Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
EĞİTİM SOSYOLOJİSİ PDR1114959Güz Dönemi2+025
Ders Programı

Salı 09:00-09:45

Salı 10:00-10:45

Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüMeslek Bilgisi
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. İlker ALTUNBAŞAK
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. İlker ALTUNBAŞAK
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı iki yönlüdür: Sosyolojik açıdan, öğrencilere toplumu ilgilendiren sosyal konular ve sorunlar hakkında eleştirel düşünme becerisi kazandırmak, sosyal davranışlardaki farklılıklar, ve nedenlerini ve sosyal dünyanın düşünme, hissetme ve davranma şeklimizi nasıl etkilediğini anlamalarına yardımcı olmaktır. Eğitim sosyolojisi açısından, öğrencilere eğitimin işlevi konusundaki tartışmayı anlamalarına yardımcı olmak; işlevselci teori, çatışmacı teori ve simgesel etkileşimci teori olmak üzere üç temel teori noktasından eğitimi anlamalarını sağlamaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Sosyoloji nedir? Sosyolojik Perspektif, Sosyolojik İmgelem,Sosyolojik düşüncenin gelişimi, teoriler ve teorik yaklaşımlar,A. Comte,Kurucu Teoriler E. Durkheim,Kurucu Teoriler , K. Marx,Kurucu Teoriler M. Weber,Modern Teorik YaklaşımlarSosyolojide Teorik Düşünce,Sosyolojik Sorular Sebep ve Sonuçları Anlama,Günümüz Sosyolojik Teorileri Postmodernizm,Eğitim Sosyolojisi nedir?,Eğitim Sosyolojisi tanımı ve kapsamı,Eğitim sosyolojisi alanındaki teoriler,Üç ana teori; Eğitimin işlevi nedir? İşlevselci Teori ,Üç ana teori; Eğitimin işlevi nedir? Çatışma Teorisi,Üç ana teori; Eğitimin işlevi nedir? Simgesel Etkileşimci Teori; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Öğretim ve öğrenmenin sosyal yönlerini keşfeder. 10, 16, 9A, E, F
Sosyal kurumların, kültürel değerlerin ve ekonomik faktörlerin eğitim politikalarını, uygulamalarını ve sonuçlarını nasıl şekillendirdiğini keşfeder. 10, 19, 9A, E
Eğitimin toplumsal eşitsizlikleri devam ettirme veya zorlama rolünü araştırır.10, 19, 9A, E
Eğitim kurumları içindeki organizasyonel dinamikleri, güç yapılarını ve karar alma süreçlerini analiz eder.10, 19, 9A, E
Eğitim politikalarının nasıl oluşturulduğunu, uygulandığını ve toplumsal etkilerini açıklar.10, 19, 9A, E
Öğretim ve öğrenmenin sosyal yönlerini keşfeder.16, 19, 9A, E
Eğitimdeki sosyal sorunların farkederek olumlu toplumsal değişime katkıda bulunma yollarını keşfeder.16, 19, 9A, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Sosyoloji nedir? Sosyolojik Perspektif, Sosyolojik İmgelemDers Notları
2Sosyolojik düşüncenin gelişimi, teoriler ve teorik yaklaşımlar,A. ComteDers Notları
3Kurucu Teoriler E. DurkheimDers Notları
4Kurucu Teoriler , K. MarxDers Notları
5Kurucu Teoriler M. WeberDers Notları
6Modern Teorik YaklaşımlarSosyolojide Teorik DüşünceDers Notları
7Sosyolojik Sorular Sebep ve Sonuçları AnlamaDers Notları
8Günümüz Sosyolojik Teorileri PostmodernizmDers Notları
9Eğitim Sosyolojisi nedir?Ders Notları
10Eğitim Sosyolojisi tanımı ve kapsamıDers Notları
11Eğitim sosyolojisi alanındaki teorilerDers Notları
12Üç ana teori; Eğitimin işlevi nedir? İşlevselci Teori Ders Notları
13Üç ana teori; Eğitimin işlevi nedir? Çatışma TeorisiDers Notları
14Üç ana teori; Eğitimin işlevi nedir? Simgesel Etkileşimci TeoriDers Notları
Kaynak
Giddens, A. (2021). Sosyoloji (8. basım). Kırmızı
Edt. Özdemir, Ç. M., & Arslangiray, S.A. (2019). Eğitim sosyolojisi, Pegem Yayınları, Ankara Edt. Köse, E., & Genç, Z.S. (2018). Eğitim Sosyolojisi, Pegem Yayınları , Ankara

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder.
X
2
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder.
3
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
4
PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular.
X
5
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler.
X
6
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer.
X
7
Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
X
8
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
X
9
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur.
X
10
Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder.
X
11
Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır.
X
12
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
X
13
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir.
X
14
Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular.
15
Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular.
16
Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme14114
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi14228
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı13030
Genel Sınav ve Hazırlığı13030
Performans Görevi, Bakım Planı616
Toplam İş Yükü (Saat)136
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(136/30)5
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
EĞİTİM SOSYOLOJİSİ PDR1114959Güz Dönemi2+025
Ders Programı

Salı 09:00-09:45

Salı 10:00-10:45

Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüMeslek Bilgisi
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. İlker ALTUNBAŞAK
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. İlker ALTUNBAŞAK
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı iki yönlüdür: Sosyolojik açıdan, öğrencilere toplumu ilgilendiren sosyal konular ve sorunlar hakkında eleştirel düşünme becerisi kazandırmak, sosyal davranışlardaki farklılıklar, ve nedenlerini ve sosyal dünyanın düşünme, hissetme ve davranma şeklimizi nasıl etkilediğini anlamalarına yardımcı olmaktır. Eğitim sosyolojisi açısından, öğrencilere eğitimin işlevi konusundaki tartışmayı anlamalarına yardımcı olmak; işlevselci teori, çatışmacı teori ve simgesel etkileşimci teori olmak üzere üç temel teori noktasından eğitimi anlamalarını sağlamaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Sosyoloji nedir? Sosyolojik Perspektif, Sosyolojik İmgelem,Sosyolojik düşüncenin gelişimi, teoriler ve teorik yaklaşımlar,A. Comte,Kurucu Teoriler E. Durkheim,Kurucu Teoriler , K. Marx,Kurucu Teoriler M. Weber,Modern Teorik YaklaşımlarSosyolojide Teorik Düşünce,Sosyolojik Sorular Sebep ve Sonuçları Anlama,Günümüz Sosyolojik Teorileri Postmodernizm,Eğitim Sosyolojisi nedir?,Eğitim Sosyolojisi tanımı ve kapsamı,Eğitim sosyolojisi alanındaki teoriler,Üç ana teori; Eğitimin işlevi nedir? İşlevselci Teori ,Üç ana teori; Eğitimin işlevi nedir? Çatışma Teorisi,Üç ana teori; Eğitimin işlevi nedir? Simgesel Etkileşimci Teori; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Öğretim ve öğrenmenin sosyal yönlerini keşfeder. 10, 16, 9A, E, F
Sosyal kurumların, kültürel değerlerin ve ekonomik faktörlerin eğitim politikalarını, uygulamalarını ve sonuçlarını nasıl şekillendirdiğini keşfeder. 10, 19, 9A, E
Eğitimin toplumsal eşitsizlikleri devam ettirme veya zorlama rolünü araştırır.10, 19, 9A, E
Eğitim kurumları içindeki organizasyonel dinamikleri, güç yapılarını ve karar alma süreçlerini analiz eder.10, 19, 9A, E
Eğitim politikalarının nasıl oluşturulduğunu, uygulandığını ve toplumsal etkilerini açıklar.10, 19, 9A, E
Öğretim ve öğrenmenin sosyal yönlerini keşfeder.16, 19, 9A, E
Eğitimdeki sosyal sorunların farkederek olumlu toplumsal değişime katkıda bulunma yollarını keşfeder.16, 19, 9A, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Sosyoloji nedir? Sosyolojik Perspektif, Sosyolojik İmgelemDers Notları
2Sosyolojik düşüncenin gelişimi, teoriler ve teorik yaklaşımlar,A. ComteDers Notları
3Kurucu Teoriler E. DurkheimDers Notları
4Kurucu Teoriler , K. MarxDers Notları
5Kurucu Teoriler M. WeberDers Notları
6Modern Teorik YaklaşımlarSosyolojide Teorik DüşünceDers Notları
7Sosyolojik Sorular Sebep ve Sonuçları AnlamaDers Notları
8Günümüz Sosyolojik Teorileri PostmodernizmDers Notları
9Eğitim Sosyolojisi nedir?Ders Notları
10Eğitim Sosyolojisi tanımı ve kapsamıDers Notları
11Eğitim sosyolojisi alanındaki teorilerDers Notları
12Üç ana teori; Eğitimin işlevi nedir? İşlevselci Teori Ders Notları
13Üç ana teori; Eğitimin işlevi nedir? Çatışma TeorisiDers Notları
14Üç ana teori; Eğitimin işlevi nedir? Simgesel Etkileşimci TeoriDers Notları
Kaynak
Giddens, A. (2021). Sosyoloji (8. basım). Kırmızı
Edt. Özdemir, Ç. M., & Arslangiray, S.A. (2019). Eğitim sosyolojisi, Pegem Yayınları, Ankara Edt. Köse, E., & Genç, Z.S. (2018). Eğitim Sosyolojisi, Pegem Yayınları , Ankara

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder.
X
2
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder.
3
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
4
PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular.
X
5
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler.
X
6
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer.
X
7
Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
X
8
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
X
9
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur.
X
10
Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder.
X
11
Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır.
X
12
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
X
13
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir.
X
14
Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular.
15
Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular.
16
Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Ekleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:02Son Güncelleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:04