Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
CUMHURİYET DÖNEMİ MİMARLIĞININ AKTÖRLERİ VE MEKANLARIICT3115479Güz Dönemi2+024
Ders Programı

Salı 17:30-18:15

Salı 18:30-19:15

Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Mustafa ERDEM
Dersi VerenlerÖğr.Gör.Dr. Özlem ÖZCAN, Dr.Öğr.Üye. Mustafa ERDEM
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı1930’lardan 1960’lara Türkiye mimarlığını yaratan aktörleri ve mekanları tanıtmak
Dersin İçeriğiBu ders; Derse giriş,1920’lerdan 1960’lara Cumhuriyet dönemi mimarlığına genel bakış ,Erken Cumhuriyet Modernizmi Bruno Taut ve Dil Tarih Coğrafya Fakültesi,Erken Cumhuriyet Modernizmi Şevki Balmumcu ve Ankara Sergi Evi Paul Bonatz ve Ankara Operası’na dönüşüm,Milli Mimari Emin Onat ve Metin And Evi ,Milli Mimari Leman Tomsu ve Kirazlıyayla Sanatoryumu,Konut Kemal Ahmet Arû ve Levent Mahallesi ,Ara Sınav,Uluslararası Modernizm Enver Tokay, İlhan Tayman and Emek İş Hanı ,Modern Denemeler: Yerellik Turgut Cansever ve Karatepe Aslantaş Açık Hava Müzesi ,Modern denemeler: Çok parçalılık Doğan Tekeli, Sami S. Sisa,Metin Hepgüler ve İstanbul Manifaturacılar Çarşısı ,Modern denemeler: Organımsı Mimarlık İstanbul Vakıflar Oteli (Intercontinental Oteli), AHE Mimarlık,Modern denemeler: Unité d'Habitation etkisi Melih Birsel, Haluk Baysal ve Hukukçular Sitesi ,Modern denemeler: Brütalizm Behruz Çinici, Altuğ Çinici ve ODTÜ Mimarlık Fakültesi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Cumhuriyet dönemi mimarlık tarihine dair genel bilgi, Türkiye mimarlık üretimini farklı dönemlere özgü nitelikleriyle tanımak, ele alınan dönemin önemli aktörlerini ve yapılarını öğrenmek, mekanı değişik bağlamlar içerisinde değerlendirmek 16, 9A
Öğretim Yöntemleri:16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Derse giriş
21920’lerdan 1960’lara Cumhuriyet dönemi mimarlığına genel bakış
3Erken Cumhuriyet Modernizmi Bruno Taut ve Dil Tarih Coğrafya Fakültesi
4Erken Cumhuriyet Modernizmi Şevki Balmumcu ve Ankara Sergi Evi Paul Bonatz ve Ankara Operası’na dönüşüm
5Milli Mimari Emin Onat ve Metin And Evi
6Milli Mimari Leman Tomsu ve Kirazlıyayla Sanatoryumu
7Konut Kemal Ahmet Arû ve Levent Mahallesi
8Ara Sınav
9Uluslararası Modernizm Enver Tokay, İlhan Tayman and Emek İş Hanı
10Modern Denemeler: Yerellik Turgut Cansever ve Karatepe Aslantaş Açık Hava Müzesi
11Modern denemeler: Çok parçalılık Doğan Tekeli, Sami S. Sisa,Metin Hepgüler ve İstanbul Manifaturacılar Çarşısı
12Modern denemeler: Organımsı Mimarlık İstanbul Vakıflar Oteli (Intercontinental Oteli), AHE Mimarlık
13Modern denemeler: Unité d'Habitation etkisi Melih Birsel, Haluk Baysal ve Hukukçular Sitesi
14Modern denemeler: Brütalizm Behruz Çinici, Altuğ Çinici ve ODTÜ Mimarlık Fakültesi
Kaynak
Aslanoğlu, İ. (1980). 1923-1930 Erken Cumhuriyet Dönemi Mimarlığı, İTÜ, İstanbul. Batur, A. (1984). Cumhuriyet dönemi Türk mimarlığı, Cumhuriyet Dönemi Türkiye Ansiklopedisi Ayrı Basım, İstanbul Bozdoğan, S. (2008) Modernizm ve Ulusun İnşası- Erken Cumhuriyet Türkiyesinde Mimari Kültür, Metis Yay., İstanbul Sözen, M. (1996) Cumhuriyet Dönemi Türk Mimarlığı (1923-1983), Türkiye İş Bankası Yayınları, İstanbul Vanlı, Ş. (2006). 20. Yüzyıl Türkiye Mimarlığı, Şevki Vanlı Mimarlık Vakfı Yay., İstanbul

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Planlama, uygulama, yönetme ve denetleme süreçlerinde problemi tanımlayıp alternatif çözümler üretebilir.
2
Tasarım odaklı araştırma yapıp, tasarım sürecini planlayıp yönetebilir.
3
Ekip çalışması ve disiplinler arası işbirliğinde bulunarak çalışmalarını yürütebilir.
4
Alanında kazandığı bilgi ve becerilerini eleştirel olarak değerlendirip, mesleki bilgi, beceri ve yaklaşımlarını sürekli geliştirebilir.
5
Tasarım çözümlerini ulusal ve uluslararası platformlarda sözlü, yazılı ve görsel (2B ve 3B) olarak aktarabilir.
6
Toplumun yaşam kalitesini ve kamu yararını yükseltmeye yönelik kentsel tasarıma / kentsel gelişmeye ve dönüşüme / peyzaj tasarımına katkıda bulunabilir.
7
Dünyadaki ve Türkiye'deki tarihsel, kültürel gelişim ve güncel durumu örneklerle açıklayabilir.
X
8
Tarih, kültür ve sanat alanında edindiği bilgileri kullanarak, evrensel ve geleneksel değerler doğrultusunda tasarım alanında karşılaştığı problemleri çözebilir.
X
9
Tarih, Kültür, sanat alanında, sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda gerektiğinde ekip çalışanı, gerektiğinde lider olarak rol alabilir.
X
10
Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri, yaşam boyu farklı araştırma metotları ile ilişkilendirebilir.
X
11
Sosyal, kültürel olguların ve sürekli değişimin farkındadır ve toplumsal sorumluluk bilinci ile sosyal çevre için plan, strateji, proje çalışmaları yapıp, iş birlikleri kurabilir.
X
12
Alanıyla ilgili problemin çözümünde kullanılacak -teknoloji, -malzeme, -ürün ve üretim yöntemlerini özetleyebilir.
13
Malzeme, teknoloji ve üretim yöntemlerini bilerek bu yöntemlere uygun tasarım yapabilir ve yeni teknoloji üretim yöntemleri önerebilir.
14
Yapım ve üretim teknolojilerinde farklı alan ve ihtiyaçlar temelinde çalışan paydaşlarla iş birliği yapabilir.
15
İhtiyaca göre gerekleri karşılayacak teknolojik araçlar arasındaki uyumluluk ve esneklikleri belirleyebilir.
16
Amaca ve topluma uygun iletişim teknik ve teknolojilerini kullanabilir.
17
Teknolojik gelişimlere hakimdir, yeni gelişmeleri yorumlayarak yaratıcı tasarım çözümleri geliştirebilir ve bu gelişimlere öncülük edebilir.
18
Sürdürülebilirlik ve sürdürülebilir üretim kavramlarını tanımlayıp, bu konuların günümüzdeki önemini örnekler vererek anlatabilir.
19
Alanıyla ilgili etik değerler, proje yönetimi, hukuki hak ve sorumlulukları ve yönetmeliklerle ilgili uzmanlık düzeyindeki bilgi birikimini ortaya koyup, çözüm üretebilir.
20
Projenin girişim aşamasından başlayarak planlama, tasarım, yapım ve işletme aşamalarında projenin yönetilmesinde kullanılan teknikleri ve yasal sorunlulukları tanımlayıp uygulayabilir.
21
Mesleğin gerektirdiği farklı çalışma ortam ve biçimlerine uyum sağlayabilir ve bu ortamların geliştirilmesine katkıda bulunabilir.
22
Tasarım ve yapım projelerinin yasal, yönetimsel ve prosedürsel gerekliliklerini mesleki yaşam boyunca takip edip, karmaşık sorunların çözümünde yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilir.
23
Projenin girişim aşamasından başlayarak planlama, tasarım, yapım ve işletme aşamalarında ve projenin yönetilmesinde edindiği iletişim becerilerini gösterebilir.
24
Edindiği tüm kuramsal ve uygulamalı, meslek pratiği, proje yönetimi ve yasal sorumluluklar konularındaki, bilgi birikimini uzmanlık düzeyine taşıyabilir.
25
Alanıyla ilgili problemlere çözüm üretirken kullanacağı yöntem ve teknikleri, çevre sağlığı, yapı sağlığı, insan sağlığı bağlamında değerlendirebilir.
26
Çevre, yapı ve insan sağlığı ilişkilerini göz önünde bulundurarak konuyla ilgili tasarım problemlerini çözebilir.
27
Çevre, yapı ve insan sağlığı konusunda kent/mekan/ürün planlama tasarım uygulama ve denetleme konularında fikrini, nicel ve nitel verilerle destekleyerek, disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşabilir.
28
Çevre, yapı ve insan sağlığı konusunda kuramsal ve uygulamalı bilgi sistemlerini araştırarak eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
29
Çevre, yapı ve insan sağlığı konusunda tüm uzmanlık alanları ile iletişim kurabilir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler21020
Proje Sunumu / Seminer11010
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı12020
Genel Sınav ve Hazırlığı12020
Performans Görevi, Bakım Planı11010
Toplam İş Yükü (Saat)108
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(108/30)4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
CUMHURİYET DÖNEMİ MİMARLIĞININ AKTÖRLERİ VE MEKANLARIICT3115479Güz Dönemi2+024
Ders Programı

Salı 17:30-18:15

Salı 18:30-19:15

Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Mustafa ERDEM
Dersi VerenlerÖğr.Gör.Dr. Özlem ÖZCAN, Dr.Öğr.Üye. Mustafa ERDEM
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı1930’lardan 1960’lara Türkiye mimarlığını yaratan aktörleri ve mekanları tanıtmak
Dersin İçeriğiBu ders; Derse giriş,1920’lerdan 1960’lara Cumhuriyet dönemi mimarlığına genel bakış ,Erken Cumhuriyet Modernizmi Bruno Taut ve Dil Tarih Coğrafya Fakültesi,Erken Cumhuriyet Modernizmi Şevki Balmumcu ve Ankara Sergi Evi Paul Bonatz ve Ankara Operası’na dönüşüm,Milli Mimari Emin Onat ve Metin And Evi ,Milli Mimari Leman Tomsu ve Kirazlıyayla Sanatoryumu,Konut Kemal Ahmet Arû ve Levent Mahallesi ,Ara Sınav,Uluslararası Modernizm Enver Tokay, İlhan Tayman and Emek İş Hanı ,Modern Denemeler: Yerellik Turgut Cansever ve Karatepe Aslantaş Açık Hava Müzesi ,Modern denemeler: Çok parçalılık Doğan Tekeli, Sami S. Sisa,Metin Hepgüler ve İstanbul Manifaturacılar Çarşısı ,Modern denemeler: Organımsı Mimarlık İstanbul Vakıflar Oteli (Intercontinental Oteli), AHE Mimarlık,Modern denemeler: Unité d'Habitation etkisi Melih Birsel, Haluk Baysal ve Hukukçular Sitesi ,Modern denemeler: Brütalizm Behruz Çinici, Altuğ Çinici ve ODTÜ Mimarlık Fakültesi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Cumhuriyet dönemi mimarlık tarihine dair genel bilgi, Türkiye mimarlık üretimini farklı dönemlere özgü nitelikleriyle tanımak, ele alınan dönemin önemli aktörlerini ve yapılarını öğrenmek, mekanı değişik bağlamlar içerisinde değerlendirmek 16, 9A
Öğretim Yöntemleri:16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Derse giriş
21920’lerdan 1960’lara Cumhuriyet dönemi mimarlığına genel bakış
3Erken Cumhuriyet Modernizmi Bruno Taut ve Dil Tarih Coğrafya Fakültesi
4Erken Cumhuriyet Modernizmi Şevki Balmumcu ve Ankara Sergi Evi Paul Bonatz ve Ankara Operası’na dönüşüm
5Milli Mimari Emin Onat ve Metin And Evi
6Milli Mimari Leman Tomsu ve Kirazlıyayla Sanatoryumu
7Konut Kemal Ahmet Arû ve Levent Mahallesi
8Ara Sınav
9Uluslararası Modernizm Enver Tokay, İlhan Tayman and Emek İş Hanı
10Modern Denemeler: Yerellik Turgut Cansever ve Karatepe Aslantaş Açık Hava Müzesi
11Modern denemeler: Çok parçalılık Doğan Tekeli, Sami S. Sisa,Metin Hepgüler ve İstanbul Manifaturacılar Çarşısı
12Modern denemeler: Organımsı Mimarlık İstanbul Vakıflar Oteli (Intercontinental Oteli), AHE Mimarlık
13Modern denemeler: Unité d'Habitation etkisi Melih Birsel, Haluk Baysal ve Hukukçular Sitesi
14Modern denemeler: Brütalizm Behruz Çinici, Altuğ Çinici ve ODTÜ Mimarlık Fakültesi
Kaynak
Aslanoğlu, İ. (1980). 1923-1930 Erken Cumhuriyet Dönemi Mimarlığı, İTÜ, İstanbul. Batur, A. (1984). Cumhuriyet dönemi Türk mimarlığı, Cumhuriyet Dönemi Türkiye Ansiklopedisi Ayrı Basım, İstanbul Bozdoğan, S. (2008) Modernizm ve Ulusun İnşası- Erken Cumhuriyet Türkiyesinde Mimari Kültür, Metis Yay., İstanbul Sözen, M. (1996) Cumhuriyet Dönemi Türk Mimarlığı (1923-1983), Türkiye İş Bankası Yayınları, İstanbul Vanlı, Ş. (2006). 20. Yüzyıl Türkiye Mimarlığı, Şevki Vanlı Mimarlık Vakfı Yay., İstanbul

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Planlama, uygulama, yönetme ve denetleme süreçlerinde problemi tanımlayıp alternatif çözümler üretebilir.
2
Tasarım odaklı araştırma yapıp, tasarım sürecini planlayıp yönetebilir.
3
Ekip çalışması ve disiplinler arası işbirliğinde bulunarak çalışmalarını yürütebilir.
4
Alanında kazandığı bilgi ve becerilerini eleştirel olarak değerlendirip, mesleki bilgi, beceri ve yaklaşımlarını sürekli geliştirebilir.
5
Tasarım çözümlerini ulusal ve uluslararası platformlarda sözlü, yazılı ve görsel (2B ve 3B) olarak aktarabilir.
6
Toplumun yaşam kalitesini ve kamu yararını yükseltmeye yönelik kentsel tasarıma / kentsel gelişmeye ve dönüşüme / peyzaj tasarımına katkıda bulunabilir.
7
Dünyadaki ve Türkiye'deki tarihsel, kültürel gelişim ve güncel durumu örneklerle açıklayabilir.
X
8
Tarih, kültür ve sanat alanında edindiği bilgileri kullanarak, evrensel ve geleneksel değerler doğrultusunda tasarım alanında karşılaştığı problemleri çözebilir.
X
9
Tarih, Kültür, sanat alanında, sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda gerektiğinde ekip çalışanı, gerektiğinde lider olarak rol alabilir.
X
10
Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri, yaşam boyu farklı araştırma metotları ile ilişkilendirebilir.
X
11
Sosyal, kültürel olguların ve sürekli değişimin farkındadır ve toplumsal sorumluluk bilinci ile sosyal çevre için plan, strateji, proje çalışmaları yapıp, iş birlikleri kurabilir.
X
12
Alanıyla ilgili problemin çözümünde kullanılacak -teknoloji, -malzeme, -ürün ve üretim yöntemlerini özetleyebilir.
13
Malzeme, teknoloji ve üretim yöntemlerini bilerek bu yöntemlere uygun tasarım yapabilir ve yeni teknoloji üretim yöntemleri önerebilir.
14
Yapım ve üretim teknolojilerinde farklı alan ve ihtiyaçlar temelinde çalışan paydaşlarla iş birliği yapabilir.
15
İhtiyaca göre gerekleri karşılayacak teknolojik araçlar arasındaki uyumluluk ve esneklikleri belirleyebilir.
16
Amaca ve topluma uygun iletişim teknik ve teknolojilerini kullanabilir.
17
Teknolojik gelişimlere hakimdir, yeni gelişmeleri yorumlayarak yaratıcı tasarım çözümleri geliştirebilir ve bu gelişimlere öncülük edebilir.
18
Sürdürülebilirlik ve sürdürülebilir üretim kavramlarını tanımlayıp, bu konuların günümüzdeki önemini örnekler vererek anlatabilir.
19
Alanıyla ilgili etik değerler, proje yönetimi, hukuki hak ve sorumlulukları ve yönetmeliklerle ilgili uzmanlık düzeyindeki bilgi birikimini ortaya koyup, çözüm üretebilir.
20
Projenin girişim aşamasından başlayarak planlama, tasarım, yapım ve işletme aşamalarında projenin yönetilmesinde kullanılan teknikleri ve yasal sorunlulukları tanımlayıp uygulayabilir.
21
Mesleğin gerektirdiği farklı çalışma ortam ve biçimlerine uyum sağlayabilir ve bu ortamların geliştirilmesine katkıda bulunabilir.
22
Tasarım ve yapım projelerinin yasal, yönetimsel ve prosedürsel gerekliliklerini mesleki yaşam boyunca takip edip, karmaşık sorunların çözümünde yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilir.
23
Projenin girişim aşamasından başlayarak planlama, tasarım, yapım ve işletme aşamalarında ve projenin yönetilmesinde edindiği iletişim becerilerini gösterebilir.
24
Edindiği tüm kuramsal ve uygulamalı, meslek pratiği, proje yönetimi ve yasal sorumluluklar konularındaki, bilgi birikimini uzmanlık düzeyine taşıyabilir.
25
Alanıyla ilgili problemlere çözüm üretirken kullanacağı yöntem ve teknikleri, çevre sağlığı, yapı sağlığı, insan sağlığı bağlamında değerlendirebilir.
26
Çevre, yapı ve insan sağlığı ilişkilerini göz önünde bulundurarak konuyla ilgili tasarım problemlerini çözebilir.
27
Çevre, yapı ve insan sağlığı konusunda kent/mekan/ürün planlama tasarım uygulama ve denetleme konularında fikrini, nicel ve nitel verilerle destekleyerek, disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşabilir.
28
Çevre, yapı ve insan sağlığı konusunda kuramsal ve uygulamalı bilgi sistemlerini araştırarak eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
29
Çevre, yapı ve insan sağlığı konusunda tüm uzmanlık alanları ile iletişim kurabilir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Ekleme Tarihi: 04/07/2022 - 12:20Son Güncelleme Tarihi: 04/07/2022 - 12:21