Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
EĞİTİM PSİKOLOJİSİOÖ1214935Bahar Dönemi2+025
Ders Programı

Perşembe 13:30-14:15

Perşembe 14:30-15:15

Perşembe 15:30-16:15

Perşembe 16:30-17:15

Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüMeslek Bilgisi
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. İlker ALTUNBAŞAK
Dersi VerenlerÖğr.Gör. Kerem ÇETİNKAYA
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıAkademik düzeyde eğitim psikolojisi dersinin amacı, öğrencilere öğretim ve öğrenme süreçlerinin temelinde yatan psikolojik prensip ve teorilere derin bir anlayış kazandırmaktır. Bu alan, bireylerin bilgi edinme, bilişsel ve duygusal beceriler geliştirme ve eğitim ortamlarında etkileşimde bulunma süreçlerini inceler. Ders, psikoloji ile eğitim arasındaki köprüyü kurmayı amaçlayarak, geleceğin eğitimcilerinin, öğrencilerinin öğrenme deneyimini iyileştirmek için psikolojik içgörüleri uygulamalarına yardımcı olmayı hedefler.
Dersin İçeriğiBu ders; Temel Gelişim İlkeleri, Piaget'in Bilişsel Gelişim Evreleri, Vygotsky'nin Bilişsel
Gelişimde Sosyal Perspektifi,Kişilik ve Sosyal Gelişim, Freud'un Psikanalitik Teorisi, Erikson'ın Psikososyal
Gelişim Teorisi ,Jean Piaget’ın Ahlaki Gelişim Teorisi, Kohlberg'in Ahlaki Gelişim Teorisi,
Gilligan'ın Ahlaki Gelişim Görüşü ,Öğrenme üzerine Davranışsal Yaklaşım, Klasik Koşullanma, Operant Koşullanma,Sosyal Öğrenme Modeli, Gözlemsel Öğrenme Süreçleri, Gözlemsel Öğrenmenin
Etkileri ,Öğrenme üzerine Bilişsel Yaklaşım, Öğrenmenin Bilgi İşleme Görüşü, Uzun Süreli
Bellek, Duyusal Kayıt (Duyusal Bellek), Kısa Süreli Bellek (Çalışma Belleği), Uzun
Süreli Bellek,Bilgi İşleme Modelinin İçerdiği Sonuçlar, Öğrenmeye Bilişsel Yaklaşımın
Uygulamaları ,Öğrenmeye İnsancıl Yaklaşım, Abraham Maslow, Carl Rogers, Arthur Combs,
Thomas Gordon, William Purkey,Motivasyonda Davranışsal Yaklaşım Motivasyonda Bilişsel Yaklaşımlar,Motivasyonda Sosyal Öğrenme Yaklaşımı Motivasyonda İnsancıl Yaklaşım ,Sınıf Yapısı ve Motivasyon Öğretmen Davranışları ve Öğrencilerin Motivasyonu,Dil Edinimi Davranışçı Teoriler Sosyal Bilişsel Teoriler,Dil Edinimi Yapısalcı Teoriler Psikodilbilimsel Teoriler Dil Edinim Sürecinde
Aşamalar,Yetenek Farklılıkları Zihinsel Gerilik Yetenekli ve Yetenekli Olmayan Öğrenme
Güçlükleri Dikkat Eksikliği/Hiperaktivite Bozukluğu Duygusal veya Davranışsal
Bozukluklar İletişim, Görme ve İşitme Engellilikleri; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Behaviorizm, bilişselcilik, yapısalcılık ve sosyo-kültürel bakış açısı gibi çeşitli öğrenme teorilerini keşfeder ve analiz eder
Bu teorilerin öğretim uygulamalarını ve eğitim ortamlarını nasıl etkilediğini açıklar.
Çocuklarda ve ergenlerde bilişsel süreçlerin nasıl geliştiğini ve bu bilginin öğretim stratejilerine nasıl katkıda bulunabileceğini açıklar.
Öğrenci motivasyonunu ve öğrenme sürecindeki katılımı etkileyen faktörleri araştırır.10, 16, 9A, E
Eğitimcilerin çeşitli öğrenci ihtiyaçlarına uyum sağlamak için öğretim yöntemlerini nasıl uyarlayabileceklerini keşfeder.
Pozitif ve üretken bir öğrenme ortamı yaratma stratejilerini açıklar.16, 6, 9A, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Temel Gelişim İlkeleri, Piaget'in Bilişsel Gelişim Evreleri, Vygotsky'nin Bilişsel
Gelişimde Sosyal Perspektifi
Ders Notları
2Kişilik ve Sosyal Gelişim, Freud'un Psikanalitik Teorisi, Erikson'ın Psikososyal
Gelişim Teorisi
Ders Notları
3Jean Piaget’ın Ahlaki Gelişim Teorisi, Kohlberg'in Ahlaki Gelişim Teorisi,
Gilligan'ın Ahlaki Gelişim Görüşü
Ders Notları
4Öğrenme üzerine Davranışsal Yaklaşım, Klasik Koşullanma, Operant KoşullanmaDers Notları
5Sosyal Öğrenme Modeli, Gözlemsel Öğrenme Süreçleri, Gözlemsel Öğrenmenin
Etkileri
Ders Notları
6Öğrenme üzerine Bilişsel Yaklaşım, Öğrenmenin Bilgi İşleme Görüşü, Uzun Süreli
Bellek, Duyusal Kayıt (Duyusal Bellek), Kısa Süreli Bellek (Çalışma Belleği), Uzun
Süreli Bellek
Ders Notları
7Bilgi İşleme Modelinin İçerdiği Sonuçlar, Öğrenmeye Bilişsel Yaklaşımın
Uygulamaları
Ders Notları
8Öğrenmeye İnsancıl Yaklaşım, Abraham Maslow, Carl Rogers, Arthur Combs,
Thomas Gordon, William Purkey
Ders Notları
9Motivasyonda Davranışsal Yaklaşım Motivasyonda Bilişsel YaklaşımlarDers Notları
10Motivasyonda Sosyal Öğrenme Yaklaşımı Motivasyonda İnsancıl Yaklaşım Ders Notları
11Sınıf Yapısı ve Motivasyon Öğretmen Davranışları ve Öğrencilerin MotivasyonuDers Notları
12Dil Edinimi Davranışçı Teoriler Sosyal Bilişsel TeorilerDers Notları
13Dil Edinimi Yapısalcı Teoriler Psikodilbilimsel Teoriler Dil Edinim Sürecinde
Aşamalar
Ders Notları
14Yetenek Farklılıkları Zihinsel Gerilik Yetenekli ve Yetenekli Olmayan Öğrenme
Güçlükleri Dikkat Eksikliği/Hiperaktivite Bozukluğu Duygusal veya Davranışsal
Bozukluklar İletişim, Görme ve İşitme Engellilikleri
Ders Notları
Kaynak
Development and Learning METU publications. Educational Psychology, Roxana Moreno, John Wiley & Sons, Inc.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Erken çocukluk eğitimi alanındaki bilimsel ve güncel kuram, kavram ve uygulama bilgilerine sahiptir.
X
2
Erken çocukluk eğitimi alanındaki öğretim programı, öğretim strateji yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
X
3
Çocukların gelişim ve öğrenme özellikleri ile öğrenme güçlüklerinin bilgisine sahiptir.
X
4
Erken çocukluk dönemi gelişimsel özellikleri ve bireysel farklılıklarına göre uygun öğretim stratejileri, yöntemleri ve teknikleri uygular.
X
5
Çocukların gelişimleri açısından uygun ve ihtiyaçlarına yönelik öğrenme ortamlarını düzenler, eğitim materyalleri tasarlar, çocukların kazanımlarını çok yönlü değerlendirir.
X
6
Erken çocukluk eğitimine yönelik sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve bilimsel araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
X
7
Erken çocukluk dönemi ile ilgili sorunların çözümü için bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluğunu etkin bir şekilde yerine getirir; güçlü yönlerini kullanır, zayıf yönlerini geliştirir.
X
8
Öğrenme gereksinimlerini belirler, bilgiye ulaşma yollarını etkin şekilde kullanır, yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu bir tutum geliştirir.
X
9
Topluma hizmet bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje veya etkinliklerde alanıyla ilgili kişilerle birlikte çalışır; dış görünüm, tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olur.
10
Türkçeyi etkin ve kurallarına uygun olarak kullanır; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak çevresiyle etkili iletişim kurar.
X
11
İnsan hakları, çocuk hakları ve demokrasi bilinciyle mesleki ve bilimsel açıdan etik değerlere uygun davranışlar sergiler.
12
Erken çocukluk eğitiminde kalite yönetimi, iş güvenliği süreçlerine uygun davranır; güvenli okul ortamı sağlamak ve çevreyi korumak için kişisel ve kurumsal etkileşim kurar.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati000
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı000
Genel Sınav ve Hazırlığı000
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)0
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30)0
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
EĞİTİM PSİKOLOJİSİOÖ1214935Bahar Dönemi2+025
Ders Programı

Perşembe 13:30-14:15

Perşembe 14:30-15:15

Perşembe 15:30-16:15

Perşembe 16:30-17:15

Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüMeslek Bilgisi
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. İlker ALTUNBAŞAK
Dersi VerenlerÖğr.Gör. Kerem ÇETİNKAYA
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıAkademik düzeyde eğitim psikolojisi dersinin amacı, öğrencilere öğretim ve öğrenme süreçlerinin temelinde yatan psikolojik prensip ve teorilere derin bir anlayış kazandırmaktır. Bu alan, bireylerin bilgi edinme, bilişsel ve duygusal beceriler geliştirme ve eğitim ortamlarında etkileşimde bulunma süreçlerini inceler. Ders, psikoloji ile eğitim arasındaki köprüyü kurmayı amaçlayarak, geleceğin eğitimcilerinin, öğrencilerinin öğrenme deneyimini iyileştirmek için psikolojik içgörüleri uygulamalarına yardımcı olmayı hedefler.
Dersin İçeriğiBu ders; Temel Gelişim İlkeleri, Piaget'in Bilişsel Gelişim Evreleri, Vygotsky'nin Bilişsel
Gelişimde Sosyal Perspektifi,Kişilik ve Sosyal Gelişim, Freud'un Psikanalitik Teorisi, Erikson'ın Psikososyal
Gelişim Teorisi ,Jean Piaget’ın Ahlaki Gelişim Teorisi, Kohlberg'in Ahlaki Gelişim Teorisi,
Gilligan'ın Ahlaki Gelişim Görüşü ,Öğrenme üzerine Davranışsal Yaklaşım, Klasik Koşullanma, Operant Koşullanma,Sosyal Öğrenme Modeli, Gözlemsel Öğrenme Süreçleri, Gözlemsel Öğrenmenin
Etkileri ,Öğrenme üzerine Bilişsel Yaklaşım, Öğrenmenin Bilgi İşleme Görüşü, Uzun Süreli
Bellek, Duyusal Kayıt (Duyusal Bellek), Kısa Süreli Bellek (Çalışma Belleği), Uzun
Süreli Bellek,Bilgi İşleme Modelinin İçerdiği Sonuçlar, Öğrenmeye Bilişsel Yaklaşımın
Uygulamaları ,Öğrenmeye İnsancıl Yaklaşım, Abraham Maslow, Carl Rogers, Arthur Combs,
Thomas Gordon, William Purkey,Motivasyonda Davranışsal Yaklaşım Motivasyonda Bilişsel Yaklaşımlar,Motivasyonda Sosyal Öğrenme Yaklaşımı Motivasyonda İnsancıl Yaklaşım ,Sınıf Yapısı ve Motivasyon Öğretmen Davranışları ve Öğrencilerin Motivasyonu,Dil Edinimi Davranışçı Teoriler Sosyal Bilişsel Teoriler,Dil Edinimi Yapısalcı Teoriler Psikodilbilimsel Teoriler Dil Edinim Sürecinde
Aşamalar,Yetenek Farklılıkları Zihinsel Gerilik Yetenekli ve Yetenekli Olmayan Öğrenme
Güçlükleri Dikkat Eksikliği/Hiperaktivite Bozukluğu Duygusal veya Davranışsal
Bozukluklar İletişim, Görme ve İşitme Engellilikleri; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Behaviorizm, bilişselcilik, yapısalcılık ve sosyo-kültürel bakış açısı gibi çeşitli öğrenme teorilerini keşfeder ve analiz eder
Bu teorilerin öğretim uygulamalarını ve eğitim ortamlarını nasıl etkilediğini açıklar.
Çocuklarda ve ergenlerde bilişsel süreçlerin nasıl geliştiğini ve bu bilginin öğretim stratejilerine nasıl katkıda bulunabileceğini açıklar.
Öğrenci motivasyonunu ve öğrenme sürecindeki katılımı etkileyen faktörleri araştırır.10, 16, 9A, E
Eğitimcilerin çeşitli öğrenci ihtiyaçlarına uyum sağlamak için öğretim yöntemlerini nasıl uyarlayabileceklerini keşfeder.
Pozitif ve üretken bir öğrenme ortamı yaratma stratejilerini açıklar.16, 6, 9A, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Temel Gelişim İlkeleri, Piaget'in Bilişsel Gelişim Evreleri, Vygotsky'nin Bilişsel
Gelişimde Sosyal Perspektifi
Ders Notları
2Kişilik ve Sosyal Gelişim, Freud'un Psikanalitik Teorisi, Erikson'ın Psikososyal
Gelişim Teorisi
Ders Notları
3Jean Piaget’ın Ahlaki Gelişim Teorisi, Kohlberg'in Ahlaki Gelişim Teorisi,
Gilligan'ın Ahlaki Gelişim Görüşü
Ders Notları
4Öğrenme üzerine Davranışsal Yaklaşım, Klasik Koşullanma, Operant KoşullanmaDers Notları
5Sosyal Öğrenme Modeli, Gözlemsel Öğrenme Süreçleri, Gözlemsel Öğrenmenin
Etkileri
Ders Notları
6Öğrenme üzerine Bilişsel Yaklaşım, Öğrenmenin Bilgi İşleme Görüşü, Uzun Süreli
Bellek, Duyusal Kayıt (Duyusal Bellek), Kısa Süreli Bellek (Çalışma Belleği), Uzun
Süreli Bellek
Ders Notları
7Bilgi İşleme Modelinin İçerdiği Sonuçlar, Öğrenmeye Bilişsel Yaklaşımın
Uygulamaları
Ders Notları
8Öğrenmeye İnsancıl Yaklaşım, Abraham Maslow, Carl Rogers, Arthur Combs,
Thomas Gordon, William Purkey
Ders Notları
9Motivasyonda Davranışsal Yaklaşım Motivasyonda Bilişsel YaklaşımlarDers Notları
10Motivasyonda Sosyal Öğrenme Yaklaşımı Motivasyonda İnsancıl Yaklaşım Ders Notları
11Sınıf Yapısı ve Motivasyon Öğretmen Davranışları ve Öğrencilerin MotivasyonuDers Notları
12Dil Edinimi Davranışçı Teoriler Sosyal Bilişsel TeorilerDers Notları
13Dil Edinimi Yapısalcı Teoriler Psikodilbilimsel Teoriler Dil Edinim Sürecinde
Aşamalar
Ders Notları
14Yetenek Farklılıkları Zihinsel Gerilik Yetenekli ve Yetenekli Olmayan Öğrenme
Güçlükleri Dikkat Eksikliği/Hiperaktivite Bozukluğu Duygusal veya Davranışsal
Bozukluklar İletişim, Görme ve İşitme Engellilikleri
Ders Notları
Kaynak
Development and Learning METU publications. Educational Psychology, Roxana Moreno, John Wiley & Sons, Inc.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Erken çocukluk eğitimi alanındaki bilimsel ve güncel kuram, kavram ve uygulama bilgilerine sahiptir.
X
2
Erken çocukluk eğitimi alanındaki öğretim programı, öğretim strateji yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
X
3
Çocukların gelişim ve öğrenme özellikleri ile öğrenme güçlüklerinin bilgisine sahiptir.
X
4
Erken çocukluk dönemi gelişimsel özellikleri ve bireysel farklılıklarına göre uygun öğretim stratejileri, yöntemleri ve teknikleri uygular.
X
5
Çocukların gelişimleri açısından uygun ve ihtiyaçlarına yönelik öğrenme ortamlarını düzenler, eğitim materyalleri tasarlar, çocukların kazanımlarını çok yönlü değerlendirir.
X
6
Erken çocukluk eğitimine yönelik sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve bilimsel araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
X
7
Erken çocukluk dönemi ile ilgili sorunların çözümü için bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluğunu etkin bir şekilde yerine getirir; güçlü yönlerini kullanır, zayıf yönlerini geliştirir.
X
8
Öğrenme gereksinimlerini belirler, bilgiye ulaşma yollarını etkin şekilde kullanır, yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu bir tutum geliştirir.
X
9
Topluma hizmet bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje veya etkinliklerde alanıyla ilgili kişilerle birlikte çalışır; dış görünüm, tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olur.
10
Türkçeyi etkin ve kurallarına uygun olarak kullanır; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak çevresiyle etkili iletişim kurar.
X
11
İnsan hakları, çocuk hakları ve demokrasi bilinciyle mesleki ve bilimsel açıdan etik değerlere uygun davranışlar sergiler.
12
Erken çocukluk eğitiminde kalite yönetimi, iş güvenliği süreçlerine uygun davranır; güvenli okul ortamı sağlamak ve çevreyi korumak için kişisel ve kurumsal etkileşim kurar.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Ekleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:14Son Güncelleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:15