Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
SENARYONUN İLKELERİ VE HİKAYE OLUŞTURMAMİSY1214774Bahar Dönemi3+038
Ders Programı

Perşembe 14:30-15:15

Perşembe 15:30-16:15

Perşembe 16:30-17:15

Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Kemal ÇELİK
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Kemal ÇELİK
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı, öğrencilere senaryo yazma sürecinin temel ilkelerini ve hikaye oluşturma becerilerini öğretmek, özgün ve etkili senaryoların nasıl yazılacağını anlamalarını sağlamaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Senaryo Temelleri ve Kavramlar

Senaryo Yazımının Temel İlkeleri ve Terminolojisi
Hikaye Yapısı ve Dramatik Anlatım
Karakter Geliştirme ve Çatışmalar,Dramatik Yapı ve Plot Oluşturma

Dramatik Yapı ve Olayların İlerlemesi
Tema ve Tematik Derinlik Analizi
Hikaye Yapısının İncelenmesi
,Karakter Analizi ve Çatışma Yönetimi

Karakter Geliştirme Teknikleri ve Karakter Analizi
Karakter Motivasyonları ve İçsel Çatışmalar
Çatışma Yönetimi ve Karakter Gelişimi,Senaryo Formatı ve Yazım Kuralları

Senaryo Formatı ve Yazım Kuralları
Diyalog Yazımı ve Karakter Sesleri
Senaryo Yazım Teknikleri,Hikaye İlerlemesi ve Anlatım Teknikleri

Olayların İlerlemesi ve Plot Geliştirme
İleriye Dönük Plot Gelişimi ve Zaman Manipülasyonu
Anlatım Teknikleri ve Görsel Semboller
,Tema ve Tematik Analiz

Hikaye Temalarının Belirlenmesi ve İşlenmesi
Alt Temalar ve Sembollerin Kullanımı
Tematik Derinlik ve Karakterler,Uygulama,Senaryo İleri Teknikleri ve Karakter İlişkileri

Senaryo İleri Teknikleri ve Karakter Dinamikleri
Karakter İlişkilerinin İncelenmesi ve Duygusal Derinlik
Karakter Gelişimi ve İlişkilere Etkisi,Hikaye Çatışması ve İkinci Perde Dönüşü

Hikaye Çatışmaları ve Yönetimi
İkinci Perde Dönüşleri ve Hikaye Yapısı
Karakter Değişimi ve İkinci Perde Etkisi,İşbirliği ve Grup Senaryo Çalışması

Senaryo İşbirliği ve Grup Çalışmaları
Grup Senaryolarının Gelişimi ve Sunumu
Eleştirel İnceleme ve Geri Bildirim,Bireysel Senaryo Projesi - Geliştirme Aşaması

Öğrenci Senaryolarının İlk Taslakları ve Geliştirme
İlk Revizyon Süreci ve Sunum
Diğer Öğrencilerin ve Öğretmenin Eleştirisi,Bireysel Senaryo Projesi - Geliştirme Devamı

Öğrenci Senaryolarının Devamı ve İkinci Taslakları
İkinci Revizyon ve Son Taslakların Sunumu
Diğer Öğrencilerin ve Öğretmenin Eleştirisi,Son Revizyon ve Hikaye Sunumu

Senaryo Son Revizyon Aşaması ve Hikaye Düzenlemeleri
Hikaye Sunumu ve Eleştirel İnceleme
Öğrenci Projelerinin Son Hali ve Sunumu,Final Sınavı ve Dersin Değerlendirmesi

Final Sınavı
Dersin Genel Değerlendirmesi
Öğrenci Geri Bildirimleri ve İlerideki Çalışmalar; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Bu ders, öğrencilere hikaye anlatımının ve senaryo yazımının inceliklerini anlama, hikayelerin arkasındaki düşünce süreçlerini kavrama ve kendi yaratıcı projelerini geliştirme yeteneklerini kazandırır. Ayrıca, eleştirel düşünme becerilerini geliştirir ve öğrencileri senaryo yazma dünyasına hazırlar.6, 9A, F
Senaryo yazmayı öğretir. A, E, F
Senaryo analizi yazar. A, E, F
Senaryo aşamaları hakkında bilgi verir. A, E, F
Senaristliğe hazırlar. 2, 6A, E, F
Öğretim Yöntemleri:2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Senaryo Temelleri ve Kavramlar

Senaryo Yazımının Temel İlkeleri ve Terminolojisi
Hikaye Yapısı ve Dramatik Anlatım
Karakter Geliştirme ve Çatışmalar
2Dramatik Yapı ve Plot Oluşturma

Dramatik Yapı ve Olayların İlerlemesi
Tema ve Tematik Derinlik Analizi
Hikaye Yapısının İncelenmesi
Senaryo yazımı
3Karakter Analizi ve Çatışma Yönetimi

Karakter Geliştirme Teknikleri ve Karakter Analizi
Karakter Motivasyonları ve İçsel Çatışmalar
Çatışma Yönetimi ve Karakter Gelişimi
Film izleme
4Senaryo Formatı ve Yazım Kuralları

Senaryo Formatı ve Yazım Kuralları
Diyalog Yazımı ve Karakter Sesleri
Senaryo Yazım Teknikleri
Film izleme
5Hikaye İlerlemesi ve Anlatım Teknikleri

Olayların İlerlemesi ve Plot Geliştirme
İleriye Dönük Plot Gelişimi ve Zaman Manipülasyonu
Anlatım Teknikleri ve Görsel Semboller
6Tema ve Tematik Analiz

Hikaye Temalarının Belirlenmesi ve İşlenmesi
Alt Temalar ve Sembollerin Kullanımı
Tematik Derinlik ve Karakterler
Film izleme
7Uygulama
8Senaryo İleri Teknikleri ve Karakter İlişkileri

Senaryo İleri Teknikleri ve Karakter Dinamikleri
Karakter İlişkilerinin İncelenmesi ve Duygusal Derinlik
Karakter Gelişimi ve İlişkilere Etkisi
Senaryo yazımı
9Hikaye Çatışması ve İkinci Perde Dönüşü

Hikaye Çatışmaları ve Yönetimi
İkinci Perde Dönüşleri ve Hikaye Yapısı
Karakter Değişimi ve İkinci Perde Etkisi
10İşbirliği ve Grup Senaryo Çalışması

Senaryo İşbirliği ve Grup Çalışmaları
Grup Senaryolarının Gelişimi ve Sunumu
Eleştirel İnceleme ve Geri Bildirim
11Bireysel Senaryo Projesi - Geliştirme Aşaması

Öğrenci Senaryolarının İlk Taslakları ve Geliştirme
İlk Revizyon Süreci ve Sunum
Diğer Öğrencilerin ve Öğretmenin Eleştirisi
Senaryo sahnesi yazımı
12Bireysel Senaryo Projesi - Geliştirme Devamı

Öğrenci Senaryolarının Devamı ve İkinci Taslakları
İkinci Revizyon ve Son Taslakların Sunumu
Diğer Öğrencilerin ve Öğretmenin Eleştirisi
13Son Revizyon ve Hikaye Sunumu

Senaryo Son Revizyon Aşaması ve Hikaye Düzenlemeleri
Hikaye Sunumu ve Eleştirel İnceleme
Öğrenci Projelerinin Son Hali ve Sunumu
Film izleme
14Final Sınavı ve Dersin Değerlendirmesi

Final Sınavı
Dersin Genel Değerlendirmesi
Öğrenci Geri Bildirimleri ve İlerideki Çalışmalar
Kaynak
John Truby, Senaryonun Anatomisi Black Synder, O Kediyi Kurtar

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Medya tarihi, haber yazma teknikleri, haber türleri, uygulamalı gazetecilik gibi alanlarda ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
2
Farklı iletişim ortamlarının özelliklerine uygun içerik üretimi sürecini bilir.
3
Alanı ile ilgili kuram, yöntem, strateji ve tekniklere ilişkin bilgiye sahiptir.
X
4
Medyanın kişiler ve toplumun düşünce, davranış ve değerleri üzerinde etkisinin bilincindedir.
5
Alana özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
X
6
Eleştirel düşünme, analiz ve sentez yapma becerisi geliştirir.
7
Alanıyla ilgili yeni yöntem ve teknolojileri takip eder ve kullanır.
8
Edindiği bilgilerle özgün bir medya içerik üretimi gerçekleştirme becerisi geliştirir.
X
9
Alanıyla ilgili görsel ve işitsel verileri ve yazınsal metinleri eleştirel yaklaşımla değerlendirir.
10
Alanındaki sorunları saptar, bu sorunları çözmek için veri toplar, analiz eder; yorumlar ve çözüm önerileri sunar.
11
İçerik üretimi sürecinde demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır.
12
Alanı ile ilgili bireysel ya da grup çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi yerine getirir ya da bağımsız olarak yürütür.
13
Birey ve ekip üyesi olarak mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir.
14
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler.
15
Alanındaki sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır.
16
Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek paydaşlarıyla değerlendirir.
17
Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır.
18
İş sağlığı ve güvenliği konusunda bilgilidir ve bu bilgileri gerektiği zaman kullanır.
19
Çevreye, sosyal hakların evrenselliğine ve kültürel değerlerin korunmasına karşı duyarlıdır.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati31442
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı000
Genel Sınav ve Hazırlığı000
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)42
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(42/30)1
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
SENARYONUN İLKELERİ VE HİKAYE OLUŞTURMAMİSY1214774Bahar Dönemi3+038
Ders Programı

Perşembe 14:30-15:15

Perşembe 15:30-16:15

Perşembe 16:30-17:15

Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Kemal ÇELİK
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Kemal ÇELİK
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı, öğrencilere senaryo yazma sürecinin temel ilkelerini ve hikaye oluşturma becerilerini öğretmek, özgün ve etkili senaryoların nasıl yazılacağını anlamalarını sağlamaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Senaryo Temelleri ve Kavramlar

Senaryo Yazımının Temel İlkeleri ve Terminolojisi
Hikaye Yapısı ve Dramatik Anlatım
Karakter Geliştirme ve Çatışmalar,Dramatik Yapı ve Plot Oluşturma

Dramatik Yapı ve Olayların İlerlemesi
Tema ve Tematik Derinlik Analizi
Hikaye Yapısının İncelenmesi
,Karakter Analizi ve Çatışma Yönetimi

Karakter Geliştirme Teknikleri ve Karakter Analizi
Karakter Motivasyonları ve İçsel Çatışmalar
Çatışma Yönetimi ve Karakter Gelişimi,Senaryo Formatı ve Yazım Kuralları

Senaryo Formatı ve Yazım Kuralları
Diyalog Yazımı ve Karakter Sesleri
Senaryo Yazım Teknikleri,Hikaye İlerlemesi ve Anlatım Teknikleri

Olayların İlerlemesi ve Plot Geliştirme
İleriye Dönük Plot Gelişimi ve Zaman Manipülasyonu
Anlatım Teknikleri ve Görsel Semboller
,Tema ve Tematik Analiz

Hikaye Temalarının Belirlenmesi ve İşlenmesi
Alt Temalar ve Sembollerin Kullanımı
Tematik Derinlik ve Karakterler,Uygulama,Senaryo İleri Teknikleri ve Karakter İlişkileri

Senaryo İleri Teknikleri ve Karakter Dinamikleri
Karakter İlişkilerinin İncelenmesi ve Duygusal Derinlik
Karakter Gelişimi ve İlişkilere Etkisi,Hikaye Çatışması ve İkinci Perde Dönüşü

Hikaye Çatışmaları ve Yönetimi
İkinci Perde Dönüşleri ve Hikaye Yapısı
Karakter Değişimi ve İkinci Perde Etkisi,İşbirliği ve Grup Senaryo Çalışması

Senaryo İşbirliği ve Grup Çalışmaları
Grup Senaryolarının Gelişimi ve Sunumu
Eleştirel İnceleme ve Geri Bildirim,Bireysel Senaryo Projesi - Geliştirme Aşaması

Öğrenci Senaryolarının İlk Taslakları ve Geliştirme
İlk Revizyon Süreci ve Sunum
Diğer Öğrencilerin ve Öğretmenin Eleştirisi,Bireysel Senaryo Projesi - Geliştirme Devamı

Öğrenci Senaryolarının Devamı ve İkinci Taslakları
İkinci Revizyon ve Son Taslakların Sunumu
Diğer Öğrencilerin ve Öğretmenin Eleştirisi,Son Revizyon ve Hikaye Sunumu

Senaryo Son Revizyon Aşaması ve Hikaye Düzenlemeleri
Hikaye Sunumu ve Eleştirel İnceleme
Öğrenci Projelerinin Son Hali ve Sunumu,Final Sınavı ve Dersin Değerlendirmesi

Final Sınavı
Dersin Genel Değerlendirmesi
Öğrenci Geri Bildirimleri ve İlerideki Çalışmalar; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Bu ders, öğrencilere hikaye anlatımının ve senaryo yazımının inceliklerini anlama, hikayelerin arkasındaki düşünce süreçlerini kavrama ve kendi yaratıcı projelerini geliştirme yeteneklerini kazandırır. Ayrıca, eleştirel düşünme becerilerini geliştirir ve öğrencileri senaryo yazma dünyasına hazırlar.6, 9A, F
Senaryo yazmayı öğretir. A, E, F
Senaryo analizi yazar. A, E, F
Senaryo aşamaları hakkında bilgi verir. A, E, F
Senaristliğe hazırlar. 2, 6A, E, F
Öğretim Yöntemleri:2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Senaryo Temelleri ve Kavramlar

Senaryo Yazımının Temel İlkeleri ve Terminolojisi
Hikaye Yapısı ve Dramatik Anlatım
Karakter Geliştirme ve Çatışmalar
2Dramatik Yapı ve Plot Oluşturma

Dramatik Yapı ve Olayların İlerlemesi
Tema ve Tematik Derinlik Analizi
Hikaye Yapısının İncelenmesi
Senaryo yazımı
3Karakter Analizi ve Çatışma Yönetimi

Karakter Geliştirme Teknikleri ve Karakter Analizi
Karakter Motivasyonları ve İçsel Çatışmalar
Çatışma Yönetimi ve Karakter Gelişimi
Film izleme
4Senaryo Formatı ve Yazım Kuralları

Senaryo Formatı ve Yazım Kuralları
Diyalog Yazımı ve Karakter Sesleri
Senaryo Yazım Teknikleri
Film izleme
5Hikaye İlerlemesi ve Anlatım Teknikleri

Olayların İlerlemesi ve Plot Geliştirme
İleriye Dönük Plot Gelişimi ve Zaman Manipülasyonu
Anlatım Teknikleri ve Görsel Semboller
6Tema ve Tematik Analiz

Hikaye Temalarının Belirlenmesi ve İşlenmesi
Alt Temalar ve Sembollerin Kullanımı
Tematik Derinlik ve Karakterler
Film izleme
7Uygulama
8Senaryo İleri Teknikleri ve Karakter İlişkileri

Senaryo İleri Teknikleri ve Karakter Dinamikleri
Karakter İlişkilerinin İncelenmesi ve Duygusal Derinlik
Karakter Gelişimi ve İlişkilere Etkisi
Senaryo yazımı
9Hikaye Çatışması ve İkinci Perde Dönüşü

Hikaye Çatışmaları ve Yönetimi
İkinci Perde Dönüşleri ve Hikaye Yapısı
Karakter Değişimi ve İkinci Perde Etkisi
10İşbirliği ve Grup Senaryo Çalışması

Senaryo İşbirliği ve Grup Çalışmaları
Grup Senaryolarının Gelişimi ve Sunumu
Eleştirel İnceleme ve Geri Bildirim
11Bireysel Senaryo Projesi - Geliştirme Aşaması

Öğrenci Senaryolarının İlk Taslakları ve Geliştirme
İlk Revizyon Süreci ve Sunum
Diğer Öğrencilerin ve Öğretmenin Eleştirisi
Senaryo sahnesi yazımı
12Bireysel Senaryo Projesi - Geliştirme Devamı

Öğrenci Senaryolarının Devamı ve İkinci Taslakları
İkinci Revizyon ve Son Taslakların Sunumu
Diğer Öğrencilerin ve Öğretmenin Eleştirisi
13Son Revizyon ve Hikaye Sunumu

Senaryo Son Revizyon Aşaması ve Hikaye Düzenlemeleri
Hikaye Sunumu ve Eleştirel İnceleme
Öğrenci Projelerinin Son Hali ve Sunumu
Film izleme
14Final Sınavı ve Dersin Değerlendirmesi

Final Sınavı
Dersin Genel Değerlendirmesi
Öğrenci Geri Bildirimleri ve İlerideki Çalışmalar
Kaynak
John Truby, Senaryonun Anatomisi Black Synder, O Kediyi Kurtar

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Medya tarihi, haber yazma teknikleri, haber türleri, uygulamalı gazetecilik gibi alanlarda ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
2
Farklı iletişim ortamlarının özelliklerine uygun içerik üretimi sürecini bilir.
3
Alanı ile ilgili kuram, yöntem, strateji ve tekniklere ilişkin bilgiye sahiptir.
X
4
Medyanın kişiler ve toplumun düşünce, davranış ve değerleri üzerinde etkisinin bilincindedir.
5
Alana özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
X
6
Eleştirel düşünme, analiz ve sentez yapma becerisi geliştirir.
7
Alanıyla ilgili yeni yöntem ve teknolojileri takip eder ve kullanır.
8
Edindiği bilgilerle özgün bir medya içerik üretimi gerçekleştirme becerisi geliştirir.
X
9
Alanıyla ilgili görsel ve işitsel verileri ve yazınsal metinleri eleştirel yaklaşımla değerlendirir.
10
Alanındaki sorunları saptar, bu sorunları çözmek için veri toplar, analiz eder; yorumlar ve çözüm önerileri sunar.
11
İçerik üretimi sürecinde demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır.
12
Alanı ile ilgili bireysel ya da grup çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi yerine getirir ya da bağımsız olarak yürütür.
13
Birey ve ekip üyesi olarak mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir.
14
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler.
15
Alanındaki sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır.
16
Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek paydaşlarıyla değerlendirir.
17
Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır.
18
İş sağlığı ve güvenliği konusunda bilgilidir ve bu bilgileri gerektiği zaman kullanır.
19
Çevreye, sosyal hakların evrenselliğine ve kültürel değerlerin korunmasına karşı duyarlıdır.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 03/02/2023 - 10:44Son Güncelleme Tarihi: 03/02/2023 - 11:04