Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ERKEN ÇOCUKLUKTA RİTM, DANS VE ORFF EĞİTİMİ | OÖ4211059 | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı | Pazartesi 13:30-14:15 Pazartesi 14:30-15:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seç. Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Işık SABIRLI ÖZTUŞ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Işık SABIRLI ÖZTUŞ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu derste, Orff-Schulwerk yaklaşımı temele alınarak, müziğe ilişkin temel kavramlardan ritim, ses ve temponun deneyimlenerek anlaşılması, bu kavramların gelişim alanları ile ilişkisinin kurulması, yaratıcı hareket ve dansın, şarkı söylemenin, basit müzik aletlerini kullanmanın ve bu öğeler aracılığıyla özgün ifade yollarının ve ürünlerin ortaya konması deneyimlenerek, bu deneyimler üzerinden de erken çocukluk döneminde yaşa ve gelişime uygun eğitim ortamı düzenleme ve müzik etkinlikleri planlama konularında yetkinlik amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Erken Çocuklukta Ritim, Dans ve Orff Eğitimine Giriş,Orff-Schulwerk Yaklaşımı: Tarihçesi, Bileşenleri, Temel İlke ve Özellikleri,Müziğe ilişkin temel kavramlardan ritim, ses ve tempo ve bu kavramların gelişim alanlarıyla ilişkisi,Ritim, Ses ve Tempo Çalışmaları ,Şarkı Söyleme ,Yaratıcı Hareket ve Dans,Müzik Etkinliklerinde Basit Müzik Aletlerinin Kullanımı ,Orff Yaklaşımı ile Kendi Müziğini ve Dansını Oluşturma,Müzik etkinliklerine uygun eğitim ortamı düzenleme ,Müzik Etkinliklerinde “Planlama-Uygulama-Değerlendirme” Süreçleri ve Öğretmenin Rolü,Erken Çocuklukta Müzik Etkinlikleri Planlama Çalışmaları ,Erken Çocuklukta Müzik Etkinlikleri Uygulama ve Değerlendirme Çalışmaları 1 ,Erken Çocuklukta Müzik Etkinlikleri Uygulama ve Değerlendirme Çalışmaları 2,Erken Çocuklukta Ritim, Dans ve Orff Eğitimini Dersini Müzikal ve Müzik Ötesi Kazanımlar Üzerinden Değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Orff-Schulwerk yaklaşımının temel özelliklerini, bileşenlerini ve öğretim prensiplerini açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Ritim, ses ve tempo kavramlarını tanımlayarak, gelişimsel alanlarla ilişkisini açıklar. | 11, 14, 16, 6, 9 | A |
Yaratıcı hareket ve dans, şarkı söyleme ve basit müzik aletleri aracılığıyla özgün ifade yolları ve ürünler (koreografi, şarkı sözü, beste, vb.) tasarlar. | 14, 5, 6 | E, H |
Okul öncesi eğitim programına uygun müzik ve hareket etkinlikleri planlar. | 14, 18, 6, 9 | A, E, H |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Erken Çocuklukta Ritim, Dans ve Orff Eğitimine Giriş | |
2 | Orff-Schulwerk Yaklaşımı: Tarihçesi, Bileşenleri, Temel İlke ve Özellikleri | Konuyla ilgili okumalar yapılır |
3 | Müziğe ilişkin temel kavramlardan ritim, ses ve tempo ve bu kavramların gelişim alanlarıyla ilişkisi | Konuyla ilgili okumalar yapılır |
4 | Ritim, Ses ve Tempo Çalışmaları | Konuyla ilgili egzersizler yapılır |
5 | Şarkı Söyleme | Konuyla ilgili müzik dinleme çalışmaları yapılır |
6 | Yaratıcı Hareket ve Dans | Konuyla ilgili okumalar yapılır ve videolar izlenir |
7 | Müzik Etkinliklerinde Basit Müzik Aletlerinin Kullanımı | Derste kullanılabilecek materyal tasarımları yapılır |
8 | Orff Yaklaşımı ile Kendi Müziğini ve Dansını Oluşturma | Basit söz yazımı ve koreografi oluşturma çalışmaları |
9 | Müzik etkinliklerine uygun eğitim ortamı düzenleme | Bu haftaya kadar öğrenilenler kapsamında anaokulu ortamının incelenmesi |
10 | Müzik Etkinliklerinde “Planlama-Uygulama-Değerlendirme” Süreçleri ve Öğretmenin Rolü | Konuyla ilgili okumalar yapılır |
11 | Erken Çocuklukta Müzik Etkinlikleri Planlama Çalışmaları | Okul Öncesi Eğitim Programına Uygun Müzik Etkinlikleri Planlama Hazırlıkları |
12 | Erken Çocuklukta Müzik Etkinlikleri Uygulama ve Değerlendirme Çalışmaları 1 | Okul öncesi eğitim ortamlarında müzik etkinlikleri uygulamalarının yapılması |
13 | Erken Çocuklukta Müzik Etkinlikleri Uygulama ve Değerlendirme Çalışmaları 2 | Okul öncesi eğitim ortamlarında müzik etkinlikleri uygulamalarının yapılması |
14 | Erken Çocuklukta Ritim, Dans ve Orff Eğitimini Dersini Müzikal ve Müzik Ötesi Kazanımlar Üzerinden Değerlendirme |
Kaynak |
Gönen, M. S. (Editör) (2020). Erken Çocuklukta Ritim, Dans Ve Orff Eğitimi. Pegem Akademi Yayıncılık. Sabırlı, I. (2021). Erken çocukluk döneminde müziğin yeri ve eğitimde kullanımı. M. S. Gönen & F. Alisinanoğlu (Editörler), Çocuk ve müzik içinde (sayfa 15-66). Ankara: İzge Yayıncılık. Özevin, B. (2018). Orff-Schulwerk müzik ve hareket eğitiminin insani, sanatsal ve pedagojik yönleri. International Journal of Human Sciences, 15, 1, 8-23. Sabırlı, I. (2023). Erken çocukluk döneminde yaratıcı drama, müzik ve hareket deneyimleri ile sosyal duygusal esenlik ilişkisi. Bayram S, editör. Eğitimde Psikopatolojik Sorunlara Yaklaşımlar. 1. Baskı. Ankara: Türkiye Klinikleri; 116-122. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Erken çocukluk eğitimi alanındaki bilimsel ve güncel kuram, kavram ve uygulama bilgilerine sahiptir. | X | |||||
2 | Erken çocukluk eğitimi alanındaki öğretim programı, öğretim strateji yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. | X | |||||
3 | Çocukların gelişim ve öğrenme özellikleri ile öğrenme güçlüklerinin bilgisine sahiptir. | X | |||||
4 | Erken çocukluk dönemi gelişimsel özellikleri ve bireysel farklılıklarına göre uygun öğretim stratejileri, yöntemleri ve teknikleri uygular. | X | |||||
5 | Çocukların gelişimleri açısından uygun ve ihtiyaçlarına yönelik öğrenme ortamlarını düzenler, eğitim materyalleri tasarlar, çocukların kazanımlarını çok yönlü değerlendirir. | X | |||||
6 | Erken çocukluk eğitimine yönelik sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve bilimsel araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
7 | Erken çocukluk dönemi ile ilgili sorunların çözümü için bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluğunu etkin bir şekilde yerine getirir; güçlü yönlerini kullanır, zayıf yönlerini geliştirir. | X | |||||
8 | Öğrenme gereksinimlerini belirler, bilgiye ulaşma yollarını etkin şekilde kullanır, yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu bir tutum geliştirir. | X | |||||
9 | Topluma hizmet bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje veya etkinliklerde alanıyla ilgili kişilerle birlikte çalışır; dış görünüm, tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olur. | ||||||
10 | Türkçeyi etkin ve kurallarına uygun olarak kullanır; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak çevresiyle etkili iletişim kurar. | ||||||
11 | İnsan hakları, çocuk hakları ve demokrasi bilinciyle mesleki ve bilimsel açıdan etik değerlere uygun davranışlar sergiler. | X | |||||
12 | Erken çocukluk eğitiminde kalite yönetimi, iş güvenliği süreçlerine uygun davranır; güvenli okul ortamı sağlamak ve çevreyi korumak için kişisel ve kurumsal etkileşim kurar. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 1 | 4 | 4 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 2 | 8 | 16 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 2 | 8 | 16 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 2 | 4 | 8 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 2 | 4 | 8 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 120 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(120/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ERKEN ÇOCUKLUKTA RİTM, DANS VE ORFF EĞİTİMİ | OÖ4211059 | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı | Pazartesi 13:30-14:15 Pazartesi 14:30-15:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seç. Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Işık SABIRLI ÖZTUŞ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Işık SABIRLI ÖZTUŞ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu derste, Orff-Schulwerk yaklaşımı temele alınarak, müziğe ilişkin temel kavramlardan ritim, ses ve temponun deneyimlenerek anlaşılması, bu kavramların gelişim alanları ile ilişkisinin kurulması, yaratıcı hareket ve dansın, şarkı söylemenin, basit müzik aletlerini kullanmanın ve bu öğeler aracılığıyla özgün ifade yollarının ve ürünlerin ortaya konması deneyimlenerek, bu deneyimler üzerinden de erken çocukluk döneminde yaşa ve gelişime uygun eğitim ortamı düzenleme ve müzik etkinlikleri planlama konularında yetkinlik amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Erken Çocuklukta Ritim, Dans ve Orff Eğitimine Giriş,Orff-Schulwerk Yaklaşımı: Tarihçesi, Bileşenleri, Temel İlke ve Özellikleri,Müziğe ilişkin temel kavramlardan ritim, ses ve tempo ve bu kavramların gelişim alanlarıyla ilişkisi,Ritim, Ses ve Tempo Çalışmaları ,Şarkı Söyleme ,Yaratıcı Hareket ve Dans,Müzik Etkinliklerinde Basit Müzik Aletlerinin Kullanımı ,Orff Yaklaşımı ile Kendi Müziğini ve Dansını Oluşturma,Müzik etkinliklerine uygun eğitim ortamı düzenleme ,Müzik Etkinliklerinde “Planlama-Uygulama-Değerlendirme” Süreçleri ve Öğretmenin Rolü,Erken Çocuklukta Müzik Etkinlikleri Planlama Çalışmaları ,Erken Çocuklukta Müzik Etkinlikleri Uygulama ve Değerlendirme Çalışmaları 1 ,Erken Çocuklukta Müzik Etkinlikleri Uygulama ve Değerlendirme Çalışmaları 2,Erken Çocuklukta Ritim, Dans ve Orff Eğitimini Dersini Müzikal ve Müzik Ötesi Kazanımlar Üzerinden Değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Orff-Schulwerk yaklaşımının temel özelliklerini, bileşenlerini ve öğretim prensiplerini açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Ritim, ses ve tempo kavramlarını tanımlayarak, gelişimsel alanlarla ilişkisini açıklar. | 11, 14, 16, 6, 9 | A |
Yaratıcı hareket ve dans, şarkı söyleme ve basit müzik aletleri aracılığıyla özgün ifade yolları ve ürünler (koreografi, şarkı sözü, beste, vb.) tasarlar. | 14, 5, 6 | E, H |
Okul öncesi eğitim programına uygun müzik ve hareket etkinlikleri planlar. | 14, 18, 6, 9 | A, E, H |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Erken Çocuklukta Ritim, Dans ve Orff Eğitimine Giriş | |
2 | Orff-Schulwerk Yaklaşımı: Tarihçesi, Bileşenleri, Temel İlke ve Özellikleri | Konuyla ilgili okumalar yapılır |
3 | Müziğe ilişkin temel kavramlardan ritim, ses ve tempo ve bu kavramların gelişim alanlarıyla ilişkisi | Konuyla ilgili okumalar yapılır |
4 | Ritim, Ses ve Tempo Çalışmaları | Konuyla ilgili egzersizler yapılır |
5 | Şarkı Söyleme | Konuyla ilgili müzik dinleme çalışmaları yapılır |
6 | Yaratıcı Hareket ve Dans | Konuyla ilgili okumalar yapılır ve videolar izlenir |
7 | Müzik Etkinliklerinde Basit Müzik Aletlerinin Kullanımı | Derste kullanılabilecek materyal tasarımları yapılır |
8 | Orff Yaklaşımı ile Kendi Müziğini ve Dansını Oluşturma | Basit söz yazımı ve koreografi oluşturma çalışmaları |
9 | Müzik etkinliklerine uygun eğitim ortamı düzenleme | Bu haftaya kadar öğrenilenler kapsamında anaokulu ortamının incelenmesi |
10 | Müzik Etkinliklerinde “Planlama-Uygulama-Değerlendirme” Süreçleri ve Öğretmenin Rolü | Konuyla ilgili okumalar yapılır |
11 | Erken Çocuklukta Müzik Etkinlikleri Planlama Çalışmaları | Okul Öncesi Eğitim Programına Uygun Müzik Etkinlikleri Planlama Hazırlıkları |
12 | Erken Çocuklukta Müzik Etkinlikleri Uygulama ve Değerlendirme Çalışmaları 1 | Okul öncesi eğitim ortamlarında müzik etkinlikleri uygulamalarının yapılması |
13 | Erken Çocuklukta Müzik Etkinlikleri Uygulama ve Değerlendirme Çalışmaları 2 | Okul öncesi eğitim ortamlarında müzik etkinlikleri uygulamalarının yapılması |
14 | Erken Çocuklukta Ritim, Dans ve Orff Eğitimini Dersini Müzikal ve Müzik Ötesi Kazanımlar Üzerinden Değerlendirme |
Kaynak |
Gönen, M. S. (Editör) (2020). Erken Çocuklukta Ritim, Dans Ve Orff Eğitimi. Pegem Akademi Yayıncılık. Sabırlı, I. (2021). Erken çocukluk döneminde müziğin yeri ve eğitimde kullanımı. M. S. Gönen & F. Alisinanoğlu (Editörler), Çocuk ve müzik içinde (sayfa 15-66). Ankara: İzge Yayıncılık. Özevin, B. (2018). Orff-Schulwerk müzik ve hareket eğitiminin insani, sanatsal ve pedagojik yönleri. International Journal of Human Sciences, 15, 1, 8-23. Sabırlı, I. (2023). Erken çocukluk döneminde yaratıcı drama, müzik ve hareket deneyimleri ile sosyal duygusal esenlik ilişkisi. Bayram S, editör. Eğitimde Psikopatolojik Sorunlara Yaklaşımlar. 1. Baskı. Ankara: Türkiye Klinikleri; 116-122. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Erken çocukluk eğitimi alanındaki bilimsel ve güncel kuram, kavram ve uygulama bilgilerine sahiptir. | X | |||||
2 | Erken çocukluk eğitimi alanındaki öğretim programı, öğretim strateji yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. | X | |||||
3 | Çocukların gelişim ve öğrenme özellikleri ile öğrenme güçlüklerinin bilgisine sahiptir. | X | |||||
4 | Erken çocukluk dönemi gelişimsel özellikleri ve bireysel farklılıklarına göre uygun öğretim stratejileri, yöntemleri ve teknikleri uygular. | X | |||||
5 | Çocukların gelişimleri açısından uygun ve ihtiyaçlarına yönelik öğrenme ortamlarını düzenler, eğitim materyalleri tasarlar, çocukların kazanımlarını çok yönlü değerlendirir. | X | |||||
6 | Erken çocukluk eğitimine yönelik sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve bilimsel araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
7 | Erken çocukluk dönemi ile ilgili sorunların çözümü için bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluğunu etkin bir şekilde yerine getirir; güçlü yönlerini kullanır, zayıf yönlerini geliştirir. | X | |||||
8 | Öğrenme gereksinimlerini belirler, bilgiye ulaşma yollarını etkin şekilde kullanır, yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu bir tutum geliştirir. | X | |||||
9 | Topluma hizmet bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje veya etkinliklerde alanıyla ilgili kişilerle birlikte çalışır; dış görünüm, tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olur. | ||||||
10 | Türkçeyi etkin ve kurallarına uygun olarak kullanır; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak çevresiyle etkili iletişim kurar. | ||||||
11 | İnsan hakları, çocuk hakları ve demokrasi bilinciyle mesleki ve bilimsel açıdan etik değerlere uygun davranışlar sergiler. | X | |||||
12 | Erken çocukluk eğitiminde kalite yönetimi, iş güvenliği süreçlerine uygun davranır; güvenli okul ortamı sağlamak ve çevreyi korumak için kişisel ve kurumsal etkileşim kurar. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |