Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KARŞILAŞTIRMALI HUKUK SİSTEMLERİ | HUK2133790 | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı | Çarşamba 15:30-16:15 Çarşamba 16:30-17:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Yakup Levent KORKUT |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Yakup Levent KORKUT |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dünyadaki farklı hukuk kültürleri, gelenekleri ve kamu hukuku ve özel hukuk sistemlerini değerlendirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Hukuk kültürleri ve gelenekleri.,Karşılaştırmalı hukukun hedefi.,Metodoloji ve karşılaştırmalı hukuk: işlevsel yöntem.,Metodoloji ve karşılaştırmalı hukuk: yapısal yöntem ve yorum yöntemi.,Hukuki muhakeme ve karşılaştırmalı hukuk.,Yorum teknikleri ve karşılaştırmalı hukuk.,Örf ve adet hukuku ve özel hukuk gelenekleri.,Özel hukuk ve karşılaştırmalı hukuk.,Kamu hukuku ve karşılaştırmalı hukuk.,Karşılaştırmalı hukuk ve hukukun uluslararasılaşması.,Karşılaştırmalı hukuk ve ekonomi.,Mahkeme sistemleri ve karşılaştırmalı hukuk.,Ceza hukuku ve karşılaştırmalı hukuk.,Mahkeme sistemleri ve karşılaştırmalı hukuk.; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Karşılaştırmalı hukukun temel kavramlarını anlatır. | 10, 16, 9 | A |
Karşılaştırmalı hukuka metodolojik yaklaşımları anlatır. | 10, 16, 9 | A |
Hukuk kültürleri ve gelenekleri arasındaki farklılıkları hatırlar. | 10, 16, 9 | A |
Farklı hukuk sistemlerinin temel özelliklerini değerlendirir. | 10, 16, 9 | A |
Farklı özel hukuk sistemlerini değerlendirir. | 10, 16, 9 | A |
Farklı hukuki muhakeme ve yorum yöntemlerini değerlendirir. | 10, 16, 9 | A |
Farklı hukuk kültürlerindeki özel hukuku değerlendirir. | 10, 16, 9 | A |
Farklı hukuk kültürlerindeki kamu hukukunu değerlendirir. | 10, 16, 9 | A |
Çağdaş karşılaştırmalı hukukun problemlerini değerlendirir. | 10, 16, 9 | A |
Hukukun uluslararasılaşmasının karşılaştırmalı hukuk çalışmalarına etkisini değerlendirir. | 10, 16, 9 | A |
İşlevsel, yapısal ve yorumsal yöntemlerin karşılaştırmalı hukuka katkısını değerlendirir. | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Hukuk kültürleri ve gelenekleri. | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
2 | Karşılaştırmalı hukukun hedefi. | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
3 | Metodoloji ve karşılaştırmalı hukuk: işlevsel yöntem. | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
4 | Metodoloji ve karşılaştırmalı hukuk: yapısal yöntem ve yorum yöntemi. | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
5 | Hukuki muhakeme ve karşılaştırmalı hukuk. | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
6 | Yorum teknikleri ve karşılaştırmalı hukuk. | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
7 | Örf ve adet hukuku ve özel hukuk gelenekleri. | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
8 | Özel hukuk ve karşılaştırmalı hukuk. | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
9 | Kamu hukuku ve karşılaştırmalı hukuk. | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
10 | Karşılaştırmalı hukuk ve hukukun uluslararasılaşması. | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
11 | Karşılaştırmalı hukuk ve ekonomi. | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
12 | Mahkeme sistemleri ve karşılaştırmalı hukuk. | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
13 | Ceza hukuku ve karşılaştırmalı hukuk. | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
14 | Mahkeme sistemleri ve karşılaştırmalı hukuk. | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
Kaynak |
Jan M. Smith (2006) Encyclopedia of Comparative Law, Elgar Law. Raymond Youngs (2014) English, French and German Comparative Law, Routledge. Ders notları. |
Diğer kaynak bulunmamaktadır. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Hukukî kavram ve kurumları bilir, bu kavram ve kurumlar arasındaki ilişkileri sıralar. | X | |||||
2 | 2. Teorik bilginin yanı sıra hukuk kurallarını kullanma, karşılaştırma, yorumlama ve somut olaylara uygulama usul ve esaslarına vâkıftır. | X | |||||
3 | 3. Bir bilim dalı olarak hukukun ve hukuk sistemlerinin tarihî gelişim sürecini bilir. | X | |||||
4 | 4. Güncel hukukî düzenlemelerden, yargı kararlarından ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden haberdardır. | X | |||||
5 | 5. Hukukî düzenlemeleri, yargı kararlarını ve doktrinde ileri sürülen görüşleri metodolojik bir yöntemle inceler, yorumlar ve değerlendirir. | X | |||||
6 | 6. Somut hukukî uyuşmazlıkları mevzuat hükümleri, yargı kararları ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden hareketle çözüme kavuşturur. | X | |||||
7 | 7. Hukukî uyuşmazlıkların çözümünde bağımsız davranma, inisiyatif kullanma ve yaratıcılık yeteneğine sahiptir. | X | |||||
8 | 8. Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunların çözümünde gerektiğinde farklı disiplinlerden yararlanır ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
9 | 9. Yetki ve sorumluluğu altında çalışanların meslekî gelişimlerine yönelik etkinlikler planlar ve bunları yönetir. | ||||||
10 | 10. Teori ve uygulamadaki gelişmeleri takip eder ve bunları değerlendirir. | X | |||||
11 | 11. Toplumsal ve hukukî sorunlara eleştirel bir gözle bakar ve çözümler ortaya koyar. | X | |||||
12 | 12. Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği duygusuna sahiptir. | ||||||
13 | 13. Hukukî konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; çözüm önerilerini gerekçeli olarak yazılı ve sözlü bir şekilde aktarır. | X | |||||
14 | 14. Mesleğe dair bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | ||||||
15 | 15. Bir yabancı dili hukuk alanındaki evrensel gelişmeleri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde bilir. | X | |||||
16 | 16. Toplumsal sorumluluk duygusuyla meslekî proje ve etkinlikler planlar, bunları uygular. | X | |||||
17 | 17. Milletlerarası toplumun yapısı ve ilişki biçimleri konusundaki temel bilgilere hâkim olur ve milletlerarası sorunları değerlendirir. | X | |||||
18 | 18. Evrensel hukuk ilkelerini benimsemiş bir hukukçu olarak, Türkiye Cumhuriyeti’nin hukuk devleti niteliğini savunur ve korur. | X | |||||
19 | 19. Meslekî ve ahlâkî sorumluluk duygusuna sahiptir. | X | |||||
20 | 20. Hukukî uyuşmazlıkları, olan ve olması gereken hukuk açısından değerlendirir ve çözüme kavuşturur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Bağıl Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 31 | 31 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 62 | 62 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 121 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(121/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KARŞILAŞTIRMALI HUKUK SİSTEMLERİ | HUK2133790 | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı | Çarşamba 15:30-16:15 Çarşamba 16:30-17:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Yakup Levent KORKUT |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Yakup Levent KORKUT |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dünyadaki farklı hukuk kültürleri, gelenekleri ve kamu hukuku ve özel hukuk sistemlerini değerlendirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Hukuk kültürleri ve gelenekleri.,Karşılaştırmalı hukukun hedefi.,Metodoloji ve karşılaştırmalı hukuk: işlevsel yöntem.,Metodoloji ve karşılaştırmalı hukuk: yapısal yöntem ve yorum yöntemi.,Hukuki muhakeme ve karşılaştırmalı hukuk.,Yorum teknikleri ve karşılaştırmalı hukuk.,Örf ve adet hukuku ve özel hukuk gelenekleri.,Özel hukuk ve karşılaştırmalı hukuk.,Kamu hukuku ve karşılaştırmalı hukuk.,Karşılaştırmalı hukuk ve hukukun uluslararasılaşması.,Karşılaştırmalı hukuk ve ekonomi.,Mahkeme sistemleri ve karşılaştırmalı hukuk.,Ceza hukuku ve karşılaştırmalı hukuk.,Mahkeme sistemleri ve karşılaştırmalı hukuk.; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Karşılaştırmalı hukukun temel kavramlarını anlatır. | 10, 16, 9 | A |
Karşılaştırmalı hukuka metodolojik yaklaşımları anlatır. | 10, 16, 9 | A |
Hukuk kültürleri ve gelenekleri arasındaki farklılıkları hatırlar. | 10, 16, 9 | A |
Farklı hukuk sistemlerinin temel özelliklerini değerlendirir. | 10, 16, 9 | A |
Farklı özel hukuk sistemlerini değerlendirir. | 10, 16, 9 | A |
Farklı hukuki muhakeme ve yorum yöntemlerini değerlendirir. | 10, 16, 9 | A |
Farklı hukuk kültürlerindeki özel hukuku değerlendirir. | 10, 16, 9 | A |
Farklı hukuk kültürlerindeki kamu hukukunu değerlendirir. | 10, 16, 9 | A |
Çağdaş karşılaştırmalı hukukun problemlerini değerlendirir. | 10, 16, 9 | A |
Hukukun uluslararasılaşmasının karşılaştırmalı hukuk çalışmalarına etkisini değerlendirir. | 10, 16, 9 | A |
İşlevsel, yapısal ve yorumsal yöntemlerin karşılaştırmalı hukuka katkısını değerlendirir. | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Hukuk kültürleri ve gelenekleri. | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
2 | Karşılaştırmalı hukukun hedefi. | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
3 | Metodoloji ve karşılaştırmalı hukuk: işlevsel yöntem. | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
4 | Metodoloji ve karşılaştırmalı hukuk: yapısal yöntem ve yorum yöntemi. | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
5 | Hukuki muhakeme ve karşılaştırmalı hukuk. | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
6 | Yorum teknikleri ve karşılaştırmalı hukuk. | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
7 | Örf ve adet hukuku ve özel hukuk gelenekleri. | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
8 | Özel hukuk ve karşılaştırmalı hukuk. | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
9 | Kamu hukuku ve karşılaştırmalı hukuk. | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
10 | Karşılaştırmalı hukuk ve hukukun uluslararasılaşması. | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
11 | Karşılaştırmalı hukuk ve ekonomi. | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
12 | Mahkeme sistemleri ve karşılaştırmalı hukuk. | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
13 | Ceza hukuku ve karşılaştırmalı hukuk. | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
14 | Mahkeme sistemleri ve karşılaştırmalı hukuk. | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
Kaynak |
Jan M. Smith (2006) Encyclopedia of Comparative Law, Elgar Law. Raymond Youngs (2014) English, French and German Comparative Law, Routledge. Ders notları. |
Diğer kaynak bulunmamaktadır. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Hukukî kavram ve kurumları bilir, bu kavram ve kurumlar arasındaki ilişkileri sıralar. | X | |||||
2 | 2. Teorik bilginin yanı sıra hukuk kurallarını kullanma, karşılaştırma, yorumlama ve somut olaylara uygulama usul ve esaslarına vâkıftır. | X | |||||
3 | 3. Bir bilim dalı olarak hukukun ve hukuk sistemlerinin tarihî gelişim sürecini bilir. | X | |||||
4 | 4. Güncel hukukî düzenlemelerden, yargı kararlarından ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden haberdardır. | X | |||||
5 | 5. Hukukî düzenlemeleri, yargı kararlarını ve doktrinde ileri sürülen görüşleri metodolojik bir yöntemle inceler, yorumlar ve değerlendirir. | X | |||||
6 | 6. Somut hukukî uyuşmazlıkları mevzuat hükümleri, yargı kararları ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden hareketle çözüme kavuşturur. | X | |||||
7 | 7. Hukukî uyuşmazlıkların çözümünde bağımsız davranma, inisiyatif kullanma ve yaratıcılık yeteneğine sahiptir. | X | |||||
8 | 8. Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunların çözümünde gerektiğinde farklı disiplinlerden yararlanır ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
9 | 9. Yetki ve sorumluluğu altında çalışanların meslekî gelişimlerine yönelik etkinlikler planlar ve bunları yönetir. | ||||||
10 | 10. Teori ve uygulamadaki gelişmeleri takip eder ve bunları değerlendirir. | X | |||||
11 | 11. Toplumsal ve hukukî sorunlara eleştirel bir gözle bakar ve çözümler ortaya koyar. | X | |||||
12 | 12. Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği duygusuna sahiptir. | ||||||
13 | 13. Hukukî konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; çözüm önerilerini gerekçeli olarak yazılı ve sözlü bir şekilde aktarır. | X | |||||
14 | 14. Mesleğe dair bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | ||||||
15 | 15. Bir yabancı dili hukuk alanındaki evrensel gelişmeleri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde bilir. | X | |||||
16 | 16. Toplumsal sorumluluk duygusuyla meslekî proje ve etkinlikler planlar, bunları uygular. | X | |||||
17 | 17. Milletlerarası toplumun yapısı ve ilişki biçimleri konusundaki temel bilgilere hâkim olur ve milletlerarası sorunları değerlendirir. | X | |||||
18 | 18. Evrensel hukuk ilkelerini benimsemiş bir hukukçu olarak, Türkiye Cumhuriyeti’nin hukuk devleti niteliğini savunur ve korur. | X | |||||
19 | 19. Meslekî ve ahlâkî sorumluluk duygusuna sahiptir. | X | |||||
20 | 20. Hukukî uyuşmazlıkları, olan ve olması gereken hukuk açısından değerlendirir ve çözüme kavuşturur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Bağıl Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |