Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ELEŞTİREL VE ANALİTİK DÜŞÜNME | OÖ4110194 | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı | Perşembe 12:45-13:30 Perşembe 13:30-14:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seç. Meslek Bilgisi |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Metin KAYA |
Dersi Verenler | Arş.Gör. Elif SARICAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencilere, okudukları, duydukları, söyledikleri veya yazdıkları şeyleri sorgulayan, analiz , yorumlama, değerlendirme ve bir yarıya varabilme yeteneği kazandırmak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Eleştirel ve Analitik Düşünme tanımları,Eleştirel ve Analitik Düşünme tanımları,Eleştirel düşünceyi eleştirel olmayan düşünceden ayıran başlıca düşünce özellikleri,Düşünme, düşünme organı olarak beyin ve beyin nasıl öğrenir?,21. yüzyıl yeterlilikleri nelerdir? Eleştirel ve analitik düşünmenin bu bağlamda önemi...,Çocuklar için eleştirel ve analitik düşünmenin önemi,Çocuklar için bu kazanımlar için nasıl faaliyetler oluşturulmalı?,Soru sormak ve eleştirel ve analitik düşünme becerisi arasındaki ilişki,Eleştirel ve analitik düşünmede sıralı ve istemli düşünme,Eleştirel ve analitik düşünmeyi etkileyen faktörler,Tümevarım ve Tümdengelim,Alana ait kaynaklar ve mesleki gelişim açısından eleştirel ve analitik düşünme,Eleştirel ve analitik okuma, dinleme, konuşma ve yazma,Öğretmenlik mesleğinin özellikleri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Okudukları, duydukları, söyledikleri veya yazdıkları şeyler hakkında soru sorar, analiz eder, yorumlar, değerlendirir. | 10 | A, E, F |
Bilgiyi değerlendirme ve önyargıları veya varsayımları, kendilerinki de dahil olmak üzere, fark edebilme yetisine sahip olur. | 10 | A, E, F |
Sorular sorar, ilgili bilgileri toplar, çözümler ve sonuçlar üzerine düşünür, alternatif düşünce sistemlerini göz önünde bulundurur ve etkili iletişim kurarlar. | 10 | A, E, F |
Farklı faktörleri değerlendirme, alternatifleri düşünme ve kanıtlar ve mantık temelinde bilinçli seçimler yapma yeteneklerini geliştirir. | 10 | A, E, F |
İletişim becerilerini geliştirir; hem yazılı hem de sözlü iletişimde açıklık, tutarlılık ve fikirlerin mantıklı düzenlenmesine vurgu yapar. | 10 | A, E, F |
Çoklu bakış açılarını değerlendirmeye ve yapıcı diyaloga katılarak etkili bir şekilde takım çalışması becerisi geliştirir. | 10 | A, E, F |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Eleştirel ve Analitik Düşünme tanımları | Derse dair beklentilerin konuşulması |
2 | Eleştirel ve Analitik Düşünme tanımları | Eleştirel ve Analitik düşünmeyle ilgili önerilen makalelerin okunması |
3 | Eleştirel düşünceyi eleştirel olmayan düşünceden ayıran başlıca düşünce özellikleri | Eleştirel ve eleştirel olmayan düşünce özellikleriyle ilgili kavram haritası oluşturma |
4 | Düşünme, düşünme organı olarak beyin ve beyin nasıl öğrenir? | Beyin ve düşünme üzerine makalelerin okunması |
5 | 21. yüzyıl yeterlilikleri nelerdir? Eleştirel ve analitik düşünmenin bu bağlamda önemi... | 21. yüzyıl yeterlilikleri ve eleştirel ve analitik düşünme üzerine makalelerin okunması |
6 | Çocuklar için eleştirel ve analitik düşünmenin önemi | Eleştirel ve Analitik Düşünme kapsamında çocuk gözlemi |
7 | Çocuklar için bu kazanımlar için nasıl faaliyetler oluşturulmalı? | Çocuklar için eleştirel ve analitik düşünmeyi geliştirici etkinliklerin incelenmesi |
8 | Soru sormak ve eleştirel ve analitik düşünme becerisi arasındaki ilişki | Öne atılan bir konu üzerine soru- cevap tekniği ile düşünceyi geliştirme |
9 | Eleştirel ve analitik düşünmede sıralı ve istemli düşünme | Eleştirel ve analitik düşünme yöntemleri ve düşünmeyi etkileyen faktörlerle ilgili makalelerin okunması |
10 | Eleştirel ve analitik düşünmeyi etkileyen faktörler | Eleştirel ve analitik düşünme yöntemleri ve düşünmeyi etkileyen faktörler üzerine okunan makalelerle ilgili özet raporunun hazırlanması |
11 | Tümevarım ve Tümdengelim | Tümevarım ve tümdengelim ile ilgili makalelerin okunması |
12 | Alana ait kaynaklar ve mesleki gelişim açısından eleştirel ve analitik düşünme | Eleştirel ve analitik düşünme ile mesleki gelişim üzerine beyin fırtınası |
13 | Eleştirel ve analitik okuma, dinleme, konuşma ve yazma | Eleştirel okuma, dinleme, konuşma ve yazma üzerine makalelerin okunması |
14 | Öğretmenlik mesleğinin özellikleri | Öğretmenlik mesleği ve eleştirel ve analitik düşünme gerekliliğinin değerlendirilmesi |
Kaynak |
Asking the Right Questions, A Guide to Critical Thinking , M. Neil Browne Stuart M. Keeley ,Bowling Green State University |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Erken çocukluk eğitimi alanındaki bilimsel ve güncel kuram, kavram ve uygulama bilgilerine sahiptir. | X | |||||
2 | Erken çocukluk eğitimi alanındaki öğretim programı, öğretim strateji yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. | X | |||||
3 | Çocukların gelişim ve öğrenme özellikleri ile öğrenme güçlüklerinin bilgisine sahiptir. | X | |||||
4 | Erken çocukluk dönemi gelişimsel özellikleri ve bireysel farklılıklarına göre uygun öğretim stratejileri, yöntemleri ve teknikleri uygular. | X | |||||
5 | Çocukların gelişimleri açısından uygun ve ihtiyaçlarına yönelik öğrenme ortamlarını düzenler, eğitim materyalleri tasarlar, çocukların kazanımlarını çok yönlü değerlendirir. | X | |||||
6 | Erken çocukluk eğitimine yönelik sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve bilimsel araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
7 | Erken çocukluk dönemi ile ilgili sorunların çözümü için bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluğunu etkin bir şekilde yerine getirir; güçlü yönlerini kullanır, zayıf yönlerini geliştirir. | X | |||||
8 | Öğrenme gereksinimlerini belirler, bilgiye ulaşma yollarını etkin şekilde kullanır, yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu bir tutum geliştirir. | X | |||||
9 | Topluma hizmet bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje veya etkinliklerde alanıyla ilgili kişilerle birlikte çalışır; dış görünüm, tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olur. | X | |||||
10 | Türkçeyi etkin ve kurallarına uygun olarak kullanır; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak çevresiyle etkili iletişim kurar. | X | |||||
11 | İnsan hakları, çocuk hakları ve demokrasi bilinciyle mesleki ve bilimsel açıdan etik değerlere uygun davranışlar sergiler. | X | |||||
12 | Erken çocukluk eğitiminde kalite yönetimi, iş güvenliği süreçlerine uygun davranır; güvenli okul ortamı sağlamak ve çevreyi korumak için kişisel ve kurumsal etkileşim kurar. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 2 | 28 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 16 | 2 | 32 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 16 | 2 | 32 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 120 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(120/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ELEŞTİREL VE ANALİTİK DÜŞÜNME | OÖ4110194 | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı | Perşembe 12:45-13:30 Perşembe 13:30-14:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seç. Meslek Bilgisi |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Metin KAYA |
Dersi Verenler | Arş.Gör. Elif SARICAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencilere, okudukları, duydukları, söyledikleri veya yazdıkları şeyleri sorgulayan, analiz , yorumlama, değerlendirme ve bir yarıya varabilme yeteneği kazandırmak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Eleştirel ve Analitik Düşünme tanımları,Eleştirel ve Analitik Düşünme tanımları,Eleştirel düşünceyi eleştirel olmayan düşünceden ayıran başlıca düşünce özellikleri,Düşünme, düşünme organı olarak beyin ve beyin nasıl öğrenir?,21. yüzyıl yeterlilikleri nelerdir? Eleştirel ve analitik düşünmenin bu bağlamda önemi...,Çocuklar için eleştirel ve analitik düşünmenin önemi,Çocuklar için bu kazanımlar için nasıl faaliyetler oluşturulmalı?,Soru sormak ve eleştirel ve analitik düşünme becerisi arasındaki ilişki,Eleştirel ve analitik düşünmede sıralı ve istemli düşünme,Eleştirel ve analitik düşünmeyi etkileyen faktörler,Tümevarım ve Tümdengelim,Alana ait kaynaklar ve mesleki gelişim açısından eleştirel ve analitik düşünme,Eleştirel ve analitik okuma, dinleme, konuşma ve yazma,Öğretmenlik mesleğinin özellikleri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Okudukları, duydukları, söyledikleri veya yazdıkları şeyler hakkında soru sorar, analiz eder, yorumlar, değerlendirir. | 10 | A, E, F |
Bilgiyi değerlendirme ve önyargıları veya varsayımları, kendilerinki de dahil olmak üzere, fark edebilme yetisine sahip olur. | 10 | A, E, F |
Sorular sorar, ilgili bilgileri toplar, çözümler ve sonuçlar üzerine düşünür, alternatif düşünce sistemlerini göz önünde bulundurur ve etkili iletişim kurarlar. | 10 | A, E, F |
Farklı faktörleri değerlendirme, alternatifleri düşünme ve kanıtlar ve mantık temelinde bilinçli seçimler yapma yeteneklerini geliştirir. | 10 | A, E, F |
İletişim becerilerini geliştirir; hem yazılı hem de sözlü iletişimde açıklık, tutarlılık ve fikirlerin mantıklı düzenlenmesine vurgu yapar. | 10 | A, E, F |
Çoklu bakış açılarını değerlendirmeye ve yapıcı diyaloga katılarak etkili bir şekilde takım çalışması becerisi geliştirir. | 10 | A, E, F |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Eleştirel ve Analitik Düşünme tanımları | Derse dair beklentilerin konuşulması |
2 | Eleştirel ve Analitik Düşünme tanımları | Eleştirel ve Analitik düşünmeyle ilgili önerilen makalelerin okunması |
3 | Eleştirel düşünceyi eleştirel olmayan düşünceden ayıran başlıca düşünce özellikleri | Eleştirel ve eleştirel olmayan düşünce özellikleriyle ilgili kavram haritası oluşturma |
4 | Düşünme, düşünme organı olarak beyin ve beyin nasıl öğrenir? | Beyin ve düşünme üzerine makalelerin okunması |
5 | 21. yüzyıl yeterlilikleri nelerdir? Eleştirel ve analitik düşünmenin bu bağlamda önemi... | 21. yüzyıl yeterlilikleri ve eleştirel ve analitik düşünme üzerine makalelerin okunması |
6 | Çocuklar için eleştirel ve analitik düşünmenin önemi | Eleştirel ve Analitik Düşünme kapsamında çocuk gözlemi |
7 | Çocuklar için bu kazanımlar için nasıl faaliyetler oluşturulmalı? | Çocuklar için eleştirel ve analitik düşünmeyi geliştirici etkinliklerin incelenmesi |
8 | Soru sormak ve eleştirel ve analitik düşünme becerisi arasındaki ilişki | Öne atılan bir konu üzerine soru- cevap tekniği ile düşünceyi geliştirme |
9 | Eleştirel ve analitik düşünmede sıralı ve istemli düşünme | Eleştirel ve analitik düşünme yöntemleri ve düşünmeyi etkileyen faktörlerle ilgili makalelerin okunması |
10 | Eleştirel ve analitik düşünmeyi etkileyen faktörler | Eleştirel ve analitik düşünme yöntemleri ve düşünmeyi etkileyen faktörler üzerine okunan makalelerle ilgili özet raporunun hazırlanması |
11 | Tümevarım ve Tümdengelim | Tümevarım ve tümdengelim ile ilgili makalelerin okunması |
12 | Alana ait kaynaklar ve mesleki gelişim açısından eleştirel ve analitik düşünme | Eleştirel ve analitik düşünme ile mesleki gelişim üzerine beyin fırtınası |
13 | Eleştirel ve analitik okuma, dinleme, konuşma ve yazma | Eleştirel okuma, dinleme, konuşma ve yazma üzerine makalelerin okunması |
14 | Öğretmenlik mesleğinin özellikleri | Öğretmenlik mesleği ve eleştirel ve analitik düşünme gerekliliğinin değerlendirilmesi |
Kaynak |
Asking the Right Questions, A Guide to Critical Thinking , M. Neil Browne Stuart M. Keeley ,Bowling Green State University |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Erken çocukluk eğitimi alanındaki bilimsel ve güncel kuram, kavram ve uygulama bilgilerine sahiptir. | X | |||||
2 | Erken çocukluk eğitimi alanındaki öğretim programı, öğretim strateji yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. | X | |||||
3 | Çocukların gelişim ve öğrenme özellikleri ile öğrenme güçlüklerinin bilgisine sahiptir. | X | |||||
4 | Erken çocukluk dönemi gelişimsel özellikleri ve bireysel farklılıklarına göre uygun öğretim stratejileri, yöntemleri ve teknikleri uygular. | X | |||||
5 | Çocukların gelişimleri açısından uygun ve ihtiyaçlarına yönelik öğrenme ortamlarını düzenler, eğitim materyalleri tasarlar, çocukların kazanımlarını çok yönlü değerlendirir. | X | |||||
6 | Erken çocukluk eğitimine yönelik sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve bilimsel araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
7 | Erken çocukluk dönemi ile ilgili sorunların çözümü için bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluğunu etkin bir şekilde yerine getirir; güçlü yönlerini kullanır, zayıf yönlerini geliştirir. | X | |||||
8 | Öğrenme gereksinimlerini belirler, bilgiye ulaşma yollarını etkin şekilde kullanır, yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu bir tutum geliştirir. | X | |||||
9 | Topluma hizmet bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje veya etkinliklerde alanıyla ilgili kişilerle birlikte çalışır; dış görünüm, tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olur. | X | |||||
10 | Türkçeyi etkin ve kurallarına uygun olarak kullanır; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak çevresiyle etkili iletişim kurar. | X | |||||
11 | İnsan hakları, çocuk hakları ve demokrasi bilinciyle mesleki ve bilimsel açıdan etik değerlere uygun davranışlar sergiler. | X | |||||
12 | Erken çocukluk eğitiminde kalite yönetimi, iş güvenliği süreçlerine uygun davranır; güvenli okul ortamı sağlamak ve çevreyi korumak için kişisel ve kurumsal etkileşim kurar. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |