Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SOSYAL BİLİMLERDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ | İEVY1112885 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 9 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Ömer Erdem KOÇAK |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Yasemin KARAKOÇ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders kapsamında öğrenciye araştırma yöntemleri hakkında bilgi verilmesi amaçlanmıştır. Öğrencinin araştırma konusunu nasıl seçeceği, nelerin araştırma konusu olup olamayacağı bilgisini edinerek, araştırma hipotezlerini oluşturabilme bilgisine ve yetisine sahip olması amaçlanmıştır. Araştırmanın uygulama sürecinde veri toplamaya bağlı olarak nitel ve nicel araştırma ayrımının ve uygulama alanlarının neler olabileceği hakkında gerekli ayrımları ve özellikleri öğrencinin edinmesi düşünülmektedir. Yine bu süreçte araştırmanın türüne bağlı olarak veri değerlendirme yöntemleri aktarılması öngörülmekte ve bu değerlendirme biçimlerinin nasıl olacağına ilişkin bilgileri öğrencinin edinmesi hedeflenmektedir. Son aşamada öğrencinin akademik dil ve biçim özelliklerini öğrenerek, rapor yazımın temel kurallarının neler olduğu bilgisine sahip olması beklenmektedir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Bilimsel araştırmaya giriş ve bilimsel araştırmanın temelleri,Bilimsel Araştırmada Etik,Bilimsel yaklaşımlar (pozitivizm & nitel yaklaşım; yorumlayıcı & nicel yaklaşım),Araştırma desen ve yöntemleri (araştırma tasarımı),Evren ve örneklem (örneklem türleri),Bilimsel araştırmalarda veri türleri,Nitel araştırmalarda veri toplama araçları ve ölçme yöntemleri,Nitel araştırmalarda veri toplama araçları ve ölçme yöntemleri,Nicel araştırmalarda veri toplama araçları ve ölçme yöntemleri,Veri analiz yöntemleri ve sunumu,Nitel araştırmalarda geçerlik ve güvenirlik,Nicel araştırmalarda geçerlik ve güvenirlik,Araştırma önerisi yazma,Araştırma önerisi yazma; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Nicel araştırma yöntemlerinin kullanıldığı araştırma projeleri yapar. | 6 | A, E, F |
2. Araştırma amacına uygun yöntem belirler. | 6 | A, E, F |
3. Araştırmanın amacına uygun araştırma sorusu ve hipotez oluşturur. | 6 | A, E, F |
4. Nitel araştırma yöntemlerinin kullanıldığı araştırma projeleri yapar. | 6 | A, E, F |
5. Araştırmanın amacına uygun anket soruları hazırlar. | 6 | A, E, F |
6. Nicel yöntemde temel istatistiksel kavramları ve analizleri tanımlar. | 6 | A, E, F |
7. Nitel yöntemde temel tanım ve analizleri tanımlar. | 6 | A, E, F |
8. Bilimsel araştırmanın aşamalarını planlar. | 6 | A, E, F |
9. Bir araştırma problemi seçme ve uygun bir araştırma tasarımı seçmenin doğasında bulunan karmaşık konuları tartışır. | 10 | A, E, F |
10. Bilimsel araştırmalarda uyulması gereken etik kuralları açıklar. | 6 | A, E, F |
11. Evren ve örneklemi ilişkilendirir. | 6 | A, E, F |
12. Bilimsel araştırmalarda problemi tanımak için değişkenleri açıklar. | 13 | A, E, F |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilimsel araştırmaya giriş ve bilimsel araştırmanın temelleri | İlgili bölüm kitaptan okunacak. |
2 | Bilimsel Araştırmada Etik | İlgili bölüm kitaptan okunacak. |
3 | Bilimsel yaklaşımlar (pozitivizm & nitel yaklaşım; yorumlayıcı & nicel yaklaşım) | İlgili bölüm kitaptan okunacak. |
4 | Araştırma desen ve yöntemleri (araştırma tasarımı) | İlgili bölüm kitaptan okunacak. |
5 | Evren ve örneklem (örneklem türleri) | İlgili bölüm kitaptan okunacak. |
6 | Bilimsel araştırmalarda veri türleri | İlgili bölüm kitaptan okunacak. |
7 | Nitel araştırmalarda veri toplama araçları ve ölçme yöntemleri | İlgili bölüm kitaptan okunacak. |
8 | Nitel araştırmalarda veri toplama araçları ve ölçme yöntemleri | İlgili bölüm kitaptan okunacak. |
9 | Nicel araştırmalarda veri toplama araçları ve ölçme yöntemleri | İlgili bölüm kitaptan okunacak. |
10 | Veri analiz yöntemleri ve sunumu | İlgili bölüm kitaptan okunacak. |
11 | Nitel araştırmalarda geçerlik ve güvenirlik | İlgili bölüm kitaptan okunacak. |
12 | Nicel araştırmalarda geçerlik ve güvenirlik | İlgili bölüm kitaptan okunacak. |
13 | Araştırma önerisi yazma | İlgili bölüm kitaptan okunacak. |
14 | Araştırma önerisi yazma | İlgili bölüm kitaptan okunacak. |
Kaynak |
Aysel Aziz, Araştırma Yöntemleri-Teknikleri ve İletişim, Ankara: Turhan Kitabevi, 1994. Ali Yıldırım ve Hasan Şimşek, Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin, 2000. Niyazi Karasar, Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar, İlkeler, Teknikler, Ankara: 3A Araştırma Eğitim, Danışmanlık Ltd. Şti., 1995. |
Sharan B. Merriam, Jossey Bass, Nitel Araştırma Yöntemleri, NOBEL AKADEMİK YAYINCILIK Bulutay, Tuncer (1986), Bilimin Niteliği Üzerine Denemeler Evrim ve Quantum Kuramları, Mülkiyeliler Birliği Yayınları. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Bilişim ve yönetim alanında teorik bilgileri tanımlar. | X | |||||
2 | Bilişim ve yönetim alanında gerekli ileri düzeyde matematiksel ve istatistiki yöntemleri anlatır. | X | |||||
3 | Enformatik, yönetim ve büyük veri ile ilgili gerekli en az bir bilgisayar programı veya teknolojiyi kullanır. | X | |||||
4 | Bilişim projeleri hazırlar ve takım çalışmalarını yönetir. | X | |||||
5 | Disiplinler arası çalışmalar yürütebilmek için farklı disiplinlerde (ekonomi, finans, sosyoloji, hukuk, işletme) temel bilgileri ve verileri analiz ederek alanında kullanır. | X | |||||
6 | Büyük verileri analiz için hazırlar. | X | |||||
7 | Alana özgü bilimsel tez, rapor, makale ve benzerlerini yazar. | X | |||||
8 | Mesleki alanda yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinciyle bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileyip edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirir. | X | |||||
9 | Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi açıklar. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 1 | 14 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 14 | 1 | 14 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 14 | 3 | 42 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 14 | 3 | 42 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 7 | 5 | 35 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 15 | 5 | 75 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 264 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(264/30) | 9 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SOSYAL BİLİMLERDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ | İEVY1112885 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 9 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Ömer Erdem KOÇAK |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Yasemin KARAKOÇ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders kapsamında öğrenciye araştırma yöntemleri hakkında bilgi verilmesi amaçlanmıştır. Öğrencinin araştırma konusunu nasıl seçeceği, nelerin araştırma konusu olup olamayacağı bilgisini edinerek, araştırma hipotezlerini oluşturabilme bilgisine ve yetisine sahip olması amaçlanmıştır. Araştırmanın uygulama sürecinde veri toplamaya bağlı olarak nitel ve nicel araştırma ayrımının ve uygulama alanlarının neler olabileceği hakkında gerekli ayrımları ve özellikleri öğrencinin edinmesi düşünülmektedir. Yine bu süreçte araştırmanın türüne bağlı olarak veri değerlendirme yöntemleri aktarılması öngörülmekte ve bu değerlendirme biçimlerinin nasıl olacağına ilişkin bilgileri öğrencinin edinmesi hedeflenmektedir. Son aşamada öğrencinin akademik dil ve biçim özelliklerini öğrenerek, rapor yazımın temel kurallarının neler olduğu bilgisine sahip olması beklenmektedir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Bilimsel araştırmaya giriş ve bilimsel araştırmanın temelleri,Bilimsel Araştırmada Etik,Bilimsel yaklaşımlar (pozitivizm & nitel yaklaşım; yorumlayıcı & nicel yaklaşım),Araştırma desen ve yöntemleri (araştırma tasarımı),Evren ve örneklem (örneklem türleri),Bilimsel araştırmalarda veri türleri,Nitel araştırmalarda veri toplama araçları ve ölçme yöntemleri,Nitel araştırmalarda veri toplama araçları ve ölçme yöntemleri,Nicel araştırmalarda veri toplama araçları ve ölçme yöntemleri,Veri analiz yöntemleri ve sunumu,Nitel araştırmalarda geçerlik ve güvenirlik,Nicel araştırmalarda geçerlik ve güvenirlik,Araştırma önerisi yazma,Araştırma önerisi yazma; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Nicel araştırma yöntemlerinin kullanıldığı araştırma projeleri yapar. | 6 | A, E, F |
2. Araştırma amacına uygun yöntem belirler. | 6 | A, E, F |
3. Araştırmanın amacına uygun araştırma sorusu ve hipotez oluşturur. | 6 | A, E, F |
4. Nitel araştırma yöntemlerinin kullanıldığı araştırma projeleri yapar. | 6 | A, E, F |
5. Araştırmanın amacına uygun anket soruları hazırlar. | 6 | A, E, F |
6. Nicel yöntemde temel istatistiksel kavramları ve analizleri tanımlar. | 6 | A, E, F |
7. Nitel yöntemde temel tanım ve analizleri tanımlar. | 6 | A, E, F |
8. Bilimsel araştırmanın aşamalarını planlar. | 6 | A, E, F |
9. Bir araştırma problemi seçme ve uygun bir araştırma tasarımı seçmenin doğasında bulunan karmaşık konuları tartışır. | 10 | A, E, F |
10. Bilimsel araştırmalarda uyulması gereken etik kuralları açıklar. | 6 | A, E, F |
11. Evren ve örneklemi ilişkilendirir. | 6 | A, E, F |
12. Bilimsel araştırmalarda problemi tanımak için değişkenleri açıklar. | 13 | A, E, F |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilimsel araştırmaya giriş ve bilimsel araştırmanın temelleri | İlgili bölüm kitaptan okunacak. |
2 | Bilimsel Araştırmada Etik | İlgili bölüm kitaptan okunacak. |
3 | Bilimsel yaklaşımlar (pozitivizm & nitel yaklaşım; yorumlayıcı & nicel yaklaşım) | İlgili bölüm kitaptan okunacak. |
4 | Araştırma desen ve yöntemleri (araştırma tasarımı) | İlgili bölüm kitaptan okunacak. |
5 | Evren ve örneklem (örneklem türleri) | İlgili bölüm kitaptan okunacak. |
6 | Bilimsel araştırmalarda veri türleri | İlgili bölüm kitaptan okunacak. |
7 | Nitel araştırmalarda veri toplama araçları ve ölçme yöntemleri | İlgili bölüm kitaptan okunacak. |
8 | Nitel araştırmalarda veri toplama araçları ve ölçme yöntemleri | İlgili bölüm kitaptan okunacak. |
9 | Nicel araştırmalarda veri toplama araçları ve ölçme yöntemleri | İlgili bölüm kitaptan okunacak. |
10 | Veri analiz yöntemleri ve sunumu | İlgili bölüm kitaptan okunacak. |
11 | Nitel araştırmalarda geçerlik ve güvenirlik | İlgili bölüm kitaptan okunacak. |
12 | Nicel araştırmalarda geçerlik ve güvenirlik | İlgili bölüm kitaptan okunacak. |
13 | Araştırma önerisi yazma | İlgili bölüm kitaptan okunacak. |
14 | Araştırma önerisi yazma | İlgili bölüm kitaptan okunacak. |
Kaynak |
Aysel Aziz, Araştırma Yöntemleri-Teknikleri ve İletişim, Ankara: Turhan Kitabevi, 1994. Ali Yıldırım ve Hasan Şimşek, Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin, 2000. Niyazi Karasar, Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar, İlkeler, Teknikler, Ankara: 3A Araştırma Eğitim, Danışmanlık Ltd. Şti., 1995. |
Sharan B. Merriam, Jossey Bass, Nitel Araştırma Yöntemleri, NOBEL AKADEMİK YAYINCILIK Bulutay, Tuncer (1986), Bilimin Niteliği Üzerine Denemeler Evrim ve Quantum Kuramları, Mülkiyeliler Birliği Yayınları. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Bilişim ve yönetim alanında teorik bilgileri tanımlar. | X | |||||
2 | Bilişim ve yönetim alanında gerekli ileri düzeyde matematiksel ve istatistiki yöntemleri anlatır. | X | |||||
3 | Enformatik, yönetim ve büyük veri ile ilgili gerekli en az bir bilgisayar programı veya teknolojiyi kullanır. | X | |||||
4 | Bilişim projeleri hazırlar ve takım çalışmalarını yönetir. | X | |||||
5 | Disiplinler arası çalışmalar yürütebilmek için farklı disiplinlerde (ekonomi, finans, sosyoloji, hukuk, işletme) temel bilgileri ve verileri analiz ederek alanında kullanır. | X | |||||
6 | Büyük verileri analiz için hazırlar. | X | |||||
7 | Alana özgü bilimsel tez, rapor, makale ve benzerlerini yazar. | X | |||||
8 | Mesleki alanda yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinciyle bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileyip edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirir. | X | |||||
9 | Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi açıklar. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |