Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ERKEN ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE GELİŞİM IOÖ1151930Güz Dönemi3+036
Ders Programı

Salı 09:00-09:45

Salı 10:00-10:45

Salı 11:00-11:45

Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüAlan Eğitimi
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Işık SABIRLI ÖZTUŞ
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Işık SABIRLI ÖZTUŞ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu derste, çocuk gelişimine dair temel ilke ve kavramlar ile gelişimi etkileyen faktörlerin aktarılması ve doğum öncesi gelişim, doğum ve yenidoğan evrelerinden başlayarak; 0-36 ay arası çocukların, fiziksel, bilişsel, dil, sosyal ve duygusal gelişim alanlarının özelliklerinin ve özbakım becerilerinin, çocuklara bakım ve eğitim verenlerin dikkat etmesi gereken temel hususlar bağlamında işlenmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriğiBu ders; Erken Çocukluk Döneminde Gelişime Giriş,Çocukluk Kavramı,Gelişimin Temel Kavramları,Gelişimin Temel İlkeleri,Gelişimi Etkileyen Faktörler,Doğum Öncesi Gelişim, Doğum, Yenidoğan,Yenidoğanın Gelişim Özellikler,0-36 Ay Fiziksel Gelişim Özellikleri,0-36 Ay Bilişsel Gelişim Özellikleri
,0-36 Ay Dil Gelişimi Özellikleri,0-36 Ay Sosyal-Duygusal Gelişim Özellikleri,0-36 Ay Öz Bakım Becerileri ve Öz Düzenleme,0-36 Ay İçin Eğitim Programı ,Erken Çocukluk Döneminde Gelişimin Okul Öncesi Öğretmenliğiyle İlişkisinin Kurulması; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Gelişimin temel kavram ve ilkelerini, gelişimi etkileyen risk faktörlerini ve koruyucu faktörleri açıklar.13, 16, 9A
Doğum öncesi, doğum ve doğum sonrası süreçlerini, gelişimi etkileyen faktörlerle ilişkilendirir. 13, 16, 9A
Yenidoğanın gelişimsel özelliklerini açıklar.13, 16, 9A
0-36 ay çocuğunun gelişimsel özelliklerini açıklar.13, 16, 9A, E
0-36 aylık çocuklar için okul öncesi eğitim programının ilkelerini ve temel özelliklerini, gelişimin temel kavram ve ilkeleriyle ilişkilendirerek tartışır.10, 14, 16, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Erken Çocukluk Döneminde Gelişime Giriş
2Çocukluk KavramıKonuyla ilgili okumalar yapılır
3Gelişimin Temel KavramlarıKonuyla ilgili okumalar yapılır
4Gelişimin Temel İlkeleriKonuyla ilgili okumalar yapılır
5Gelişimi Etkileyen FaktörlerKonuyla ilgili okumalar yapılır
6Doğum Öncesi Gelişim, Doğum, YenidoğanKonuyla ilgili okumalar yapılır
7Yenidoğanın Gelişim ÖzelliklerKonuyla ilgili okumalar yapılır
80-36 Ay Fiziksel Gelişim ÖzellikleriKonuyla ilgili okumalar yapılır, videolar izlenir
90-36 Ay Bilişsel Gelişim Özellikleri
Konuyla ilgili okumalar yapılır, videolar izlenir
100-36 Ay Dil Gelişimi ÖzellikleriKonuyla ilgili okumalar yapılır, videolar izlenir
110-36 Ay Sosyal-Duygusal Gelişim ÖzellikleriKonuyla ilgili okumalar yapılır, videolar izlenir
120-36 Ay Öz Bakım Becerileri ve Öz DüzenlemeKonuyla ilgili okumalar yapılır
130-36 Ay İçin Eğitim Programı 0-36 Ay İçin MEB Eğitim Programı’nın incelenmesi
14Erken Çocukluk Döneminde Gelişimin Okul Öncesi Öğretmenliğiyle İlişkisinin Kurulması
Kaynak
Smith, J. T. (2022). Erken Çocukluk Döneminde Gelişim [Çok Kültürlü Bir Bakış Açısı]. Nobel Akademik Yayıncılık. Berk, L. E. (2018). Bebekler Ve Çocuklar: Doğum Öncesinden Orta Çocukluğa. Nobel Akademik Yayıncılık. Çetin, Ş. (Editör) (2018). Uygulanmış Etkinlik Örnekleriyle Bebeklik Döneminde Eğitim. Nobel Akademik Yayıncılık. Sağlam, M. & Aral, N. (2016). Tarihsel Süreç İçerisinde Çocuk ve Çocukluk Kavramları. Çocuk ve Medeniyet, 1(2), 43-56. Yükselen, A., Savcı, F., Özan, G. B., Baysan, M. P., Öztürk, S. M. & Yıldırım, E. (2017). İstanbul’da Yaşayan 0-36 Ay Aralığındaki Çocukların Gelişim Düzeylerinin İncelenmesi. H.Ü. Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 3(1), 59-71.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Erken çocukluk eğitimi alanındaki bilimsel ve güncel kuram, kavram ve uygulama bilgilerine sahiptir.
X
2
Erken çocukluk eğitimi alanındaki öğretim programı, öğretim strateji yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
X
3
Çocukların gelişim ve öğrenme özellikleri ile öğrenme güçlüklerinin bilgisine sahiptir.
X
4
Erken çocukluk dönemi gelişimsel özellikleri ve bireysel farklılıklarına göre uygun öğretim stratejileri, yöntemleri ve teknikleri uygular.
5
Çocukların gelişimleri açısından uygun ve ihtiyaçlarına yönelik öğrenme ortamlarını düzenler, eğitim materyalleri tasarlar, çocukların kazanımlarını çok yönlü değerlendirir.
X
6
Erken çocukluk eğitimine yönelik sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve bilimsel araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
X
7
Erken çocukluk dönemi ile ilgili sorunların çözümü için bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluğunu etkin bir şekilde yerine getirir; güçlü yönlerini kullanır, zayıf yönlerini geliştirir.
8
Öğrenme gereksinimlerini belirler, bilgiye ulaşma yollarını etkin şekilde kullanır, yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu bir tutum geliştirir.
X
9
Topluma hizmet bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje veya etkinliklerde alanıyla ilgili kişilerle birlikte çalışır; dış görünüm, tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olur.
10
Türkçeyi etkin ve kurallarına uygun olarak kullanır; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak çevresiyle etkili iletişim kurar.
11
İnsan hakları, çocuk hakları ve demokrasi bilinciyle mesleki ve bilimsel açıdan etik değerlere uygun davranışlar sergiler.
X
12
Erken çocukluk eğitiminde kalite yönetimi, iş güvenliği süreçlerine uygun davranır; güvenli okul ortamı sağlamak ve çevreyi korumak için kişisel ve kurumsal etkileşim kurar.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi22040
Okul Dışı Diğer Faaliyetler21020
Proje Sunumu / Seminer188
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı13535
Genel Sınav ve Hazırlığı13535
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)180
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(180/30)6
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ERKEN ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE GELİŞİM IOÖ1151930Güz Dönemi3+036
Ders Programı

Salı 09:00-09:45

Salı 10:00-10:45

Salı 11:00-11:45

Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüAlan Eğitimi
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Işık SABIRLI ÖZTUŞ
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Işık SABIRLI ÖZTUŞ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu derste, çocuk gelişimine dair temel ilke ve kavramlar ile gelişimi etkileyen faktörlerin aktarılması ve doğum öncesi gelişim, doğum ve yenidoğan evrelerinden başlayarak; 0-36 ay arası çocukların, fiziksel, bilişsel, dil, sosyal ve duygusal gelişim alanlarının özelliklerinin ve özbakım becerilerinin, çocuklara bakım ve eğitim verenlerin dikkat etmesi gereken temel hususlar bağlamında işlenmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriğiBu ders; Erken Çocukluk Döneminde Gelişime Giriş,Çocukluk Kavramı,Gelişimin Temel Kavramları,Gelişimin Temel İlkeleri,Gelişimi Etkileyen Faktörler,Doğum Öncesi Gelişim, Doğum, Yenidoğan,Yenidoğanın Gelişim Özellikler,0-36 Ay Fiziksel Gelişim Özellikleri,0-36 Ay Bilişsel Gelişim Özellikleri
,0-36 Ay Dil Gelişimi Özellikleri,0-36 Ay Sosyal-Duygusal Gelişim Özellikleri,0-36 Ay Öz Bakım Becerileri ve Öz Düzenleme,0-36 Ay İçin Eğitim Programı ,Erken Çocukluk Döneminde Gelişimin Okul Öncesi Öğretmenliğiyle İlişkisinin Kurulması; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Gelişimin temel kavram ve ilkelerini, gelişimi etkileyen risk faktörlerini ve koruyucu faktörleri açıklar.13, 16, 9A
Doğum öncesi, doğum ve doğum sonrası süreçlerini, gelişimi etkileyen faktörlerle ilişkilendirir. 13, 16, 9A
Yenidoğanın gelişimsel özelliklerini açıklar.13, 16, 9A
0-36 ay çocuğunun gelişimsel özelliklerini açıklar.13, 16, 9A, E
0-36 aylık çocuklar için okul öncesi eğitim programının ilkelerini ve temel özelliklerini, gelişimin temel kavram ve ilkeleriyle ilişkilendirerek tartışır.10, 14, 16, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Erken Çocukluk Döneminde Gelişime Giriş
2Çocukluk KavramıKonuyla ilgili okumalar yapılır
3Gelişimin Temel KavramlarıKonuyla ilgili okumalar yapılır
4Gelişimin Temel İlkeleriKonuyla ilgili okumalar yapılır
5Gelişimi Etkileyen FaktörlerKonuyla ilgili okumalar yapılır
6Doğum Öncesi Gelişim, Doğum, YenidoğanKonuyla ilgili okumalar yapılır
7Yenidoğanın Gelişim ÖzelliklerKonuyla ilgili okumalar yapılır
80-36 Ay Fiziksel Gelişim ÖzellikleriKonuyla ilgili okumalar yapılır, videolar izlenir
90-36 Ay Bilişsel Gelişim Özellikleri
Konuyla ilgili okumalar yapılır, videolar izlenir
100-36 Ay Dil Gelişimi ÖzellikleriKonuyla ilgili okumalar yapılır, videolar izlenir
110-36 Ay Sosyal-Duygusal Gelişim ÖzellikleriKonuyla ilgili okumalar yapılır, videolar izlenir
120-36 Ay Öz Bakım Becerileri ve Öz DüzenlemeKonuyla ilgili okumalar yapılır
130-36 Ay İçin Eğitim Programı 0-36 Ay İçin MEB Eğitim Programı’nın incelenmesi
14Erken Çocukluk Döneminde Gelişimin Okul Öncesi Öğretmenliğiyle İlişkisinin Kurulması
Kaynak
Smith, J. T. (2022). Erken Çocukluk Döneminde Gelişim [Çok Kültürlü Bir Bakış Açısı]. Nobel Akademik Yayıncılık. Berk, L. E. (2018). Bebekler Ve Çocuklar: Doğum Öncesinden Orta Çocukluğa. Nobel Akademik Yayıncılık. Çetin, Ş. (Editör) (2018). Uygulanmış Etkinlik Örnekleriyle Bebeklik Döneminde Eğitim. Nobel Akademik Yayıncılık. Sağlam, M. & Aral, N. (2016). Tarihsel Süreç İçerisinde Çocuk ve Çocukluk Kavramları. Çocuk ve Medeniyet, 1(2), 43-56. Yükselen, A., Savcı, F., Özan, G. B., Baysan, M. P., Öztürk, S. M. & Yıldırım, E. (2017). İstanbul’da Yaşayan 0-36 Ay Aralığındaki Çocukların Gelişim Düzeylerinin İncelenmesi. H.Ü. Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 3(1), 59-71.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Erken çocukluk eğitimi alanındaki bilimsel ve güncel kuram, kavram ve uygulama bilgilerine sahiptir.
X
2
Erken çocukluk eğitimi alanındaki öğretim programı, öğretim strateji yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
X
3
Çocukların gelişim ve öğrenme özellikleri ile öğrenme güçlüklerinin bilgisine sahiptir.
X
4
Erken çocukluk dönemi gelişimsel özellikleri ve bireysel farklılıklarına göre uygun öğretim stratejileri, yöntemleri ve teknikleri uygular.
5
Çocukların gelişimleri açısından uygun ve ihtiyaçlarına yönelik öğrenme ortamlarını düzenler, eğitim materyalleri tasarlar, çocukların kazanımlarını çok yönlü değerlendirir.
X
6
Erken çocukluk eğitimine yönelik sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve bilimsel araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
X
7
Erken çocukluk dönemi ile ilgili sorunların çözümü için bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluğunu etkin bir şekilde yerine getirir; güçlü yönlerini kullanır, zayıf yönlerini geliştirir.
8
Öğrenme gereksinimlerini belirler, bilgiye ulaşma yollarını etkin şekilde kullanır, yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu bir tutum geliştirir.
X
9
Topluma hizmet bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje veya etkinliklerde alanıyla ilgili kişilerle birlikte çalışır; dış görünüm, tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olur.
10
Türkçeyi etkin ve kurallarına uygun olarak kullanır; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak çevresiyle etkili iletişim kurar.
11
İnsan hakları, çocuk hakları ve demokrasi bilinciyle mesleki ve bilimsel açıdan etik değerlere uygun davranışlar sergiler.
X
12
Erken çocukluk eğitiminde kalite yönetimi, iş güvenliği süreçlerine uygun davranır; güvenli okul ortamı sağlamak ve çevreyi korumak için kişisel ve kurumsal etkileşim kurar.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Ekleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:14Son Güncelleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:15