Bu dersin amacı öğrencilerin sayısal karar analizi yöntemlerini kullanma becerilerini geliştirmektir. İnsanda veya makinede zekanın vazgeçilmez bir özelliği, alternatifler arasında seçim yapabilme yeteneği olduğu için öğrencilerin karar alma becerilerini geliştirmek amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Ölçüm ve Sayılaştırma,En iyi ve yeterince iyi çözümler arama: Rasyonalite ve sınırlı Rasyonalite,Karar verme ortamları ve karar problemlerinin özellikleri,Belirsizlik altında karar,Risk altında karar,Ardışık kararlar ve karar ağaçları,Bayes karar analizi,Markov Analizi,Grup Kararları ve uzlaşı,Karar probleminin oyun kuramsal modellemesi,Çok Kriterli Karar vermeye Giriş: Temel Kavramlar,Çok Kriterli Karar Verme – Analitik Hiyerarşi Süreci,Çok Kriterli Karar Verme – TOPSIS,Simülasyon: Temel Kavramlar ve Uygulamaları; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
1. Sayısallaştırma işlemini gerçekleştirir.
10, 16, 6, 9
A, E, F, G
2. Optimizasyon ve sezgisel yöntemlerin mantığını açıklar.
10, 16, 6, 9
A, E, F, G
3. Olasılık ve bilgi arasındaki ilişkiyi açıklar.
10, 16, 6, 9
A, E, F, G
4. Karar Teorisinin unsurlarını ve bireysel ve grup kararları arasındaki ayırımı tanımlar.
10, 14, 16, 5, 6, 9
A, E, F, G
5. Karar sürecinde deneyimlemenin (sonsal bilgi) değerini ifade eder.
10, 16, 6, 9
A, E, F, G
6. Oyun kuramsal bakış açısını karar problemlerine uygular.
10, 16, 6, 9
A, E, F, G
7. Çok kriterli karar verme problemlerini tasarlar.
10, 16, 6, 9
A, E, F, G
8. Simülasyonun avantaj ve dezavantajlarını açıklar.
10, 16, 6, 9
A, E, F, G
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi, G: Kısa Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Ölçüm ve Sayılaştırma
Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi.
2
En iyi ve yeterince iyi çözümler arama: Rasyonalite ve sınırlı Rasyonalite
Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi.
3
Karar verme ortamları ve karar problemlerinin özellikleri
Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi.
4
Belirsizlik altında karar
Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi.
5
Risk altında karar
Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi.
6
Ardışık kararlar ve karar ağaçları
Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi.
7
Bayes karar analizi
Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi.
8
Markov Analizi
Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi.
9
Grup Kararları ve uzlaşı
Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi.
10
Karar probleminin oyun kuramsal modellemesi
Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi.
11
Çok Kriterli Karar vermeye Giriş: Temel Kavramlar
Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi.
12
Çok Kriterli Karar Verme – Analitik Hiyerarşi Süreci
Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi.
13
Çok Kriterli Karar Verme – TOPSIS
Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi.
14
Simülasyon: Temel Kavramlar ve Uygulamaları
Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi.
Kaynak
Ders notları
[1] Zerrin Aladağ, 2014, Karar Teorisi, 2. Baskı, Umuttepe Yayınları
[2] Mustafa Aytaç, Necmi Gürsakal (Editörler), 2015, Karar Verme, Dora Yayınları
[3] B.Fatih Yıldırım, Emrah Önder (Editörler), 2015, Çok Kriterli Karar Verme Yöntemleri, 2.Baskı, Dora Yayınları
[4] B.Render, R.M.Stair, M.E.Hanna, 2012, Quantitative Analysis for Management, Eleventh Edition, Pearson
[5] M.Peterson, 2009, An Introduction to Decision Theory, Cambridge University Press
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma
X
2
İşletmecilik alanında yer alan güncel gelişmeler ışığında İşletme Yönetimi ile ilgili temel kaynaklar, güncel trendler ve yaklaşımlar hakkında bilgilere sahip olma.
X
3
İşletme Yönetimi alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve bu bilgiyi işletmelerin üst düzey yönetsel problemlerin çözümünde kullanma.
X
4
İşletme Yönetimine dair dair bireysel ve toplumsal sorunlar üzerinde fikir yürütme ve güncel gelişmeler ışığında çözümler üretme
5
İşletmecilik kuram ve uygulamasında karşılaşılan sorunları İşletmecilik alanına özgü araştırma yöntemlerini kullanarak çözme.
6
İşletme Yönetimi alanında ve alt disiplinlerinde uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütme.
X
7
İşletme Yönetimi alanında ve alt disiplinlerinde karşılaşılan ve uzmanlık gerektiren karmaşık sorunların çözümü için farklı bakış açıları geliştirme ve sorumluluk alarak çözüm üretme
X
8
İşletme Yönetimi alanında ve alt disiplinlerinde edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme.
9
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirme ve bunları davranışa dönüştürme.
X
10
İşletmecilik alanında ve alt disiplinlerinde edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgiler ile yönetim kuram ve uygulamasına ilişkin güncel gelişmeleri alanındaki ve alan dışındaki gruplara yazılı ve sözlü olarak sistemli biçimde aktarma.
X
11
İşletmecilik kavram ve kurumları, yerleşik yönetim uygulaması ve kurallarını eleştirel bir gözle sorgulayarak gerektiğinde bunları geliştirme ve değiştirmek üzere girişimde bulunma.
12
İşletme Yönetimi alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanma.
X
13
İşletme Yönetimi alanlarına ve alt disiplinlerine ilişkin bilgileri edinme, işleme ve değerlendirme süreçlerinde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek içselleştirme.
X
14
Üst Düzey Yönetici olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışını geliştirerek çevresine öğretme.
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
50
Genel Sınavın Başarıya Oranı
50
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
3
42
Rehberli Problem Çözme
5
2
10
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
2
20
40
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
1
20
20
Proje Sunumu / Seminer
1
20
20
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
2
10
20
Ara Sınav ve Hazırlığı
1
15
15
Genel Sınav ve Hazırlığı
1
20
20
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
187
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(187/30)
6
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
UYGULAMALI SAYISAL KARAR VERME YÖNTEMLERİ
-
Güz Dönemi
3+0
3
6
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Yüksek Lisans
Dersin Türü
Programa Bağlı Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Dr.Öğr.Üye. Mutlu GÜRSOY
Dersi Verenler
Dr.Öğr.Üye. Mutlu GÜRSOY
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Bu dersin amacı öğrencilerin sayısal karar analizi yöntemlerini kullanma becerilerini geliştirmektir. İnsanda veya makinede zekanın vazgeçilmez bir özelliği, alternatifler arasında seçim yapabilme yeteneği olduğu için öğrencilerin karar alma becerilerini geliştirmek amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Ölçüm ve Sayılaştırma,En iyi ve yeterince iyi çözümler arama: Rasyonalite ve sınırlı Rasyonalite,Karar verme ortamları ve karar problemlerinin özellikleri,Belirsizlik altında karar,Risk altında karar,Ardışık kararlar ve karar ağaçları,Bayes karar analizi,Markov Analizi,Grup Kararları ve uzlaşı,Karar probleminin oyun kuramsal modellemesi,Çok Kriterli Karar vermeye Giriş: Temel Kavramlar,Çok Kriterli Karar Verme – Analitik Hiyerarşi Süreci,Çok Kriterli Karar Verme – TOPSIS,Simülasyon: Temel Kavramlar ve Uygulamaları; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
1. Sayısallaştırma işlemini gerçekleştirir.
10, 16, 6, 9
A, E, F, G
2. Optimizasyon ve sezgisel yöntemlerin mantığını açıklar.
10, 16, 6, 9
A, E, F, G
3. Olasılık ve bilgi arasındaki ilişkiyi açıklar.
10, 16, 6, 9
A, E, F, G
4. Karar Teorisinin unsurlarını ve bireysel ve grup kararları arasındaki ayırımı tanımlar.
10, 14, 16, 5, 6, 9
A, E, F, G
5. Karar sürecinde deneyimlemenin (sonsal bilgi) değerini ifade eder.
10, 16, 6, 9
A, E, F, G
6. Oyun kuramsal bakış açısını karar problemlerine uygular.
10, 16, 6, 9
A, E, F, G
7. Çok kriterli karar verme problemlerini tasarlar.
10, 16, 6, 9
A, E, F, G
8. Simülasyonun avantaj ve dezavantajlarını açıklar.
10, 16, 6, 9
A, E, F, G
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi, G: Kısa Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Ölçüm ve Sayılaştırma
Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi.
2
En iyi ve yeterince iyi çözümler arama: Rasyonalite ve sınırlı Rasyonalite
Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi.
3
Karar verme ortamları ve karar problemlerinin özellikleri
Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi.
4
Belirsizlik altında karar
Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi.
5
Risk altında karar
Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi.
6
Ardışık kararlar ve karar ağaçları
Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi.
7
Bayes karar analizi
Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi.
8
Markov Analizi
Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi.
9
Grup Kararları ve uzlaşı
Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi.
10
Karar probleminin oyun kuramsal modellemesi
Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi.
11
Çok Kriterli Karar vermeye Giriş: Temel Kavramlar
Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi.
12
Çok Kriterli Karar Verme – Analitik Hiyerarşi Süreci
Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi.
13
Çok Kriterli Karar Verme – TOPSIS
Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi.
14
Simülasyon: Temel Kavramlar ve Uygulamaları
Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi.
Kaynak
Ders notları
[1] Zerrin Aladağ, 2014, Karar Teorisi, 2. Baskı, Umuttepe Yayınları
[2] Mustafa Aytaç, Necmi Gürsakal (Editörler), 2015, Karar Verme, Dora Yayınları
[3] B.Fatih Yıldırım, Emrah Önder (Editörler), 2015, Çok Kriterli Karar Verme Yöntemleri, 2.Baskı, Dora Yayınları
[4] B.Render, R.M.Stair, M.E.Hanna, 2012, Quantitative Analysis for Management, Eleventh Edition, Pearson
[5] M.Peterson, 2009, An Introduction to Decision Theory, Cambridge University Press
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma
X
2
İşletmecilik alanında yer alan güncel gelişmeler ışığında İşletme Yönetimi ile ilgili temel kaynaklar, güncel trendler ve yaklaşımlar hakkında bilgilere sahip olma.
X
3
İşletme Yönetimi alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve bu bilgiyi işletmelerin üst düzey yönetsel problemlerin çözümünde kullanma.
X
4
İşletme Yönetimine dair dair bireysel ve toplumsal sorunlar üzerinde fikir yürütme ve güncel gelişmeler ışığında çözümler üretme
5
İşletmecilik kuram ve uygulamasında karşılaşılan sorunları İşletmecilik alanına özgü araştırma yöntemlerini kullanarak çözme.
6
İşletme Yönetimi alanında ve alt disiplinlerinde uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütme.
X
7
İşletme Yönetimi alanında ve alt disiplinlerinde karşılaşılan ve uzmanlık gerektiren karmaşık sorunların çözümü için farklı bakış açıları geliştirme ve sorumluluk alarak çözüm üretme
X
8
İşletme Yönetimi alanında ve alt disiplinlerinde edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme.
9
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirme ve bunları davranışa dönüştürme.
X
10
İşletmecilik alanında ve alt disiplinlerinde edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgiler ile yönetim kuram ve uygulamasına ilişkin güncel gelişmeleri alanındaki ve alan dışındaki gruplara yazılı ve sözlü olarak sistemli biçimde aktarma.
X
11
İşletmecilik kavram ve kurumları, yerleşik yönetim uygulaması ve kurallarını eleştirel bir gözle sorgulayarak gerektiğinde bunları geliştirme ve değiştirmek üzere girişimde bulunma.
12
İşletme Yönetimi alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanma.
X
13
İşletme Yönetimi alanlarına ve alt disiplinlerine ilişkin bilgileri edinme, işleme ve değerlendirme süreçlerinde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek içselleştirme.
X
14
Üst Düzey Yönetici olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışını geliştirerek çevresine öğretme.