Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ROMA ÖZEL HUKUKU | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Fulya İlçin GÖNENÇ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Fulya İlçin GÖNENÇ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Hukukun temel kavram ve prensiplerinin kavranmasını sağlayarak, edinilen bilgiyi yorumlamak ve güncel hukuki sorunlar arasında ilişki kurulmasını sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Roma Devletinin Siyasi Devirleri,Roma Hukukunun Devirleri, Hak Kavramı ve Hakların Ayrımı,Borç Kavramı ve Borcun Unsurları, Borçlunun Sorumluluğu, Kusur Kavramı (Kusur ölçütleri, birlikte kusur kavramı), Borcun Oluşumu ve Kaynakları, Roma Akitler Sistemi, Ayni Akitler (tüketim ödüncü, kullanma ödüncü, saklama sözleşmesi, rehin sözleşmesi),Rızai Akitlerden ( satış, kira, eser, vekalet sözleşmeleri), İsimsiz Akitler ve Pactumlar, Akit Benzerleri,Haksız Fiil ve Haksız Fiil Benzerleri,Borcun Sona Erme Sebepleri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bu dersin sonunda öğrenci; | 13, 9 | A |
1. Hukuk kurallarının gelişimini değerlendirebilecektir. | 13, 9 | A |
1.1. Hukuk kuralların toplumsal ilişkiler bakımından düzenleyici rolünü tanır. | 13, 9 | A |
1.2. Hukuk kural ve kavramlarının tarihsel süreç içinde gelişimini saptar, | 13, 9 | A |
1.3. Yeni gelişmelerin gerektirdiği gereksinimleri planlar, | 13, 9 | A |
1.4. Toplumsal değişimler ile hukuk kuralları arasındaki ilişkileri yorumlar. | 13, 9 | A |
2. Roma hukukundan doğrudan doğruya ya da dolaylı olarak etkilenmiş hukuk sistemleri hakkında yorum yapabilecektir. | 13, 9 | A |
2.1. Öğrencinin hukuk eğitiminin ilk yılında özel hukukun temel kavram ve kuralları konusunda edindiği genel bilgiler, özel hukuk kapsamındaki diğer dersleri için sağlam bir zemin hazırlar. | 13, 9 | A |
2.2. Kişiler hukuku, eşya hukuku, miras hukuku, borçlar hukuku kapsamındaki temel konu ve kavramlar ve hukuki gelişim süreçlerini açıklar. | 13, 9 | A |
3. Roma hukukunun modern hukuklar üzerinde en fazla etkisi olan borçlar hukuku genel kavramlarını değerlendirebilecektir. | 13, 9 | A |
3.1. Sorumluluk ve kusur kavramını özetler. | 13, 9 | A |
3.2. Sözleşmeleri sınıflandırır. | 13, 9 | A |
3.3. Haksız fiilleri gösterir. | 13, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 13: Örnek Olay Yöntemi, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Roma Devletinin Siyasi Devirleri | |
2 | Roma Hukukunun Devirleri | |
3 | Hak Kavramı ve Hakların Ayrımı | |
4 | Borç Kavramı ve Borcun Unsurları | |
5 | Borçlunun Sorumluluğu | |
6 | Kusur Kavramı (Kusur ölçütleri, birlikte kusur kavramı) | |
7 | Borcun Oluşumu ve Kaynakları | |
8 | Roma Akitler Sistemi | |
9 | Ayni Akitler (tüketim ödüncü, kullanma ödüncü, saklama sözleşmesi, rehin sözleşmesi) | |
10 | Rızai Akitlerden ( satış, kira, eser, vekalet sözleşmeleri) | |
11 | İsimsiz Akitler ve Pactumlar | |
12 | Akit Benzerleri | |
13 | Haksız Fiil ve Haksız Fiil Benzerleri | |
14 | Borcun Sona Erme Sebepleri |
Kaynak |
power point sunumlar, pratik çalışma metinleri |
Tahiroğlu, B./Erdoğmuş,B.: Roma Hukuku Dersleri, ISBN 978 975 353 188 7 Erdoğmuş, B.: Roma Borçlar Hukuku Dersleri, ISBN 978 975 353 331 4 Gönenç, F. İ./İpek, N.: Roma Borçlar Hukuku Pratik Çalışmaları, ISBN 978 605 4396 91 7 Rado, T: Roma Hukuku Dersleri- Borçlar Hukuku, ISBN 975 368 038 4 Umur, Z.: Roma Hukuku Lügatı, İstanbul 1983. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Hukukî kavram ve kurumları bilir, bu kavram ve kurumlar arasındaki ilişkileri sıralar. | ||||||
2 | 2. Teorik bilginin yanı sıra hukuk kurallarını kullanma, karşılaştırma, yorumlama ve somut olaylara uygulama usul ve esaslarına vâkıftır. | ||||||
3 | 3. Bir bilim dalı olarak hukukun ve hukuk sistemlerinin tarihî gelişim sürecini bilir. | ||||||
4 | 4. Güncel hukukî düzenlemelerden, yargı kararlarından ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden haberdardır. | ||||||
5 | 5. Hukukî düzenlemeleri, yargı kararlarını ve doktrinde ileri sürülen görüşleri metodolojik bir yöntemle inceler, yorumlar ve değerlendirir. | ||||||
6 | 6. Somut hukukî uyuşmazlıkları mevzuat hükümleri, yargı kararları ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden hareketle çözüme kavuşturur. | ||||||
7 | 7. Hukukî uyuşmazlıkların çözümünde bağımsız davranma, inisiyatif kullanma ve yaratıcılık yeteneğine sahiptir. | ||||||
8 | 8. Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunların çözümünde gerektiğinde farklı disiplinlerden yararlanır ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | ||||||
9 | 9. Yetki ve sorumluluğu altında çalışanların meslekî gelişimlerine yönelik etkinlikler planlar ve bunları yönetir. | ||||||
10 | 10. Teori ve uygulamadaki gelişmeleri takip eder ve bunları değerlendirir. | ||||||
11 | 11. Toplumsal ve hukukî sorunlara eleştirel bir gözle bakar ve çözümler ortaya koyar. | ||||||
12 | 12. Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği duygusuna sahiptir. | ||||||
13 | 13. Hukukî konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; çözüm önerilerini gerekçeli olarak yazılı ve sözlü bir şekilde aktarır. | ||||||
14 | 14. Mesleğe dair bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | ||||||
15 | 15. Bir yabancı dili hukuk alanındaki evrensel gelişmeleri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde bilir. | ||||||
16 | 16. Toplumsal sorumluluk duygusuyla meslekî proje ve etkinlikler planlar, bunları uygular. | ||||||
17 | 17. Milletlerarası toplumun yapısı ve ilişki biçimleri konusundaki temel bilgilere hâkim olur ve milletlerarası sorunları değerlendirir. | ||||||
18 | 18. Evrensel hukuk ilkelerini benimsemiş bir hukukçu olarak, Türkiye Cumhuriyeti’nin hukuk devleti niteliğini savunur ve korur. | ||||||
19 | 19. Meslekî ve ahlâkî sorumluluk duygusuna sahiptir. | ||||||
20 | 20. Hukukî uyuşmazlıkları, olan ve olması gereken hukuk açısından değerlendirir ve çözüme kavuşturur. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Bağıl Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 20 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 80 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 5 | 2 | 10 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 14 | 2 | 28 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 5 | 5 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 5 | 5 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 12 | 12 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 28 | 28 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 130 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(130/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ROMA ÖZEL HUKUKU | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Fulya İlçin GÖNENÇ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Fulya İlçin GÖNENÇ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Hukukun temel kavram ve prensiplerinin kavranmasını sağlayarak, edinilen bilgiyi yorumlamak ve güncel hukuki sorunlar arasında ilişki kurulmasını sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Roma Devletinin Siyasi Devirleri,Roma Hukukunun Devirleri, Hak Kavramı ve Hakların Ayrımı,Borç Kavramı ve Borcun Unsurları, Borçlunun Sorumluluğu, Kusur Kavramı (Kusur ölçütleri, birlikte kusur kavramı), Borcun Oluşumu ve Kaynakları, Roma Akitler Sistemi, Ayni Akitler (tüketim ödüncü, kullanma ödüncü, saklama sözleşmesi, rehin sözleşmesi),Rızai Akitlerden ( satış, kira, eser, vekalet sözleşmeleri), İsimsiz Akitler ve Pactumlar, Akit Benzerleri,Haksız Fiil ve Haksız Fiil Benzerleri,Borcun Sona Erme Sebepleri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bu dersin sonunda öğrenci; | 13, 9 | A |
1. Hukuk kurallarının gelişimini değerlendirebilecektir. | 13, 9 | A |
1.1. Hukuk kuralların toplumsal ilişkiler bakımından düzenleyici rolünü tanır. | 13, 9 | A |
1.2. Hukuk kural ve kavramlarının tarihsel süreç içinde gelişimini saptar, | 13, 9 | A |
1.3. Yeni gelişmelerin gerektirdiği gereksinimleri planlar, | 13, 9 | A |
1.4. Toplumsal değişimler ile hukuk kuralları arasındaki ilişkileri yorumlar. | 13, 9 | A |
2. Roma hukukundan doğrudan doğruya ya da dolaylı olarak etkilenmiş hukuk sistemleri hakkında yorum yapabilecektir. | 13, 9 | A |
2.1. Öğrencinin hukuk eğitiminin ilk yılında özel hukukun temel kavram ve kuralları konusunda edindiği genel bilgiler, özel hukuk kapsamındaki diğer dersleri için sağlam bir zemin hazırlar. | 13, 9 | A |
2.2. Kişiler hukuku, eşya hukuku, miras hukuku, borçlar hukuku kapsamındaki temel konu ve kavramlar ve hukuki gelişim süreçlerini açıklar. | 13, 9 | A |
3. Roma hukukunun modern hukuklar üzerinde en fazla etkisi olan borçlar hukuku genel kavramlarını değerlendirebilecektir. | 13, 9 | A |
3.1. Sorumluluk ve kusur kavramını özetler. | 13, 9 | A |
3.2. Sözleşmeleri sınıflandırır. | 13, 9 | A |
3.3. Haksız fiilleri gösterir. | 13, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 13: Örnek Olay Yöntemi, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Roma Devletinin Siyasi Devirleri | |
2 | Roma Hukukunun Devirleri | |
3 | Hak Kavramı ve Hakların Ayrımı | |
4 | Borç Kavramı ve Borcun Unsurları | |
5 | Borçlunun Sorumluluğu | |
6 | Kusur Kavramı (Kusur ölçütleri, birlikte kusur kavramı) | |
7 | Borcun Oluşumu ve Kaynakları | |
8 | Roma Akitler Sistemi | |
9 | Ayni Akitler (tüketim ödüncü, kullanma ödüncü, saklama sözleşmesi, rehin sözleşmesi) | |
10 | Rızai Akitlerden ( satış, kira, eser, vekalet sözleşmeleri) | |
11 | İsimsiz Akitler ve Pactumlar | |
12 | Akit Benzerleri | |
13 | Haksız Fiil ve Haksız Fiil Benzerleri | |
14 | Borcun Sona Erme Sebepleri |
Kaynak |
power point sunumlar, pratik çalışma metinleri |
Tahiroğlu, B./Erdoğmuş,B.: Roma Hukuku Dersleri, ISBN 978 975 353 188 7 Erdoğmuş, B.: Roma Borçlar Hukuku Dersleri, ISBN 978 975 353 331 4 Gönenç, F. İ./İpek, N.: Roma Borçlar Hukuku Pratik Çalışmaları, ISBN 978 605 4396 91 7 Rado, T: Roma Hukuku Dersleri- Borçlar Hukuku, ISBN 975 368 038 4 Umur, Z.: Roma Hukuku Lügatı, İstanbul 1983. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Hukukî kavram ve kurumları bilir, bu kavram ve kurumlar arasındaki ilişkileri sıralar. | ||||||
2 | 2. Teorik bilginin yanı sıra hukuk kurallarını kullanma, karşılaştırma, yorumlama ve somut olaylara uygulama usul ve esaslarına vâkıftır. | ||||||
3 | 3. Bir bilim dalı olarak hukukun ve hukuk sistemlerinin tarihî gelişim sürecini bilir. | ||||||
4 | 4. Güncel hukukî düzenlemelerden, yargı kararlarından ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden haberdardır. | ||||||
5 | 5. Hukukî düzenlemeleri, yargı kararlarını ve doktrinde ileri sürülen görüşleri metodolojik bir yöntemle inceler, yorumlar ve değerlendirir. | ||||||
6 | 6. Somut hukukî uyuşmazlıkları mevzuat hükümleri, yargı kararları ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden hareketle çözüme kavuşturur. | ||||||
7 | 7. Hukukî uyuşmazlıkların çözümünde bağımsız davranma, inisiyatif kullanma ve yaratıcılık yeteneğine sahiptir. | ||||||
8 | 8. Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunların çözümünde gerektiğinde farklı disiplinlerden yararlanır ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | ||||||
9 | 9. Yetki ve sorumluluğu altında çalışanların meslekî gelişimlerine yönelik etkinlikler planlar ve bunları yönetir. | ||||||
10 | 10. Teori ve uygulamadaki gelişmeleri takip eder ve bunları değerlendirir. | ||||||
11 | 11. Toplumsal ve hukukî sorunlara eleştirel bir gözle bakar ve çözümler ortaya koyar. | ||||||
12 | 12. Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği duygusuna sahiptir. | ||||||
13 | 13. Hukukî konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; çözüm önerilerini gerekçeli olarak yazılı ve sözlü bir şekilde aktarır. | ||||||
14 | 14. Mesleğe dair bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | ||||||
15 | 15. Bir yabancı dili hukuk alanındaki evrensel gelişmeleri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde bilir. | ||||||
16 | 16. Toplumsal sorumluluk duygusuyla meslekî proje ve etkinlikler planlar, bunları uygular. | ||||||
17 | 17. Milletlerarası toplumun yapısı ve ilişki biçimleri konusundaki temel bilgilere hâkim olur ve milletlerarası sorunları değerlendirir. | ||||||
18 | 18. Evrensel hukuk ilkelerini benimsemiş bir hukukçu olarak, Türkiye Cumhuriyeti’nin hukuk devleti niteliğini savunur ve korur. | ||||||
19 | 19. Meslekî ve ahlâkî sorumluluk duygusuna sahiptir. | ||||||
20 | 20. Hukukî uyuşmazlıkları, olan ve olması gereken hukuk açısından değerlendirir ve çözüme kavuşturur. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Bağıl Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 20 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 80 | |
Toplam | 100 |