Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KARŞILAŞTIRMALI ANAYASA HUKUKU | HUK2233810 | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı | Çarşamba 09:00-09:45 Çarşamba 10:00-10:45 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Yakup Levent KORKUT |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Yakup Levent KORKUT |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Karşılaştırmalı hukuk metodolojisine göre farklı anayasal gelenekleri, kurumları ve yapıları değerlendirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Karşılaştırmalı anayasa hukukunun metodolojileri,Anayasa türleri I,Anayasa türleri II,Yargı, anayasa mahkemeleri ve anayasal yargı.,Anayasal yorum.,Anayasal değerler ve ilkeler.,Siyasi partiler ve anayasalar.,Sekülerizm ve anayasalar.,Vatandaşlık modelleri.,İnsan hakları ve anayasalar I.,İnsan hakları ve anayasalar II.,Karşılaştırmalı anayasa hukuku ve uluslararası hukuk.,Farklı anayasal kültürlerde yasama.,Anayasa hukukunun uluslararasılaşması.; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Farklı anayasal gelenekleri anlatır. | 10, 16, 9 | A |
Karşılaştırmalı anayasa hukukuna farklı metodolojik yaklaşımları hatırlar. | 10, 16, 9 | A |
Hukuk kültürleri ve gelenekleri arasındaki farklılıkları hatırlar. | 10, 16, 9 | A |
Farklı hukuk sistemlerinin temel özelliklerini değerlendirir. | 10, 16, 9 | A |
Farklı özel hukuk sistemlerini değerlendirir. | 10, 16, 9 | A |
Farklı hukuki muhakeme ve yorum yöntemlerini değerlendirir. | 10, 16, 9 | A |
Farklı hukuk kültürlerindeki özel hukuku değerlendirir. | 10, 16, 9 | A |
Farklı hukuk kültürlerindeki kamu hukukunu değerlendirir. | 10, 16, 9 | A |
Çağdaş karşılaştırmalı hukukun problemlerini değerlendirir. | 10, 16, 9 | A |
Uluslararasılaşmanın karşılaştırmalı hukuk çalışmalarına etkisini değerlendirir. | 10, 16, 9 | A |
İşlevsel, yapısal ve yorumsal yöntemlerin karşılaştırmalı hukuka katkısını değerlendirir. | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Karşılaştırmalı anayasa hukukunun metodolojileri | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
2 | Anayasa türleri I | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
3 | Anayasa türleri II | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
4 | Yargı, anayasa mahkemeleri ve anayasal yargı. | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
5 | Anayasal yorum. | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
6 | Anayasal değerler ve ilkeler. | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
7 | Siyasi partiler ve anayasalar. | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
8 | Sekülerizm ve anayasalar. | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
9 | Vatandaşlık modelleri. | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
10 | İnsan hakları ve anayasalar I. | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
11 | İnsan hakları ve anayasalar II. | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
12 | Karşılaştırmalı anayasa hukuku ve uluslararası hukuk. | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
13 | Farklı anayasal kültürlerde yasama. | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
14 | Anayasa hukukunun uluslararasılaşması. | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
Kaynak |
The Oxford Handbook of Comparative Constitutional Law, Ed. Michel Rosenfeld and Andras Sajo, Oxford University Press, 2012. Ders notları. |
Diğer kaynak bulunmamaktadır. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Hukukî kavram ve kurumları bilir, bu kavram ve kurumlar arasındaki ilişkileri sıralar. | X | |||||
2 | 2. Teorik bilginin yanı sıra hukuk kurallarını kullanma, karşılaştırma, yorumlama ve somut olaylara uygulama usul ve esaslarına vâkıftır. | X | |||||
3 | 3. Bir bilim dalı olarak hukukun ve hukuk sistemlerinin tarihî gelişim sürecini bilir. | X | |||||
4 | 4. Güncel hukukî düzenlemelerden, yargı kararlarından ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden haberdardır. | X | |||||
5 | 5. Hukukî düzenlemeleri, yargı kararlarını ve doktrinde ileri sürülen görüşleri metodolojik bir yöntemle inceler, yorumlar ve değerlendirir. | X | |||||
6 | 6. Somut hukukî uyuşmazlıkları mevzuat hükümleri, yargı kararları ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden hareketle çözüme kavuşturur. | X | |||||
7 | 7. Hukukî uyuşmazlıkların çözümünde bağımsız davranma, inisiyatif kullanma ve yaratıcılık yeteneğine sahiptir. | X | |||||
8 | 8. Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunların çözümünde gerektiğinde farklı disiplinlerden yararlanır ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
9 | 9. Yetki ve sorumluluğu altında çalışanların meslekî gelişimlerine yönelik etkinlikler planlar ve bunları yönetir. | ||||||
10 | 10. Teori ve uygulamadaki gelişmeleri takip eder ve bunları değerlendirir. | X | |||||
11 | 11. Toplumsal ve hukukî sorunlara eleştirel bir gözle bakar ve çözümler ortaya koyar. | X | |||||
12 | 12. Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği duygusuna sahiptir. | ||||||
13 | 13. Hukukî konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; çözüm önerilerini gerekçeli olarak yazılı ve sözlü bir şekilde aktarır. | X | |||||
14 | 14. Mesleğe dair bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | ||||||
15 | 15. Bir yabancı dili hukuk alanındaki evrensel gelişmeleri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde bilir. | X | |||||
16 | 16. Toplumsal sorumluluk duygusuyla meslekî proje ve etkinlikler planlar, bunları uygular. | X | |||||
17 | 17. Milletlerarası toplumun yapısı ve ilişki biçimleri konusundaki temel bilgilere hâkim olur ve milletlerarası sorunları değerlendirir. | X | |||||
18 | 18. Evrensel hukuk ilkelerini benimsemiş bir hukukçu olarak, Türkiye Cumhuriyeti’nin hukuk devleti niteliğini savunur ve korur. | X | |||||
19 | 19. Meslekî ve ahlâkî sorumluluk duygusuna sahiptir. | X | |||||
20 | 20. Hukukî uyuşmazlıkları, olan ve olması gereken hukuk açısından değerlendirir ve çözüme kavuşturur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Bağıl Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 31 | 31 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 62 | 62 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 121 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(121/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KARŞILAŞTIRMALI ANAYASA HUKUKU | HUK2233810 | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı | Çarşamba 09:00-09:45 Çarşamba 10:00-10:45 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Yakup Levent KORKUT |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Yakup Levent KORKUT |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Karşılaştırmalı hukuk metodolojisine göre farklı anayasal gelenekleri, kurumları ve yapıları değerlendirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Karşılaştırmalı anayasa hukukunun metodolojileri,Anayasa türleri I,Anayasa türleri II,Yargı, anayasa mahkemeleri ve anayasal yargı.,Anayasal yorum.,Anayasal değerler ve ilkeler.,Siyasi partiler ve anayasalar.,Sekülerizm ve anayasalar.,Vatandaşlık modelleri.,İnsan hakları ve anayasalar I.,İnsan hakları ve anayasalar II.,Karşılaştırmalı anayasa hukuku ve uluslararası hukuk.,Farklı anayasal kültürlerde yasama.,Anayasa hukukunun uluslararasılaşması.; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Farklı anayasal gelenekleri anlatır. | 10, 16, 9 | A |
Karşılaştırmalı anayasa hukukuna farklı metodolojik yaklaşımları hatırlar. | 10, 16, 9 | A |
Hukuk kültürleri ve gelenekleri arasındaki farklılıkları hatırlar. | 10, 16, 9 | A |
Farklı hukuk sistemlerinin temel özelliklerini değerlendirir. | 10, 16, 9 | A |
Farklı özel hukuk sistemlerini değerlendirir. | 10, 16, 9 | A |
Farklı hukuki muhakeme ve yorum yöntemlerini değerlendirir. | 10, 16, 9 | A |
Farklı hukuk kültürlerindeki özel hukuku değerlendirir. | 10, 16, 9 | A |
Farklı hukuk kültürlerindeki kamu hukukunu değerlendirir. | 10, 16, 9 | A |
Çağdaş karşılaştırmalı hukukun problemlerini değerlendirir. | 10, 16, 9 | A |
Uluslararasılaşmanın karşılaştırmalı hukuk çalışmalarına etkisini değerlendirir. | 10, 16, 9 | A |
İşlevsel, yapısal ve yorumsal yöntemlerin karşılaştırmalı hukuka katkısını değerlendirir. | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Karşılaştırmalı anayasa hukukunun metodolojileri | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
2 | Anayasa türleri I | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
3 | Anayasa türleri II | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
4 | Yargı, anayasa mahkemeleri ve anayasal yargı. | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
5 | Anayasal yorum. | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
6 | Anayasal değerler ve ilkeler. | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
7 | Siyasi partiler ve anayasalar. | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
8 | Sekülerizm ve anayasalar. | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
9 | Vatandaşlık modelleri. | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
10 | İnsan hakları ve anayasalar I. | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
11 | İnsan hakları ve anayasalar II. | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
12 | Karşılaştırmalı anayasa hukuku ve uluslararası hukuk. | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
13 | Farklı anayasal kültürlerde yasama. | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
14 | Anayasa hukukunun uluslararasılaşması. | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
Kaynak |
The Oxford Handbook of Comparative Constitutional Law, Ed. Michel Rosenfeld and Andras Sajo, Oxford University Press, 2012. Ders notları. |
Diğer kaynak bulunmamaktadır. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Hukukî kavram ve kurumları bilir, bu kavram ve kurumlar arasındaki ilişkileri sıralar. | X | |||||
2 | 2. Teorik bilginin yanı sıra hukuk kurallarını kullanma, karşılaştırma, yorumlama ve somut olaylara uygulama usul ve esaslarına vâkıftır. | X | |||||
3 | 3. Bir bilim dalı olarak hukukun ve hukuk sistemlerinin tarihî gelişim sürecini bilir. | X | |||||
4 | 4. Güncel hukukî düzenlemelerden, yargı kararlarından ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden haberdardır. | X | |||||
5 | 5. Hukukî düzenlemeleri, yargı kararlarını ve doktrinde ileri sürülen görüşleri metodolojik bir yöntemle inceler, yorumlar ve değerlendirir. | X | |||||
6 | 6. Somut hukukî uyuşmazlıkları mevzuat hükümleri, yargı kararları ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden hareketle çözüme kavuşturur. | X | |||||
7 | 7. Hukukî uyuşmazlıkların çözümünde bağımsız davranma, inisiyatif kullanma ve yaratıcılık yeteneğine sahiptir. | X | |||||
8 | 8. Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunların çözümünde gerektiğinde farklı disiplinlerden yararlanır ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
9 | 9. Yetki ve sorumluluğu altında çalışanların meslekî gelişimlerine yönelik etkinlikler planlar ve bunları yönetir. | ||||||
10 | 10. Teori ve uygulamadaki gelişmeleri takip eder ve bunları değerlendirir. | X | |||||
11 | 11. Toplumsal ve hukukî sorunlara eleştirel bir gözle bakar ve çözümler ortaya koyar. | X | |||||
12 | 12. Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği duygusuna sahiptir. | ||||||
13 | 13. Hukukî konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; çözüm önerilerini gerekçeli olarak yazılı ve sözlü bir şekilde aktarır. | X | |||||
14 | 14. Mesleğe dair bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | ||||||
15 | 15. Bir yabancı dili hukuk alanındaki evrensel gelişmeleri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde bilir. | X | |||||
16 | 16. Toplumsal sorumluluk duygusuyla meslekî proje ve etkinlikler planlar, bunları uygular. | X | |||||
17 | 17. Milletlerarası toplumun yapısı ve ilişki biçimleri konusundaki temel bilgilere hâkim olur ve milletlerarası sorunları değerlendirir. | X | |||||
18 | 18. Evrensel hukuk ilkelerini benimsemiş bir hukukçu olarak, Türkiye Cumhuriyeti’nin hukuk devleti niteliğini savunur ve korur. | X | |||||
19 | 19. Meslekî ve ahlâkî sorumluluk duygusuna sahiptir. | X | |||||
20 | 20. Hukukî uyuşmazlıkları, olan ve olması gereken hukuk açısından değerlendirir ve çözüme kavuşturur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Bağıl Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |