkları, olan ve olması gereken hukuk açısından değerlendirir ve çözüme kavuşturur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Bağıl Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 42 | 42 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 56 | 56 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 126 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(126/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İNSAN HAKLARININ KORUN. ANAYASAL ŞİKAYET | HUK4169260 | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı | Cuma 10:00-10:45 Cuma 11:00-11:45 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Yakup Levent KORKUT |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Yakup Levent KORKUT |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, hukuk sistemlerinde ulusal insan hakları koruma modellerini anlamak, Türkiye'deki ulusal insan hakları koruma sistemini değerlendirmek ve Türk Anayasa Mahkemesi'nin bireysel başvurular üzerine vermiş olduğu kararları öğrenmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Ulusal ve uluslararası insan hakları koruma sistemleri,Anayasal Şikayet: Tarihi ve Türk hukuk sistemi için önemi.,Anayasa Mahkemesi ve anayasal şikayete ilişkin temel anayasal ve yasal hükümler.,Anayasal şikayete ilişkin usul hukuku,Anayasal şikayet ve Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi sistemi ilişkisi.,Türk Anayasa Mahkemesi içtihatları: Temel kavramlar ve genel bir değerlendirme.,Mülkiyet hakları,İfade ve din özgürlüğü,Toplanma ve örgütlenme özgürlüğü,Fiziksel ve zihinsel bütünlük,Adil yargılanma I,Adil yargılanma II,Yaşam, aile ve özel hayat hakkı,Özgürlük ve güvenlik hakkı; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Mahkeme kararlarını ve gerekçelerini değerlendirir. | 10, 16, 9 | A |
Temel kararları hatırlar. | 10, 16, 9 | A |
Mahkemenin anayasal şikayet kapsamındaki haklar ve özgürlüklere ilişkin içtihadını anlatır. | 10, 16, 9 | A |
Anayasal şikayetlere ilişkin Türk Anayasa Mahkemesi'nin içtihatlarını yorumlar. | 10, 16, 9 | A |
İçeriği ve usul yönleriyle anayasal şikayet sistemini anlar. | 10, 16, 9 | A |
Anayasal şikayeti tanımlar. | 10, 16, 9 | A |
İnsan haklarını koruma sisteminin karmaşık yapısı içinde anayasal şikayet modelini anlatır. | 10, 16, 9 | A |
Ulusal insan haklarını koruma sistemini anlatır. | 10, 16, 9 | A |
İnsan haklarını koruma kavramını tanımlar. | 10, 16, 9 | A |
İnsan haklarını koruma kavramını anlar. | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ulusal ve uluslararası insan hakları koruma sistemleri | |
2 | Anayasal Şikayet: Tarihi ve Türk hukuk sistemi için önemi. | |
3 | Anayasa Mahkemesi ve anayasal şikayete ilişkin temel anayasal ve yasal hükümler. | |
4 | Anayasal şikayete ilişkin usul hukuku | |
5 | Anayasal şikayet ve Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi sistemi ilişkisi. | |
6 | Türk Anayasa Mahkemesi içtihatları: Temel kavramlar ve genel bir değerlendirme. | |
7 | Mülkiyet hakları | |
8 | İfade ve din özgürlüğü | |
9 | Toplanma ve örgütlenme özgürlüğü | |
10 | Fiziksel ve zihinsel bütünlük | |
11 | Adil yargılanma I | |
12 | Adil yargılanma II | |
13 | Yaşam, aile ve özel hayat hakkı | |
14 | Özgürlük ve güvenlik hakkı |
Kaynak |
Ders notları. |
Anayasa Mahkemesi'nin bireysel başvurular üzerine verdiği kararlar. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Hukukî kavram ve kurumları bilir, bu kavram ve kurumlar arasındaki ilişkileri sıralar. | X | |||||
2 | 2. Teorik bilginin yanı sıra hukuk kurallarını kullanma, karşılaştırma, yorumlama ve somut olaylara uygulama usul ve esaslarına vâkıftır. | X | |||||
3 | 3. Bir bilim dalı olarak hukukun ve hukuk sistemlerinin tarihî gelişim sürecini bilir. | X | |||||
4 | 4. Güncel hukukî düzenlemelerden, yargı kararlarından ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden haberdardır. | X | |||||
5 | 5. Hukukî düzenlemeleri, yargı kararlarını ve doktrinde ileri sürülen görüşleri metodolojik bir yöntemle inceler, yorumlar ve değerlendirir. | X | |||||
6 | 6. Somut hukukî uyuşmazlıkları mevzuat hükümleri, yargı kararları ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden hareketle çözüme kavuşturur. | X | |||||
7 | 7. Hukukî uyuşmazlıkların çözümünde bağımsız davranma, inisiyatif kullanma ve yaratıcılık yeteneğine sahiptir. | X | |||||
8 | 8. Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunların çözümünde gerektiğinde farklı disiplinlerden yararlanır ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
9 | 9. Yetki ve sorumluluğu altında çalışanların meslekî gelişimlerine yönelik etkinlikler planlar ve bunları yönetir. | ||||||
10 | 10. Teori ve uygulamadaki gelişmeleri takip eder ve bunları değerlendirir. | X | |||||
11 | 11. Toplumsal ve hukukî sorunlara eleştirel bir gözle bakar ve çözümler ortaya koyar. | X | |||||
12 | 12. Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği duygusuna sahiptir. | X | |||||
13 | 13. Hukukî konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; çözüm önerilerini gerekçeli olarak yazılı ve sözlü bir şekilde aktarır. | X | |||||
14 | 14. Mesleğe dair bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | ||||||
15 | 15. Bir yabancı dili hukuk alanındaki evrensel gelişmeleri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde bilir. | X | |||||
16 | 16. Toplumsal sorumluluk duygusuyla meslekî proje ve etkinlikler planlar, bunları uygular. | X | |||||
17 | 17. Milletlerarası toplumun yapısı ve ilişki biçimleri konusundaki temel bilgilere hâkim olur ve milletlerarası sorunları değerlendirir. | X | |||||
18 | 18. Evrensel hukuk ilkelerini benimsemiş bir hukukçu olarak, Türkiye Cumhuriyeti’nin hukuk devleti niteliğini savunur ve korur. | X | |||||
19 | 19. Meslekî ve ahlâkî sorumluluk duygusuna sahiptir. | X | |||||
20 | 20. Hukukî uyuşmazlıkları, olan ve olması gereken hukuk açısından değerlendirir ve çözüme kavuşturur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Bağıl Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |