Bu ders kapsamında öğrenciye araştırma yöntemleri hakkında bilgi verilmesi amaçlanmıştır. Öğrencinin araştırma konusunu nasıl seçeceği, nelerin araştırma konusu olup olamayacağı bilgisini edinerek, araştırma hipotezlerini oluşturabilme bilgisine ve yetisine sahip olması amaçlanmıştır. Araştırmanın uygulama sürecinde veri toplamaya bağlı olarak nitel ve nicel araştırma ayrımının ve uygulama alanlarının neler olabileceği hakkında gerekli ayrımları ve özellikleri öğrencinin edinmesi düşünülmektedir. Yine bu süreçte araştırmanın türüne bağlı olarak veri değerlendirme yöntemleri aktarılması öngörülmekte ve bu değerlendirme biçimlerinin nasıl olacağına ilişkin bilgileri öğrencinin edinmesi hedeflenmektedir. Son aşamada öğrencinin akademik dil ve biçim özelliklerini öğrenerek, rapor yazımın temel kurallarının neler olduğu bilgisine sahip olması beklenmektedir.
Dersin İçeriği
Bu ders; Bilimsel araştırmaya giriş ve bilimsel araştırmanın temelleri,Bilimsel Araştırmada Etik,Bilimsel yaklaşımlar (pozitivizm & nitel yaklaşım; yorumlayıcı & nicel yaklaşım),Araştırma desen ve yöntemleri (araştırma tasarımı),Evren ve örneklem (örneklem türleri),Bilimsel araştırmalarda veri türleri,Ara Sınav,Nitel araştırmalarda veri toplama araçları ve ölçme yöntemleri,Nicel araştırmalarda veri toplama araçları ve ölçme yöntemleri,Veri analiz yöntemleri ve sunumu,Nitel araştırmalarda geçerlik ve güvenirlik,Nicel araştırmalarda geçerlik ve güvenirlik,Araştırma önerisi yazma,Genel Sınav; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
1. Nicel araştırma yöntemlerinin kullanıldığı araştırma projeleri yapabilecektir..
10
F
2. Araştırma amacına uygun yöntem belirleyebilecektir.
6
3. Araştırmanın amacına uygun araştırma sorusu ve hipotez oluşturabilecektir.
6
4. Nitel araştırma yöntemlerinin kullanıldığı araştırma projeleri yapabilecektir.
6
5. Araştırmanın amacına uygun anket soruları hazırlayabilecektir.
6
6. Bilimsel araştırmanın aşamalarını planlayabilecektir.
6
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli
Ölçme Yöntemleri:
F: Proje Görevi
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Bilimsel araştırmaya giriş ve bilimsel araştırmanın temelleri
2
Bilimsel Araştırmada Etik
3
Bilimsel yaklaşımlar (pozitivizm & nitel yaklaşım; yorumlayıcı & nicel yaklaşım)
4
Araştırma desen ve yöntemleri (araştırma tasarımı)
5
Evren ve örneklem (örneklem türleri)
6
Bilimsel araştırmalarda veri türleri
7
Ara Sınav
8
Nitel araştırmalarda veri toplama araçları ve ölçme yöntemleri
9
Nicel araştırmalarda veri toplama araçları ve ölçme yöntemleri
10
Veri analiz yöntemleri ve sunumu
11
Nitel araştırmalarda geçerlik ve güvenirlik
12
Nicel araştırmalarda geçerlik ve güvenirlik
13
Araştırma önerisi yazma
14
Genel Sınav
Kaynak
Aysel Aziz, Araştırma Yöntemleri-Teknikleri ve İletişim, Ankara: Turhan Kitabevi, 1994. Ali Yıldırım ve Hasan Şimşek, Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin, 2000. Niyazi Karasar, Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar, İlkeler, Teknikler, Ankara: 3A Araştırma Eğitim, Danışmanlık Ltd. Şti., 1995.
Sharan B. Merriam, Jossey Bass, Nitel Araştırma Yöntemleri, NOBEL AKADEMİK YAYINCILIK
Bulutay, Tuncer (1986), Bilimin Niteliği Üzerine Denemeler Evrim ve Quantum Kuramları, Mülkiyeliler Birliği Yayınları.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Bilişim ve yönetim alanında teorik bilgileri tanımlar.
X
2
Bilişim ve yönetim alanında gerekli ileri düzeyde matematiksel ve istatistiki yöntemleri anlatır.
X
3
Enformatik, yönetim ve büyük veri ile ilgili gerekli en az bir bilgisayar programı veya teknolojiyi kullanır.
X
4
Bilişim projeleri hazırlar ve takım çalışmalarını yönetir.
5
Disiplinler arası çalışmalar yürütebilmek için farklı disiplinlerde (ekonomi, finans, sosyoloji, hukuk, işletme) temel bilgileri ve verileri analiz ederek alanında kullanır.
X
6
Büyük verileri analiz için hazırlar.
7
Alana özgü bilimsel tez, rapor, makale ve benzerlerini yazar.
X
8
Mesleki alanda yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinciyle bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileyip edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirir.
X
9
Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi açıklar.
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
50
Genel Sınavın Başarıya Oranı
50
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
0
0
0
Rehberli Problem Çözme
0
0
0
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
63
7
441
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
1
3
3
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
0
0
0
Genel Sınav ve Hazırlığı
0
0
0
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
444
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(444/30)
15
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
DÖNEM PROJESİ
İEVY2212897
Bahar Dönemi
0+0
-
15
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Yüksek Lisans
Dersin Türü
Bitirme Projesi
Dersin Koordinatörü
Prof.Dr. Gökhan SİLAHTAROĞLU
Dersi Verenler
Prof.Dr. Gökhan SİLAHTAROĞLU
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Bu ders kapsamında öğrenciye araştırma yöntemleri hakkında bilgi verilmesi amaçlanmıştır. Öğrencinin araştırma konusunu nasıl seçeceği, nelerin araştırma konusu olup olamayacağı bilgisini edinerek, araştırma hipotezlerini oluşturabilme bilgisine ve yetisine sahip olması amaçlanmıştır. Araştırmanın uygulama sürecinde veri toplamaya bağlı olarak nitel ve nicel araştırma ayrımının ve uygulama alanlarının neler olabileceği hakkında gerekli ayrımları ve özellikleri öğrencinin edinmesi düşünülmektedir. Yine bu süreçte araştırmanın türüne bağlı olarak veri değerlendirme yöntemleri aktarılması öngörülmekte ve bu değerlendirme biçimlerinin nasıl olacağına ilişkin bilgileri öğrencinin edinmesi hedeflenmektedir. Son aşamada öğrencinin akademik dil ve biçim özelliklerini öğrenerek, rapor yazımın temel kurallarının neler olduğu bilgisine sahip olması beklenmektedir.
Dersin İçeriği
Bu ders; Bilimsel araştırmaya giriş ve bilimsel araştırmanın temelleri,Bilimsel Araştırmada Etik,Bilimsel yaklaşımlar (pozitivizm & nitel yaklaşım; yorumlayıcı & nicel yaklaşım),Araştırma desen ve yöntemleri (araştırma tasarımı),Evren ve örneklem (örneklem türleri),Bilimsel araştırmalarda veri türleri,Ara Sınav,Nitel araştırmalarda veri toplama araçları ve ölçme yöntemleri,Nicel araştırmalarda veri toplama araçları ve ölçme yöntemleri,Veri analiz yöntemleri ve sunumu,Nitel araştırmalarda geçerlik ve güvenirlik,Nicel araştırmalarda geçerlik ve güvenirlik,Araştırma önerisi yazma,Genel Sınav; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
1. Nicel araştırma yöntemlerinin kullanıldığı araştırma projeleri yapabilecektir..
10
F
2. Araştırma amacına uygun yöntem belirleyebilecektir.
6
3. Araştırmanın amacına uygun araştırma sorusu ve hipotez oluşturabilecektir.
6
4. Nitel araştırma yöntemlerinin kullanıldığı araştırma projeleri yapabilecektir.
6
5. Araştırmanın amacına uygun anket soruları hazırlayabilecektir.
6
6. Bilimsel araştırmanın aşamalarını planlayabilecektir.
6
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli
Ölçme Yöntemleri:
F: Proje Görevi
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Bilimsel araştırmaya giriş ve bilimsel araştırmanın temelleri
2
Bilimsel Araştırmada Etik
3
Bilimsel yaklaşımlar (pozitivizm & nitel yaklaşım; yorumlayıcı & nicel yaklaşım)
4
Araştırma desen ve yöntemleri (araştırma tasarımı)
5
Evren ve örneklem (örneklem türleri)
6
Bilimsel araştırmalarda veri türleri
7
Ara Sınav
8
Nitel araştırmalarda veri toplama araçları ve ölçme yöntemleri
9
Nicel araştırmalarda veri toplama araçları ve ölçme yöntemleri
10
Veri analiz yöntemleri ve sunumu
11
Nitel araştırmalarda geçerlik ve güvenirlik
12
Nicel araştırmalarda geçerlik ve güvenirlik
13
Araştırma önerisi yazma
14
Genel Sınav
Kaynak
Aysel Aziz, Araştırma Yöntemleri-Teknikleri ve İletişim, Ankara: Turhan Kitabevi, 1994. Ali Yıldırım ve Hasan Şimşek, Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin, 2000. Niyazi Karasar, Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar, İlkeler, Teknikler, Ankara: 3A Araştırma Eğitim, Danışmanlık Ltd. Şti., 1995.
Sharan B. Merriam, Jossey Bass, Nitel Araştırma Yöntemleri, NOBEL AKADEMİK YAYINCILIK
Bulutay, Tuncer (1986), Bilimin Niteliği Üzerine Denemeler Evrim ve Quantum Kuramları, Mülkiyeliler Birliği Yayınları.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Bilişim ve yönetim alanında teorik bilgileri tanımlar.
X
2
Bilişim ve yönetim alanında gerekli ileri düzeyde matematiksel ve istatistiki yöntemleri anlatır.
X
3
Enformatik, yönetim ve büyük veri ile ilgili gerekli en az bir bilgisayar programı veya teknolojiyi kullanır.
X
4
Bilişim projeleri hazırlar ve takım çalışmalarını yönetir.
5
Disiplinler arası çalışmalar yürütebilmek için farklı disiplinlerde (ekonomi, finans, sosyoloji, hukuk, işletme) temel bilgileri ve verileri analiz ederek alanında kullanır.
X
6
Büyük verileri analiz için hazırlar.
7
Alana özgü bilimsel tez, rapor, makale ve benzerlerini yazar.
X
8
Mesleki alanda yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinciyle bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileyip edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirir.
X
9
Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi açıklar.