Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MEDYA ETİĞİ | MİÇD1215062 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Başak GEZMEN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Başak GEZMEN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı ,letişim hürriyeti, etik ve ahlâk kavramı, medya etiği, meslek ilkeleri özdenetim kavramı, özdenetim kuruluşları hakkında öğrencilerin bilgi edinmesini sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Medyada temel ayrımlar ve etiğe ilişkin değerler,Siyasal rejimler ve basında etik,Medya etiği ve özdenetim,Medya Etiğinin Kuramsal Temelleri,Yaygın Medya’da Etik, Özgürlük ve Hesapverebilirlik Bireysel Özgürlük,, Etik ve Haber Değerleri,Medya’da ‘Doğruluk’ ve ‘İçerme’ Etiği ,Etik ve Haber Değerleri,Medya etiğini çevreleyen dışsal/yapısal etkenler ve etik uygulamalar,Medya etiğini çevreleyen dışsal/yapısal etkenler ve etik uygulamalar,Yeni iletişim teknolojileri ve medya etiği,Medya’da Etik Kodlar, İzleyici/Okur Temsilciliği,,Ombudsman ve Meslek Örgütleri ,Türkiye’de basın etiği, sorunlar ve etik uygulamalar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Öğrenciler bu ders kapsamında basılı, görsel-işitsel ve dijital haber ve enformasyon medyasına uygular. | 4 | A, E |
Etik ve Ahlak kavramlarını ayırt eder. | 3 | E, H |
Yeni iletişim teknolojilerinin medya metinlerini üretir. | 4 | A, H |
Medya içeriklerinin sunulmasında sorunları ve etik ihlalleri analiz eder. | 4 | A, E |
Medya içeriklerindeki etik sorunsalları ortaya koyar. | 4 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Medyada temel ayrımlar ve etiğe ilişkin değerler | ilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması |
2 | Siyasal rejimler ve basında etik | ilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması |
3 | Medya etiği ve özdenetim | ilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması |
4 | Medya Etiğinin Kuramsal Temelleri | ilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması |
5 | Yaygın Medya’da Etik, Özgürlük ve Hesapverebilirlik Bireysel Özgürlük, | ilgili kaynaklardan belirtilen kaynakların okunması |
6 | Etik ve Haber Değerleri | ilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması |
7 | Medya’da ‘Doğruluk’ ve ‘İçerme’ Etiği | ilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması |
8 | Etik ve Haber Değerleri | ilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması |
9 | Medya etiğini çevreleyen dışsal/yapısal etkenler ve etik uygulamalar | ilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması |
10 | Medya etiğini çevreleyen dışsal/yapısal etkenler ve etik uygulamalar | ilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması |
11 | Yeni iletişim teknolojileri ve medya etiği | ilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması |
12 | Medya’da Etik Kodlar, İzleyici/Okur Temsilciliği, | ilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması |
13 | Ombudsman ve Meslek Örgütleri | ilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması |
14 | Türkiye’de basın etiği, sorunlar ve etik uygulamalar | ilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması |
Kaynak |
Gordon, D. & Kittross J.M. (2011). Controversies in Media Ethics. N.Y.:Routledge. Alankuş, Sevda (2005), Medya, Hukuk ve Etik, IPS Eğitim Vakfı Yayınları: 5, Habercinin Elkitabı Dizisi: 2. - Alia, Valerie (2004), Media Ethics and Social Change, Edinburgh: Edinburgh Univ. Press. - Bertrand, Claude-Jean (2004), Medya Etiği, Ankara: BYEGM Yay. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Medya tarihi, haber yazma teknikleri, haber türleri, uygulamalı gazetecilik gibi alanlarda ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
2 | Farklı iletişim ortamlarının özelliklerine uygun içerik üretimi sürecini bilir. | X | |||||
3 | Alanı ile ilgili kuram, yöntem, strateji ve tekniklere ilişkin bilgiye sahiptir. | X | |||||
4 | Medyanın kişiler ve toplumun düşünce, davranış ve değerleri üzerinde etkisinin bilincindedir. | X | |||||
5 | Alana özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | X | |||||
6 | Eleştirel düşünme, analiz ve sentez yapma becerisi geliştirir. | X | |||||
7 | Alanıyla ilgili yeni yöntem ve teknolojileri takip eder ve kullanır. | X | |||||
8 | Edindiği bilgilerle özgün bir medya içerik üretimi gerçekleştirme becerisi geliştirir. | X | |||||
9 | Alanıyla ilgili görsel ve işitsel verileri ve yazınsal metinleri eleştirel yaklaşımla değerlendirir. | X | |||||
10 | Alanındaki sorunları saptar, bu sorunları çözmek için veri toplar, analiz eder; yorumlar ve çözüm önerileri sunar. | X | |||||
11 | İçerik üretimi sürecinde demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır. | X | |||||
12 | Alanı ile ilgili bireysel ya da grup çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi yerine getirir ya da bağımsız olarak yürütür. | X | |||||
13 | Birey ve ekip üyesi olarak mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir. | X | |||||
14 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler. | X | |||||
15 | Alanındaki sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır. | X | |||||
16 | Çevreye, sosyal hakların evrenselliğine ve kültürel değerlerin korunmasına karşı duyarlıdır. | X | |||||
17 | İş sağlığı ve güvenliği konusunda bilgilidir ve bu bilgileri gerektiği zaman kullanır. | ||||||
18 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 2 | 15 | 30 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 2 | 10 | 20 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 6 | 5 | 30 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 6 | 3 | 18 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 2 | 15 | 30 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 2 | 5 | 10 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 2 | 15 | 30 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 2 | 15 | 30 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 240 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(240/30) | 8 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MEDYA ETİĞİ | MİÇD1215062 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Başak GEZMEN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Başak GEZMEN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı ,letişim hürriyeti, etik ve ahlâk kavramı, medya etiği, meslek ilkeleri özdenetim kavramı, özdenetim kuruluşları hakkında öğrencilerin bilgi edinmesini sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Medyada temel ayrımlar ve etiğe ilişkin değerler,Siyasal rejimler ve basında etik,Medya etiği ve özdenetim,Medya Etiğinin Kuramsal Temelleri,Yaygın Medya’da Etik, Özgürlük ve Hesapverebilirlik Bireysel Özgürlük,, Etik ve Haber Değerleri,Medya’da ‘Doğruluk’ ve ‘İçerme’ Etiği ,Etik ve Haber Değerleri,Medya etiğini çevreleyen dışsal/yapısal etkenler ve etik uygulamalar,Medya etiğini çevreleyen dışsal/yapısal etkenler ve etik uygulamalar,Yeni iletişim teknolojileri ve medya etiği,Medya’da Etik Kodlar, İzleyici/Okur Temsilciliği,,Ombudsman ve Meslek Örgütleri ,Türkiye’de basın etiği, sorunlar ve etik uygulamalar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Öğrenciler bu ders kapsamında basılı, görsel-işitsel ve dijital haber ve enformasyon medyasına uygular. | 4 | A, E |
Etik ve Ahlak kavramlarını ayırt eder. | 3 | E, H |
Yeni iletişim teknolojilerinin medya metinlerini üretir. | 4 | A, H |
Medya içeriklerinin sunulmasında sorunları ve etik ihlalleri analiz eder. | 4 | A, E |
Medya içeriklerindeki etik sorunsalları ortaya koyar. | 4 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Medyada temel ayrımlar ve etiğe ilişkin değerler | ilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması |
2 | Siyasal rejimler ve basında etik | ilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması |
3 | Medya etiği ve özdenetim | ilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması |
4 | Medya Etiğinin Kuramsal Temelleri | ilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması |
5 | Yaygın Medya’da Etik, Özgürlük ve Hesapverebilirlik Bireysel Özgürlük, | ilgili kaynaklardan belirtilen kaynakların okunması |
6 | Etik ve Haber Değerleri | ilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması |
7 | Medya’da ‘Doğruluk’ ve ‘İçerme’ Etiği | ilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması |
8 | Etik ve Haber Değerleri | ilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması |
9 | Medya etiğini çevreleyen dışsal/yapısal etkenler ve etik uygulamalar | ilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması |
10 | Medya etiğini çevreleyen dışsal/yapısal etkenler ve etik uygulamalar | ilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması |
11 | Yeni iletişim teknolojileri ve medya etiği | ilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması |
12 | Medya’da Etik Kodlar, İzleyici/Okur Temsilciliği, | ilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması |
13 | Ombudsman ve Meslek Örgütleri | ilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması |
14 | Türkiye’de basın etiği, sorunlar ve etik uygulamalar | ilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması |
Kaynak |
Gordon, D. & Kittross J.M. (2011). Controversies in Media Ethics. N.Y.:Routledge. Alankuş, Sevda (2005), Medya, Hukuk ve Etik, IPS Eğitim Vakfı Yayınları: 5, Habercinin Elkitabı Dizisi: 2. - Alia, Valerie (2004), Media Ethics and Social Change, Edinburgh: Edinburgh Univ. Press. - Bertrand, Claude-Jean (2004), Medya Etiği, Ankara: BYEGM Yay. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Medya tarihi, haber yazma teknikleri, haber türleri, uygulamalı gazetecilik gibi alanlarda ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
2 | Farklı iletişim ortamlarının özelliklerine uygun içerik üretimi sürecini bilir. | X | |||||
3 | Alanı ile ilgili kuram, yöntem, strateji ve tekniklere ilişkin bilgiye sahiptir. | X | |||||
4 | Medyanın kişiler ve toplumun düşünce, davranış ve değerleri üzerinde etkisinin bilincindedir. | X | |||||
5 | Alana özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | X | |||||
6 | Eleştirel düşünme, analiz ve sentez yapma becerisi geliştirir. | X | |||||
7 | Alanıyla ilgili yeni yöntem ve teknolojileri takip eder ve kullanır. | X | |||||
8 | Edindiği bilgilerle özgün bir medya içerik üretimi gerçekleştirme becerisi geliştirir. | X | |||||
9 | Alanıyla ilgili görsel ve işitsel verileri ve yazınsal metinleri eleştirel yaklaşımla değerlendirir. | X | |||||
10 | Alanındaki sorunları saptar, bu sorunları çözmek için veri toplar, analiz eder; yorumlar ve çözüm önerileri sunar. | X | |||||
11 | İçerik üretimi sürecinde demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır. | X | |||||
12 | Alanı ile ilgili bireysel ya da grup çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi yerine getirir ya da bağımsız olarak yürütür. | X | |||||
13 | Birey ve ekip üyesi olarak mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir. | X | |||||
14 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler. | X | |||||
15 | Alanındaki sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır. | X | |||||
16 | Çevreye, sosyal hakların evrenselliğine ve kültürel değerlerin korunmasına karşı duyarlıdır. | X | |||||
17 | İş sağlığı ve güvenliği konusunda bilgilidir ve bu bilgileri gerektiği zaman kullanır. | ||||||
18 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |