Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HUKUKUMUZUN FELSEFİ VE SOSYOLOJİK KÖKENLERİ | KHKD1213804 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 7 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Ahmet Ulvi TÜRKBAĞ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Ahmet Ulvi TÜRKBAĞ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Özellikle hakim ve savcı gibi doğrudan yurttaşların hakları üzerinde belirleyici rol oynayan hukuk sujelerine kanunların, anayasanın ve uluslararası antlaşmaların özünü oluşturan en temel hukuk ilkelerinin anlamlarını açıkça anlatmak, onların insanlık tarafından benimsenmesini gerektiren tarihsel nedenleri ortaya koymak ve böylece en somut, pratik hukuki sorunda dâhi bu ilkelere uyulmasını sağlamaktır. Bunun yapılabilmesi için öğrencilerin (meslektaşlarımızın) temel hukuk ilkelerini idrak etmelerini amaçlar. Tarihsel arka plana bakıldığında modern hukuk anlayışımızın batı düşüncesinden ciddi anlamda etkilendiği görülmektedir. Burada üç temel yaklaşım hukukumuzu etkiler. Kronolojik sırasıyla: Aristoteles'in Erdem Etiği, J. Bentham'ın Faydacılığı ve Kant'ın Deontolojik Ahlak yaklaşımı hukuk düşüncemizi etkilemiştir. Öte yandan yalnızca seküler ahlak anlayışları değil aynı zamanda dini etik de hukukumuzun inşası için bir diğer temel unsurdur. Bu temellerden hareketle Hukukumuzun Felsefi ve Sosyolojik Kökenleri dersi bütün bir tarihi arka planla birlikte hukukumuzun güncel durumuna ilişkin farkındalık oluşturmayı hedefler. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Modern Hukukumuzun Kökenleri: Batı ve Doğu Tecrübeleri Benzerlikler ve Farklar,Aydınlanmanın Kökenler I A. Batı Tecrübesi: Kant ve Lisbon Depremi,Aydınlanmanın Kökenleri II Doğu Tecrübesi: İşrakiyun, Işık Doğudan Yükselir,Seküler Etik Teoriler I A. Yararcılık Tarihi B. Jeremy Bentham,Seküler Etik Teoriler II C. Mill'in Yararcılık Metni ve Klasik Yararcılığa Eleştirileri,Seküler Etik Teoriler III D. Yararcı Teoriye Güncel Yaklaşımlar,Seküler Etik Teoriler IV A. Kantçılık Nedir? B. Kant'ın Bilgi Felsefesi,Seküler Etik Teoriler V C. Kant'ın Ahlak Felsefesi D. Ödev Duygusu,Seküler Etik Teoriler VI E. Ahlak Maksimleri 1. Evrensellik 2. Otonomi 3. İnsan Onuru,Seküler Etik Teoriler VII A. Erdem Etiği Nedir? B. Aristoteles'in Bilgi Felsefesi ve Teleolojik Yaklaşım,Seküler Etik Teoriler VIII C. Bir Orta Yol Olarak Etik: Nikamakhos'a Etik D. Temel Etik Erdemler: Cesaret, Ölçülülük, Adalet,Seküler Etik Teoriler IX E. Aristoteles'in Etik Görüşlerinin Hukuka Yansıması: Politika (Politeia) Metni ,Dini Etik Teoriler A. Musevi Etik Anlayışının Hukuka Yansımaları B. Hristiyan Etik Anlayışının Hukuka Yansımaları C. İslam Etik Anlayışının Hukuka Yansımaları,Hukukumuza Temel Teşkil Eden Temel Kavramlar: Demokrasi, Hukuk Devleti, İnsan Onuru, Sözleşme Özgürlüğü, Ahde Vefa, İnsancıl Hukuk vd.; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Hukukumuzun felsefi ve sosyolojik kökenlerini açıklar. | 10, 13, 14, 16, 19, 4, 9 | A, E |
Erdem etiği, faydacılık ve kantçılık gibi seküler etik anlayışlarını ve bunların hukuka yansımalarını kavrar. | 10, 13, 16 | A, E |
Dini etiğin hukuku nasıl etkileyebileceğini ayırt eder. | 10, 16, 9 | A, E |
Aydınlanma kavramı hakkında tartışır. | 10, 16, 9 | A, E |
Hukuka ilişkin felsefi ve sosyolojik bakış açısı kazanır ve bunu mesleğine tatbik eder. | 10, 13, 16, 19 | A, E |
Hukukun temel kavramları olan insan onuru, sözleşme özgürlüğü, ahde vefa gibi prensipleri açıklar. | 10, 16 | A, E |
Hukukun temel kavramları olan insan onuru, sözleşme özgürlüğü, ahde vefa gibi prensipleri mesleğine uygular. |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Modern Hukukumuzun Kökenleri: Batı ve Doğu Tecrübeleri Benzerlikler ve Farklar | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
2 | Aydınlanmanın Kökenler I A. Batı Tecrübesi: Kant ve Lisbon Depremi | Ön hazırlık gerektirmemektedir. |
3 | Aydınlanmanın Kökenleri II Doğu Tecrübesi: İşrakiyun, Işık Doğudan Yükselir | Ön hazırlık gerektirmemektedir. |
4 | Seküler Etik Teoriler I A. Yararcılık Tarihi B. Jeremy Bentham | Ön hazırlık gerektirmemektedir. |
5 | Seküler Etik Teoriler II C. Mill'in Yararcılık Metni ve Klasik Yararcılığa Eleştirileri | Ön hazırlık gerektirmemektedir. |
6 | Seküler Etik Teoriler III D. Yararcı Teoriye Güncel Yaklaşımlar | Ön hazırlık gerektirmemektedir. |
7 | Seküler Etik Teoriler IV A. Kantçılık Nedir? B. Kant'ın Bilgi Felsefesi | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
8 | Seküler Etik Teoriler V C. Kant'ın Ahlak Felsefesi D. Ödev Duygusu | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
9 | Seküler Etik Teoriler VI E. Ahlak Maksimleri 1. Evrensellik 2. Otonomi 3. İnsan Onuru | Ön hazırlık gerektirmemektedir. |
10 | Seküler Etik Teoriler VII A. Erdem Etiği Nedir? B. Aristoteles'in Bilgi Felsefesi ve Teleolojik Yaklaşım | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
11 | Seküler Etik Teoriler VIII C. Bir Orta Yol Olarak Etik: Nikamakhos'a Etik D. Temel Etik Erdemler: Cesaret, Ölçülülük, Adalet | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
12 | Seküler Etik Teoriler IX E. Aristoteles'in Etik Görüşlerinin Hukuka Yansıması: Politika (Politeia) Metni | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
13 | Dini Etik Teoriler A. Musevi Etik Anlayışının Hukuka Yansımaları B. Hristiyan Etik Anlayışının Hukuka Yansımaları C. İslam Etik Anlayışının Hukuka Yansımaları | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
14 | Hukukumuza Temel Teşkil Eden Temel Kavramlar: Demokrasi, Hukuk Devleti, İnsan Onuru, Sözleşme Özgürlüğü, Ahde Vefa, İnsancıl Hukuk vd. | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
Kaynak |
* Aristoteles, Nikomakhos’a Etik, (Çev. Saffet Babür), 7. Baskı, BilgeSu Yayıncılık, Ankara, 2017. * Aristoteles, Politika, (Çev. Özgüç Orhan), Pinhan Yayıncılık, İstanbul, 2018. * Bentham, Jeremy, Yasamanın İlkeleri, (Çev. Barkın Asal), On İki Levha, İstanbul, 2017. * Kant, Immanuel. Ahlak Metafiziğinin Temellendirilmesi. Çeviren Ioanna Kuçuradi, Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları, 2020. * Kant, Immanuel. Pratik aklın eleştirisi: = Kritik der praktischen Vernunft. Çeviren Ioanna Kuçuradi, 3. bas, Türkiye Felsefe Kurumu, 1999. * Mill, John Stuart. Faydacılık. Çeviren Gökhan Murteza, Pinhan Yayıncılık, 2017. * Öktem, Niyazi, ve Ahmet Ulvi Türkbağ. Felsefe, Sosyoloji, Hukuk ve Devlet. 8. Baskı, Der Yayınları, 2022. * Sandel, M. J, Adalet: Yapılması Gereken Doğru Şey Nedir?, 4. Baskı, Çeviren Mehmet Kocaoğlu, Eksi Kitaplar, Ankara, 2017. * Türkbağ, Ahmet Ulvi, “Doğu’nun Akşamından Batı’nın Şafağına: Modern Avrupa’yı Yaratan Anlayışın Doğuşu” Doğu Batı, Sayı14: Avrupa, Ankara, 2001. * Türkbağ, Ahmet Ulvi. “Evren ve İnsan Anlayışlarının Hukuka Yansıması Olarak İki Pozitivizm: Austin ve Hart”. Hukuk Felsefesi ve Sosyolojisi Arkivi, sy 12, 2005, ss. 49-63. * Türkbağ, Ahmet Ulvi. “Hart-Dworkin Tartışmasının Ana Hatları”. Anayasa Yargısı, c. 28, 2011. * Türkbağ, A. "The Theoretical and Social Conditions of Human Rights*" . Annales de la Faculté de Droit d’Istanbul 40 (2008 ): 215-224 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1) Kamu Hukuku alanında yer alan güncel gelişmeler ışığında kamu hukukuyla ilgili temel kaynaklar, mevzuat ve yargı içtihatları hakkında bilgilerini geliştirir ve derinleştirir. | X | |||||
2 | PY2) Kamu Hukuku alanı ile ilgili disiplinlere ait kavram, kurum ve yöntemler arasındaki ilişkiyi kullanarak, bu bilgileri analiz eder, değerlendirir ve buradan hareketle özgün sonuç ve düşüncelere ulaşır. | X | |||||
3 | PY3) Kamu Hukuku alanındaki bilimsel bilgiyi kuramsal ve sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır. | X | |||||
4 | PY4) Kamu Hukukuna dair bir kavram veya kurumu yeni bir yaklaşımla değerlendirir ya da yeni bir kavram ve kurumu araştırır. | X | |||||
5 | PY5) Hukuk kuram ve uygulamasında karşılaşılan sorunları hukuk alanına özgü araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler. | X | |||||
6 | PY6) Kamu Hukukuna dair bir kavram veya kurumu yeni bir yaklaşımla değerlendirir ya da yeni bir kavram ve kurumu araştıran bağımsız bir çalışma ortaya koyar. | X | |||||
7 | PY7) Kamu Hukuku alanında ve alt disiplinlerinde karşılaşılan ve uzmanlık gerektiren karmaşık sorunların çözümü için farklı bakış açıları geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | X | |||||
8 | PY8) Kamu Hukuku alanında ve alt disiplinlerinde, yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. | X | |||||
9 | PY9) Kamu Hukuku alanında ve alt disiplinlerinde uzman olan kişiler ile bu alanlara ilişkin konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. | X | |||||
10 | PY10) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurar ve tartışır. | ||||||
11 | PY11) Hukuk kuram ve uygulamasından kaynaklanan ve toplumsal yaşamı etkileyen sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. | X | |||||
12 | PY12) Hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışını geliştirerek çevresine öğretir. | X | |||||
13 | PY13) Hukuk alanındaki değerleri topluma tanıtarak, toplumda hukuk ve adalet bilincinin yerleşmesine ve bunun sürdürülebilmesi sürecine katkıda bulunur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 1 | 10 | 10 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 1 | 30 | 30 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 10 | 10 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 35 | 35 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 65 | 65 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 1 | 10 | 10 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 202 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(202/30) | 7 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HUKUKUMUZUN FELSEFİ VE SOSYOLOJİK KÖKENLERİ | KHKD1213804 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 7 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Ahmet Ulvi TÜRKBAĞ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Ahmet Ulvi TÜRKBAĞ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Özellikle hakim ve savcı gibi doğrudan yurttaşların hakları üzerinde belirleyici rol oynayan hukuk sujelerine kanunların, anayasanın ve uluslararası antlaşmaların özünü oluşturan en temel hukuk ilkelerinin anlamlarını açıkça anlatmak, onların insanlık tarafından benimsenmesini gerektiren tarihsel nedenleri ortaya koymak ve böylece en somut, pratik hukuki sorunda dâhi bu ilkelere uyulmasını sağlamaktır. Bunun yapılabilmesi için öğrencilerin (meslektaşlarımızın) temel hukuk ilkelerini idrak etmelerini amaçlar. Tarihsel arka plana bakıldığında modern hukuk anlayışımızın batı düşüncesinden ciddi anlamda etkilendiği görülmektedir. Burada üç temel yaklaşım hukukumuzu etkiler. Kronolojik sırasıyla: Aristoteles'in Erdem Etiği, J. Bentham'ın Faydacılığı ve Kant'ın Deontolojik Ahlak yaklaşımı hukuk düşüncemizi etkilemiştir. Öte yandan yalnızca seküler ahlak anlayışları değil aynı zamanda dini etik de hukukumuzun inşası için bir diğer temel unsurdur. Bu temellerden hareketle Hukukumuzun Felsefi ve Sosyolojik Kökenleri dersi bütün bir tarihi arka planla birlikte hukukumuzun güncel durumuna ilişkin farkındalık oluşturmayı hedefler. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Modern Hukukumuzun Kökenleri: Batı ve Doğu Tecrübeleri Benzerlikler ve Farklar,Aydınlanmanın Kökenler I A. Batı Tecrübesi: Kant ve Lisbon Depremi,Aydınlanmanın Kökenleri II Doğu Tecrübesi: İşrakiyun, Işık Doğudan Yükselir,Seküler Etik Teoriler I A. Yararcılık Tarihi B. Jeremy Bentham,Seküler Etik Teoriler II C. Mill'in Yararcılık Metni ve Klasik Yararcılığa Eleştirileri,Seküler Etik Teoriler III D. Yararcı Teoriye Güncel Yaklaşımlar,Seküler Etik Teoriler IV A. Kantçılık Nedir? B. Kant'ın Bilgi Felsefesi,Seküler Etik Teoriler V C. Kant'ın Ahlak Felsefesi D. Ödev Duygusu,Seküler Etik Teoriler VI E. Ahlak Maksimleri 1. Evrensellik 2. Otonomi 3. İnsan Onuru,Seküler Etik Teoriler VII A. Erdem Etiği Nedir? B. Aristoteles'in Bilgi Felsefesi ve Teleolojik Yaklaşım,Seküler Etik Teoriler VIII C. Bir Orta Yol Olarak Etik: Nikamakhos'a Etik D. Temel Etik Erdemler: Cesaret, Ölçülülük, Adalet,Seküler Etik Teoriler IX E. Aristoteles'in Etik Görüşlerinin Hukuka Yansıması: Politika (Politeia) Metni ,Dini Etik Teoriler A. Musevi Etik Anlayışının Hukuka Yansımaları B. Hristiyan Etik Anlayışının Hukuka Yansımaları C. İslam Etik Anlayışının Hukuka Yansımaları,Hukukumuza Temel Teşkil Eden Temel Kavramlar: Demokrasi, Hukuk Devleti, İnsan Onuru, Sözleşme Özgürlüğü, Ahde Vefa, İnsancıl Hukuk vd.; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Hukukumuzun felsefi ve sosyolojik kökenlerini açıklar. | 10, 13, 14, 16, 19, 4, 9 | A, E |
Erdem etiği, faydacılık ve kantçılık gibi seküler etik anlayışlarını ve bunların hukuka yansımalarını kavrar. | 10, 13, 16 | A, E |
Dini etiğin hukuku nasıl etkileyebileceğini ayırt eder. | 10, 16, 9 | A, E |
Aydınlanma kavramı hakkında tartışır. | 10, 16, 9 | A, E |
Hukuka ilişkin felsefi ve sosyolojik bakış açısı kazanır ve bunu mesleğine tatbik eder. | 10, 13, 16, 19 | A, E |
Hukukun temel kavramları olan insan onuru, sözleşme özgürlüğü, ahde vefa gibi prensipleri açıklar. | 10, 16 | A, E |
Hukukun temel kavramları olan insan onuru, sözleşme özgürlüğü, ahde vefa gibi prensipleri mesleğine uygular. |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Modern Hukukumuzun Kökenleri: Batı ve Doğu Tecrübeleri Benzerlikler ve Farklar | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
2 | Aydınlanmanın Kökenler I A. Batı Tecrübesi: Kant ve Lisbon Depremi | Ön hazırlık gerektirmemektedir. |
3 | Aydınlanmanın Kökenleri II Doğu Tecrübesi: İşrakiyun, Işık Doğudan Yükselir | Ön hazırlık gerektirmemektedir. |
4 | Seküler Etik Teoriler I A. Yararcılık Tarihi B. Jeremy Bentham | Ön hazırlık gerektirmemektedir. |
5 | Seküler Etik Teoriler II C. Mill'in Yararcılık Metni ve Klasik Yararcılığa Eleştirileri | Ön hazırlık gerektirmemektedir. |
6 | Seküler Etik Teoriler III D. Yararcı Teoriye Güncel Yaklaşımlar | Ön hazırlık gerektirmemektedir. |
7 | Seküler Etik Teoriler IV A. Kantçılık Nedir? B. Kant'ın Bilgi Felsefesi | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
8 | Seküler Etik Teoriler V C. Kant'ın Ahlak Felsefesi D. Ödev Duygusu | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
9 | Seküler Etik Teoriler VI E. Ahlak Maksimleri 1. Evrensellik 2. Otonomi 3. İnsan Onuru | Ön hazırlık gerektirmemektedir. |
10 | Seküler Etik Teoriler VII A. Erdem Etiği Nedir? B. Aristoteles'in Bilgi Felsefesi ve Teleolojik Yaklaşım | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
11 | Seküler Etik Teoriler VIII C. Bir Orta Yol Olarak Etik: Nikamakhos'a Etik D. Temel Etik Erdemler: Cesaret, Ölçülülük, Adalet | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
12 | Seküler Etik Teoriler IX E. Aristoteles'in Etik Görüşlerinin Hukuka Yansıması: Politika (Politeia) Metni | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
13 | Dini Etik Teoriler A. Musevi Etik Anlayışının Hukuka Yansımaları B. Hristiyan Etik Anlayışının Hukuka Yansımaları C. İslam Etik Anlayışının Hukuka Yansımaları | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
14 | Hukukumuza Temel Teşkil Eden Temel Kavramlar: Demokrasi, Hukuk Devleti, İnsan Onuru, Sözleşme Özgürlüğü, Ahde Vefa, İnsancıl Hukuk vd. | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
Kaynak |
* Aristoteles, Nikomakhos’a Etik, (Çev. Saffet Babür), 7. Baskı, BilgeSu Yayıncılık, Ankara, 2017. * Aristoteles, Politika, (Çev. Özgüç Orhan), Pinhan Yayıncılık, İstanbul, 2018. * Bentham, Jeremy, Yasamanın İlkeleri, (Çev. Barkın Asal), On İki Levha, İstanbul, 2017. * Kant, Immanuel. Ahlak Metafiziğinin Temellendirilmesi. Çeviren Ioanna Kuçuradi, Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları, 2020. * Kant, Immanuel. Pratik aklın eleştirisi: = Kritik der praktischen Vernunft. Çeviren Ioanna Kuçuradi, 3. bas, Türkiye Felsefe Kurumu, 1999. * Mill, John Stuart. Faydacılık. Çeviren Gökhan Murteza, Pinhan Yayıncılık, 2017. * Öktem, Niyazi, ve Ahmet Ulvi Türkbağ. Felsefe, Sosyoloji, Hukuk ve Devlet. 8. Baskı, Der Yayınları, 2022. * Sandel, M. J, Adalet: Yapılması Gereken Doğru Şey Nedir?, 4. Baskı, Çeviren Mehmet Kocaoğlu, Eksi Kitaplar, Ankara, 2017. * Türkbağ, Ahmet Ulvi, “Doğu’nun Akşamından Batı’nın Şafağına: Modern Avrupa’yı Yaratan Anlayışın Doğuşu” Doğu Batı, Sayı14: Avrupa, Ankara, 2001. * Türkbağ, Ahmet Ulvi. “Evren ve İnsan Anlayışlarının Hukuka Yansıması Olarak İki Pozitivizm: Austin ve Hart”. Hukuk Felsefesi ve Sosyolojisi Arkivi, sy 12, 2005, ss. 49-63. * Türkbağ, Ahmet Ulvi. “Hart-Dworkin Tartışmasının Ana Hatları”. Anayasa Yargısı, c. 28, 2011. * Türkbağ, A. "The Theoretical and Social Conditions of Human Rights*" . Annales de la Faculté de Droit d’Istanbul 40 (2008 ): 215-224 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1) Kamu Hukuku alanında yer alan güncel gelişmeler ışığında kamu hukukuyla ilgili temel kaynaklar, mevzuat ve yargı içtihatları hakkında bilgilerini geliştirir ve derinleştirir. | X | |||||
2 | PY2) Kamu Hukuku alanı ile ilgili disiplinlere ait kavram, kurum ve yöntemler arasındaki ilişkiyi kullanarak, bu bilgileri analiz eder, değerlendirir ve buradan hareketle özgün sonuç ve düşüncelere ulaşır. | X | |||||
3 | PY3) Kamu Hukuku alanındaki bilimsel bilgiyi kuramsal ve sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır. | X | |||||
4 | PY4) Kamu Hukukuna dair bir kavram veya kurumu yeni bir yaklaşımla değerlendirir ya da yeni bir kavram ve kurumu araştırır. | X | |||||
5 | PY5) Hukuk kuram ve uygulamasında karşılaşılan sorunları hukuk alanına özgü araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler. | X | |||||
6 | PY6) Kamu Hukukuna dair bir kavram veya kurumu yeni bir yaklaşımla değerlendirir ya da yeni bir kavram ve kurumu araştıran bağımsız bir çalışma ortaya koyar. | X | |||||
7 | PY7) Kamu Hukuku alanında ve alt disiplinlerinde karşılaşılan ve uzmanlık gerektiren karmaşık sorunların çözümü için farklı bakış açıları geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | X | |||||
8 | PY8) Kamu Hukuku alanında ve alt disiplinlerinde, yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. | X | |||||
9 | PY9) Kamu Hukuku alanında ve alt disiplinlerinde uzman olan kişiler ile bu alanlara ilişkin konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. | X | |||||
10 | PY10) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurar ve tartışır. | ||||||
11 | PY11) Hukuk kuram ve uygulamasından kaynaklanan ve toplumsal yaşamı etkileyen sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. | X | |||||
12 | PY12) Hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışını geliştirerek çevresine öğretir. | X | |||||
13 | PY13) Hukuk alanındaki değerleri topluma tanıtarak, toplumda hukuk ve adalet bilincinin yerleşmesine ve bunun sürdürülebilmesi sürecine katkıda bulunur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |