Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İNSAN HAKLARI HUKUKU | HUK4214186 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 4 |
Ders Programı | Pazartesi 13:30-14:15 Pazartesi 14:30-15:15 Pazartesi 15:30-16:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Nihat BULUT |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Nihat BULUT |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Hak ve özgürlüklere ilişkin temel kavramların ve tarihsel gelişimden yola çıkarak hak ve özgürlüklerin düzenlenmesi, sınırlanması ve korunması meselelerini mahkeme kararları üzerinden uygulamalı şekilde tartışarak üzerine düşünmeyi sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Hak ve özgürlüklere ilişkin temel kavramlar: İnsan hakları ve kamu özgürlükleri,Hak ve özgürlüklere ilişkin temel kavramlar: İnsan onuru,Hak ve özgürlüklerin tarihsel gelişimi: İngiliz hak ve özgürlük bildirileri,Hak ve özgürlüklerin tarihsel gelişimi: Fransız ve Amerikan hak ve özgürlük bildirileri,BM bağlamında insan haklarının uluslararasılaşması,Hak ve özgürlüklerin sınıflandırılmasına ilişkin yöntemler,Hak ve özgürlüklerin sınıflandırılması: Konularına göre sınıflandırma,Hak ve özgürlüklerin düzenlenmesi yöntemleri,Hak ve özgürlüklerin sınırlandırılmasına ilişkin ilkeler,Olağanüstü hallerde hak ve özgürlüklerin sınırlandırılması,Hak ve özgürlüklerin uluslararası alanda korunması: Avrupa Konseyi düzeyinde koruma,Hak ve özgürlüklerin ulusal alanda korunması: Yargı yoluyla koruma ve AYM,Hak ve özgürlüklerin ulusal alanda korunması: İdari başvuru yolu ve sivil toplumun rolü,AYM ve AİHM karar incelemeleri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Hak ve özgürlüklere ilişkin temel kavramları bilir. | 10, 13, 16, 19, 6, 9 | A, E |
Hak ve özgürlüklerin tarihsel gelişimini tartışır. | 10, 13, 16, 19, 6, 9 | A, E |
Hak ve özgürlüklerin uluslararasılaşması meselesini yorumlar. | 10, 13, 16, 19, 6, 9 | A, E |
Hak ve özgürlüklerin sınıflandırılmasına ilişkin yöntemleri bilir ve uygular. | 10, 13, 16, 19, 6, 9 | A, E |
Hak ve özgürlüklerin düzenlenmesi yöntemlerini açıklar. | 10, 13, 16, 19, 6, 9 | A, E |
Hak ve özgürlüklerin sınırlandırılmasına ilişkin ilkeleri ve olağan ve olağanüstü dönemlerdeki sınırlandırlama rejimlerini tanır. | 10, 13, 16, 19, 6, 9 | A, E |
Hak ve özgürlüklerin korunmasında ulusal ve uluslararası koruma yöntemlerini tartışır. | 10, 13, 16, 19, 6, 9 | A, E |
AYM ve AİHM kararlarını okuyup anlar, yorumlar ve tartışır. | 10, 13, 16, 19 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Hak ve özgürlüklere ilişkin temel kavramlar: İnsan hakları ve kamu özgürlükleri | Öğrencinin kaynaklardan ilgili konuyu okuması beklenmektedir. |
2 | Hak ve özgürlüklere ilişkin temel kavramlar: İnsan onuru | Öğrencinin kaynaklardan ilgili konuyu okuması beklenmektedir. |
3 | Hak ve özgürlüklerin tarihsel gelişimi: İngiliz hak ve özgürlük bildirileri | Öğrencinin kaynaklardan ilgili konuyu okuması beklenmektedir. |
4 | Hak ve özgürlüklerin tarihsel gelişimi: Fransız ve Amerikan hak ve özgürlük bildirileri | Öğrencinin kaynaklardan ilgili konuyu okuması beklenmektedir. |
5 | BM bağlamında insan haklarının uluslararasılaşması | Öğrencinin kaynaklardan ilgili konuyu okuması beklenmektedir. |
6 | Hak ve özgürlüklerin sınıflandırılmasına ilişkin yöntemler | Öğrencinin kaynaklardan ilgili konuyu okuması beklenmektedir. |
7 | Hak ve özgürlüklerin sınıflandırılması: Konularına göre sınıflandırma | Öğrencinin kaynaklardan ilgili konuyu okuması beklenmektedir. |
8 | Hak ve özgürlüklerin düzenlenmesi yöntemleri | Öğrencinin kaynaklardan ilgili konuyu okuması beklenmektedir. |
9 | Hak ve özgürlüklerin sınırlandırılmasına ilişkin ilkeler | Öğrencinin kaynaklardan ilgili konuyu okuması beklenmektedir. |
10 | Olağanüstü hallerde hak ve özgürlüklerin sınırlandırılması | Öğrencinin kaynaklardan ilgili konuyu okuması beklenmektedir. |
11 | Hak ve özgürlüklerin uluslararası alanda korunması: Avrupa Konseyi düzeyinde koruma | Öğrencinin kaynaklardan ilgili konuyu okuması beklenmektedir. |
12 | Hak ve özgürlüklerin ulusal alanda korunması: Yargı yoluyla koruma ve AYM | Öğrencinin kaynaklardan ilgili konuyu okuması beklenmektedir. |
13 | Hak ve özgürlüklerin ulusal alanda korunması: İdari başvuru yolu ve sivil toplumun rolü | Öğrencinin kaynaklardan ilgili konuyu okuması beklenmektedir. |
14 | AYM ve AİHM karar incelemeleri | Öğrencinin kaynaklardan ilgili konuyu okuması beklenmektedir. |
Kaynak |
1. Genel Kamu Hukuku, Mehmet AKAD/Bihterin VURAL DİNÇKOL/Nihat BULUT, Der Yayınları 2. Nihat Bulut, «Antik Yunan’dan Günümüze İnsan Onuru Kavramının Gelişimi» 3. Nihat Bulut, Sahte Bir Karşıtlığın Çözümü: Hukuk Devletinde Özgürlük Güvenlik İlişkisi 4. Nihat Bulut, «Sosyal Devletin Düşünsel Temelleri Ve Çağdaş Sosyal Devlet Anlayışı» 5. Ersin Bayra, Hak ve Özgürlükleri Sınırlandıran Kavramların Tasnifi ve Derecelendirmesi-I ve II. 6. Seniha Begüm Şentop: Hukuk Devleti İlkesi Bağlamında Olağanüstü Hal Cumhurbaşkanlığı Kararnamelerinin Yargısal Denetimi Meselesi |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Hukukî kavram ve kurumları bilir, bu kavram ve kurumlar arasındaki ilişkileri sıralar. | X | |||||
2 | 2. Teorik bilginin yanı sıra hukuk kurallarını kullanma, karşılaştırma, yorumlama ve somut olaylara uygulama usul ve esaslarına vâkıftır. | X | |||||
3 | 3. Bir bilim dalı olarak hukukun ve hukuk sistemlerinin tarihî gelişim sürecini bilir. | X | |||||
4 | 4. Güncel hukukî düzenlemelerden, yargı kararlarından ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden haberdardır. | X | |||||
5 | 5. Hukukî düzenlemeleri, yargı kararlarını ve doktrinde ileri sürülen görüşleri metodolojik bir yöntemle inceler, yorumlar ve değerlendirir. | X | |||||
6 | 6. Somut hukukî uyuşmazlıkları mevzuat hükümleri, yargı kararları ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden hareketle çözüme kavuşturur. | X | |||||
7 | 7. Hukukî uyuşmazlıkların çözümünde bağımsız davranma, inisiyatif kullanma ve yaratıcılık yeteneğine sahiptir. | X | |||||
8 | 8. Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunların çözümünde gerektiğinde farklı disiplinlerden yararlanır ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
9 | 9. Yetki ve sorumluluğu altında çalışanların meslekî gelişimlerine yönelik etkinlikler planlar ve bunları yönetir. | X | |||||
10 | 10. Teori ve uygulamadaki gelişmeleri takip eder ve bunları değerlendirir. | X | |||||
11 | 11. Toplumsal ve hukukî sorunlara eleştirel bir gözle bakar ve çözümler ortaya koyar. | X | |||||
12 | 12. Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği duygusuna sahiptir. | X | |||||
13 | 13. Hukukî konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; çözüm önerilerini gerekçeli olarak yazılı ve sözlü bir şekilde aktarır. | X | |||||
14 | 14. Mesleğe dair bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | X | |||||
15 | 15. Bir yabancı dili hukuk alanındaki evrensel gelişmeleri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde bilir. | X | |||||
16 | 16. Toplumsal sorumluluk duygusuyla meslekî proje ve etkinlikler planlar, bunları uygular. | X | |||||
17 | 17. Milletlerarası toplumun yapısı ve ilişki biçimleri konusundaki temel bilgilere hâkim olur ve milletlerarası sorunları değerlendirir. | X | |||||
18 | 18. Evrensel hukuk ilkelerini benimsemiş bir hukukçu olarak, Türkiye Cumhuriyeti’nin hukuk devleti niteliğini savunur ve korur. | X | |||||
19 | 19. Meslekî ve ahlâkî sorumluluk duygusuna sahiptir. | X | |||||
20 | 20. Hukukî uyuşmazlıkları, olan ve olması gereken hukuk açısından değerlendirir ve çözüme kavuşturur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Bağıl Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 7 | 3 | 21 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 21 | 21 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 21 | 21 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 105 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(105/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İNSAN HAKLARI HUKUKU | HUK4214186 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 4 |
Ders Programı | Pazartesi 13:30-14:15 Pazartesi 14:30-15:15 Pazartesi 15:30-16:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Nihat BULUT |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Nihat BULUT |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Hak ve özgürlüklere ilişkin temel kavramların ve tarihsel gelişimden yola çıkarak hak ve özgürlüklerin düzenlenmesi, sınırlanması ve korunması meselelerini mahkeme kararları üzerinden uygulamalı şekilde tartışarak üzerine düşünmeyi sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Hak ve özgürlüklere ilişkin temel kavramlar: İnsan hakları ve kamu özgürlükleri,Hak ve özgürlüklere ilişkin temel kavramlar: İnsan onuru,Hak ve özgürlüklerin tarihsel gelişimi: İngiliz hak ve özgürlük bildirileri,Hak ve özgürlüklerin tarihsel gelişimi: Fransız ve Amerikan hak ve özgürlük bildirileri,BM bağlamında insan haklarının uluslararasılaşması,Hak ve özgürlüklerin sınıflandırılmasına ilişkin yöntemler,Hak ve özgürlüklerin sınıflandırılması: Konularına göre sınıflandırma,Hak ve özgürlüklerin düzenlenmesi yöntemleri,Hak ve özgürlüklerin sınırlandırılmasına ilişkin ilkeler,Olağanüstü hallerde hak ve özgürlüklerin sınırlandırılması,Hak ve özgürlüklerin uluslararası alanda korunması: Avrupa Konseyi düzeyinde koruma,Hak ve özgürlüklerin ulusal alanda korunması: Yargı yoluyla koruma ve AYM,Hak ve özgürlüklerin ulusal alanda korunması: İdari başvuru yolu ve sivil toplumun rolü,AYM ve AİHM karar incelemeleri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Hak ve özgürlüklere ilişkin temel kavramları bilir. | 10, 13, 16, 19, 6, 9 | A, E |
Hak ve özgürlüklerin tarihsel gelişimini tartışır. | 10, 13, 16, 19, 6, 9 | A, E |
Hak ve özgürlüklerin uluslararasılaşması meselesini yorumlar. | 10, 13, 16, 19, 6, 9 | A, E |
Hak ve özgürlüklerin sınıflandırılmasına ilişkin yöntemleri bilir ve uygular. | 10, 13, 16, 19, 6, 9 | A, E |
Hak ve özgürlüklerin düzenlenmesi yöntemlerini açıklar. | 10, 13, 16, 19, 6, 9 | A, E |
Hak ve özgürlüklerin sınırlandırılmasına ilişkin ilkeleri ve olağan ve olağanüstü dönemlerdeki sınırlandırlama rejimlerini tanır. | 10, 13, 16, 19, 6, 9 | A, E |
Hak ve özgürlüklerin korunmasında ulusal ve uluslararası koruma yöntemlerini tartışır. | 10, 13, 16, 19, 6, 9 | A, E |
AYM ve AİHM kararlarını okuyup anlar, yorumlar ve tartışır. | 10, 13, 16, 19 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Hak ve özgürlüklere ilişkin temel kavramlar: İnsan hakları ve kamu özgürlükleri | Öğrencinin kaynaklardan ilgili konuyu okuması beklenmektedir. |
2 | Hak ve özgürlüklere ilişkin temel kavramlar: İnsan onuru | Öğrencinin kaynaklardan ilgili konuyu okuması beklenmektedir. |
3 | Hak ve özgürlüklerin tarihsel gelişimi: İngiliz hak ve özgürlük bildirileri | Öğrencinin kaynaklardan ilgili konuyu okuması beklenmektedir. |
4 | Hak ve özgürlüklerin tarihsel gelişimi: Fransız ve Amerikan hak ve özgürlük bildirileri | Öğrencinin kaynaklardan ilgili konuyu okuması beklenmektedir. |
5 | BM bağlamında insan haklarının uluslararasılaşması | Öğrencinin kaynaklardan ilgili konuyu okuması beklenmektedir. |
6 | Hak ve özgürlüklerin sınıflandırılmasına ilişkin yöntemler | Öğrencinin kaynaklardan ilgili konuyu okuması beklenmektedir. |
7 | Hak ve özgürlüklerin sınıflandırılması: Konularına göre sınıflandırma | Öğrencinin kaynaklardan ilgili konuyu okuması beklenmektedir. |
8 | Hak ve özgürlüklerin düzenlenmesi yöntemleri | Öğrencinin kaynaklardan ilgili konuyu okuması beklenmektedir. |
9 | Hak ve özgürlüklerin sınırlandırılmasına ilişkin ilkeler | Öğrencinin kaynaklardan ilgili konuyu okuması beklenmektedir. |
10 | Olağanüstü hallerde hak ve özgürlüklerin sınırlandırılması | Öğrencinin kaynaklardan ilgili konuyu okuması beklenmektedir. |
11 | Hak ve özgürlüklerin uluslararası alanda korunması: Avrupa Konseyi düzeyinde koruma | Öğrencinin kaynaklardan ilgili konuyu okuması beklenmektedir. |
12 | Hak ve özgürlüklerin ulusal alanda korunması: Yargı yoluyla koruma ve AYM | Öğrencinin kaynaklardan ilgili konuyu okuması beklenmektedir. |
13 | Hak ve özgürlüklerin ulusal alanda korunması: İdari başvuru yolu ve sivil toplumun rolü | Öğrencinin kaynaklardan ilgili konuyu okuması beklenmektedir. |
14 | AYM ve AİHM karar incelemeleri | Öğrencinin kaynaklardan ilgili konuyu okuması beklenmektedir. |
Kaynak |
1. Genel Kamu Hukuku, Mehmet AKAD/Bihterin VURAL DİNÇKOL/Nihat BULUT, Der Yayınları 2. Nihat Bulut, «Antik Yunan’dan Günümüze İnsan Onuru Kavramının Gelişimi» 3. Nihat Bulut, Sahte Bir Karşıtlığın Çözümü: Hukuk Devletinde Özgürlük Güvenlik İlişkisi 4. Nihat Bulut, «Sosyal Devletin Düşünsel Temelleri Ve Çağdaş Sosyal Devlet Anlayışı» 5. Ersin Bayra, Hak ve Özgürlükleri Sınırlandıran Kavramların Tasnifi ve Derecelendirmesi-I ve II. 6. Seniha Begüm Şentop: Hukuk Devleti İlkesi Bağlamında Olağanüstü Hal Cumhurbaşkanlığı Kararnamelerinin Yargısal Denetimi Meselesi |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Hukukî kavram ve kurumları bilir, bu kavram ve kurumlar arasındaki ilişkileri sıralar. | X | |||||
2 | 2. Teorik bilginin yanı sıra hukuk kurallarını kullanma, karşılaştırma, yorumlama ve somut olaylara uygulama usul ve esaslarına vâkıftır. | X | |||||
3 | 3. Bir bilim dalı olarak hukukun ve hukuk sistemlerinin tarihî gelişim sürecini bilir. | X | |||||
4 | 4. Güncel hukukî düzenlemelerden, yargı kararlarından ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden haberdardır. | X | |||||
5 | 5. Hukukî düzenlemeleri, yargı kararlarını ve doktrinde ileri sürülen görüşleri metodolojik bir yöntemle inceler, yorumlar ve değerlendirir. | X | |||||
6 | 6. Somut hukukî uyuşmazlıkları mevzuat hükümleri, yargı kararları ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden hareketle çözüme kavuşturur. | X | |||||
7 | 7. Hukukî uyuşmazlıkların çözümünde bağımsız davranma, inisiyatif kullanma ve yaratıcılık yeteneğine sahiptir. | X | |||||
8 | 8. Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunların çözümünde gerektiğinde farklı disiplinlerden yararlanır ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
9 | 9. Yetki ve sorumluluğu altında çalışanların meslekî gelişimlerine yönelik etkinlikler planlar ve bunları yönetir. | X | |||||
10 | 10. Teori ve uygulamadaki gelişmeleri takip eder ve bunları değerlendirir. | X | |||||
11 | 11. Toplumsal ve hukukî sorunlara eleştirel bir gözle bakar ve çözümler ortaya koyar. | X | |||||
12 | 12. Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği duygusuna sahiptir. | X | |||||
13 | 13. Hukukî konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; çözüm önerilerini gerekçeli olarak yazılı ve sözlü bir şekilde aktarır. | X | |||||
14 | 14. Mesleğe dair bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | X | |||||
15 | 15. Bir yabancı dili hukuk alanındaki evrensel gelişmeleri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde bilir. | X | |||||
16 | 16. Toplumsal sorumluluk duygusuyla meslekî proje ve etkinlikler planlar, bunları uygular. | X | |||||
17 | 17. Milletlerarası toplumun yapısı ve ilişki biçimleri konusundaki temel bilgilere hâkim olur ve milletlerarası sorunları değerlendirir. | X | |||||
18 | 18. Evrensel hukuk ilkelerini benimsemiş bir hukukçu olarak, Türkiye Cumhuriyeti’nin hukuk devleti niteliğini savunur ve korur. | X | |||||
19 | 19. Meslekî ve ahlâkî sorumluluk duygusuna sahiptir. | X | |||||
20 | 20. Hukukî uyuşmazlıkları, olan ve olması gereken hukuk açısından değerlendirir ve çözüme kavuşturur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Bağıl Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |