Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
CEZA HUKUKU | HUK2012237 | Senelik | 8+0 | 8 | 10 |
Ders Programı | Salı 09:00-09:45 Salı 10:00-10:45 Perşembe 11:00-11:45 Perşembe 12:00-12:45 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Mehmet Emin ARTUK |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Mehmet Emin ARTUK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Ceza Hukuku’nun genel ilkelerinin, suç politikasının, suç teorisinin ve suç tiplerine uygulanacak genel prensiplerin öğrenciler tarafından kavranması ve somut uyuşmazlıklara uygulanacak hukuk mantığının oluşturulması |
Dersin İçeriği | Bu ders; Ceza Hukukuna Giriş, Ceza Hukuku Kavramı,Suç Politikası ve Ceza Hukuku,Ceza Hukukunun Diğer Hukuk Dallarıyla İlişkisi,Ceza Hukukunun Tarihi,Ceza Hukukunun Türkiye'deki Gelişmesi,Ceza Hukukunun Kaynakları,Suçta ve Cezada Kanunilik İlkesi,Ceza Hukuku Kuralklarının Zaman Bakımından Uygulama Alanı,Ceza Hukuku Kurallarının Kişi Bakımından Uygulama Alanı,Suç ve Unsurları Hakkında Genel Bilgiler,Suçun Unsurları, Tipiklik,Maddi Unsurlar,Manevi Unsurlar,Hukuka Aykırılık Unsuru,Kusurluluk ve Kusur Yeteneği,Kusurluluğu Etkileyen Haller,Ceza Hukukunda Hata,Suçun Özel Görünüş Şekilleri, Teşebbüs,İştirak,Suçların İçtimaı,Ceza Kavramı, Cezanın Amacı, Nitelikleri ve Çeşitleri,Hapis Cezası,Hapis Cezasına Seçenek Kurumlar, Erteleme, Şartla Salıverme,Adli Para Cezası,Güvenlik Tedbirleri,Dava ve Ceza İlişkisini Sona Erdiren Haller,Ceza Hukuku Kurallarının Yer Bakımından Uygulama Alanı,Geri Verme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Ceza hukuku tarihini öğrenir. | 10, 12, 13, 14, 16, 19, 20, 23, 4, 6, 9 | A |
Ceza hukukunun tarihsel gelişim süreci ile birlikte temel ilkelerini, ceza sorumluluğunun esaslarını, kaynaklarını, ceza yasalarının uygulanma esaslarını kavrar. | 10, 12, 13, 16, 19, 4, 6, 9 | A |
Adli yardımlaşma ile suçluların geri verilmesini, suçun tipiklik unsurunu, hukuka aykırılık unsurunu, hukuka uygunluk nedenlerini, kusurluluğu ve genel olarak suç ve yaptırım teorilerini tanımlar. | 10, 13, 14, 16, 19, 20, 4, 6, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 23: Kavram Haritası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ceza Hukukuna Giriş, Ceza Hukuku Kavramı | Konu ile ilgili kaynaklar okunmalıdır. |
2 | Suç Politikası ve Ceza Hukuku | Konu ile ilgili kaynaklar okunmalıdır. |
3 | Ceza Hukukunun Diğer Hukuk Dallarıyla İlişkisi | Konu ile ilgili kaynaklar okunmalıdır. |
4 | Ceza Hukukunun Tarihi | Konu ile ilgili kaynaklar okunmalıdır. |
5 | Ceza Hukukunun Türkiye'deki Gelişmesi | Konu ile ilgili kaynaklar okunmalıdır. |
6 | Ceza Hukukunun Kaynakları | Konu ile ilgili kaynaklar okunmalıdır. |
7 | Suçta ve Cezada Kanunilik İlkesi | Konu ile ilgili kaynaklar okunmalıdır. |
8 | Ceza Hukuku Kuralklarının Zaman Bakımından Uygulama Alanı | Konu ile ilgili kaynaklar okunmalıdır. |
9 | Ceza Hukuku Kurallarının Kişi Bakımından Uygulama Alanı | Konu ile ilgili kaynaklar okunmalıdır. |
10 | Suç ve Unsurları Hakkında Genel Bilgiler | Konu ile ilgili kaynaklar okunmalıdır. |
11 | Suçun Unsurları, Tipiklik | Konu ile ilgili kaynaklar okunmalıdır. |
12 | Maddi Unsurlar | Konu ile ilgili kaynaklar okunmalıdır. |
13 | Manevi Unsurlar | Konu ile ilgili kaynaklar okunmalıdır. |
14 | Hukuka Aykırılık Unsuru | Konu ile ilgili kaynaklar okunmalıdır. |
15 | Kusurluluk ve Kusur Yeteneği | Konu ile ilgili kaynaklar okunmalıdır. |
16 | Kusurluluğu Etkileyen Haller | Konu ile ilgili kaynaklar okunmalıdır. |
17 | Ceza Hukukunda Hata | Konu ile ilgili kaynaklar okunmalıdır. |
18 | Suçun Özel Görünüş Şekilleri, Teşebbüs | Konu ile ilgili kaynaklar okunmalıdır. |
19 | İştirak | Konu ile ilgili kaynaklar okunmalıdır. |
20 | Suçların İçtimaı | Konu ile ilgili kaynaklar okunmalıdır. |
21 | Ceza Kavramı, Cezanın Amacı, Nitelikleri ve Çeşitleri | Konu ile ilgili kaynaklar okunmalıdır. |
22 | Hapis Cezası | Konu ile ilgili kaynaklar okunmalıdır. |
23 | Hapis Cezasına Seçenek Kurumlar, Erteleme, Şartla Salıverme | Konu ile ilgili kaynaklar okunmalıdır. |
24 | Adli Para Cezası | Konu ile ilgili kaynaklar okunmalıdır. |
25 | Güvenlik Tedbirleri | Konu ile ilgili kaynaklar okunmalıdır. |
26 | Dava ve Ceza İlişkisini Sona Erdiren Haller | Konu ile ilgili kaynaklar okunmalıdır. |
27 | Ceza Hukuku Kurallarının Yer Bakımından Uygulama Alanı | Konu ile ilgili kaynaklar okunmalıdır. |
28 | Geri Verme | Konu ile ilgili kaynaklar okunmalıdır. |
Kaynak |
Mehmet Emin Artuk / Ahmet Gökcen / Mehmet Emin Alşahin / Kerim Çakır, Ceza Hukuku Genel Hükümler, 17. Bası, Adalet Kitabevi, Ankara , 2023. |
Mahmut Koca / İlhan Üzülmez, Türk Ceza Hukuku Genel Hükümler, 16. bası, Ankara 2023 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Hukukî kavram ve kurumları bilir, bu kavram ve kurumlar arasındaki ilişkileri sıralar. | X | |||||
2 | 2. Teorik bilginin yanı sıra hukuk kurallarını kullanma, karşılaştırma, yorumlama ve somut olaylara uygulama usul ve esaslarına vâkıftır. | X | |||||
3 | 3. Bir bilim dalı olarak hukukun ve hukuk sistemlerinin tarihî gelişim sürecini bilir. | X | |||||
4 | 4. Güncel hukukî düzenlemelerden, yargı kararlarından ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden haberdardır. | X | |||||
5 | 5. Hukukî düzenlemeleri, yargı kararlarını ve doktrinde ileri sürülen görüşleri metodolojik bir yöntemle inceler, yorumlar ve değerlendirir. | X | |||||
6 | 6. Somut hukukî uyuşmazlıkları mevzuat hükümleri, yargı kararları ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden hareketle çözüme kavuşturur. | X | |||||
7 | 7. Hukukî uyuşmazlıkların çözümünde bağımsız davranma, inisiyatif kullanma ve yaratıcılık yeteneğine sahiptir. | X | |||||
8 | 8. Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunların çözümünde gerektiğinde farklı disiplinlerden yararlanır ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
9 | 9. Yetki ve sorumluluğu altında çalışanların meslekî gelişimlerine yönelik etkinlikler planlar ve bunları yönetir. | X | |||||
10 | 10. Teori ve uygulamadaki gelişmeleri takip eder ve bunları değerlendirir. | X | |||||
11 | 11. Toplumsal ve hukukî sorunlara eleştirel bir gözle bakar ve çözümler ortaya koyar. | X | |||||
12 | 12. Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği duygusuna sahiptir. | X | |||||
13 | 13. Hukukî konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; çözüm önerilerini gerekçeli olarak yazılı ve sözlü bir şekilde aktarır. | X | |||||
14 | 14. Mesleğe dair bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | X | |||||
15 | 15. Bir yabancı dili hukuk alanındaki evrensel gelişmeleri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde bilir. | X | |||||
16 | 16. Toplumsal sorumluluk duygusuyla meslekî proje ve etkinlikler planlar, bunları uygular. | X | |||||
17 | 17. Milletlerarası toplumun yapısı ve ilişki biçimleri konusundaki temel bilgilere hâkim olur ve milletlerarası sorunları değerlendirir. | ||||||
18 | 18. Evrensel hukuk ilkelerini benimsemiş bir hukukçu olarak, Türkiye Cumhuriyeti’nin hukuk devleti niteliğini savunur ve korur. | X | |||||
19 | 19. Meslekî ve ahlâkî sorumluluk duygusuna sahiptir. | X | |||||
20 | 20. Hukukî uyuşmazlıkları, olan ve olması gereken hukuk açısından değerlendirir ve çözüme kavuşturur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Bağıl Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 28 | 4 | 112 | |||
Rehberli Problem Çözme | 16 | 2 | 32 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 60 | 60 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 98 | 98 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 302 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(302/30) | 10 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
CEZA HUKUKU | HUK2012237 | Senelik | 8+0 | 8 | 10 |
Ders Programı | Salı 09:00-09:45 Salı 10:00-10:45 Perşembe 11:00-11:45 Perşembe 12:00-12:45 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Mehmet Emin ARTUK |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Mehmet Emin ARTUK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Ceza Hukuku’nun genel ilkelerinin, suç politikasının, suç teorisinin ve suç tiplerine uygulanacak genel prensiplerin öğrenciler tarafından kavranması ve somut uyuşmazlıklara uygulanacak hukuk mantığının oluşturulması |
Dersin İçeriği | Bu ders; Ceza Hukukuna Giriş, Ceza Hukuku Kavramı,Suç Politikası ve Ceza Hukuku,Ceza Hukukunun Diğer Hukuk Dallarıyla İlişkisi,Ceza Hukukunun Tarihi,Ceza Hukukunun Türkiye'deki Gelişmesi,Ceza Hukukunun Kaynakları,Suçta ve Cezada Kanunilik İlkesi,Ceza Hukuku Kuralklarının Zaman Bakımından Uygulama Alanı,Ceza Hukuku Kurallarının Kişi Bakımından Uygulama Alanı,Suç ve Unsurları Hakkında Genel Bilgiler,Suçun Unsurları, Tipiklik,Maddi Unsurlar,Manevi Unsurlar,Hukuka Aykırılık Unsuru,Kusurluluk ve Kusur Yeteneği,Kusurluluğu Etkileyen Haller,Ceza Hukukunda Hata,Suçun Özel Görünüş Şekilleri, Teşebbüs,İştirak,Suçların İçtimaı,Ceza Kavramı, Cezanın Amacı, Nitelikleri ve Çeşitleri,Hapis Cezası,Hapis Cezasına Seçenek Kurumlar, Erteleme, Şartla Salıverme,Adli Para Cezası,Güvenlik Tedbirleri,Dava ve Ceza İlişkisini Sona Erdiren Haller,Ceza Hukuku Kurallarının Yer Bakımından Uygulama Alanı,Geri Verme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Ceza hukuku tarihini öğrenir. | 10, 12, 13, 14, 16, 19, 20, 23, 4, 6, 9 | A |
Ceza hukukunun tarihsel gelişim süreci ile birlikte temel ilkelerini, ceza sorumluluğunun esaslarını, kaynaklarını, ceza yasalarının uygulanma esaslarını kavrar. | 10, 12, 13, 16, 19, 4, 6, 9 | A |
Adli yardımlaşma ile suçluların geri verilmesini, suçun tipiklik unsurunu, hukuka aykırılık unsurunu, hukuka uygunluk nedenlerini, kusurluluğu ve genel olarak suç ve yaptırım teorilerini tanımlar. | 10, 13, 14, 16, 19, 20, 4, 6, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 23: Kavram Haritası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ceza Hukukuna Giriş, Ceza Hukuku Kavramı | Konu ile ilgili kaynaklar okunmalıdır. |
2 | Suç Politikası ve Ceza Hukuku | Konu ile ilgili kaynaklar okunmalıdır. |
3 | Ceza Hukukunun Diğer Hukuk Dallarıyla İlişkisi | Konu ile ilgili kaynaklar okunmalıdır. |
4 | Ceza Hukukunun Tarihi | Konu ile ilgili kaynaklar okunmalıdır. |
5 | Ceza Hukukunun Türkiye'deki Gelişmesi | Konu ile ilgili kaynaklar okunmalıdır. |
6 | Ceza Hukukunun Kaynakları | Konu ile ilgili kaynaklar okunmalıdır. |
7 | Suçta ve Cezada Kanunilik İlkesi | Konu ile ilgili kaynaklar okunmalıdır. |
8 | Ceza Hukuku Kuralklarının Zaman Bakımından Uygulama Alanı | Konu ile ilgili kaynaklar okunmalıdır. |
9 | Ceza Hukuku Kurallarının Kişi Bakımından Uygulama Alanı | Konu ile ilgili kaynaklar okunmalıdır. |
10 | Suç ve Unsurları Hakkında Genel Bilgiler | Konu ile ilgili kaynaklar okunmalıdır. |
11 | Suçun Unsurları, Tipiklik | Konu ile ilgili kaynaklar okunmalıdır. |
12 | Maddi Unsurlar | Konu ile ilgili kaynaklar okunmalıdır. |
13 | Manevi Unsurlar | Konu ile ilgili kaynaklar okunmalıdır. |
14 | Hukuka Aykırılık Unsuru | Konu ile ilgili kaynaklar okunmalıdır. |
15 | Kusurluluk ve Kusur Yeteneği | Konu ile ilgili kaynaklar okunmalıdır. |
16 | Kusurluluğu Etkileyen Haller | Konu ile ilgili kaynaklar okunmalıdır. |
17 | Ceza Hukukunda Hata | Konu ile ilgili kaynaklar okunmalıdır. |
18 | Suçun Özel Görünüş Şekilleri, Teşebbüs | Konu ile ilgili kaynaklar okunmalıdır. |
19 | İştirak | Konu ile ilgili kaynaklar okunmalıdır. |
20 | Suçların İçtimaı | Konu ile ilgili kaynaklar okunmalıdır. |
21 | Ceza Kavramı, Cezanın Amacı, Nitelikleri ve Çeşitleri | Konu ile ilgili kaynaklar okunmalıdır. |
22 | Hapis Cezası | Konu ile ilgili kaynaklar okunmalıdır. |
23 | Hapis Cezasına Seçenek Kurumlar, Erteleme, Şartla Salıverme | Konu ile ilgili kaynaklar okunmalıdır. |
24 | Adli Para Cezası | Konu ile ilgili kaynaklar okunmalıdır. |
25 | Güvenlik Tedbirleri | Konu ile ilgili kaynaklar okunmalıdır. |
26 | Dava ve Ceza İlişkisini Sona Erdiren Haller | Konu ile ilgili kaynaklar okunmalıdır. |
27 | Ceza Hukuku Kurallarının Yer Bakımından Uygulama Alanı | Konu ile ilgili kaynaklar okunmalıdır. |
28 | Geri Verme | Konu ile ilgili kaynaklar okunmalıdır. |
Kaynak |
Mehmet Emin Artuk / Ahmet Gökcen / Mehmet Emin Alşahin / Kerim Çakır, Ceza Hukuku Genel Hükümler, 17. Bası, Adalet Kitabevi, Ankara , 2023. |
Mahmut Koca / İlhan Üzülmez, Türk Ceza Hukuku Genel Hükümler, 16. bası, Ankara 2023 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Hukukî kavram ve kurumları bilir, bu kavram ve kurumlar arasındaki ilişkileri sıralar. | X | |||||
2 | 2. Teorik bilginin yanı sıra hukuk kurallarını kullanma, karşılaştırma, yorumlama ve somut olaylara uygulama usul ve esaslarına vâkıftır. | X | |||||
3 | 3. Bir bilim dalı olarak hukukun ve hukuk sistemlerinin tarihî gelişim sürecini bilir. | X | |||||
4 | 4. Güncel hukukî düzenlemelerden, yargı kararlarından ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden haberdardır. | X | |||||
5 | 5. Hukukî düzenlemeleri, yargı kararlarını ve doktrinde ileri sürülen görüşleri metodolojik bir yöntemle inceler, yorumlar ve değerlendirir. | X | |||||
6 | 6. Somut hukukî uyuşmazlıkları mevzuat hükümleri, yargı kararları ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden hareketle çözüme kavuşturur. | X | |||||
7 | 7. Hukukî uyuşmazlıkların çözümünde bağımsız davranma, inisiyatif kullanma ve yaratıcılık yeteneğine sahiptir. | X | |||||
8 | 8. Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunların çözümünde gerektiğinde farklı disiplinlerden yararlanır ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
9 | 9. Yetki ve sorumluluğu altında çalışanların meslekî gelişimlerine yönelik etkinlikler planlar ve bunları yönetir. | X | |||||
10 | 10. Teori ve uygulamadaki gelişmeleri takip eder ve bunları değerlendirir. | X | |||||
11 | 11. Toplumsal ve hukukî sorunlara eleştirel bir gözle bakar ve çözümler ortaya koyar. | X | |||||
12 | 12. Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği duygusuna sahiptir. | X | |||||
13 | 13. Hukukî konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; çözüm önerilerini gerekçeli olarak yazılı ve sözlü bir şekilde aktarır. | X | |||||
14 | 14. Mesleğe dair bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | X | |||||
15 | 15. Bir yabancı dili hukuk alanındaki evrensel gelişmeleri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde bilir. | X | |||||
16 | 16. Toplumsal sorumluluk duygusuyla meslekî proje ve etkinlikler planlar, bunları uygular. | X | |||||
17 | 17. Milletlerarası toplumun yapısı ve ilişki biçimleri konusundaki temel bilgilere hâkim olur ve milletlerarası sorunları değerlendirir. | ||||||
18 | 18. Evrensel hukuk ilkelerini benimsemiş bir hukukçu olarak, Türkiye Cumhuriyeti’nin hukuk devleti niteliğini savunur ve korur. | X | |||||
19 | 19. Meslekî ve ahlâkî sorumluluk duygusuna sahiptir. | X | |||||
20 | 20. Hukukî uyuşmazlıkları, olan ve olması gereken hukuk açısından değerlendirir ve çözüme kavuşturur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Bağıl Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |