Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
OTİZM SPEKTRUM BOZUKLUĞU OLAN BİREYLER VE EĞİTİMLERİÖE1214958Bahar Dönemi2+027
Ders Programı

Salı 11:00-11:45

Salı 12:00-12:45

Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüAlan Eğitimi
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Özge ÖZLÜ ÜNLÜ
Dersi VerenlerÖğr.Gör.Dr. Halil SELİMOĞLU
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı, Otizm Spektrum Bozukluğu'nun (OSB) tanımını, yaygınlığını, sınıflandırılmasını, sebeplerini, iletişim özelliklerini, öğrenme özelliklerini, eğitim ortam ve yaklaşımlarını güncel literatüre dayalı olarak kazandırmaktır. Ayrıca tarama ve tanılama süreçleri ile tarama ve tanılama araçları tanıtılara; ekip ve iş birliği, eğitim-öğretim ortamları, bilimsel dayanaklı uygulamalar, ailelerin özellikleri, OSB olan bireye ve ailelerine yönelik tutumlar, ailelere sunulan hizmetler, destekler ve yasal haklar tartışılacaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Dersin açıklanması, beklentilerin ve planlamanın öğrencilere aktarılması,Otizm spektrum bozukluğu tanımları tanımında yer alan unsurlar,Otizmin tarihçesi, ortaya çıkışı ve gelişimi,OSB'nin sınıflandırılması ve yaygınlığı,OSB'de tarama ve tanılama süreçleri,OSB olan öğrencilerde sınırlı ve tekrarlayıcı davranışlar,OSB olan öğrencilerin iletişim özellikleri,Ara değerlendirme,OSB olan öğrencilerin davranış özellikleri ,Uygulamalı davranış analizi ,OSB olan öğrencilerin eğitim ortamları ve yaklaşımları,OSB olan öğrencilerin eğitiminde bilimsel dayanaklı (Kanıt temelli) uygulamalar,OSB olan öğrenciler ve aile eğitimi,OSB olan öğrencilerin yasal hakları; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
OSB ile ilgili güncel tanımları bilir ve tanımda yer alan unsurları açıklar. 10, 9A
OSB'nin sınıflandırılması, yaygınlığı ve sebeplerini bilir ve güncel kaynaklara dayalı olarak açıklar. 10, 13, 9A
OSB'nin tarama ve tanılama süreçlerini ve bu süreçlerde kullanılan araçları bilir ve açıklar.10, 20, 9A
OSB olan öğrencilerin iletişim ve tekrarlayıcı davranışlarını bilir ve açıklar.10, 13, 9A
OSB olan öğrencilerin davranış özelliklerini bilir ve bu konudaki bilimsel dayanaklı uygulamaları açıklar.10, 11, 21, 8, 9A
OSB olan çocukların eğitim özelliklerini ve bu alanda kullanılan yöntem ve teknikleri açıklar. 10, 11, 9A
OSB olan bireylerin aile eğitim ihtiyaçlarını ve yasal haklarını bilir ve açıklar. 10, 13, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Dersin açıklanması, beklentilerin ve planlamanın öğrencilere aktarılması
2Otizm spektrum bozukluğu tanımları tanımında yer alan unsurlarDers kaynaklarını okuma ve literatür araştırması
3Otizmin tarihçesi, ortaya çıkışı ve gelişimiDers kaynaklarını okuma ve literatür araştırması
4OSB'nin sınıflandırılması ve yaygınlığıDers kaynaklarını okuma ve literatür araştırması
5OSB'de tarama ve tanılama süreçleriDers kaynaklarını okuma ve literatür araştırması
6OSB olan öğrencilerde sınırlı ve tekrarlayıcı davranışlarDers kaynaklarını okuma ve literatür araştırması
7OSB olan öğrencilerin iletişim özellikleriDers kaynaklarını okuma ve literatür araştırması
8Ara değerlendirme
9OSB olan öğrencilerin davranış özellikleri Ders kaynaklarını okuma ve literatür araştırması
10Uygulamalı davranış analizi Ders kaynaklarını okuma ve literatür araştırması
11OSB olan öğrencilerin eğitim ortamları ve yaklaşımlarıDers kaynaklarını okuma ve literatür araştırması
12OSB olan öğrencilerin eğitiminde bilimsel dayanaklı (Kanıt temelli) uygulamalarDers kaynaklarını okuma ve literatür araştırması
13OSB olan öğrenciler ve aile eğitimiDers kaynaklarını okuma ve literatür araştırması
14OSB olan öğrencilerin yasal haklarıDers kaynaklarını okuma ve literatür araştırması
Kaynak
Sucuoğlu B., Bakkaloğlu H., ve Ökçün-Akçamuş M. Ç. (2021). Tanıdan Müdahaleye Otizm Spektrum Bozukluğu. Vize Akademik. Tekin İftar E. (2018) Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Çocuklar ve Eğitimleri. Vize Akademik
Luiselli J. K (2014)Children and Youth with Autism Spectrum Disorder (ASD): Recent Advances and Innovations in Assessment, Education, and Intervention. Oxford University Press

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Özel Eğitim Öğretmenliği alanında kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgileri ve bu bilgilere katkıda bulunacak farklı disiplinlere ilişkin temel kavramları, ilkeleri ve kuramları ifade eder.
X
2
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
3
Eğitim programının üç öğesi olan içerik, süreç ve ürünü öğrencilerin hazır bulunuşluk, ilgi ve öğrenme profili gibi öğrenci niteliklerine göre farklılaştırılmış ders plânlarını çeşitli disiplinlerde geliştirir, uygular ve değerlendirir.
X
4
Öğrencilerini tüm gelişim (zihinsel, fiziksel, duygusal, sosyal, kişilik vb.) alanlarını dikkate alarak bir bütün olarak geliştirecek bilgiye sahip olur ve öğrencilerini bu alanlarda geliştirmek üzere ilgili teknikleri uygular.
X
5
Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler; verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
X
6
Özel eğitim ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan karmaşık sorunları çözmek için çeşitli disiplinlerden gelen meslektaşlarının oluşturduğu ekibin bir üyesi olarak sorumluluk alır.
X
7
Öğrenme gereksinimlerine göre belirlediği kişisel hedeflerine ulaşabilmek için yaşam boyu öğrenme ilkelerine sahip olur.
X
8
Özel eğitime ilişkin yeni gelişmeleri yayın taraması, seminer, konferans ve çalıştay gibi mesleki etkinler yoluyla takip eder.
X
9
Türkçeyi doğru ve etkili kullanır.
X
10
Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular.
X
11
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir ve temel becerileri uygular.
X
12
Alana ilişkin yaptığı çalışma ve araştırmaların tüm aşamalarında ulusal ve evrensel duyarlılıkların bilinci içinde toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere saygılı hareket etme özelliğini göstermesinin yanı sıra, yenilikçi ve üretken bir kişilik sergiler.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi14228
Okul Dışı Diğer Faaliyetler14228
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı14228
Genel Sınav ve Hazırlığı14684
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)196
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(196/30)7
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
OTİZM SPEKTRUM BOZUKLUĞU OLAN BİREYLER VE EĞİTİMLERİÖE1214958Bahar Dönemi2+027
Ders Programı

Salı 11:00-11:45

Salı 12:00-12:45

Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüAlan Eğitimi
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Özge ÖZLÜ ÜNLÜ
Dersi VerenlerÖğr.Gör.Dr. Halil SELİMOĞLU
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı, Otizm Spektrum Bozukluğu'nun (OSB) tanımını, yaygınlığını, sınıflandırılmasını, sebeplerini, iletişim özelliklerini, öğrenme özelliklerini, eğitim ortam ve yaklaşımlarını güncel literatüre dayalı olarak kazandırmaktır. Ayrıca tarama ve tanılama süreçleri ile tarama ve tanılama araçları tanıtılara; ekip ve iş birliği, eğitim-öğretim ortamları, bilimsel dayanaklı uygulamalar, ailelerin özellikleri, OSB olan bireye ve ailelerine yönelik tutumlar, ailelere sunulan hizmetler, destekler ve yasal haklar tartışılacaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Dersin açıklanması, beklentilerin ve planlamanın öğrencilere aktarılması,Otizm spektrum bozukluğu tanımları tanımında yer alan unsurlar,Otizmin tarihçesi, ortaya çıkışı ve gelişimi,OSB'nin sınıflandırılması ve yaygınlığı,OSB'de tarama ve tanılama süreçleri,OSB olan öğrencilerde sınırlı ve tekrarlayıcı davranışlar,OSB olan öğrencilerin iletişim özellikleri,Ara değerlendirme,OSB olan öğrencilerin davranış özellikleri ,Uygulamalı davranış analizi ,OSB olan öğrencilerin eğitim ortamları ve yaklaşımları,OSB olan öğrencilerin eğitiminde bilimsel dayanaklı (Kanıt temelli) uygulamalar,OSB olan öğrenciler ve aile eğitimi,OSB olan öğrencilerin yasal hakları; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
OSB ile ilgili güncel tanımları bilir ve tanımda yer alan unsurları açıklar. 10, 9A
OSB'nin sınıflandırılması, yaygınlığı ve sebeplerini bilir ve güncel kaynaklara dayalı olarak açıklar. 10, 13, 9A
OSB'nin tarama ve tanılama süreçlerini ve bu süreçlerde kullanılan araçları bilir ve açıklar.10, 20, 9A
OSB olan öğrencilerin iletişim ve tekrarlayıcı davranışlarını bilir ve açıklar.10, 13, 9A
OSB olan öğrencilerin davranış özelliklerini bilir ve bu konudaki bilimsel dayanaklı uygulamaları açıklar.10, 11, 21, 8, 9A
OSB olan çocukların eğitim özelliklerini ve bu alanda kullanılan yöntem ve teknikleri açıklar. 10, 11, 9A
OSB olan bireylerin aile eğitim ihtiyaçlarını ve yasal haklarını bilir ve açıklar. 10, 13, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Dersin açıklanması, beklentilerin ve planlamanın öğrencilere aktarılması
2Otizm spektrum bozukluğu tanımları tanımında yer alan unsurlarDers kaynaklarını okuma ve literatür araştırması
3Otizmin tarihçesi, ortaya çıkışı ve gelişimiDers kaynaklarını okuma ve literatür araştırması
4OSB'nin sınıflandırılması ve yaygınlığıDers kaynaklarını okuma ve literatür araştırması
5OSB'de tarama ve tanılama süreçleriDers kaynaklarını okuma ve literatür araştırması
6OSB olan öğrencilerde sınırlı ve tekrarlayıcı davranışlarDers kaynaklarını okuma ve literatür araştırması
7OSB olan öğrencilerin iletişim özellikleriDers kaynaklarını okuma ve literatür araştırması
8Ara değerlendirme
9OSB olan öğrencilerin davranış özellikleri Ders kaynaklarını okuma ve literatür araştırması
10Uygulamalı davranış analizi Ders kaynaklarını okuma ve literatür araştırması
11OSB olan öğrencilerin eğitim ortamları ve yaklaşımlarıDers kaynaklarını okuma ve literatür araştırması
12OSB olan öğrencilerin eğitiminde bilimsel dayanaklı (Kanıt temelli) uygulamalarDers kaynaklarını okuma ve literatür araştırması
13OSB olan öğrenciler ve aile eğitimiDers kaynaklarını okuma ve literatür araştırması
14OSB olan öğrencilerin yasal haklarıDers kaynaklarını okuma ve literatür araştırması
Kaynak
Sucuoğlu B., Bakkaloğlu H., ve Ökçün-Akçamuş M. Ç. (2021). Tanıdan Müdahaleye Otizm Spektrum Bozukluğu. Vize Akademik. Tekin İftar E. (2018) Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Çocuklar ve Eğitimleri. Vize Akademik
Luiselli J. K (2014)Children and Youth with Autism Spectrum Disorder (ASD): Recent Advances and Innovations in Assessment, Education, and Intervention. Oxford University Press

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Özel Eğitim Öğretmenliği alanında kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgileri ve bu bilgilere katkıda bulunacak farklı disiplinlere ilişkin temel kavramları, ilkeleri ve kuramları ifade eder.
X
2
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
3
Eğitim programının üç öğesi olan içerik, süreç ve ürünü öğrencilerin hazır bulunuşluk, ilgi ve öğrenme profili gibi öğrenci niteliklerine göre farklılaştırılmış ders plânlarını çeşitli disiplinlerde geliştirir, uygular ve değerlendirir.
X
4
Öğrencilerini tüm gelişim (zihinsel, fiziksel, duygusal, sosyal, kişilik vb.) alanlarını dikkate alarak bir bütün olarak geliştirecek bilgiye sahip olur ve öğrencilerini bu alanlarda geliştirmek üzere ilgili teknikleri uygular.
X
5
Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler; verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
X
6
Özel eğitim ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan karmaşık sorunları çözmek için çeşitli disiplinlerden gelen meslektaşlarının oluşturduğu ekibin bir üyesi olarak sorumluluk alır.
X
7
Öğrenme gereksinimlerine göre belirlediği kişisel hedeflerine ulaşabilmek için yaşam boyu öğrenme ilkelerine sahip olur.
X
8
Özel eğitime ilişkin yeni gelişmeleri yayın taraması, seminer, konferans ve çalıştay gibi mesleki etkinler yoluyla takip eder.
X
9
Türkçeyi doğru ve etkili kullanır.
X
10
Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular.
X
11
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir ve temel becerileri uygular.
X
12
Alana ilişkin yaptığı çalışma ve araştırmaların tüm aşamalarında ulusal ve evrensel duyarlılıkların bilinci içinde toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere saygılı hareket etme özelliğini göstermesinin yanı sıra, yenilikçi ve üretken bir kişilik sergiler.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Ekleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:11Son Güncelleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:13