Tıbbi girişimler nedeniyle hekimin ceza sorumluluğunun kapsamının belirlenerek gerek hekim gerekse hasta haklarının korunmasına yönelik bilgi aktarımı amaçlanmıştır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Ceza Sorumluluğu - Kasten ve Taksirle İşlenen Suçlar,Hekimlerin Kasten İşlediği Suçlar - Taksirle İşlenen Suçlar,Sorumluluğun Şartları,Tıbbi Müdahale Kavramı,Hekimliğin Kötü Uygulanması (malpraktis),Malpraktiste Cezalar,Hastayı Aydınlatma Yükümlülüğü,Hastanın Rızası (Aydınlatılmış Onam),Acil Hastalarda Hekimin Sorumluluğu,Şikayet,İhbar Yükümlülüğü,Memur Doktorlarla İlgili Suçlar,Hekimin Tedavi Hatası Nedeniyle Sorumluluğu,İspat Yükü; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler; malpraktis (hekimliğin kötü uygulanması), hukukun izin verdiği risk (komplikasyon) ayrımı hakkında bilgi sahibi olur.
10, 13, 14, 16, 4, 9
E
özel hastanede çalışan hekimin cezai sorumluluğu hakkında bilgi sahibi olur.
10, 16, 9
A
kamu hastanesinde çalışan hekimin cezai sorumluluğu hakkında bilgi sahibi olur.
10, 13, 16, 9
A
hekimin suç teşkil eden uygulamalar hakkında tartışma yapar.
10, 13, 16, 4, 9
A, E
sağlık çalışanlarının cezai sorululuğuna neden olacak davranışları hakkında bilgi sahibi olur, fikir yürütür.
10, 13, 16, 9
A
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Ceza Sorumluluğu - Kasten ve Taksirle İşlenen Suçlar
Hancı, Hamit, Malpraktis (Tıbbi Girişimler Nedeniyle Hekimin Cezai ve Tazminat Sorumluluğu); ; Gökcan, Hasan Tahsin, Tıbbi Müdahaleden Doğan Hukuki ve Cezai Sorumluluk, Seçkin Yayıncılık, 2020
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
PY1) Sağlık Hukuku alanında yer alan güncel gelişmeler ışığında kamu hukukuyla ilgili temel kaynaklar, mevzuat ve yargı içtihatları hakkında bilgilerini geliştirir ve derinleştirir.
X
2
PY2) Sağlık Hukuku alanı ile ilgili disiplinlere ait kavram, kurum ve yöntemler arasındaki ilişkiyi kullanarak, bu bilgileri analiz eder, değerlendirir ve buradan hareketle özgün sonuç ve düşüncelere ulaşır.
X
3
PY3) Sağlık Hukuku alanındaki bilimsel bilgiyi kuramsal ve sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır.
X
4
PY4) Sağlık Hukukuna dair bir kavram veya kurumu yeni bir yaklaşımla değerlendirir ya da yeni bir kavram ve kurumu araştırır.
X
5
PY5) Hukuk kuram ve uygulamasında karşılaşılan sorunları hukuk alanına özgü araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler.
6
PY6) Sağlık Hukukuna dair bir kavram veya kurumu yeni bir yaklaşımla değerlendirir ya da yeni bir kavram ve kurumu araştıran bağımsız bir çalışma ortaya koyar.
X
7
PY7) Sağlık Hukuku alanında ve alt disiplinlerinde karşılaşılan ve uzmanlık gerektiren karmaşık sorunların çözümü için farklı bakış açıları geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir.
X
8
PY8) Sağlık Hukuku alanında ve alt disiplinlerinde, yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak yeni düşünce ve yöntemler geliştirir.
9
PY9) Sağlık hukuku alanında ve alt disiplinlerinde uzman olan kişiler ile bu alanlara ilişkin konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar.
X
10
PY10) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurar ve tartışır.
X
11
PY11) Hukuk kuram ve uygulamasından kaynaklanan ve toplumsal yaşamı etkileyen sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar.
X
12
PY12) Hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışını geliştirerek çevresine öğretir.
X
13
PY13) Hukuk alanındaki değerleri topluma tanıtarak, toplumda hukuk ve adalet bilincinin yerleşmesine ve bunun sürdürülebilmesi sürecine katkıda bulunur.
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
50
Genel Sınavın Başarıya Oranı
50
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
3
42
Rehberli Problem Çözme
6
6
36
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
10
3
30
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
0
0
0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
15
3
45
Genel Sınav ve Hazırlığı
15
3
45
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
198
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(198/30)
7
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
HEKİMİN CEZAİ SORUMLULUĞU
-
Bahar Dönemi
3+0
3
7
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Doktora
Dersin Türü
Programa Bağlı Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Prof.Dr. Ayşe NUHOĞLU
Dersi Verenler
Prof.Dr. Ayşe NUHOĞLU
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Tıbbi girişimler nedeniyle hekimin ceza sorumluluğunun kapsamının belirlenerek gerek hekim gerekse hasta haklarının korunmasına yönelik bilgi aktarımı amaçlanmıştır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Ceza Sorumluluğu - Kasten ve Taksirle İşlenen Suçlar,Hekimlerin Kasten İşlediği Suçlar - Taksirle İşlenen Suçlar,Sorumluluğun Şartları,Tıbbi Müdahale Kavramı,Hekimliğin Kötü Uygulanması (malpraktis),Malpraktiste Cezalar,Hastayı Aydınlatma Yükümlülüğü,Hastanın Rızası (Aydınlatılmış Onam),Acil Hastalarda Hekimin Sorumluluğu,Şikayet,İhbar Yükümlülüğü,Memur Doktorlarla İlgili Suçlar,Hekimin Tedavi Hatası Nedeniyle Sorumluluğu,İspat Yükü; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler; malpraktis (hekimliğin kötü uygulanması), hukukun izin verdiği risk (komplikasyon) ayrımı hakkında bilgi sahibi olur.
10, 13, 14, 16, 4, 9
E
özel hastanede çalışan hekimin cezai sorumluluğu hakkında bilgi sahibi olur.
10, 16, 9
A
kamu hastanesinde çalışan hekimin cezai sorumluluğu hakkında bilgi sahibi olur.
10, 13, 16, 9
A
hekimin suç teşkil eden uygulamalar hakkında tartışma yapar.
10, 13, 16, 4, 9
A, E
sağlık çalışanlarının cezai sorululuğuna neden olacak davranışları hakkında bilgi sahibi olur, fikir yürütür.
10, 13, 16, 9
A
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Ceza Sorumluluğu - Kasten ve Taksirle İşlenen Suçlar
Hancı, Hamit, Malpraktis (Tıbbi Girişimler Nedeniyle Hekimin Cezai ve Tazminat Sorumluluğu); ; Gökcan, Hasan Tahsin, Tıbbi Müdahaleden Doğan Hukuki ve Cezai Sorumluluk, Seçkin Yayıncılık, 2020
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
PY1) Sağlık Hukuku alanında yer alan güncel gelişmeler ışığında kamu hukukuyla ilgili temel kaynaklar, mevzuat ve yargı içtihatları hakkında bilgilerini geliştirir ve derinleştirir.
X
2
PY2) Sağlık Hukuku alanı ile ilgili disiplinlere ait kavram, kurum ve yöntemler arasındaki ilişkiyi kullanarak, bu bilgileri analiz eder, değerlendirir ve buradan hareketle özgün sonuç ve düşüncelere ulaşır.
X
3
PY3) Sağlık Hukuku alanındaki bilimsel bilgiyi kuramsal ve sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır.
X
4
PY4) Sağlık Hukukuna dair bir kavram veya kurumu yeni bir yaklaşımla değerlendirir ya da yeni bir kavram ve kurumu araştırır.
X
5
PY5) Hukuk kuram ve uygulamasında karşılaşılan sorunları hukuk alanına özgü araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler.
6
PY6) Sağlık Hukukuna dair bir kavram veya kurumu yeni bir yaklaşımla değerlendirir ya da yeni bir kavram ve kurumu araştıran bağımsız bir çalışma ortaya koyar.
X
7
PY7) Sağlık Hukuku alanında ve alt disiplinlerinde karşılaşılan ve uzmanlık gerektiren karmaşık sorunların çözümü için farklı bakış açıları geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir.
X
8
PY8) Sağlık Hukuku alanında ve alt disiplinlerinde, yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak yeni düşünce ve yöntemler geliştirir.
9
PY9) Sağlık hukuku alanında ve alt disiplinlerinde uzman olan kişiler ile bu alanlara ilişkin konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar.
X
10
PY10) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurar ve tartışır.
X
11
PY11) Hukuk kuram ve uygulamasından kaynaklanan ve toplumsal yaşamı etkileyen sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar.
X
12
PY12) Hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışını geliştirerek çevresine öğretir.
X
13
PY13) Hukuk alanındaki değerleri topluma tanıtarak, toplumda hukuk ve adalet bilincinin yerleşmesine ve bunun sürdürülebilmesi sürecine katkıda bulunur.