Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
NÜTRASÖTİKLER VE GIDA TAKVİYELERİ | GMS2215349 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 3 |
Ders Programı | Salı 12:45-13:30 Salı 13:30-14:15 Salı 14:30-15:15 Cumartesi 12:45-13:30 Cumartesi 13:30-14:15 Cumartesi 14:30-15:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör.Dr. Armin AMANPOUR |
Dersi Verenler | Öğr.Gör.Dr. Armin AMANPOUR |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Sağlığı korumak ya da tedaviye destek amacıyla besinlerde bulunan aktif bileşenleri çok daha yüksek miktarlarda taşıyan farmasötik formdaki ürünler 'nutrasötik', besinlerde bulunan aktif bileşikler ve bitkinin tamamını, bazı kısımlarını-parçalarını veya ekstrelerini taşıyan ürünler de 'gıda desteği' olarak adlandırılmaktadır. Pek çok insan, vücudun günlük fonksiyonlarını sürdürebilmesi için normal beslenmeyi takviye etmek amacıyla, besin biyoaktif bileşenlerini kullanmaya başvururlar. Bu dersin amacı bilimsel bulgulara dayanılarak bu ürünlerin etkinliğini ve konu ile ilgili fikirleri ve kavramları açıklamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Neden nutrasötik ve gıda takviyelerine ihtiyaç duyarız? ,Genel kavramlar ve tanımlar ,Biyoaktif bileşikler nedir? Biyoaktif karbonhidratlar ,Biyoaktif Lipidler ,Biyoaktif Peptit ,Fitokimyasallar I ,Fitokimyasallar II ,Fitokimyasallar III ,Besin Destekleri ,Probiyotikler ,Prebiyotikler ,Gıda Lifleri Nutrsötikler ve Gıda Takviyeleri ,Gıda Piramitleri I ,Gıda Piramitleri II ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Fonksiyonel gıdaların özellikleri ve kaynakları hakkında temel bilgileri ve fikirleri tartışır. | 10, 16 | |
Fonksiyonel gıdalar, nütrasötik, veya besin desteklerinin insan sağlığında rolü hakkında temel kavramları tanımlar. | 1, 16 | C |
Fonksiyonel gıdalarda biyoaktif bileşiklerin insan sağlığında rolü hakkında temel bilgileri, fikirleri ve kavramları açıklar. | 1 | C |
Antioksidan ve fenolik bileşikler, fitosteroller, omega-grubu yağlar, probiyotik ve prebiyotiklerin insan sağlığında rolü hakkında temel bilgileri ve kavramları yorumlar. | 10, 9 | C |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Tam Öğrenme Modeli, 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | C: Çoktan Seçmeli Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Neden nutrasötik ve gıda takviyelerine ihtiyaç duyarız? | |
2 | Genel kavramlar ve tanımlar | |
3 | Biyoaktif bileşikler nedir? Biyoaktif karbonhidratlar | ÖĞRENCİLER BİYOAKTİF KAVRAMI HAKKINDA ARAŞTIRMA YAPACAK |
4 | Biyoaktif Lipidler | |
5 | Biyoaktif Peptit | |
6 | Fitokimyasallar I | ÖĞRENCİLER FİTOKİMYASAL KAVRAMI HAKKINDA ARAŞTIRMA YAPACAK |
7 | Fitokimyasallar II | |
8 | Fitokimyasallar III | |
9 | Besin Destekleri | |
10 | Probiyotikler | PROBİYOTİK VE PREBİYOTİKLER HAKKINDA KAPSAMLI OKUMA YAPILACAK |
11 | Prebiyotikler | |
12 | Gıda Lifleri Nutrsötikler ve Gıda Takviyeleri | |
13 | Gıda Piramitleri I | |
14 | Gıda Piramitleri II |
Kaynak |
Öğretim görevlisinin ders notları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gastronomi alanındaki eğitim kaynaklarını, uygulama araç gereçlerini tanır. | X | |||||
2 | Sorumlu olduğu işletmedeki personelin çalışma alanlarını ve sorumluluklarını iş güvenliği kurallarını da dikkate alarak tanımlar. | ||||||
3 | Yemek pişirmenin ardında yatan fiziksel ve kimyasal olayları anlayarak kullandığı yöntemlerin gıda üzerindeki etkisini önceden bilir. | X | |||||
4 | Yeni teknolojiler ve üretim yöntemleri kullanarak yaratıcı menüler geliştirir | ||||||
5 | Yiyecek içecek sektöründe gerekli temel kuramsal bilgileri kullanarak kişiye özel menüler geliştirir. | ||||||
6 | Milli mutfak kültürüne karşı sorumluluk hissederek küresel bağlamda tanıtımını yapar. | ||||||
7 | Mesleki etik ve sağlık kaideleri çerçevesinde menüler tasarlar | ||||||
8 | Pişirmeyi bir kimyasal reaksiyon olarak değerlendirir. | X | |||||
9 | Mesleki hayatında karşılaştığı problemlere karşı çözüm önerisi getirir. | X | |||||
10 | Gerek mesleki alanda gerekse sosyo-kültürel anlamda etik kararlar alarak aldığı kararların sonuçlarını açıkça belirtir. | X | |||||
11 | Gıda alanındaki yasal mevzuatı takip ederek sürdürülebilirlik ilkeleri doğrultusunda sorumlu davranış gösterir. | X | |||||
12 | Gastronomi alanıyla ilgili bir işletmenin, pazarlama, ve maliyet analizi gibi iktisadi, faaliyetlerini yürütür. | ||||||
13 | Alanındaki uluslararası yenilikleri fark ederek gerekli gördüğü yenilikleri kendi işletmesine uyarlar. | X | |||||
14 | Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek mesleki gelişmeleri bilimsel literatürden de faydalanarak değerlendirir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
NÜTRASÖTİKLER VE GIDA TAKVİYELERİ | GMS2215349 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 3 |
Ders Programı | Salı 12:45-13:30 Salı 13:30-14:15 Salı 14:30-15:15 Cumartesi 12:45-13:30 Cumartesi 13:30-14:15 Cumartesi 14:30-15:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör.Dr. Armin AMANPOUR |
Dersi Verenler | Öğr.Gör.Dr. Armin AMANPOUR |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Sağlığı korumak ya da tedaviye destek amacıyla besinlerde bulunan aktif bileşenleri çok daha yüksek miktarlarda taşıyan farmasötik formdaki ürünler 'nutrasötik', besinlerde bulunan aktif bileşikler ve bitkinin tamamını, bazı kısımlarını-parçalarını veya ekstrelerini taşıyan ürünler de 'gıda desteği' olarak adlandırılmaktadır. Pek çok insan, vücudun günlük fonksiyonlarını sürdürebilmesi için normal beslenmeyi takviye etmek amacıyla, besin biyoaktif bileşenlerini kullanmaya başvururlar. Bu dersin amacı bilimsel bulgulara dayanılarak bu ürünlerin etkinliğini ve konu ile ilgili fikirleri ve kavramları açıklamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Neden nutrasötik ve gıda takviyelerine ihtiyaç duyarız? ,Genel kavramlar ve tanımlar ,Biyoaktif bileşikler nedir? Biyoaktif karbonhidratlar ,Biyoaktif Lipidler ,Biyoaktif Peptit ,Fitokimyasallar I ,Fitokimyasallar II ,Fitokimyasallar III ,Besin Destekleri ,Probiyotikler ,Prebiyotikler ,Gıda Lifleri Nutrsötikler ve Gıda Takviyeleri ,Gıda Piramitleri I ,Gıda Piramitleri II ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Fonksiyonel gıdaların özellikleri ve kaynakları hakkında temel bilgileri ve fikirleri tartışır. | 10, 16 | |
Fonksiyonel gıdalar, nütrasötik, veya besin desteklerinin insan sağlığında rolü hakkında temel kavramları tanımlar. | 1, 16 | C |
Fonksiyonel gıdalarda biyoaktif bileşiklerin insan sağlığında rolü hakkında temel bilgileri, fikirleri ve kavramları açıklar. | 1 | C |
Antioksidan ve fenolik bileşikler, fitosteroller, omega-grubu yağlar, probiyotik ve prebiyotiklerin insan sağlığında rolü hakkında temel bilgileri ve kavramları yorumlar. | 10, 9 | C |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Tam Öğrenme Modeli, 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | C: Çoktan Seçmeli Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Neden nutrasötik ve gıda takviyelerine ihtiyaç duyarız? | |
2 | Genel kavramlar ve tanımlar | |
3 | Biyoaktif bileşikler nedir? Biyoaktif karbonhidratlar | ÖĞRENCİLER BİYOAKTİF KAVRAMI HAKKINDA ARAŞTIRMA YAPACAK |
4 | Biyoaktif Lipidler | |
5 | Biyoaktif Peptit | |
6 | Fitokimyasallar I | ÖĞRENCİLER FİTOKİMYASAL KAVRAMI HAKKINDA ARAŞTIRMA YAPACAK |
7 | Fitokimyasallar II | |
8 | Fitokimyasallar III | |
9 | Besin Destekleri | |
10 | Probiyotikler | PROBİYOTİK VE PREBİYOTİKLER HAKKINDA KAPSAMLI OKUMA YAPILACAK |
11 | Prebiyotikler | |
12 | Gıda Lifleri Nutrsötikler ve Gıda Takviyeleri | |
13 | Gıda Piramitleri I | |
14 | Gıda Piramitleri II |
Kaynak |
Öğretim görevlisinin ders notları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gastronomi alanındaki eğitim kaynaklarını, uygulama araç gereçlerini tanır. | X | |||||
2 | Sorumlu olduğu işletmedeki personelin çalışma alanlarını ve sorumluluklarını iş güvenliği kurallarını da dikkate alarak tanımlar. | ||||||
3 | Yemek pişirmenin ardında yatan fiziksel ve kimyasal olayları anlayarak kullandığı yöntemlerin gıda üzerindeki etkisini önceden bilir. | X | |||||
4 | Yeni teknolojiler ve üretim yöntemleri kullanarak yaratıcı menüler geliştirir | ||||||
5 | Yiyecek içecek sektöründe gerekli temel kuramsal bilgileri kullanarak kişiye özel menüler geliştirir. | ||||||
6 | Milli mutfak kültürüne karşı sorumluluk hissederek küresel bağlamda tanıtımını yapar. | ||||||
7 | Mesleki etik ve sağlık kaideleri çerçevesinde menüler tasarlar | ||||||
8 | Pişirmeyi bir kimyasal reaksiyon olarak değerlendirir. | X | |||||
9 | Mesleki hayatında karşılaştığı problemlere karşı çözüm önerisi getirir. | X | |||||
10 | Gerek mesleki alanda gerekse sosyo-kültürel anlamda etik kararlar alarak aldığı kararların sonuçlarını açıkça belirtir. | X | |||||
11 | Gıda alanındaki yasal mevzuatı takip ederek sürdürülebilirlik ilkeleri doğrultusunda sorumlu davranış gösterir. | X | |||||
12 | Gastronomi alanıyla ilgili bir işletmenin, pazarlama, ve maliyet analizi gibi iktisadi, faaliyetlerini yürütür. | ||||||
13 | Alanındaki uluslararası yenilikleri fark ederek gerekli gördüğü yenilikleri kendi işletmesine uyarlar. | X | |||||
14 | Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek mesleki gelişmeleri bilimsel literatürden de faydalanarak değerlendirir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |