Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
TÜRKİYE SİYASİ TARİHİ-Güz Dönemi3+037
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Ali Resül USUL
Dersi VerenlerProf.Dr. Atila YAYLA
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Dersin İçeriğiBu ders; Genel giriş,Siyasi tarih nedir? Türkiye’de siyaseti açıklama amaçlı başlıca modeller nelerdir?,Osmanlı mirası: Tanzimat, « İstibdat » ve Meşrutiyet Dönemi,Birinci Meclis ve yeniden kuruluş ,Tek Parti dönemi: Rejimin temellerinin oluşması ve Reformlar ,Tepkiler, tedip, tenkil ve sonrası,Çok partili siyasete dönüş çabası veya kontrollü muhalefet: Serbest Fırka,Çok partili hayata dönüş: DP ve sonrası,27 Mayıs 1960 Darbesi ve sonrası
Değişimin sosyolojisi: Türkiye’nin sosyo-ekonomik ve siyasi dönüşümünü izlemek
,12 Eylül 1980 Darbesi ve sonrası
Türkiye siyasetinde Özal ANAP’ı ,1990’lı yıllar
Kürt Sorunu, Derin Devlet, Ekonomik Krizler ve 28 Şubat’ın ekonomi politiği ,Vesayet ile Demokrasi arasındaki gerilimli yıllar: 1 Mart Tezkeresi, 367 Krizi, ve « Çevre »nin egemenlik mücadelesi Ak Parti Dönemi ve Türkiye’de sosyo-ekonomik değişim yılları,Çözüm Süreci, 15 Temmuz Darbe Girişimi ve Başkanlık Referandumu sonrası dönemde siyasetin yeniden şekillenişi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Öğretim Yöntemleri:
Ölçme Yöntemleri:

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Genel girişİlgili okumalar
2Siyasi tarih nedir? Türkiye’de siyaseti açıklama amaçlı başlıca modeller nelerdir?• Şerif Mardin, Türk Siyasasını Açıklayacak Bir Anahtar: Merkez-çevre ilişkileri,” Türkiye’de toplum ve Siyaset, Makaleler 1, İletişim Yayınları, 1990, ss.30-66. • Kazım Berzeg, “Türkiye’deki Baskıcı-Bürokratik Yönetim Geleneğine İlişkin Bir Deneme: ‘Eski Sınıf’”, Liberalizm Demokrasi Kapıkulu Geleneği, Liberte Yayınları, Ankara, 2000, ss. 149-182. • İdris Küçükömer, Düzenin Yabancılaşması, Ant Yayınları, İstanbul, 1990, ss. 82-94 • Emre Kongar, Türkiye’nin Toplumsal Yapısı, Remzi Kitabevi, İstanbul, 1981.
3Osmanlı mirası: Tanzimat, « İstibdat » ve Meşrutiyet Dönemi• Niyazi Berkes, Türkiye’de Çağdaşlaşma, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 2002. • Bekir Berat Özipek, “Anglo-Sakson ve Fransız siyasi modelleri arasında Osmanlı ve Cumhuriyet Modernleşmesi”, Modern Türkiye’de Siyasi Düşünce, C. 9, -Dönemler ve Zihniyetler-, İletişim, Yayınları, İstanbul, 2009, ss.971-980. • Kemal Karpat, Türk Siyasi Tarihi, Timaş Yayınları, İstanbul, 2007, ss. 7-41.
4Birinci Meclis ve yeniden kuruluş • Mete Tunçay, Türkiye Cumhuriyeti’nde Tek Parti Yönetiminin Kurulması 1923-1931, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul, 2015. • Kemal Karpat, Türk Siyasi Tarihi, Timaş Yayınları, İstanbul, 2007, ss. 42-73. • Ahmet Demirel, Birinci Meclis, Röportaj.
5Tek Parti dönemi: Rejimin temellerinin oluşması ve Reformlar • Ahmet Demirel –Bekir Berat Özipek, “Tek Parti Dönemi’nde Türkiye (1923-1950)», Muhittin Ataman (Ed.), Türkiye Cumhuriyeti Siyasi Tarihi, Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir, 2015, ss. 26-47. • İpek Çalışlar, Halide Edib – Biyografiye Sığmayan Kadın, Everest yayınları, İstanbul, 2010. • Münevver Ayaşlı, Pertev Bey ve Üç Kızı, Timaş Yayınları, İstanbul, 2013. • Taner Timur, Türk Devrimi ve Sonrası, Doğan Yayınları, İstanbul, 1971.
6Tepkiler, tedip, tenkil ve sonrası• Seyfi Öngider, “Kemalist Rejimin İnşası ve Takriri Sükun Dönemi”, Dönemler ve Zihniyetler, İletişim Yayınları, İstanbul, 2009.
7Çok partili siyasete dönüş çabası veya kontrollü muhalefet: Serbest Fırka• Bekir Berat Özipek, Serbest Cumhuriyet Fırkası, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi,1992
8Çok partili hayata dönüş: DP ve sonrası• Kemal Karpat, Türk Siyasi Tarihi, Timaş Yayınları, İstanbul, 2007, ss. 93-131. • Bekir Berat Özipek, Kenar Mahalle Çocukları Hiç Sevilmedi, Makale, Mebis. • Samet Ağaoğlu, DP’nin Doğuş ve Yükseliş Sebepleri, Baha Matbaası, İstanbul, 1972.
927 Mayıs 1960 Darbesi ve sonrası
Değişimin sosyolojisi: Türkiye’nin sosyo-ekonomik ve siyasi dönüşümünü izlemek
• Kemal Karpat, Türk Siyasi Tarihi, Timaş Yayınları, İstanbul, 2007, ss. 132-173.
1012 Eylül 1980 Darbesi ve sonrası
Türkiye siyasetinde Özal ANAP’ı
• Muhittin Ataman, “1983-1991 Döneminde İç Politika: Özal’lı Yıllar”, Türkiye’nin Politik Tarihi, Ed. Çaylak vd., Savaş Yayınevi, Ankara, 2009, ss. 589-604.
111990’lı yıllar
Kürt Sorunu, Derin Devlet, Ekonomik Krizler ve 28 Şubat’ın ekonomi politiği
• İbrahim Ayyıldız, 28 Şubat Nedir?, Liberte Yayınları, Ankara, 2016. • Yılmaz Öztuna, Bir Darbenin Anatomisi, Ötüken Yayınları, İstanbul, 1995
12Vesayet ile Demokrasi arasındaki gerilimli yıllar: 1 Mart Tezkeresi, 367 Krizi, ve « Çevre »nin egemenlik mücadelesi Ak Parti Dönemi ve Türkiye’de sosyo-ekonomik değişim yılları• “Adalet ve Kalkınma Partisi Dönemi İç ve Dış Politika (2002- ) , Türkiye’nin Politik Tarihi, Ed. Çaylak vd., Savaş Yayınevi, Ankara, 2009, ss. 659-679.
13Çözüm Süreci, 15 Temmuz Darbe Girişimi ve Başkanlık Referandumu sonrası dönemde siyasetin yeniden şekillenişi• Alternatif okumalar temelinde tartışma.
Kaynak

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Siyaset Bilimi, Uluslararası İlişkiler, Karşılaştırmalı Siyaset, Türk Siyasal Hayatı ve Türk Dış Politikası alanlarında kullanılan temel araştırma modellerini, yaklaşımlarını ve entelektüel gelenekleri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme. Bu model ve yaklaşımlara dair bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme, derinleştirebilme ve yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşabilme.
2
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplininin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kullanarak özgün sonuçlara ulaşabilme.
3
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanında kullanılan model ve yaklaşımları akademik araştırma ve projeler hazırlarken kullanabilme bilgi ve becerisine sahip olmak.
4
İnsan toplulukları, siyasal sistemler, devletler ve uluslararası kuruluşlar arasındaki benzerlik ve farklılıkları disiplinler arası bir yaklaşımla tahlil edebilme.
5
Niteliksel ve niceliksel veri toplama ve analiz yöntemlerinde üst düzey beceriler kazanmış olma. Akademik etik kurallarına titizlikle riayet etme.
6
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulanabilme.
7
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek, araştırma projeleri ve raporlamalarla ya da var olan çalışmaları yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletebilme.
8
Güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirebilme, derinleştirebilme. Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanına yenilik getirecek yeni düşünce ve yöntemler geliştirebilme.
9
Entelektüel bir çerçeve içinde tartışabilme, sunum yapabilme ve mesleki ve akademik olarak kendini ifade edebilme. Akademik yazım ve sunum yöntemlerini proje, tez ve makale yazımı seviyesinde uygulayabilme.
10
En ileri düzeyde İngilizce yazma, konuşma ve okuma becerilerine sahip olmak.
11
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplini bilgisini, bilgisayar gibi teknolojik araçları ya da diğer geleneksel yöntemleri kullanarak çözüm üretmek için uygulayabilmek.
12
Kamu sektörü, STK’lar, araştırma kurumları, uluslararası kuruluşlar ve akademik kariyerine devam edebilecek bilgi ve beceriye sahip olma.
13
Kendi yetiştiği toplumsal çevrenin dışındaki diğer topluluklara karşı empati geliştirmiş olmak. Böylelikle hem mahalli hem küresel ortamlarda takım çalışmasına uyum sağlayabilmek.
14
Uluslararası akademisyenler ve öğrencilerle akademik bilgi alışverişi içerisinde olarak, uluslararası ve ülke içi meselelere dair görüşlerini geliştirme ve olayları yorumlamada yetkinlik sahibi olabilme.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati000
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı000
Genel Sınav ve Hazırlığı000
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)0
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30)0
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
TÜRKİYE SİYASİ TARİHİ-Güz Dönemi3+037
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Ali Resül USUL
Dersi VerenlerProf.Dr. Atila YAYLA
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Dersin İçeriğiBu ders; Genel giriş,Siyasi tarih nedir? Türkiye’de siyaseti açıklama amaçlı başlıca modeller nelerdir?,Osmanlı mirası: Tanzimat, « İstibdat » ve Meşrutiyet Dönemi,Birinci Meclis ve yeniden kuruluş ,Tek Parti dönemi: Rejimin temellerinin oluşması ve Reformlar ,Tepkiler, tedip, tenkil ve sonrası,Çok partili siyasete dönüş çabası veya kontrollü muhalefet: Serbest Fırka,Çok partili hayata dönüş: DP ve sonrası,27 Mayıs 1960 Darbesi ve sonrası
Değişimin sosyolojisi: Türkiye’nin sosyo-ekonomik ve siyasi dönüşümünü izlemek
,12 Eylül 1980 Darbesi ve sonrası
Türkiye siyasetinde Özal ANAP’ı ,1990’lı yıllar
Kürt Sorunu, Derin Devlet, Ekonomik Krizler ve 28 Şubat’ın ekonomi politiği ,Vesayet ile Demokrasi arasındaki gerilimli yıllar: 1 Mart Tezkeresi, 367 Krizi, ve « Çevre »nin egemenlik mücadelesi Ak Parti Dönemi ve Türkiye’de sosyo-ekonomik değişim yılları,Çözüm Süreci, 15 Temmuz Darbe Girişimi ve Başkanlık Referandumu sonrası dönemde siyasetin yeniden şekillenişi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Öğretim Yöntemleri:
Ölçme Yöntemleri:

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Genel girişİlgili okumalar
2Siyasi tarih nedir? Türkiye’de siyaseti açıklama amaçlı başlıca modeller nelerdir?• Şerif Mardin, Türk Siyasasını Açıklayacak Bir Anahtar: Merkez-çevre ilişkileri,” Türkiye’de toplum ve Siyaset, Makaleler 1, İletişim Yayınları, 1990, ss.30-66. • Kazım Berzeg, “Türkiye’deki Baskıcı-Bürokratik Yönetim Geleneğine İlişkin Bir Deneme: ‘Eski Sınıf’”, Liberalizm Demokrasi Kapıkulu Geleneği, Liberte Yayınları, Ankara, 2000, ss. 149-182. • İdris Küçükömer, Düzenin Yabancılaşması, Ant Yayınları, İstanbul, 1990, ss. 82-94 • Emre Kongar, Türkiye’nin Toplumsal Yapısı, Remzi Kitabevi, İstanbul, 1981.
3Osmanlı mirası: Tanzimat, « İstibdat » ve Meşrutiyet Dönemi• Niyazi Berkes, Türkiye’de Çağdaşlaşma, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 2002. • Bekir Berat Özipek, “Anglo-Sakson ve Fransız siyasi modelleri arasında Osmanlı ve Cumhuriyet Modernleşmesi”, Modern Türkiye’de Siyasi Düşünce, C. 9, -Dönemler ve Zihniyetler-, İletişim, Yayınları, İstanbul, 2009, ss.971-980. • Kemal Karpat, Türk Siyasi Tarihi, Timaş Yayınları, İstanbul, 2007, ss. 7-41.
4Birinci Meclis ve yeniden kuruluş • Mete Tunçay, Türkiye Cumhuriyeti’nde Tek Parti Yönetiminin Kurulması 1923-1931, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul, 2015. • Kemal Karpat, Türk Siyasi Tarihi, Timaş Yayınları, İstanbul, 2007, ss. 42-73. • Ahmet Demirel, Birinci Meclis, Röportaj.
5Tek Parti dönemi: Rejimin temellerinin oluşması ve Reformlar • Ahmet Demirel –Bekir Berat Özipek, “Tek Parti Dönemi’nde Türkiye (1923-1950)», Muhittin Ataman (Ed.), Türkiye Cumhuriyeti Siyasi Tarihi, Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir, 2015, ss. 26-47. • İpek Çalışlar, Halide Edib – Biyografiye Sığmayan Kadın, Everest yayınları, İstanbul, 2010. • Münevver Ayaşlı, Pertev Bey ve Üç Kızı, Timaş Yayınları, İstanbul, 2013. • Taner Timur, Türk Devrimi ve Sonrası, Doğan Yayınları, İstanbul, 1971.
6Tepkiler, tedip, tenkil ve sonrası• Seyfi Öngider, “Kemalist Rejimin İnşası ve Takriri Sükun Dönemi”, Dönemler ve Zihniyetler, İletişim Yayınları, İstanbul, 2009.
7Çok partili siyasete dönüş çabası veya kontrollü muhalefet: Serbest Fırka• Bekir Berat Özipek, Serbest Cumhuriyet Fırkası, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi,1992
8Çok partili hayata dönüş: DP ve sonrası• Kemal Karpat, Türk Siyasi Tarihi, Timaş Yayınları, İstanbul, 2007, ss. 93-131. • Bekir Berat Özipek, Kenar Mahalle Çocukları Hiç Sevilmedi, Makale, Mebis. • Samet Ağaoğlu, DP’nin Doğuş ve Yükseliş Sebepleri, Baha Matbaası, İstanbul, 1972.
927 Mayıs 1960 Darbesi ve sonrası
Değişimin sosyolojisi: Türkiye’nin sosyo-ekonomik ve siyasi dönüşümünü izlemek
• Kemal Karpat, Türk Siyasi Tarihi, Timaş Yayınları, İstanbul, 2007, ss. 132-173.
1012 Eylül 1980 Darbesi ve sonrası
Türkiye siyasetinde Özal ANAP’ı
• Muhittin Ataman, “1983-1991 Döneminde İç Politika: Özal’lı Yıllar”, Türkiye’nin Politik Tarihi, Ed. Çaylak vd., Savaş Yayınevi, Ankara, 2009, ss. 589-604.
111990’lı yıllar
Kürt Sorunu, Derin Devlet, Ekonomik Krizler ve 28 Şubat’ın ekonomi politiği
• İbrahim Ayyıldız, 28 Şubat Nedir?, Liberte Yayınları, Ankara, 2016. • Yılmaz Öztuna, Bir Darbenin Anatomisi, Ötüken Yayınları, İstanbul, 1995
12Vesayet ile Demokrasi arasındaki gerilimli yıllar: 1 Mart Tezkeresi, 367 Krizi, ve « Çevre »nin egemenlik mücadelesi Ak Parti Dönemi ve Türkiye’de sosyo-ekonomik değişim yılları• “Adalet ve Kalkınma Partisi Dönemi İç ve Dış Politika (2002- ) , Türkiye’nin Politik Tarihi, Ed. Çaylak vd., Savaş Yayınevi, Ankara, 2009, ss. 659-679.
13Çözüm Süreci, 15 Temmuz Darbe Girişimi ve Başkanlık Referandumu sonrası dönemde siyasetin yeniden şekillenişi• Alternatif okumalar temelinde tartışma.
Kaynak

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Siyaset Bilimi, Uluslararası İlişkiler, Karşılaştırmalı Siyaset, Türk Siyasal Hayatı ve Türk Dış Politikası alanlarında kullanılan temel araştırma modellerini, yaklaşımlarını ve entelektüel gelenekleri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme. Bu model ve yaklaşımlara dair bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme, derinleştirebilme ve yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşabilme.
2
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplininin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kullanarak özgün sonuçlara ulaşabilme.
3
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanında kullanılan model ve yaklaşımları akademik araştırma ve projeler hazırlarken kullanabilme bilgi ve becerisine sahip olmak.
4
İnsan toplulukları, siyasal sistemler, devletler ve uluslararası kuruluşlar arasındaki benzerlik ve farklılıkları disiplinler arası bir yaklaşımla tahlil edebilme.
5
Niteliksel ve niceliksel veri toplama ve analiz yöntemlerinde üst düzey beceriler kazanmış olma. Akademik etik kurallarına titizlikle riayet etme.
6
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulanabilme.
7
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek, araştırma projeleri ve raporlamalarla ya da var olan çalışmaları yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletebilme.
8
Güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirebilme, derinleştirebilme. Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanına yenilik getirecek yeni düşünce ve yöntemler geliştirebilme.
9
Entelektüel bir çerçeve içinde tartışabilme, sunum yapabilme ve mesleki ve akademik olarak kendini ifade edebilme. Akademik yazım ve sunum yöntemlerini proje, tez ve makale yazımı seviyesinde uygulayabilme.
10
En ileri düzeyde İngilizce yazma, konuşma ve okuma becerilerine sahip olmak.
11
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplini bilgisini, bilgisayar gibi teknolojik araçları ya da diğer geleneksel yöntemleri kullanarak çözüm üretmek için uygulayabilmek.
12
Kamu sektörü, STK’lar, araştırma kurumları, uluslararası kuruluşlar ve akademik kariyerine devam edebilecek bilgi ve beceriye sahip olma.
13
Kendi yetiştiği toplumsal çevrenin dışındaki diğer topluluklara karşı empati geliştirmiş olmak. Böylelikle hem mahalli hem küresel ortamlarda takım çalışmasına uyum sağlayabilmek.
14
Uluslararası akademisyenler ve öğrencilerle akademik bilgi alışverişi içerisinde olarak, uluslararası ve ülke içi meselelere dair görüşlerini geliştirme ve olayları yorumlamada yetkinlik sahibi olabilme.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 26/01/2023 - 14:04Son Güncelleme Tarihi: 26/01/2023 - 14:05