Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SOFRA SANATI TARİHİ | GMS1264350 | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı | Pazartesi 12:00-12:45 Pazartesi 12:45-13:30 Salı 12:45-13:30 Salı 13:30-14:15 Cumartesi 12:45-13:30 Cumartesi 13:30-14:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Emine OLUM |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Banu ÖZDEN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Yemek kültürünün tarih boyunca nasıl evrimleştiğini, farklı kültürlerdeki sofra adetlerini, yemek pişirme tekniklerini ve malzemelerini inceleyerek öğretmektir. Yemek kültürleri ile günümüz mutfakları arasındaki bağlantıyı anlatmak, kültürlerarası karşılaştırmalar yaptırmak, gıdanın sosyal ve kültürel rolünü kavratmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin Hedefleri ve Genel Bir Giriş,Mezapotamya ve Mısır Medeniyetlerinin sofra kültürüne dair,Antik Yunan ve Roma İmparatorluklarının sofra kültürüne dair,Anglo-Saxon kültürde sofra kurma sanatına tarihsel bir bakış,Klasik dönemde -Topkapı Sarayı - Osmanlı sarayında kullanılan Mutfak ve Sofra Araç Gereçleri,Milli Saraylar Depo Müze Ziyareti,Günümüzde servis ve sunum standartları, uluslararası Sofra Kurulumu,Geleneksel ve Modern Mutfaklar,Cumhuriyet Sonrası Türkiye’sinde Sofra Sunumları veSüslemeleri, Dünyada 1950’lerden sonra Değişen ve Gelişen Sofra Sunumları ve Süslemeleri,Protokolde Yemek Servisi, Yemek Kuralları ve Günümüz Gastronomi Diplomasisi,Osmanlı’da Ziyafet Sofraları – İmparator Eugene’ye verilen ziyafetlerdeki yemekler,Sadeleşen sofralar ve Günümüzden örnekler Yeni moda – Tablescape,Tabak süslemenin geldiği nokta - Günümüzden örnekler,Tabak süslemenin geldiği nokta - Günümüzden örnekler,Dönem Sonu Değerlendirmesi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Farklı kültürlerin sofra adetleri ve yemek pişirme tekniklerini ayırt eder. | 16 | C, E |
Farkı kültürlerin sofra adabını tanımlayabilir ve tartışabilir. | 10 | |
Eski yemek tariflerini ve mutfak kültrünü sanat çerçevesinde yeniden ifade eder. | 9 | C, E |
Kullanılan teknik ve malzemlerden ürünlerin hangi döneme ait olduğunu ayırt eder | 1, 9 | C, E |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Tam Öğrenme Modeli, 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | C: Çoktan Seçmeli Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin Hedefleri ve Genel Bir Giriş | |
2 | Mezapotamya ve Mısır Medeniyetlerinin sofra kültürüne dair | |
3 | Antik Yunan ve Roma İmparatorluklarının sofra kültürüne dair | |
4 | Anglo-Saxon kültürde sofra kurma sanatına tarihsel bir bakış | |
5 | Klasik dönemde -Topkapı Sarayı - Osmanlı sarayında kullanılan Mutfak ve Sofra Araç Gereçleri | |
6 | Milli Saraylar Depo Müze Ziyareti | |
7 | Günümüzde servis ve sunum standartları, uluslararası Sofra Kurulumu | |
8 | Geleneksel ve Modern Mutfaklar | 1’er adet İstanbul içi geleneksel ve modern mutfak bulunup karşılaştırılacak. |
9 | Cumhuriyet Sonrası Türkiye’sinde Sofra Sunumları veSüslemeleri, Dünyada 1950’lerden sonra Değişen ve Gelişen Sofra Sunumları ve Süslemeleri | |
10 | Protokolde Yemek Servisi, Yemek Kuralları ve Günümüz Gastronomi Diplomasisi | |
11 | Osmanlı’da Ziyafet Sofraları – İmparator Eugene’ye verilen ziyafetlerdeki yemekler | |
12 | Sadeleşen sofralar ve Günümüzden örnekler Yeni moda – Tablescape | |
13 | Tabak süslemenin geldiği nokta - Günümüzden örnekler | |
13 | Tabak süslemenin geldiği nokta - Günümüzden örnekler | |
14 | Dönem Sonu Değerlendirmesi |
Kaynak |
Öğretim görevlisi tarafından sağlanacaktır |
Gelibolulu Mustafa Ali, Görgü ve Toplum Kuralları Üzerinde Ziyafet Sofraları, Tercüman Gazetesi Yayınları, İstanbul, 1978 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gastronomi alanındaki eğitim kaynaklarını, uygulama araç gereçlerini tanır. | ||||||
2 | Sorumlu olduğu işletmedeki personelin çalışma alanlarını ve sorumluluklarını iş güvenliği kurallarını da dikkate alarak tanımlar. | ||||||
3 | Yemek pişirmenin ardında yatan fiziksel ve kimyasal olayları anlayarak kullandığı yöntemlerin gıda üzerindeki etkisini önceden bilir. | ||||||
4 | Yeni teknolojiler ve üretim yöntemleri kullanarak yaratıcı menüler geliştirir | ||||||
5 | Yiyecek içecek sektöründe gerekli temel kuramsal bilgileri kullanarak kişiye özel menüler geliştirir. | X | |||||
6 | Milli mutfak kültürüne karşı sorumluluk hissederek küresel bağlamda tanıtımını yapar. | X | |||||
7 | Mesleki etik ve sağlık kaideleri çerçevesinde menüler tasarlar | ||||||
8 | Pişirmeyi bir kimyasal reaksiyon olarak değerlendirir. | ||||||
9 | Mesleki hayatında karşılaştığı problemlere karşı çözüm önerisi getirir. | ||||||
10 | Gerek mesleki alanda gerekse sosyo-kültürel anlamda etik kararlar alarak aldığı kararların sonuçlarını açıkça belirtir. | X | |||||
11 | Gıda alanındaki yasal mevzuatı takip ederek sürdürülebilirlik ilkeleri doğrultusunda sorumlu davranış gösterir. | ||||||
12 | Gastronomi alanıyla ilgili bir işletmenin, pazarlama, ve maliyet analizi gibi iktisadi, faaliyetlerini yürütür. | ||||||
13 | Alanındaki uluslararası yenilikleri fark ederek gerekli gördüğü yenilikleri kendi işletmesine uyarlar. | X | |||||
14 | Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek mesleki gelişmeleri bilimsel literatürden de faydalanarak değerlendirir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 3 | 3 | 9 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 2 | 5 | 10 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 1 | 1 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 1 | 1 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 49 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(49/30) | 2 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SOFRA SANATI TARİHİ | GMS1264350 | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı | Pazartesi 12:00-12:45 Pazartesi 12:45-13:30 Salı 12:45-13:30 Salı 13:30-14:15 Cumartesi 12:45-13:30 Cumartesi 13:30-14:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Emine OLUM |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Banu ÖZDEN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Yemek kültürünün tarih boyunca nasıl evrimleştiğini, farklı kültürlerdeki sofra adetlerini, yemek pişirme tekniklerini ve malzemelerini inceleyerek öğretmektir. Yemek kültürleri ile günümüz mutfakları arasındaki bağlantıyı anlatmak, kültürlerarası karşılaştırmalar yaptırmak, gıdanın sosyal ve kültürel rolünü kavratmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin Hedefleri ve Genel Bir Giriş,Mezapotamya ve Mısır Medeniyetlerinin sofra kültürüne dair,Antik Yunan ve Roma İmparatorluklarının sofra kültürüne dair,Anglo-Saxon kültürde sofra kurma sanatına tarihsel bir bakış,Klasik dönemde -Topkapı Sarayı - Osmanlı sarayında kullanılan Mutfak ve Sofra Araç Gereçleri,Milli Saraylar Depo Müze Ziyareti,Günümüzde servis ve sunum standartları, uluslararası Sofra Kurulumu,Geleneksel ve Modern Mutfaklar,Cumhuriyet Sonrası Türkiye’sinde Sofra Sunumları veSüslemeleri, Dünyada 1950’lerden sonra Değişen ve Gelişen Sofra Sunumları ve Süslemeleri,Protokolde Yemek Servisi, Yemek Kuralları ve Günümüz Gastronomi Diplomasisi,Osmanlı’da Ziyafet Sofraları – İmparator Eugene’ye verilen ziyafetlerdeki yemekler,Sadeleşen sofralar ve Günümüzden örnekler Yeni moda – Tablescape,Tabak süslemenin geldiği nokta - Günümüzden örnekler,Tabak süslemenin geldiği nokta - Günümüzden örnekler,Dönem Sonu Değerlendirmesi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Farklı kültürlerin sofra adetleri ve yemek pişirme tekniklerini ayırt eder. | 16 | C, E |
Farkı kültürlerin sofra adabını tanımlayabilir ve tartışabilir. | 10 | |
Eski yemek tariflerini ve mutfak kültrünü sanat çerçevesinde yeniden ifade eder. | 9 | C, E |
Kullanılan teknik ve malzemlerden ürünlerin hangi döneme ait olduğunu ayırt eder | 1, 9 | C, E |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Tam Öğrenme Modeli, 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | C: Çoktan Seçmeli Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin Hedefleri ve Genel Bir Giriş | |
2 | Mezapotamya ve Mısır Medeniyetlerinin sofra kültürüne dair | |
3 | Antik Yunan ve Roma İmparatorluklarının sofra kültürüne dair | |
4 | Anglo-Saxon kültürde sofra kurma sanatına tarihsel bir bakış | |
5 | Klasik dönemde -Topkapı Sarayı - Osmanlı sarayında kullanılan Mutfak ve Sofra Araç Gereçleri | |
6 | Milli Saraylar Depo Müze Ziyareti | |
7 | Günümüzde servis ve sunum standartları, uluslararası Sofra Kurulumu | |
8 | Geleneksel ve Modern Mutfaklar | 1’er adet İstanbul içi geleneksel ve modern mutfak bulunup karşılaştırılacak. |
9 | Cumhuriyet Sonrası Türkiye’sinde Sofra Sunumları veSüslemeleri, Dünyada 1950’lerden sonra Değişen ve Gelişen Sofra Sunumları ve Süslemeleri | |
10 | Protokolde Yemek Servisi, Yemek Kuralları ve Günümüz Gastronomi Diplomasisi | |
11 | Osmanlı’da Ziyafet Sofraları – İmparator Eugene’ye verilen ziyafetlerdeki yemekler | |
12 | Sadeleşen sofralar ve Günümüzden örnekler Yeni moda – Tablescape | |
13 | Tabak süslemenin geldiği nokta - Günümüzden örnekler | |
13 | Tabak süslemenin geldiği nokta - Günümüzden örnekler | |
14 | Dönem Sonu Değerlendirmesi |
Kaynak |
Öğretim görevlisi tarafından sağlanacaktır |
Gelibolulu Mustafa Ali, Görgü ve Toplum Kuralları Üzerinde Ziyafet Sofraları, Tercüman Gazetesi Yayınları, İstanbul, 1978 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gastronomi alanındaki eğitim kaynaklarını, uygulama araç gereçlerini tanır. | ||||||
2 | Sorumlu olduğu işletmedeki personelin çalışma alanlarını ve sorumluluklarını iş güvenliği kurallarını da dikkate alarak tanımlar. | ||||||
3 | Yemek pişirmenin ardında yatan fiziksel ve kimyasal olayları anlayarak kullandığı yöntemlerin gıda üzerindeki etkisini önceden bilir. | ||||||
4 | Yeni teknolojiler ve üretim yöntemleri kullanarak yaratıcı menüler geliştirir | ||||||
5 | Yiyecek içecek sektöründe gerekli temel kuramsal bilgileri kullanarak kişiye özel menüler geliştirir. | X | |||||
6 | Milli mutfak kültürüne karşı sorumluluk hissederek küresel bağlamda tanıtımını yapar. | X | |||||
7 | Mesleki etik ve sağlık kaideleri çerçevesinde menüler tasarlar | ||||||
8 | Pişirmeyi bir kimyasal reaksiyon olarak değerlendirir. | ||||||
9 | Mesleki hayatında karşılaştığı problemlere karşı çözüm önerisi getirir. | ||||||
10 | Gerek mesleki alanda gerekse sosyo-kültürel anlamda etik kararlar alarak aldığı kararların sonuçlarını açıkça belirtir. | X | |||||
11 | Gıda alanındaki yasal mevzuatı takip ederek sürdürülebilirlik ilkeleri doğrultusunda sorumlu davranış gösterir. | ||||||
12 | Gastronomi alanıyla ilgili bir işletmenin, pazarlama, ve maliyet analizi gibi iktisadi, faaliyetlerini yürütür. | ||||||
13 | Alanındaki uluslararası yenilikleri fark ederek gerekli gördüğü yenilikleri kendi işletmesine uyarlar. | X | |||||
14 | Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek mesleki gelişmeleri bilimsel literatürden de faydalanarak değerlendirir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |