Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ÇOCUK SAĞLIĞI, BESLENMESİ VE İLKYARDIMOÖ1214952Bahar Dönemi3+036
Ders Programı

Salı 11:00-11:45

Salı 12:00-12:45

Salı 12:45-13:30

Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüAlan Eğitimi
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Mefharet VEZİROĞLU ÇELİK
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Aysel KÖKCÜ DOĞAN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu ders ile öğrencilerin, çocuk sağlığını ve ülkemizde ve dünyadaki çocuk sağlığı durumlarını tanımlaması; anne karnındaki çocuğun gelişimini ve gelişimini etkileyen faktörleri açıklaması; 0-8 yaş arasından çocuklarda görülen çocuk hastalıklarını tanımlaması; aile planlamasını tanımlaması; beslenme sorunlarını dahil ederek büyümenin izlenmesini açıklaması; okul öncesi dönemde beslenme ve besin gruplarını anlatması; farklı acil durumlarda öğretmenin yapması gereken ilkyardımı örneklendirmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriğiBu ders; Çocuk sağlığının tanımı,Ülkemizde ve Dünyada Çocuk Sağlığının Durumu,Anne Karnında Çocuk Gelişimi,Hamilelikte Geçirilebilecek Hastalık ve Kazaların Çocuğun Gelişimine Etkileri,0-8 Yaş Arası Fiziksel Gelişimi (diş, boy, kilo) ve Gelişim Takibi, 0-8 yaş Çocuklarında Görülen Çocuk hastalıkları (ishal ve solunum yolu enfeksiyonları, bağışıklama ve döküntülü hastalıklar, paraziter enfeksiyonlar
vb. ) ve Aşılar,Kadının Yaşam Dönemlerine Göre Sağlık Sorunları,Aile Planlaması,Okul Öncesi Dönemde Beslenme,Beslenme Sorunları ,Okul Öncesi Dönemde Beslenme Sorunları ve Büyümenin İzlenmesi ,Besin Grupları ve Okul Öncesi Döneminde Menü Planlama,Kırık-çıkık, Yanma, Yaralanma, Böcek Sokması, Zehirlenme, Yabancı Cisim Yutma vb. Durumlarda Öğretmenin Yapması Gereken İlk Yardım,Kırık-çıkık, Yanma, Yaralanma, Böcek Sokması, Zehirlenme, Yabancı Cisim Yutma vb. Durumlarda Öğretmenin Yapması Gereken İlk Yardım; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Beslenme sorunlarını dahil ederek büyümenin izlenmesini açıklar.16, 9A
Çocuk sağlını ve çocuk sağlığına ilişkin durumları tanımlar.16, 9A
Acil durumlarda öğretmenin yapması gereken ilkyardımı örneklendirir. 8, 9A
Okul öncesi dönemde beslenmeyi ve besin gruplarını anlatır. 16, 9A
Anne karnındaki çocuğun gelişimini etkileyen faktörleri açıklar.12, 16, 9A
Çocuk hastalıklarını tanımlar.16, 9A
Aile planlamasını tanımlar. 12, 16, 9A
Öğretim Yöntemleri:12: Problem Çözme Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Çocuk sağlığının tanımıBelirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması
2Ülkemizde ve Dünyada Çocuk Sağlığının DurumuBelirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması
3Anne Karnında Çocuk GelişimiBelirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması
4Hamilelikte Geçirilebilecek Hastalık ve Kazaların Çocuğun Gelişimine EtkileriBelirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması
50-8 Yaş Arası Fiziksel Gelişimi (diş, boy, kilo) ve Gelişim TakibiBelirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması
6 0-8 yaş Çocuklarında Görülen Çocuk hastalıkları (ishal ve solunum yolu enfeksiyonları, bağışıklama ve döküntülü hastalıklar, paraziter enfeksiyonlar
vb. ) ve Aşılar
Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması
7Kadının Yaşam Dönemlerine Göre Sağlık SorunlarıBelirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması
8Aile PlanlamasıBelirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması
9Okul Öncesi Dönemde BeslenmeBelirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması
10Beslenme Sorunları Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması
11Okul Öncesi Dönemde Beslenme Sorunları ve Büyümenin İzlenmesi Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması
12Besin Grupları ve Okul Öncesi Döneminde Menü PlanlamaBelirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması
13Kırık-çıkık, Yanma, Yaralanma, Böcek Sokması, Zehirlenme, Yabancı Cisim Yutma vb. Durumlarda Öğretmenin Yapması Gereken İlk YardımBelirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması
14Kırık-çıkık, Yanma, Yaralanma, Böcek Sokması, Zehirlenme, Yabancı Cisim Yutma vb. Durumlarda Öğretmenin Yapması Gereken İlk YardımBelirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması
Kaynak
Şanlıer, N. (Ed.). (2021). Anne Çocuk Sağlığı ve Beslenmesi. Hedef Yayıncılık. Erdim, L., Ergün, A., & Kuğuoğlu, S. (2017). Okulçağı Çocuklarında Çocuk Beslenme Anketinin geçerlik ve güvenirliği. Clin Exp Health Sci, DOI: 10.5152/clinexphealthsci.2017; 7: 100-6. https://hsgm.saglik.gov.tr/tr/beslenme/okul-oncesi-beslenme.html https://hsgm.saglik.gov.tr/depo/birimler/saglikli-beslenme-ve-hareketli-hayat-db/Dokumanlar/Kitaplar/Okul_Oncesi_ve_Okul_Cagi_Cocuklara_Yonelik_Beslenme_Onerileri_ve_Menu_Programlari.pdf

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Erken çocukluk eğitimi alanındaki bilimsel ve güncel kuram, kavram ve uygulama bilgilerine sahiptir.
X
2
Erken çocukluk eğitimi alanındaki öğretim programı, öğretim strateji yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
3
Çocukların gelişim ve öğrenme özellikleri ile öğrenme güçlüklerinin bilgisine sahiptir.
X
4
Erken çocukluk dönemi gelişimsel özellikleri ve bireysel farklılıklarına göre uygun öğretim stratejileri, yöntemleri ve teknikleri uygular.
5
Çocukların gelişimleri açısından uygun ve ihtiyaçlarına yönelik öğrenme ortamlarını düzenler, eğitim materyalleri tasarlar, çocukların kazanımlarını çok yönlü değerlendirir.
X
6
Erken çocukluk eğitimine yönelik sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve bilimsel araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
X
7
Erken çocukluk dönemi ile ilgili sorunların çözümü için bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluğunu etkin bir şekilde yerine getirir; güçlü yönlerini kullanır, zayıf yönlerini geliştirir.
8
Öğrenme gereksinimlerini belirler, bilgiye ulaşma yollarını etkin şekilde kullanır, yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu bir tutum geliştirir.
X
9
Topluma hizmet bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje veya etkinliklerde alanıyla ilgili kişilerle birlikte çalışır; dış görünüm, tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olur.
10
Türkçeyi etkin ve kurallarına uygun olarak kullanır; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak çevresiyle etkili iletişim kurar.
11
İnsan hakları, çocuk hakları ve demokrasi bilinciyle mesleki ve bilimsel açıdan etik değerlere uygun davranışlar sergiler.
12
Erken çocukluk eğitiminde kalite yönetimi, iş güvenliği süreçlerine uygun davranır; güvenli okul ortamı sağlamak ve çevreyi korumak için kişisel ve kurumsal etkileşim kurar.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme5840
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi2612
Okul Dışı Diğer Faaliyetler166
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı177
Ara Sınav ve Hazırlığı7321
Genel Sınav ve Hazırlığı14342
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)170
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(170/30)6
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ÇOCUK SAĞLIĞI, BESLENMESİ VE İLKYARDIMOÖ1214952Bahar Dönemi3+036
Ders Programı

Salı 11:00-11:45

Salı 12:00-12:45

Salı 12:45-13:30

Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüAlan Eğitimi
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Mefharet VEZİROĞLU ÇELİK
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Aysel KÖKCÜ DOĞAN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu ders ile öğrencilerin, çocuk sağlığını ve ülkemizde ve dünyadaki çocuk sağlığı durumlarını tanımlaması; anne karnındaki çocuğun gelişimini ve gelişimini etkileyen faktörleri açıklaması; 0-8 yaş arasından çocuklarda görülen çocuk hastalıklarını tanımlaması; aile planlamasını tanımlaması; beslenme sorunlarını dahil ederek büyümenin izlenmesini açıklaması; okul öncesi dönemde beslenme ve besin gruplarını anlatması; farklı acil durumlarda öğretmenin yapması gereken ilkyardımı örneklendirmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriğiBu ders; Çocuk sağlığının tanımı,Ülkemizde ve Dünyada Çocuk Sağlığının Durumu,Anne Karnında Çocuk Gelişimi,Hamilelikte Geçirilebilecek Hastalık ve Kazaların Çocuğun Gelişimine Etkileri,0-8 Yaş Arası Fiziksel Gelişimi (diş, boy, kilo) ve Gelişim Takibi, 0-8 yaş Çocuklarında Görülen Çocuk hastalıkları (ishal ve solunum yolu enfeksiyonları, bağışıklama ve döküntülü hastalıklar, paraziter enfeksiyonlar
vb. ) ve Aşılar,Kadının Yaşam Dönemlerine Göre Sağlık Sorunları,Aile Planlaması,Okul Öncesi Dönemde Beslenme,Beslenme Sorunları ,Okul Öncesi Dönemde Beslenme Sorunları ve Büyümenin İzlenmesi ,Besin Grupları ve Okul Öncesi Döneminde Menü Planlama,Kırık-çıkık, Yanma, Yaralanma, Böcek Sokması, Zehirlenme, Yabancı Cisim Yutma vb. Durumlarda Öğretmenin Yapması Gereken İlk Yardım,Kırık-çıkık, Yanma, Yaralanma, Böcek Sokması, Zehirlenme, Yabancı Cisim Yutma vb. Durumlarda Öğretmenin Yapması Gereken İlk Yardım; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Beslenme sorunlarını dahil ederek büyümenin izlenmesini açıklar.16, 9A
Çocuk sağlını ve çocuk sağlığına ilişkin durumları tanımlar.16, 9A
Acil durumlarda öğretmenin yapması gereken ilkyardımı örneklendirir. 8, 9A
Okul öncesi dönemde beslenmeyi ve besin gruplarını anlatır. 16, 9A
Anne karnındaki çocuğun gelişimini etkileyen faktörleri açıklar.12, 16, 9A
Çocuk hastalıklarını tanımlar.16, 9A
Aile planlamasını tanımlar. 12, 16, 9A
Öğretim Yöntemleri:12: Problem Çözme Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Çocuk sağlığının tanımıBelirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması
2Ülkemizde ve Dünyada Çocuk Sağlığının DurumuBelirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması
3Anne Karnında Çocuk GelişimiBelirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması
4Hamilelikte Geçirilebilecek Hastalık ve Kazaların Çocuğun Gelişimine EtkileriBelirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması
50-8 Yaş Arası Fiziksel Gelişimi (diş, boy, kilo) ve Gelişim TakibiBelirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması
6 0-8 yaş Çocuklarında Görülen Çocuk hastalıkları (ishal ve solunum yolu enfeksiyonları, bağışıklama ve döküntülü hastalıklar, paraziter enfeksiyonlar
vb. ) ve Aşılar
Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması
7Kadının Yaşam Dönemlerine Göre Sağlık SorunlarıBelirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması
8Aile PlanlamasıBelirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması
9Okul Öncesi Dönemde BeslenmeBelirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması
10Beslenme Sorunları Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması
11Okul Öncesi Dönemde Beslenme Sorunları ve Büyümenin İzlenmesi Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması
12Besin Grupları ve Okul Öncesi Döneminde Menü PlanlamaBelirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması
13Kırık-çıkık, Yanma, Yaralanma, Böcek Sokması, Zehirlenme, Yabancı Cisim Yutma vb. Durumlarda Öğretmenin Yapması Gereken İlk YardımBelirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması
14Kırık-çıkık, Yanma, Yaralanma, Böcek Sokması, Zehirlenme, Yabancı Cisim Yutma vb. Durumlarda Öğretmenin Yapması Gereken İlk YardımBelirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması
Kaynak
Şanlıer, N. (Ed.). (2021). Anne Çocuk Sağlığı ve Beslenmesi. Hedef Yayıncılık. Erdim, L., Ergün, A., & Kuğuoğlu, S. (2017). Okulçağı Çocuklarında Çocuk Beslenme Anketinin geçerlik ve güvenirliği. Clin Exp Health Sci, DOI: 10.5152/clinexphealthsci.2017; 7: 100-6. https://hsgm.saglik.gov.tr/tr/beslenme/okul-oncesi-beslenme.html https://hsgm.saglik.gov.tr/depo/birimler/saglikli-beslenme-ve-hareketli-hayat-db/Dokumanlar/Kitaplar/Okul_Oncesi_ve_Okul_Cagi_Cocuklara_Yonelik_Beslenme_Onerileri_ve_Menu_Programlari.pdf

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Erken çocukluk eğitimi alanındaki bilimsel ve güncel kuram, kavram ve uygulama bilgilerine sahiptir.
X
2
Erken çocukluk eğitimi alanındaki öğretim programı, öğretim strateji yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
3
Çocukların gelişim ve öğrenme özellikleri ile öğrenme güçlüklerinin bilgisine sahiptir.
X
4
Erken çocukluk dönemi gelişimsel özellikleri ve bireysel farklılıklarına göre uygun öğretim stratejileri, yöntemleri ve teknikleri uygular.
5
Çocukların gelişimleri açısından uygun ve ihtiyaçlarına yönelik öğrenme ortamlarını düzenler, eğitim materyalleri tasarlar, çocukların kazanımlarını çok yönlü değerlendirir.
X
6
Erken çocukluk eğitimine yönelik sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve bilimsel araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
X
7
Erken çocukluk dönemi ile ilgili sorunların çözümü için bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluğunu etkin bir şekilde yerine getirir; güçlü yönlerini kullanır, zayıf yönlerini geliştirir.
8
Öğrenme gereksinimlerini belirler, bilgiye ulaşma yollarını etkin şekilde kullanır, yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu bir tutum geliştirir.
X
9
Topluma hizmet bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje veya etkinliklerde alanıyla ilgili kişilerle birlikte çalışır; dış görünüm, tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olur.
10
Türkçeyi etkin ve kurallarına uygun olarak kullanır; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak çevresiyle etkili iletişim kurar.
11
İnsan hakları, çocuk hakları ve demokrasi bilinciyle mesleki ve bilimsel açıdan etik değerlere uygun davranışlar sergiler.
12
Erken çocukluk eğitiminde kalite yönetimi, iş güvenliği süreçlerine uygun davranır; güvenli okul ortamı sağlamak ve çevreyi korumak için kişisel ve kurumsal etkileşim kurar.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Ekleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:14Son Güncelleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:15