Bu ders öğrencilerin, ilk insandan günümüze kadar gelişen yemek kültürü tarihini, gıda ve gıda ürünlerinin tarihteki yerini ve gastronomi dünyasında ortaya çıkmış farklı akımları öğretmeyi amaçlar.
Dersin İçeriği
Bu ders; Tarih Öncesi Medeniyetleri Mutfak Kültürü, Antik Yunan, Roma ve Doğu İmparatorluğu Mutfakları ,Asya Mutfakları Gelişimi,Orta Asya Göçebe Mutfağı ve Anadolu’ya Geçiş Dönemi ,Osmanlı İmparatorluğunda Mutfağının Gelişimi I,Osmanlı İmparatorluğunda Mutfağın Gelişimi II ,Tanzimat ve erken Cumhuriyet dönemi Türk mutfağı ,Orta Çağ ve Rönesans Döneminde Avrupa Mutfağı ,17. ve 18. Yüzyıl Avrupa Mutfağı ,Klasik Mutfağın Doğuşu ve Haute Cuisine (Yüksek mutfak) ,Ulusal mutfak kültürünün oluşumu ,Dünya mutfak akımları I ,Dünya mutfak akımları II ,Türk mutfağında yeni akımlar ,Yemek kültürünün küreselleşmesi ; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Gıdanın tarih boyunca gelişimini anlayabilir.
1, 16, 9
A
Farklı medeniyetlerde yemek kültürünün oluşumunu ayırt edebilir.
1, 16, 9
A
Coğrafyanın yemek kültürünün oluşumundaki etkisini belirleyebilir.
1, 16
A
Tarih boyunca ortaya çıkan gastronomi akımlarını ayırt eder.
1, 16
A
Öğretim Yöntemleri:
1: Tam Öğrenme Modeli, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Tarih Öncesi Medeniyetleri Mutfak Kültürü, Antik Yunan, Roma ve Doğu İmparatorluğu Mutfakları
2
Asya Mutfakları Gelişimi
3
Orta Asya Göçebe Mutfağı ve Anadolu’ya Geçiş Dönemi
4
Osmanlı İmparatorluğunda Mutfağının Gelişimi I
5
Osmanlı İmparatorluğunda Mutfağın Gelişimi II
6
Tanzimat ve erken Cumhuriyet dönemi Türk mutfağı
7
Orta Çağ ve Rönesans Döneminde Avrupa Mutfağı
8
17. ve 18. Yüzyıl Avrupa Mutfağı
9
Klasik Mutfağın Doğuşu ve Haute Cuisine (Yüksek mutfak)
10
Ulusal mutfak kültürünün oluşumu
11
Dünya mutfak akımları I
12
Dünya mutfak akımları II
13
Türk mutfağında yeni akımlar
14
Yemek kültürünün küreselleşmesi
Kaynak
Öğretim görevlisi tarafından dağıtılacaktır
Öğretim görevlisi ders notları · Deniz Gürsoy, Deniz Gürsoy’un Gastronomi Tarihi, İstanbul, Oğlak Yayınları, 2014 · Artun Ünsal, İstanbul’un Lezzet Tarihi, NTV Yayınları, İstanbul 2011 Gastronomi ve yiyecek tarihi, ed. Atilla Akbaba, Neslihan Çetinkaya, 2018, Detay Yayıncılık, Kızılay, Ankara
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Gastronomi alanındaki eğitim kaynaklarını, uygulama araç gereçlerini tanır.
X
2
Sorumlu olduğu işletmedeki personelin çalışma alanlarını ve sorumluluklarını iş güvenliği kurallarını da dikkate alarak tanımlar.
3
Yemek pişirmenin ardında yatan fiziksel ve kimyasal olayları anlayarak kullandığı yöntemlerin gıda üzerindeki etkisini önceden bilir.
4
Yeni teknolojiler ve üretim yöntemleri kullanarak yaratıcı menüler geliştirir
5
Yiyecek içecek sektöründe gerekli temel kuramsal bilgileri kullanarak kişiye özel menüler geliştirir.
X
6
Milli mutfak kültürüne karşı sorumluluk hissederek küresel bağlamda tanıtımını yapar.
X
7
Mesleki etik ve sağlık kaideleri çerçevesinde menüler tasarlar
8
Pişirmeyi bir kimyasal reaksiyon olarak değerlendirir.
9
Mesleki hayatında karşılaştığı problemlere karşı çözüm önerisi getirir.
10
Gerek mesleki alanda gerekse sosyo-kültürel anlamda etik kararlar alarak aldığı kararların sonuçlarını açıkça belirtir.
X
11
Gıda alanındaki yasal mevzuatı takip ederek sürdürülebilirlik ilkeleri doğrultusunda sorumlu davranış gösterir.
12
Gastronomi alanıyla ilgili bir işletmenin, pazarlama, ve maliyet analizi gibi iktisadi, faaliyetlerini yürütür.
13
Alanındaki uluslararası yenilikleri fark ederek gerekli gördüğü yenilikleri kendi işletmesine uyarlar.
X
14
Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek mesleki gelişmeleri bilimsel literatürden de faydalanarak değerlendirir.
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
60
Genel Sınavın Başarıya Oranı
40
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
3
42
Rehberli Problem Çözme
0
0
0
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
2
12
24
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
4
2
8
Proje Sunumu / Seminer
1
8
8
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
1
12
12
Genel Sınav ve Hazırlığı
1
18
18
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
112
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(112/30)
4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
DÜNYA GASTR. TARİHİ VE DÜNYA MUTFAK AKIMLARI
-
Güz Dönemi
3+0
3
4
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Türü
Zorunlu
Dersin Koordinatörü
Dr.Öğr.Üye. Emine OLUM
Dersi Verenler
Öğr.Gör. Banu ÖZDEN
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Bu ders öğrencilerin, ilk insandan günümüze kadar gelişen yemek kültürü tarihini, gıda ve gıda ürünlerinin tarihteki yerini ve gastronomi dünyasında ortaya çıkmış farklı akımları öğretmeyi amaçlar.
Dersin İçeriği
Bu ders; Tarih Öncesi Medeniyetleri Mutfak Kültürü, Antik Yunan, Roma ve Doğu İmparatorluğu Mutfakları ,Asya Mutfakları Gelişimi,Orta Asya Göçebe Mutfağı ve Anadolu’ya Geçiş Dönemi ,Osmanlı İmparatorluğunda Mutfağının Gelişimi I,Osmanlı İmparatorluğunda Mutfağın Gelişimi II ,Tanzimat ve erken Cumhuriyet dönemi Türk mutfağı ,Orta Çağ ve Rönesans Döneminde Avrupa Mutfağı ,17. ve 18. Yüzyıl Avrupa Mutfağı ,Klasik Mutfağın Doğuşu ve Haute Cuisine (Yüksek mutfak) ,Ulusal mutfak kültürünün oluşumu ,Dünya mutfak akımları I ,Dünya mutfak akımları II ,Türk mutfağında yeni akımlar ,Yemek kültürünün küreselleşmesi ; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Gıdanın tarih boyunca gelişimini anlayabilir.
1, 16, 9
A
Farklı medeniyetlerde yemek kültürünün oluşumunu ayırt edebilir.
1, 16, 9
A
Coğrafyanın yemek kültürünün oluşumundaki etkisini belirleyebilir.
1, 16
A
Tarih boyunca ortaya çıkan gastronomi akımlarını ayırt eder.
1, 16
A
Öğretim Yöntemleri:
1: Tam Öğrenme Modeli, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Tarih Öncesi Medeniyetleri Mutfak Kültürü, Antik Yunan, Roma ve Doğu İmparatorluğu Mutfakları
2
Asya Mutfakları Gelişimi
3
Orta Asya Göçebe Mutfağı ve Anadolu’ya Geçiş Dönemi
4
Osmanlı İmparatorluğunda Mutfağının Gelişimi I
5
Osmanlı İmparatorluğunda Mutfağın Gelişimi II
6
Tanzimat ve erken Cumhuriyet dönemi Türk mutfağı
7
Orta Çağ ve Rönesans Döneminde Avrupa Mutfağı
8
17. ve 18. Yüzyıl Avrupa Mutfağı
9
Klasik Mutfağın Doğuşu ve Haute Cuisine (Yüksek mutfak)
10
Ulusal mutfak kültürünün oluşumu
11
Dünya mutfak akımları I
12
Dünya mutfak akımları II
13
Türk mutfağında yeni akımlar
14
Yemek kültürünün küreselleşmesi
Kaynak
Öğretim görevlisi tarafından dağıtılacaktır
Öğretim görevlisi ders notları · Deniz Gürsoy, Deniz Gürsoy’un Gastronomi Tarihi, İstanbul, Oğlak Yayınları, 2014 · Artun Ünsal, İstanbul’un Lezzet Tarihi, NTV Yayınları, İstanbul 2011 Gastronomi ve yiyecek tarihi, ed. Atilla Akbaba, Neslihan Çetinkaya, 2018, Detay Yayıncılık, Kızılay, Ankara
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Gastronomi alanındaki eğitim kaynaklarını, uygulama araç gereçlerini tanır.
X
2
Sorumlu olduğu işletmedeki personelin çalışma alanlarını ve sorumluluklarını iş güvenliği kurallarını da dikkate alarak tanımlar.
3
Yemek pişirmenin ardında yatan fiziksel ve kimyasal olayları anlayarak kullandığı yöntemlerin gıda üzerindeki etkisini önceden bilir.
4
Yeni teknolojiler ve üretim yöntemleri kullanarak yaratıcı menüler geliştirir
5
Yiyecek içecek sektöründe gerekli temel kuramsal bilgileri kullanarak kişiye özel menüler geliştirir.
X
6
Milli mutfak kültürüne karşı sorumluluk hissederek küresel bağlamda tanıtımını yapar.
X
7
Mesleki etik ve sağlık kaideleri çerçevesinde menüler tasarlar
8
Pişirmeyi bir kimyasal reaksiyon olarak değerlendirir.
9
Mesleki hayatında karşılaştığı problemlere karşı çözüm önerisi getirir.
10
Gerek mesleki alanda gerekse sosyo-kültürel anlamda etik kararlar alarak aldığı kararların sonuçlarını açıkça belirtir.
X
11
Gıda alanındaki yasal mevzuatı takip ederek sürdürülebilirlik ilkeleri doğrultusunda sorumlu davranış gösterir.
12
Gastronomi alanıyla ilgili bir işletmenin, pazarlama, ve maliyet analizi gibi iktisadi, faaliyetlerini yürütür.
13
Alanındaki uluslararası yenilikleri fark ederek gerekli gördüğü yenilikleri kendi işletmesine uyarlar.
X
14
Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek mesleki gelişmeleri bilimsel literatürden de faydalanarak değerlendirir.