Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
DENİZ ÜRÜNLERİ VE UYGULAMALARI | GMS3111436 | Güz Dönemi | 0+4 | 2 | 3 |
Ders Programı | Cumartesi 10:00-10:45 Cumartesi 11:00-11:45 Cumartesi 12:00-12:45 Cumartesi 12:45-13:30 Cumartesi 13:30-14:15 Cumartesi 14:30-15:15 Cumartesi 15:30-16:15 Cumartesi 16:30-17:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Emine OLUM |
Dersi Verenler | Öğr.Gör.Dr. Yasin ORHAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı üç tarafı denizlerle çevrili ülkemizin uluslararası gastronomi turizmi beklentilerini karşılayabilecek düzeyde olmalarına yönelik balık ve diğer deniz mahsülleri konusunda uzmanlaşmalarına katkı sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin işleyiş planı, amacı ve içeriğinin açıklanması, Balık kültürü ve Gastronomi ,Su ürünleri hakkında genel bilgi, su ürünlerinin besin içeriği, et yapısı ve enerji değeri ,Ülkemizde Ekonomik Önemi Olan Deniz/Tatlı Su Balıkları ve diğer Su Ürünlerinin tanıtılması ,Gıda, Personel, Tesis Hijyeni ve Temizliği ,Su Ürünlerinde Gıda Güvenliği-Tehlikeler 1 ,Su Ürünlerinde Gıda Güvenliği-Tehlikeler 2 ,Su Ürünlerinde Gıda Güvenliği-Tehlikeler 3 ,Su Ürünleri İşleme Yöntemleri: Soğutma Teknolojisi ,Su Ürünleri İşleme Yöntemleri: Dondurarak Muhafaza Teknolojisi Seafood Processing Methods: Freezing Technology ,Su Ürünleri İşleme Yöntemleri: Tuzlama ve Kurutma ,UYGULAMA 1: Ançuez Ezme Sardalya 1.Aşama ,Su Ürünleri İşleme Yöntemleri: Marinat ve Dumanlama ,UYGULAMA 2: Ançuez Ezme Sardalya 2.Aşama ,UYGULAMA 3: Hamsi Marinat ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Ülkemiz deniz mutfak kültürünü tanır. | 1, 9 | C |
Ekonomik açıdan önemli su ürünlerini öğrenir, et yapıları ve besin değerlerini karşılaştırır. | 1, 9 | C |
Su ürünleri işleme muhafaza yöntemleri ile ilgili temel konuları açıklar. | 1, 10, 16, 9 | C |
Su ürünlerindeki tehlikeleri bilir ve gıda güvenliği ilkelerine bağlı olarak ürünü işlemeyi öğrenir. | 1, 10, 11, 9 | C, L |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Tam Öğrenme Modeli, 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | C: Çoktan Seçmeli Sınav, L: Grup değerlendirme |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin işleyiş planı, amacı ve içeriğinin açıklanması, Balık kültürü ve Gastronomi | |
2 | Su ürünleri hakkında genel bilgi, su ürünlerinin besin içeriği, et yapısı ve enerji değeri | |
3 | Ülkemizde Ekonomik Önemi Olan Deniz/Tatlı Su Balıkları ve diğer Su Ürünlerinin tanıtılması | ders konusu hakkında araştırma yapılması |
4 | Gıda, Personel, Tesis Hijyeni ve Temizliği | |
5 | Su Ürünlerinde Gıda Güvenliği-Tehlikeler 1 | ders konusu hakkında araştırma yapılması |
6 | Su Ürünlerinde Gıda Güvenliği-Tehlikeler 2 | |
7 | Su Ürünlerinde Gıda Güvenliği-Tehlikeler 3 | |
8 | Su Ürünleri İşleme Yöntemleri: Soğutma Teknolojisi | ders konusu hakkında araştırma yapılması |
9 | Su Ürünleri İşleme Yöntemleri: Dondurarak Muhafaza Teknolojisi Seafood Processing Methods: Freezing Technology | |
10 | Su Ürünleri İşleme Yöntemleri: Tuzlama ve Kurutma | |
11 | UYGULAMA 1: Ançuez Ezme Sardalya 1.Aşama | uygun ekipmanların temini |
12 | Su Ürünleri İşleme Yöntemleri: Marinat ve Dumanlama | |
13 | UYGULAMA 2: Ançuez Ezme Sardalya 2.Aşama | uygun ekipmanların temini |
14 | UYGULAMA 3: Hamsi Marinat | uygun ekipmanların temini |
Kaynak |
Öğretim görevlisinin ders notları. |
Fish Handling, Quality and Processing : Training and Community Trainers Manual (https://www.fao.org/3/az083e/az083e.pdf) |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gastronomi alanındaki eğitim kaynaklarını, uygulama araç gereçlerini tanır. | X | |||||
2 | Sorumlu olduğu işletmedeki personelin çalışma alanlarını ve sorumluluklarını iş güvenliği kurallarını da dikkate alarak tanımlar. | X | |||||
3 | Yemek pişirmenin ardında yatan fiziksel ve kimyasal olayları anlayarak kullandığı yöntemlerin gıda üzerindeki etkisini önceden bilir. | X | |||||
4 | Yeni teknolojiler ve üretim yöntemleri kullanarak yaratıcı menüler geliştirir | X | |||||
5 | Yiyecek içecek sektöründe gerekli temel kuramsal bilgileri kullanarak kişiye özel menüler geliştirir. | ||||||
6 | Milli mutfak kültürüne karşı sorumluluk hissederek küresel bağlamda tanıtımını yapar. | X | |||||
7 | Mesleki etik ve sağlık kaideleri çerçevesinde menüler tasarlar | ||||||
8 | Pişirmeyi bir kimyasal reaksiyon olarak değerlendirir. | ||||||
9 | Mesleki hayatında karşılaştığı problemlere karşı çözüm önerisi getirir. | X | |||||
10 | Gerek mesleki alanda gerekse sosyo-kültürel anlamda etik kararlar alarak aldığı kararların sonuçlarını açıkça belirtir. | ||||||
11 | Gıda alanındaki yasal mevzuatı takip ederek sürdürülebilirlik ilkeleri doğrultusunda sorumlu davranış gösterir. | X | |||||
12 | Gastronomi alanıyla ilgili bir işletmenin, pazarlama, ve maliyet analizi gibi iktisadi, faaliyetlerini yürütür. | ||||||
13 | Alanındaki uluslararası yenilikleri fark ederek gerekli gördüğü yenilikleri kendi işletmesine uyarlar. | ||||||
14 | Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek mesleki gelişmeleri bilimsel literatürden de faydalanarak değerlendirir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 4 | 56 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 5 | 5 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 2 | 3 | 6 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 2 | 4 | 8 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 75 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(75/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
DENİZ ÜRÜNLERİ VE UYGULAMALARI | GMS3111436 | Güz Dönemi | 0+4 | 2 | 3 |
Ders Programı | Cumartesi 10:00-10:45 Cumartesi 11:00-11:45 Cumartesi 12:00-12:45 Cumartesi 12:45-13:30 Cumartesi 13:30-14:15 Cumartesi 14:30-15:15 Cumartesi 15:30-16:15 Cumartesi 16:30-17:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Emine OLUM |
Dersi Verenler | Öğr.Gör.Dr. Yasin ORHAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı üç tarafı denizlerle çevrili ülkemizin uluslararası gastronomi turizmi beklentilerini karşılayabilecek düzeyde olmalarına yönelik balık ve diğer deniz mahsülleri konusunda uzmanlaşmalarına katkı sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin işleyiş planı, amacı ve içeriğinin açıklanması, Balık kültürü ve Gastronomi ,Su ürünleri hakkında genel bilgi, su ürünlerinin besin içeriği, et yapısı ve enerji değeri ,Ülkemizde Ekonomik Önemi Olan Deniz/Tatlı Su Balıkları ve diğer Su Ürünlerinin tanıtılması ,Gıda, Personel, Tesis Hijyeni ve Temizliği ,Su Ürünlerinde Gıda Güvenliği-Tehlikeler 1 ,Su Ürünlerinde Gıda Güvenliği-Tehlikeler 2 ,Su Ürünlerinde Gıda Güvenliği-Tehlikeler 3 ,Su Ürünleri İşleme Yöntemleri: Soğutma Teknolojisi ,Su Ürünleri İşleme Yöntemleri: Dondurarak Muhafaza Teknolojisi Seafood Processing Methods: Freezing Technology ,Su Ürünleri İşleme Yöntemleri: Tuzlama ve Kurutma ,UYGULAMA 1: Ançuez Ezme Sardalya 1.Aşama ,Su Ürünleri İşleme Yöntemleri: Marinat ve Dumanlama ,UYGULAMA 2: Ançuez Ezme Sardalya 2.Aşama ,UYGULAMA 3: Hamsi Marinat ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Ülkemiz deniz mutfak kültürünü tanır. | 1, 9 | C |
Ekonomik açıdan önemli su ürünlerini öğrenir, et yapıları ve besin değerlerini karşılaştırır. | 1, 9 | C |
Su ürünleri işleme muhafaza yöntemleri ile ilgili temel konuları açıklar. | 1, 10, 16, 9 | C |
Su ürünlerindeki tehlikeleri bilir ve gıda güvenliği ilkelerine bağlı olarak ürünü işlemeyi öğrenir. | 1, 10, 11, 9 | C, L |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Tam Öğrenme Modeli, 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | C: Çoktan Seçmeli Sınav, L: Grup değerlendirme |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin işleyiş planı, amacı ve içeriğinin açıklanması, Balık kültürü ve Gastronomi | |
2 | Su ürünleri hakkında genel bilgi, su ürünlerinin besin içeriği, et yapısı ve enerji değeri | |
3 | Ülkemizde Ekonomik Önemi Olan Deniz/Tatlı Su Balıkları ve diğer Su Ürünlerinin tanıtılması | ders konusu hakkında araştırma yapılması |
4 | Gıda, Personel, Tesis Hijyeni ve Temizliği | |
5 | Su Ürünlerinde Gıda Güvenliği-Tehlikeler 1 | ders konusu hakkında araştırma yapılması |
6 | Su Ürünlerinde Gıda Güvenliği-Tehlikeler 2 | |
7 | Su Ürünlerinde Gıda Güvenliği-Tehlikeler 3 | |
8 | Su Ürünleri İşleme Yöntemleri: Soğutma Teknolojisi | ders konusu hakkında araştırma yapılması |
9 | Su Ürünleri İşleme Yöntemleri: Dondurarak Muhafaza Teknolojisi Seafood Processing Methods: Freezing Technology | |
10 | Su Ürünleri İşleme Yöntemleri: Tuzlama ve Kurutma | |
11 | UYGULAMA 1: Ançuez Ezme Sardalya 1.Aşama | uygun ekipmanların temini |
12 | Su Ürünleri İşleme Yöntemleri: Marinat ve Dumanlama | |
13 | UYGULAMA 2: Ançuez Ezme Sardalya 2.Aşama | uygun ekipmanların temini |
14 | UYGULAMA 3: Hamsi Marinat | uygun ekipmanların temini |
Kaynak |
Öğretim görevlisinin ders notları. |
Fish Handling, Quality and Processing : Training and Community Trainers Manual (https://www.fao.org/3/az083e/az083e.pdf) |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gastronomi alanındaki eğitim kaynaklarını, uygulama araç gereçlerini tanır. | X | |||||
2 | Sorumlu olduğu işletmedeki personelin çalışma alanlarını ve sorumluluklarını iş güvenliği kurallarını da dikkate alarak tanımlar. | X | |||||
3 | Yemek pişirmenin ardında yatan fiziksel ve kimyasal olayları anlayarak kullandığı yöntemlerin gıda üzerindeki etkisini önceden bilir. | X | |||||
4 | Yeni teknolojiler ve üretim yöntemleri kullanarak yaratıcı menüler geliştirir | X | |||||
5 | Yiyecek içecek sektöründe gerekli temel kuramsal bilgileri kullanarak kişiye özel menüler geliştirir. | ||||||
6 | Milli mutfak kültürüne karşı sorumluluk hissederek küresel bağlamda tanıtımını yapar. | X | |||||
7 | Mesleki etik ve sağlık kaideleri çerçevesinde menüler tasarlar | ||||||
8 | Pişirmeyi bir kimyasal reaksiyon olarak değerlendirir. | ||||||
9 | Mesleki hayatında karşılaştığı problemlere karşı çözüm önerisi getirir. | X | |||||
10 | Gerek mesleki alanda gerekse sosyo-kültürel anlamda etik kararlar alarak aldığı kararların sonuçlarını açıkça belirtir. | ||||||
11 | Gıda alanındaki yasal mevzuatı takip ederek sürdürülebilirlik ilkeleri doğrultusunda sorumlu davranış gösterir. | X | |||||
12 | Gastronomi alanıyla ilgili bir işletmenin, pazarlama, ve maliyet analizi gibi iktisadi, faaliyetlerini yürütür. | ||||||
13 | Alanındaki uluslararası yenilikleri fark ederek gerekli gördüğü yenilikleri kendi işletmesine uyarlar. | ||||||
14 | Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek mesleki gelişmeleri bilimsel literatürden de faydalanarak değerlendirir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |