Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SENARYONUN İLKELERİ VE HİKAYE OLUŞTURMA | MİSY1214774 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı | Perşembe 14:30-15:15 Perşembe 15:30-16:15 Perşembe 16:30-17:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Kemal ÇELİK |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Kemal ÇELİK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, öğrencilere senaryo yazma sürecinin temel ilkelerini ve hikaye oluşturma becerilerini öğretmek, özgün ve etkili senaryoların nasıl yazılacağını anlamalarını sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Senaryo Temelleri ve Kavramlar Senaryo Yazımının Temel İlkeleri ve Terminolojisi Hikaye Yapısı ve Dramatik Anlatım Karakter Geliştirme ve Çatışmalar,Dramatik Yapı ve Plot Oluşturma Dramatik Yapı ve Olayların İlerlemesi Tema ve Tematik Derinlik Analizi Hikaye Yapısının İncelenmesi ,Karakter Analizi ve Çatışma Yönetimi Karakter Geliştirme Teknikleri ve Karakter Analizi Karakter Motivasyonları ve İçsel Çatışmalar Çatışma Yönetimi ve Karakter Gelişimi,Senaryo Formatı ve Yazım Kuralları Senaryo Formatı ve Yazım Kuralları Diyalog Yazımı ve Karakter Sesleri Senaryo Yazım Teknikleri,Hikaye İlerlemesi ve Anlatım Teknikleri Olayların İlerlemesi ve Plot Geliştirme İleriye Dönük Plot Gelişimi ve Zaman Manipülasyonu Anlatım Teknikleri ve Görsel Semboller ,Tema ve Tematik Analiz Hikaye Temalarının Belirlenmesi ve İşlenmesi Alt Temalar ve Sembollerin Kullanımı Tematik Derinlik ve Karakterler,Uygulama,Senaryo İleri Teknikleri ve Karakter İlişkileri Senaryo İleri Teknikleri ve Karakter Dinamikleri Karakter İlişkilerinin İncelenmesi ve Duygusal Derinlik Karakter Gelişimi ve İlişkilere Etkisi,Hikaye Çatışması ve İkinci Perde Dönüşü Hikaye Çatışmaları ve Yönetimi İkinci Perde Dönüşleri ve Hikaye Yapısı Karakter Değişimi ve İkinci Perde Etkisi,İşbirliği ve Grup Senaryo Çalışması Senaryo İşbirliği ve Grup Çalışmaları Grup Senaryolarının Gelişimi ve Sunumu Eleştirel İnceleme ve Geri Bildirim,Bireysel Senaryo Projesi - Geliştirme Aşaması Öğrenci Senaryolarının İlk Taslakları ve Geliştirme İlk Revizyon Süreci ve Sunum Diğer Öğrencilerin ve Öğretmenin Eleştirisi,Bireysel Senaryo Projesi - Geliştirme Devamı Öğrenci Senaryolarının Devamı ve İkinci Taslakları İkinci Revizyon ve Son Taslakların Sunumu Diğer Öğrencilerin ve Öğretmenin Eleştirisi,Son Revizyon ve Hikaye Sunumu Senaryo Son Revizyon Aşaması ve Hikaye Düzenlemeleri Hikaye Sunumu ve Eleştirel İnceleme Öğrenci Projelerinin Son Hali ve Sunumu,Final Sınavı ve Dersin Değerlendirmesi Final Sınavı Dersin Genel Değerlendirmesi Öğrenci Geri Bildirimleri ve İlerideki Çalışmalar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bu ders, öğrencilere hikaye anlatımının ve senaryo yazımının inceliklerini anlama, hikayelerin arkasındaki düşünce süreçlerini kavrama ve kendi yaratıcı projelerini geliştirme yeteneklerini kazandırır. Ayrıca, eleştirel düşünme becerilerini geliştirir ve öğrencileri senaryo yazma dünyasına hazırlar. | 6, 9 | A, F |
Senaryo yazmayı öğretir. | A, E, F | |
Senaryo analizi yazar. | A, E, F | |
Senaryo aşamaları hakkında bilgi verir. | A, E, F | |
Senaristliğe hazırlar. | 2, 6 | A, E, F |
Öğretim Yöntemleri: | 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Senaryo Temelleri ve Kavramlar Senaryo Yazımının Temel İlkeleri ve Terminolojisi Hikaye Yapısı ve Dramatik Anlatım Karakter Geliştirme ve Çatışmalar | |
2 | Dramatik Yapı ve Plot Oluşturma Dramatik Yapı ve Olayların İlerlemesi Tema ve Tematik Derinlik Analizi Hikaye Yapısının İncelenmesi | Senaryo yazımı |
3 | Karakter Analizi ve Çatışma Yönetimi Karakter Geliştirme Teknikleri ve Karakter Analizi Karakter Motivasyonları ve İçsel Çatışmalar Çatışma Yönetimi ve Karakter Gelişimi | Film izleme |
4 | Senaryo Formatı ve Yazım Kuralları Senaryo Formatı ve Yazım Kuralları Diyalog Yazımı ve Karakter Sesleri Senaryo Yazım Teknikleri | Film izleme |
5 | Hikaye İlerlemesi ve Anlatım Teknikleri Olayların İlerlemesi ve Plot Geliştirme İleriye Dönük Plot Gelişimi ve Zaman Manipülasyonu Anlatım Teknikleri ve Görsel Semboller | |
6 | Tema ve Tematik Analiz Hikaye Temalarının Belirlenmesi ve İşlenmesi Alt Temalar ve Sembollerin Kullanımı Tematik Derinlik ve Karakterler | Film izleme |
7 | Uygulama | |
8 | Senaryo İleri Teknikleri ve Karakter İlişkileri Senaryo İleri Teknikleri ve Karakter Dinamikleri Karakter İlişkilerinin İncelenmesi ve Duygusal Derinlik Karakter Gelişimi ve İlişkilere Etkisi | Senaryo yazımı |
9 | Hikaye Çatışması ve İkinci Perde Dönüşü Hikaye Çatışmaları ve Yönetimi İkinci Perde Dönüşleri ve Hikaye Yapısı Karakter Değişimi ve İkinci Perde Etkisi | |
10 | İşbirliği ve Grup Senaryo Çalışması Senaryo İşbirliği ve Grup Çalışmaları Grup Senaryolarının Gelişimi ve Sunumu Eleştirel İnceleme ve Geri Bildirim | |
11 | Bireysel Senaryo Projesi - Geliştirme Aşaması Öğrenci Senaryolarının İlk Taslakları ve Geliştirme İlk Revizyon Süreci ve Sunum Diğer Öğrencilerin ve Öğretmenin Eleştirisi | Senaryo sahnesi yazımı |
12 | Bireysel Senaryo Projesi - Geliştirme Devamı Öğrenci Senaryolarının Devamı ve İkinci Taslakları İkinci Revizyon ve Son Taslakların Sunumu Diğer Öğrencilerin ve Öğretmenin Eleştirisi | |
13 | Son Revizyon ve Hikaye Sunumu Senaryo Son Revizyon Aşaması ve Hikaye Düzenlemeleri Hikaye Sunumu ve Eleştirel İnceleme Öğrenci Projelerinin Son Hali ve Sunumu | Film izleme |
14 | Final Sınavı ve Dersin Değerlendirmesi Final Sınavı Dersin Genel Değerlendirmesi Öğrenci Geri Bildirimleri ve İlerideki Çalışmalar |
Kaynak |
John Truby, Senaryonun Anatomisi Black Synder, O Kediyi Kurtar |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Medya tarihi, haber yazma teknikleri, haber türleri, uygulamalı gazetecilik gibi alanlarda ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | ||||||
2 | Farklı iletişim ortamlarının özelliklerine uygun içerik üretimi sürecini bilir. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili kuram, yöntem, strateji ve tekniklere ilişkin bilgiye sahiptir. | X | |||||
4 | Medyanın kişiler ve toplumun düşünce, davranış ve değerleri üzerinde etkisinin bilincindedir. | ||||||
5 | Alana özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | X | |||||
6 | Eleştirel düşünme, analiz ve sentez yapma becerisi geliştirir. | ||||||
7 | Alanıyla ilgili yeni yöntem ve teknolojileri takip eder ve kullanır. | ||||||
8 | Edindiği bilgilerle özgün bir medya içerik üretimi gerçekleştirme becerisi geliştirir. | X | |||||
9 | Alanıyla ilgili görsel ve işitsel verileri ve yazınsal metinleri eleştirel yaklaşımla değerlendirir. | ||||||
10 | Alanındaki sorunları saptar, bu sorunları çözmek için veri toplar, analiz eder; yorumlar ve çözüm önerileri sunar. | ||||||
11 | İçerik üretimi sürecinde demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır. | ||||||
12 | Alanı ile ilgili bireysel ya da grup çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi yerine getirir ya da bağımsız olarak yürütür. | ||||||
13 | Birey ve ekip üyesi olarak mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir. | ||||||
14 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler. | ||||||
15 | Alanındaki sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır. | ||||||
16 | Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek paydaşlarıyla değerlendirir. | ||||||
17 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. | ||||||
18 | İş sağlığı ve güvenliği konusunda bilgilidir ve bu bilgileri gerektiği zaman kullanır. | ||||||
19 | Çevreye, sosyal hakların evrenselliğine ve kültürel değerlerin korunmasına karşı duyarlıdır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 3 | 14 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 42 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(42/30) | 1 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SENARYONUN İLKELERİ VE HİKAYE OLUŞTURMA | MİSY1214774 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı | Perşembe 14:30-15:15 Perşembe 15:30-16:15 Perşembe 16:30-17:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Kemal ÇELİK |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Kemal ÇELİK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, öğrencilere senaryo yazma sürecinin temel ilkelerini ve hikaye oluşturma becerilerini öğretmek, özgün ve etkili senaryoların nasıl yazılacağını anlamalarını sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Senaryo Temelleri ve Kavramlar Senaryo Yazımının Temel İlkeleri ve Terminolojisi Hikaye Yapısı ve Dramatik Anlatım Karakter Geliştirme ve Çatışmalar,Dramatik Yapı ve Plot Oluşturma Dramatik Yapı ve Olayların İlerlemesi Tema ve Tematik Derinlik Analizi Hikaye Yapısının İncelenmesi ,Karakter Analizi ve Çatışma Yönetimi Karakter Geliştirme Teknikleri ve Karakter Analizi Karakter Motivasyonları ve İçsel Çatışmalar Çatışma Yönetimi ve Karakter Gelişimi,Senaryo Formatı ve Yazım Kuralları Senaryo Formatı ve Yazım Kuralları Diyalog Yazımı ve Karakter Sesleri Senaryo Yazım Teknikleri,Hikaye İlerlemesi ve Anlatım Teknikleri Olayların İlerlemesi ve Plot Geliştirme İleriye Dönük Plot Gelişimi ve Zaman Manipülasyonu Anlatım Teknikleri ve Görsel Semboller ,Tema ve Tematik Analiz Hikaye Temalarının Belirlenmesi ve İşlenmesi Alt Temalar ve Sembollerin Kullanımı Tematik Derinlik ve Karakterler,Uygulama,Senaryo İleri Teknikleri ve Karakter İlişkileri Senaryo İleri Teknikleri ve Karakter Dinamikleri Karakter İlişkilerinin İncelenmesi ve Duygusal Derinlik Karakter Gelişimi ve İlişkilere Etkisi,Hikaye Çatışması ve İkinci Perde Dönüşü Hikaye Çatışmaları ve Yönetimi İkinci Perde Dönüşleri ve Hikaye Yapısı Karakter Değişimi ve İkinci Perde Etkisi,İşbirliği ve Grup Senaryo Çalışması Senaryo İşbirliği ve Grup Çalışmaları Grup Senaryolarının Gelişimi ve Sunumu Eleştirel İnceleme ve Geri Bildirim,Bireysel Senaryo Projesi - Geliştirme Aşaması Öğrenci Senaryolarının İlk Taslakları ve Geliştirme İlk Revizyon Süreci ve Sunum Diğer Öğrencilerin ve Öğretmenin Eleştirisi,Bireysel Senaryo Projesi - Geliştirme Devamı Öğrenci Senaryolarının Devamı ve İkinci Taslakları İkinci Revizyon ve Son Taslakların Sunumu Diğer Öğrencilerin ve Öğretmenin Eleştirisi,Son Revizyon ve Hikaye Sunumu Senaryo Son Revizyon Aşaması ve Hikaye Düzenlemeleri Hikaye Sunumu ve Eleştirel İnceleme Öğrenci Projelerinin Son Hali ve Sunumu,Final Sınavı ve Dersin Değerlendirmesi Final Sınavı Dersin Genel Değerlendirmesi Öğrenci Geri Bildirimleri ve İlerideki Çalışmalar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bu ders, öğrencilere hikaye anlatımının ve senaryo yazımının inceliklerini anlama, hikayelerin arkasındaki düşünce süreçlerini kavrama ve kendi yaratıcı projelerini geliştirme yeteneklerini kazandırır. Ayrıca, eleştirel düşünme becerilerini geliştirir ve öğrencileri senaryo yazma dünyasına hazırlar. | 6, 9 | A, F |
Senaryo yazmayı öğretir. | A, E, F | |
Senaryo analizi yazar. | A, E, F | |
Senaryo aşamaları hakkında bilgi verir. | A, E, F | |
Senaristliğe hazırlar. | 2, 6 | A, E, F |
Öğretim Yöntemleri: | 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Senaryo Temelleri ve Kavramlar Senaryo Yazımının Temel İlkeleri ve Terminolojisi Hikaye Yapısı ve Dramatik Anlatım Karakter Geliştirme ve Çatışmalar | |
2 | Dramatik Yapı ve Plot Oluşturma Dramatik Yapı ve Olayların İlerlemesi Tema ve Tematik Derinlik Analizi Hikaye Yapısının İncelenmesi | Senaryo yazımı |
3 | Karakter Analizi ve Çatışma Yönetimi Karakter Geliştirme Teknikleri ve Karakter Analizi Karakter Motivasyonları ve İçsel Çatışmalar Çatışma Yönetimi ve Karakter Gelişimi | Film izleme |
4 | Senaryo Formatı ve Yazım Kuralları Senaryo Formatı ve Yazım Kuralları Diyalog Yazımı ve Karakter Sesleri Senaryo Yazım Teknikleri | Film izleme |
5 | Hikaye İlerlemesi ve Anlatım Teknikleri Olayların İlerlemesi ve Plot Geliştirme İleriye Dönük Plot Gelişimi ve Zaman Manipülasyonu Anlatım Teknikleri ve Görsel Semboller | |
6 | Tema ve Tematik Analiz Hikaye Temalarının Belirlenmesi ve İşlenmesi Alt Temalar ve Sembollerin Kullanımı Tematik Derinlik ve Karakterler | Film izleme |
7 | Uygulama | |
8 | Senaryo İleri Teknikleri ve Karakter İlişkileri Senaryo İleri Teknikleri ve Karakter Dinamikleri Karakter İlişkilerinin İncelenmesi ve Duygusal Derinlik Karakter Gelişimi ve İlişkilere Etkisi | Senaryo yazımı |
9 | Hikaye Çatışması ve İkinci Perde Dönüşü Hikaye Çatışmaları ve Yönetimi İkinci Perde Dönüşleri ve Hikaye Yapısı Karakter Değişimi ve İkinci Perde Etkisi | |
10 | İşbirliği ve Grup Senaryo Çalışması Senaryo İşbirliği ve Grup Çalışmaları Grup Senaryolarının Gelişimi ve Sunumu Eleştirel İnceleme ve Geri Bildirim | |
11 | Bireysel Senaryo Projesi - Geliştirme Aşaması Öğrenci Senaryolarının İlk Taslakları ve Geliştirme İlk Revizyon Süreci ve Sunum Diğer Öğrencilerin ve Öğretmenin Eleştirisi | Senaryo sahnesi yazımı |
12 | Bireysel Senaryo Projesi - Geliştirme Devamı Öğrenci Senaryolarının Devamı ve İkinci Taslakları İkinci Revizyon ve Son Taslakların Sunumu Diğer Öğrencilerin ve Öğretmenin Eleştirisi | |
13 | Son Revizyon ve Hikaye Sunumu Senaryo Son Revizyon Aşaması ve Hikaye Düzenlemeleri Hikaye Sunumu ve Eleştirel İnceleme Öğrenci Projelerinin Son Hali ve Sunumu | Film izleme |
14 | Final Sınavı ve Dersin Değerlendirmesi Final Sınavı Dersin Genel Değerlendirmesi Öğrenci Geri Bildirimleri ve İlerideki Çalışmalar |
Kaynak |
John Truby, Senaryonun Anatomisi Black Synder, O Kediyi Kurtar |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Medya tarihi, haber yazma teknikleri, haber türleri, uygulamalı gazetecilik gibi alanlarda ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | ||||||
2 | Farklı iletişim ortamlarının özelliklerine uygun içerik üretimi sürecini bilir. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili kuram, yöntem, strateji ve tekniklere ilişkin bilgiye sahiptir. | X | |||||
4 | Medyanın kişiler ve toplumun düşünce, davranış ve değerleri üzerinde etkisinin bilincindedir. | ||||||
5 | Alana özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | X | |||||
6 | Eleştirel düşünme, analiz ve sentez yapma becerisi geliştirir. | ||||||
7 | Alanıyla ilgili yeni yöntem ve teknolojileri takip eder ve kullanır. | ||||||
8 | Edindiği bilgilerle özgün bir medya içerik üretimi gerçekleştirme becerisi geliştirir. | X | |||||
9 | Alanıyla ilgili görsel ve işitsel verileri ve yazınsal metinleri eleştirel yaklaşımla değerlendirir. | ||||||
10 | Alanındaki sorunları saptar, bu sorunları çözmek için veri toplar, analiz eder; yorumlar ve çözüm önerileri sunar. | ||||||
11 | İçerik üretimi sürecinde demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır. | ||||||
12 | Alanı ile ilgili bireysel ya da grup çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi yerine getirir ya da bağımsız olarak yürütür. | ||||||
13 | Birey ve ekip üyesi olarak mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir. | ||||||
14 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler. | ||||||
15 | Alanındaki sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır. | ||||||
16 | Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek paydaşlarıyla değerlendirir. | ||||||
17 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. | ||||||
18 | İş sağlığı ve güvenliği konusunda bilgilidir ve bu bilgileri gerektiği zaman kullanır. | ||||||
19 | Çevreye, sosyal hakların evrenselliğine ve kültürel değerlerin korunmasına karşı duyarlıdır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |