Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
KÜLTÜRE DUYARLI PSİKOLOJİK DANIŞMAPDR3114004Güz Dönemi2+024
Ders Programı

Çarşamba 11:00-11:45

Çarşamba 12:00-12:45

Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeç. Alan Eğitimi
Dersin KoordinatörüÖğr.Gör. Kezban Ekin ÖZBEY DUYGU
Dersi VerenlerÖğr.Gör. Kezban Ekin ÖZBEY DUYGU
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıKültüre duyarlı psikoterapi becerilerini edinmek, psikolojide çok kültürlülük kuramlarına hakim olmak, kendi kültürel değerlerimiz ve dünya görüşümüzle ilgili farkındalığımızı arttırmak (psikoterapideki yansımalarının da farkına vararak)
Dersin İçeriğiBu ders; Kültürlerarası Psikolojiye Giriş 1,Kültürlerarası Psikolojiye Giriş 2,Kültür ve İnsan 1: Biliş, Duygular, Güdülenme,Kültür ve İnsan 2: Sosyal Davranış, Kişilik, Ruh Sağlığı,Kültüre Duyarlı Psikolojik Danışman 1: Yeterlikler, Alçak gönüllülük, Güvenlik,Kültüre Duyarlı Psikolojik Danışman 2: Empati, Zeka, Duyarlılık,Psikolojik Danışma Sürecinde Kültüre Duyarlılık 1,Psikolojik Danışma Sürecinde Kültüre Duyarlılık 2,Kültüre Duyarlı Model/ Uygulama Örnekleri,Kültüre Duyarlı Sonlandırma,Öğrenci Sunumları,Öğrenci Sunumları,Öğrenci Sunumları,Öğrenci Sunumları; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Psikolojide çok kültürlülük kuramlarına hakim olur ve temel kavramları açıklar.10, 16, 9A, E, I
Kültüre duyarlı psikoterapi becerilerini edinir ve uygular.10, 13, 16, 9E, H
Farklı kültürel yapılara karşı hassasiyet kazanır ve açıklar.13, 19, 9A, E, I
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, H: Performans Görevi, I: Portfolyo Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Kültürlerarası Psikolojiye Giriş 1Ana kaynaklardan okuma yapma
2Kültürlerarası Psikolojiye Giriş 2Ana kaynaklardan okuma yapma
3Kültür ve İnsan 1: Biliş, Duygular, GüdülenmeAna kaynaklardan okuma yapma
4Kültür ve İnsan 2: Sosyal Davranış, Kişilik, Ruh SağlığıAna kaynaklardan okuma yapma
5Kültüre Duyarlı Psikolojik Danışman 1: Yeterlikler, Alçak gönüllülük, GüvenlikAna kaynaklardan okuma yapma
6Kültüre Duyarlı Psikolojik Danışman 2: Empati, Zeka, DuyarlılıkAna kaynaklardan okuma yapma
7Psikolojik Danışma Sürecinde Kültüre Duyarlılık 1Ana kaynaklardan okuma yapma
8Psikolojik Danışma Sürecinde Kültüre Duyarlılık 2Ana kaynaklardan okuma yapma
9Kültüre Duyarlı Model/ Uygulama ÖrnekleriAna kaynaklardan okuma yapma
10Kültüre Duyarlı SonlandırmaAna kaynaklardan okuma yapma
11Öğrenci SunumlarıSorumlu olunan konu kapsamında gerekli akademik araştırmaları gerçekleştirmek
12Öğrenci SunumlarıSorumlu olunan konu kapsamında gerekli akademik araştırmaları gerçekleştirmek
13Öğrenci SunumlarıSorumlu olunan konu kapsamında gerekli akademik araştırmaları gerçekleştirmek
14Öğrenci SunumlarıSorumlu olunan konu kapsamında gerekli akademik araştırmaları gerçekleştirmek
Kaynak
Benlik, Aile Ve İnsan Gelişimi- Kültürel Psikoloji/Çiğdem Kağıtçıbaşı Güler Okman Fişek- İlişki İçinde “Ben”: Kültür, Aile, Bireyselleşme ve Psikanalitik Arayışlar Kağnıcı, D. Y. (2019). Kültür ve Psikolojik Danışma. Nobel Berry, J. W., Poortinga, Y. H. P., & Sam, D. L. (2021). Kültürlerarası Psikoloji: Araştırma ve Uygulamalar. Nobel. Erkan, S. (2020). Kültüre Duyarlı Psikolojik Danışma, Pegem Akademi

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder.
X
2
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder.
X
3
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
4
PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular.
X
5
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler.
X
6
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer.
X
7
Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
X
8
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
X
9
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur.
X
10
Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder.
X
11
Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır.
X
12
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
13
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir.
X
14
Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular.
X
15
Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular.
16
Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler12525
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı12525
Genel Sınav ve Hazırlığı13535
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)113
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(113/30)4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
KÜLTÜRE DUYARLI PSİKOLOJİK DANIŞMAPDR3114004Güz Dönemi2+024
Ders Programı

Çarşamba 11:00-11:45

Çarşamba 12:00-12:45

Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeç. Alan Eğitimi
Dersin KoordinatörüÖğr.Gör. Kezban Ekin ÖZBEY DUYGU
Dersi VerenlerÖğr.Gör. Kezban Ekin ÖZBEY DUYGU
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıKültüre duyarlı psikoterapi becerilerini edinmek, psikolojide çok kültürlülük kuramlarına hakim olmak, kendi kültürel değerlerimiz ve dünya görüşümüzle ilgili farkındalığımızı arttırmak (psikoterapideki yansımalarının da farkına vararak)
Dersin İçeriğiBu ders; Kültürlerarası Psikolojiye Giriş 1,Kültürlerarası Psikolojiye Giriş 2,Kültür ve İnsan 1: Biliş, Duygular, Güdülenme,Kültür ve İnsan 2: Sosyal Davranış, Kişilik, Ruh Sağlığı,Kültüre Duyarlı Psikolojik Danışman 1: Yeterlikler, Alçak gönüllülük, Güvenlik,Kültüre Duyarlı Psikolojik Danışman 2: Empati, Zeka, Duyarlılık,Psikolojik Danışma Sürecinde Kültüre Duyarlılık 1,Psikolojik Danışma Sürecinde Kültüre Duyarlılık 2,Kültüre Duyarlı Model/ Uygulama Örnekleri,Kültüre Duyarlı Sonlandırma,Öğrenci Sunumları,Öğrenci Sunumları,Öğrenci Sunumları,Öğrenci Sunumları; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Psikolojide çok kültürlülük kuramlarına hakim olur ve temel kavramları açıklar.10, 16, 9A, E, I
Kültüre duyarlı psikoterapi becerilerini edinir ve uygular.10, 13, 16, 9E, H
Farklı kültürel yapılara karşı hassasiyet kazanır ve açıklar.13, 19, 9A, E, I
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, H: Performans Görevi, I: Portfolyo Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Kültürlerarası Psikolojiye Giriş 1Ana kaynaklardan okuma yapma
2Kültürlerarası Psikolojiye Giriş 2Ana kaynaklardan okuma yapma
3Kültür ve İnsan 1: Biliş, Duygular, GüdülenmeAna kaynaklardan okuma yapma
4Kültür ve İnsan 2: Sosyal Davranış, Kişilik, Ruh SağlığıAna kaynaklardan okuma yapma
5Kültüre Duyarlı Psikolojik Danışman 1: Yeterlikler, Alçak gönüllülük, GüvenlikAna kaynaklardan okuma yapma
6Kültüre Duyarlı Psikolojik Danışman 2: Empati, Zeka, DuyarlılıkAna kaynaklardan okuma yapma
7Psikolojik Danışma Sürecinde Kültüre Duyarlılık 1Ana kaynaklardan okuma yapma
8Psikolojik Danışma Sürecinde Kültüre Duyarlılık 2Ana kaynaklardan okuma yapma
9Kültüre Duyarlı Model/ Uygulama ÖrnekleriAna kaynaklardan okuma yapma
10Kültüre Duyarlı SonlandırmaAna kaynaklardan okuma yapma
11Öğrenci SunumlarıSorumlu olunan konu kapsamında gerekli akademik araştırmaları gerçekleştirmek
12Öğrenci SunumlarıSorumlu olunan konu kapsamında gerekli akademik araştırmaları gerçekleştirmek
13Öğrenci SunumlarıSorumlu olunan konu kapsamında gerekli akademik araştırmaları gerçekleştirmek
14Öğrenci SunumlarıSorumlu olunan konu kapsamında gerekli akademik araştırmaları gerçekleştirmek
Kaynak
Benlik, Aile Ve İnsan Gelişimi- Kültürel Psikoloji/Çiğdem Kağıtçıbaşı Güler Okman Fişek- İlişki İçinde “Ben”: Kültür, Aile, Bireyselleşme ve Psikanalitik Arayışlar Kağnıcı, D. Y. (2019). Kültür ve Psikolojik Danışma. Nobel Berry, J. W., Poortinga, Y. H. P., & Sam, D. L. (2021). Kültürlerarası Psikoloji: Araştırma ve Uygulamalar. Nobel. Erkan, S. (2020). Kültüre Duyarlı Psikolojik Danışma, Pegem Akademi

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder.
X
2
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder.
X
3
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
4
PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular.
X
5
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler.
X
6
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer.
X
7
Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
X
8
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
X
9
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur.
X
10
Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder.
X
11
Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır.
X
12
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
13
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir.
X
14
Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular.
X
15
Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular.
16
Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:02Son Güncelleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:04