Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
DEMOKRASİ TEORİSİ | HUK1224780 | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı | Salı 09:00-09:45 Salı 10:00-10:45 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Yakup Levent KORKUT |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Yakup Levent KORKUT |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Farklı demokrasi kuramlarının temel özelliklerini ve çağdaş demokratik rejimlerin performanslarını değerlendirmek. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Demokrasinin Problemleri I,Demokrasinin Problemleri II,Liberal demokrasi I,Liberal demokrasi II,Katılımcı demokrasi I,Katılımcı demokrasi II,Demokratik faydacılık I,Demokratik faydacılık II,Katılımcı demokrasi I,Katılımcı demokrasi II,Klasik ve radikal çoğulculuk I,Klasik ve radikal çoğulculuk II,Demokratikleşme süreci I,Demokratikleşme süreci II; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Çoğunlukçu demokrasi ve konsensüs demokrasisi modellerini hatırlar. | 10, 16, 9 | A |
Liberal, katılımcı, çoğulcu, faydacı ve müzakereci demokrasi modellerini hatırlar. | 10, 16, 9 | A |
Farklı demokrasi türlerinin temel özelliklerini değerlendirir. | 10, 16, 9 | A |
Liberal demokrasinin temel özelliklerini değerlendirir. | 10, 16, 9 | A |
Katılımcı ve müzakereci demokrasilerin temel özelliklerini değerlendirir. | 10, 16, 9 | A |
Demokratik faydacılığın temel özelliklerini değerlendirir. | 10, 16, 9 | A |
Çoğulcu demokrasinin temel özelliklerini değerlendirir. | 10, 16, 9 | A |
Çağdaş demokrasilerin problemlerini değerlendirir. | 10, 16, 9 | A |
Otoriter geçmişin yeni demokrasilere etkisini değerlendirir. | 10, 16, 9 | A |
Küreselleşme ve demokrasi ilişkisini değerlendirir. | 10, 16, 9 | A |
Farklı demokrasi teorilerinin temel eksikliklerini değerlendirir. | 10, 16, 9 | A |
19. yüzyıl ve sonrasında demokrasinin gelişimini hatırlar. | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Demokrasinin Problemleri I | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
2 | Demokrasinin Problemleri II | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
3 | Liberal demokrasi I | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
4 | Liberal demokrasi II | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
5 | Katılımcı demokrasi I | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
6 | Katılımcı demokrasi II | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
7 | Demokratik faydacılık I | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
8 | Demokratik faydacılık II | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
9 | Katılımcı demokrasi I | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
10 | Katılımcı demokrasi II | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
11 | Klasik ve radikal çoğulculuk I | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
12 | Klasik ve radikal çoğulculuk II | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
13 | Demokratikleşme süreci I | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
14 | Demokratikleşme süreci II | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
Kaynak |
Ders notları. |
Lijphart, Arend Patterns of Democracy, Yale University Press, New Haven 2012. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Hukukî kavram ve kurumları bilir, bu kavram ve kurumlar arasındaki ilişkileri sıralar. | X | |||||
2 | 2. Teorik bilginin yanı sıra hukuk kurallarını kullanma, karşılaştırma, yorumlama ve somut olaylara uygulama usul ve esaslarına vâkıftır. | X | |||||
3 | 3. Bir bilim dalı olarak hukukun ve hukuk sistemlerinin tarihî gelişim sürecini bilir. | X | |||||
4 | 4. Güncel hukukî düzenlemelerden, yargı kararlarından ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden haberdardır. | X | |||||
5 | 5. Hukukî düzenlemeleri, yargı kararlarını ve doktrinde ileri sürülen görüşleri metodolojik bir yöntemle inceler, yorumlar ve değerlendirir. | X | |||||
6 | 6. Somut hukukî uyuşmazlıkları mevzuat hükümleri, yargı kararları ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden hareketle çözüme kavuşturur. | X | |||||
7 | 7. Hukukî uyuşmazlıkların çözümünde bağımsız davranma, inisiyatif kullanma ve yaratıcılık yeteneğine sahiptir. | X | |||||
8 | 8. Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunların çözümünde gerektiğinde farklı disiplinlerden yararlanır ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
9 | 9. Yetki ve sorumluluğu altında çalışanların meslekî gelişimlerine yönelik etkinlikler planlar ve bunları yönetir. | ||||||
10 | 10. Teori ve uygulamadaki gelişmeleri takip eder ve bunları değerlendirir. | X | |||||
11 | 11. Toplumsal ve hukukî sorunlara eleştirel bir gözle bakar ve çözümler ortaya koyar. | X | |||||
12 | 12. Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği duygusuna sahiptir. | X | |||||
13 | 13. Hukukî konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; çözüm önerilerini gerekçeli olarak yazılı ve sözlü bir şekilde aktarır. | X | |||||
14 | 14. Mesleğe dair bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | ||||||
15 | 15. Bir yabancı dili hukuk alanındaki evrensel gelişmeleri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde bilir. | X | |||||
16 | 16. Toplumsal sorumluluk duygusuyla meslekî proje ve etkinlikler planlar, bunları uygular. | X | |||||
17 | 17. Milletlerarası toplumun yapısı ve ilişki biçimleri konusundaki temel bilgilere hâkim olur ve milletlerarası sorunları değerlendirir. | X | |||||
18 | 18. Evrensel hukuk ilkelerini benimsemiş bir hukukçu olarak, Türkiye Cumhuriyeti’nin hukuk devleti niteliğini savunur ve korur. | X | |||||
19 | 19. Meslekî ve ahlâkî sorumluluk duygusuna sahiptir. | X | |||||
20 | 20. Hukukî uyuşmazlıkları, olan ve olması gereken hukuk açısından değerlendirir ve çözüme kavuşturur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Bağıl Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 30 | 30 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 60 | 60 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 118 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(118/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
DEMOKRASİ TEORİSİ | HUK1224780 | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı | Salı 09:00-09:45 Salı 10:00-10:45 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Yakup Levent KORKUT |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Yakup Levent KORKUT |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Farklı demokrasi kuramlarının temel özelliklerini ve çağdaş demokratik rejimlerin performanslarını değerlendirmek. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Demokrasinin Problemleri I,Demokrasinin Problemleri II,Liberal demokrasi I,Liberal demokrasi II,Katılımcı demokrasi I,Katılımcı demokrasi II,Demokratik faydacılık I,Demokratik faydacılık II,Katılımcı demokrasi I,Katılımcı demokrasi II,Klasik ve radikal çoğulculuk I,Klasik ve radikal çoğulculuk II,Demokratikleşme süreci I,Demokratikleşme süreci II; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Çoğunlukçu demokrasi ve konsensüs demokrasisi modellerini hatırlar. | 10, 16, 9 | A |
Liberal, katılımcı, çoğulcu, faydacı ve müzakereci demokrasi modellerini hatırlar. | 10, 16, 9 | A |
Farklı demokrasi türlerinin temel özelliklerini değerlendirir. | 10, 16, 9 | A |
Liberal demokrasinin temel özelliklerini değerlendirir. | 10, 16, 9 | A |
Katılımcı ve müzakereci demokrasilerin temel özelliklerini değerlendirir. | 10, 16, 9 | A |
Demokratik faydacılığın temel özelliklerini değerlendirir. | 10, 16, 9 | A |
Çoğulcu demokrasinin temel özelliklerini değerlendirir. | 10, 16, 9 | A |
Çağdaş demokrasilerin problemlerini değerlendirir. | 10, 16, 9 | A |
Otoriter geçmişin yeni demokrasilere etkisini değerlendirir. | 10, 16, 9 | A |
Küreselleşme ve demokrasi ilişkisini değerlendirir. | 10, 16, 9 | A |
Farklı demokrasi teorilerinin temel eksikliklerini değerlendirir. | 10, 16, 9 | A |
19. yüzyıl ve sonrasında demokrasinin gelişimini hatırlar. | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Demokrasinin Problemleri I | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
2 | Demokrasinin Problemleri II | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
3 | Liberal demokrasi I | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
4 | Liberal demokrasi II | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
5 | Katılımcı demokrasi I | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
6 | Katılımcı demokrasi II | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
7 | Demokratik faydacılık I | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
8 | Demokratik faydacılık II | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
9 | Katılımcı demokrasi I | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
10 | Katılımcı demokrasi II | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
11 | Klasik ve radikal çoğulculuk I | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
12 | Klasik ve radikal çoğulculuk II | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
13 | Demokratikleşme süreci I | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
14 | Demokratikleşme süreci II | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
Kaynak |
Ders notları. |
Lijphart, Arend Patterns of Democracy, Yale University Press, New Haven 2012. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Hukukî kavram ve kurumları bilir, bu kavram ve kurumlar arasındaki ilişkileri sıralar. | X | |||||
2 | 2. Teorik bilginin yanı sıra hukuk kurallarını kullanma, karşılaştırma, yorumlama ve somut olaylara uygulama usul ve esaslarına vâkıftır. | X | |||||
3 | 3. Bir bilim dalı olarak hukukun ve hukuk sistemlerinin tarihî gelişim sürecini bilir. | X | |||||
4 | 4. Güncel hukukî düzenlemelerden, yargı kararlarından ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden haberdardır. | X | |||||
5 | 5. Hukukî düzenlemeleri, yargı kararlarını ve doktrinde ileri sürülen görüşleri metodolojik bir yöntemle inceler, yorumlar ve değerlendirir. | X | |||||
6 | 6. Somut hukukî uyuşmazlıkları mevzuat hükümleri, yargı kararları ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden hareketle çözüme kavuşturur. | X | |||||
7 | 7. Hukukî uyuşmazlıkların çözümünde bağımsız davranma, inisiyatif kullanma ve yaratıcılık yeteneğine sahiptir. | X | |||||
8 | 8. Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunların çözümünde gerektiğinde farklı disiplinlerden yararlanır ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
9 | 9. Yetki ve sorumluluğu altında çalışanların meslekî gelişimlerine yönelik etkinlikler planlar ve bunları yönetir. | ||||||
10 | 10. Teori ve uygulamadaki gelişmeleri takip eder ve bunları değerlendirir. | X | |||||
11 | 11. Toplumsal ve hukukî sorunlara eleştirel bir gözle bakar ve çözümler ortaya koyar. | X | |||||
12 | 12. Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği duygusuna sahiptir. | X | |||||
13 | 13. Hukukî konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; çözüm önerilerini gerekçeli olarak yazılı ve sözlü bir şekilde aktarır. | X | |||||
14 | 14. Mesleğe dair bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | ||||||
15 | 15. Bir yabancı dili hukuk alanındaki evrensel gelişmeleri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde bilir. | X | |||||
16 | 16. Toplumsal sorumluluk duygusuyla meslekî proje ve etkinlikler planlar, bunları uygular. | X | |||||
17 | 17. Milletlerarası toplumun yapısı ve ilişki biçimleri konusundaki temel bilgilere hâkim olur ve milletlerarası sorunları değerlendirir. | X | |||||
18 | 18. Evrensel hukuk ilkelerini benimsemiş bir hukukçu olarak, Türkiye Cumhuriyeti’nin hukuk devleti niteliğini savunur ve korur. | X | |||||
19 | 19. Meslekî ve ahlâkî sorumluluk duygusuna sahiptir. | X | |||||
20 | 20. Hukukî uyuşmazlıkları, olan ve olması gereken hukuk açısından değerlendirir ve çözüme kavuşturur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Bağıl Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |