Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ÇOCUKTA BÜYÜME VE GELİŞME I | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Sema KUĞUOĞLU |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Özlem AVCI, Dr.Öğr.Üye. Aysel KÖKCÜ DOĞAN, Prof.Dr. Sema KUĞUOĞLU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders; insanın büyüme ve gelişmesini ilgili teoriler çerçevesinde açıklamayı, çocukluk dönemlerine göre fiziksel gelişmeyi değerlendirme becerileri kazandırmayı amaçlar. |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1. Tanışma Dersin içeriğinin ve öğrenme hedeflerinin paylaşılması,2. Bebek, çocuk, adelösan fiziksel değerlendirilmesi,3. Çocukluk dönemi beslenme bozuklukları,4. Sıvı- elektrolit dengesi,5. Yaşam Boyu Büyüme ve Gelişme Nedir? Büyüme ve Gelişme İlkeleri,6. Gelişim Kuramları,7. Gelişim Kuramları,8. Büyüme ve Gelişmeye Etki Eden Faktörler,9. Gelişim Dönemleri;Doğum Öncesi Dönemdeki Gelişim,10. Bebeklik Dönemi ( 0-1 yaş),11. Küçük Çocukluk Dönemi (1-3 yaş),12. Oyun Dönemi (3-6 yaş),13. Okul Dönemi (6-12 yaş),14. Ergenlik Dönemi (11-20 yaş); konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Öğrenciler bu dersin sonunda; | ||
1. Yaş dönemlerine göre fiziksel muayene yapabilecektir.. | 8, 9 | |
1.1. Yaş dönemlerine göre fiziksel değişiklikleri tanımlar. | 16, 18, 9 | |
1.2. Yaş dönemlerine göre fizik muayene yöntemlerini açıklar. | 10, 16, 18, 9 | |
1.3. Yaş dönemlerine göre fizik muayene becerilerini uygular. | 6, 8, 9 | |
2. Gelişim teorilerini açıklayabilecektir. | 10, 16, 18, 9 | E |
2.1. Gelişim teorisini açıklar. | 10, 16, 18, 9 | |
2.2. Gelişim psikolojisini dönemsel tanımlar. | 10, 16, 18, 9 | E |
2.3. Gelişim psikolojisinin temel kavramlarının hemşirelik uygulamasına aktarılmasını yorumlar. | 10, 16, 18, 9 | E |
3. Sağlığın değerlendirmesini yapabilecektir. | 14, 4, 9 | E |
3.3.Sağlığı değerlendirirken gelişim dönemlerine göre sınıflandırma yapar. | 18, 4 | E |
3.1. Yaş dönemlerine göre sağlığın değerlendirilmesi kriterlerini tanımlar. | 10, 18, 4 | |
3.2. Dünyada ve ülkemizde sağlık değerlendirme kriterlerini hemşirelikte kullanımını özetler. | 10, 16, 18 |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 1. Tanışma Dersin içeriğinin ve öğrenme hedeflerinin paylaşılması | Literatür taraması |
2 | 2. Bebek, çocuk, adelösan fiziksel değerlendirilmesi | |
3 | 3. Çocukluk dönemi beslenme bozuklukları | |
4 | 4. Sıvı- elektrolit dengesi | |
5 | 5. Yaşam Boyu Büyüme ve Gelişme Nedir? Büyüme ve Gelişme İlkeleri | |
6 | 6. Gelişim Kuramları | |
7 | 7. Gelişim Kuramları | |
8 | 8. Büyüme ve Gelişmeye Etki Eden Faktörler | |
9 | 9. Gelişim Dönemleri;Doğum Öncesi Dönemdeki Gelişim | |
10 | 10. Bebeklik Dönemi ( 0-1 yaş) | |
11 | 11. Küçük Çocukluk Dönemi (1-3 yaş) | |
12 | 12. Oyun Dönemi (3-6 yaş) | |
13 | 13. Okul Dönemi (6-12 yaş) | |
14 | 14. Ergenlik Dönemi (11-20 yaş) |
Kaynak |
1. Yurdakök M, (208) Çocuklarda Fizik Muayene, Veri Medikal Yayıncılık, İstanbul 2. Aydın, B.(2005). Çocuk ve Ergen Psikolojisi, 2. bs., Atlas Yayın Dağıtım, Ankara. 3. Bacanlı, H.(2006). Gelişim ve Öğrenme. 12. bs., Nobel Yayın dağıtım, Ankara. 4. Cirhinlioğlu, F.G.( 2001). Çocuk Ruh Sağlığı ve Gelişimi: Okul Öncesi Dönem. 1.bs., Nobel Yayın Dağıtım, Ankara. 5. Dacey, J.S and Travers, J.F.(2002). Human Development Across the Lifespan. Fifth Edition, McGraw-Hill, Toronto. 6. Gander, M. J.(Yayıma Haz. Bekir Onur)(2001).Çocuk ve Ergen Gelişimi, 4.bs., İmge Kitabevi Yayınları, İstanbul. 7. İnanç, B.Y., Bilgin, M., ve Atıcı, M.K.( 2005). Gelişim Psikolojisi: Çocuk ve Ergen Gelişimi, Nobel Kitabevi, Adana. 8. Köroğlu, E. ( 2006). Oyun Çocuğu, 2. bs., HYB Yayıncılık, Ankara. 9. Semerci, B. (2006). Birlikte Büyütelim: Çocuk Ruh Sağlığı, 2.bs., Alfa Basım Yayım Dağıtım Ltd. Şti., İstanbul. 10. Wilson, J.C and Powell, M.(2001). A Guide to Interviewing Children. First edition, Routledge, London 11. Yavuzer, H. (2000) Çocuk Psikolojisi, 19. bs., Remzi Kitabevi, İstanbul. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1.Hemşirelik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, hemşireliğin özel alanlarında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilmek için yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | 2.Uzmanlık alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilir. | X | |||||
3 | Hemşirelik uygulamalarında, ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
4 | 3.Hemşirelik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal bilgiyi uygulama ile birleştirebilme, sentezleyebilme, araştırma ve uygulamalarına yansıtabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
5 | 4.Hemşirelik alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilir ve yeni bilgiler oluşturabilir. | X | |||||
6 | 5.Mesleki uygulamalarını, sağlık alanındaki bilimsel araştırmalar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre yapılandırır. | X | |||||
7 | 6.Hemşirelik alanıyla ilgili özel yetkinlik gerektiren bir çalışmayı edindiği bilgi ve beceriler ışığında bağımsız olarak yürütür. | X | |||||
8 | 7.Hemşirelik ile ilgili uzmanlık gerektiren bir sorunu saptamak, çözümü yöntemi belirlemek, soruna yönelik veri toplamak, analiz etmek ve sonuçları değerlenmek için sorumluluk alabilme yetisine sahiptir. | X | |||||
9 | 8.Hemşirelik mesleği ile ilgili öngörülen ya da öngörülmeyen sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | X | |||||
10 | 9.Bilginin sürekli değiştiği sağlık hizmetinde yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir. | X | |||||
11 | 10.Hemşirelik alanındaki güncel, ulusal ve uluslararası mesleki literatürleri izlemek, bilimsel çalışmalar yapmak ve sonuçlarını sistemli olarak aktarabilir. | X | |||||
12 | 11.Hemşirelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi'nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | X | |||||
13 | 12.Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
14 | 13.Mesleki organizasyonların çalışmalarında aktif olarak görev alır. | X | |||||
15 | 14.Hemşirelikte uzmanlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir ve bu değerleri öğretebilir. | X | |||||
16 | 15.Hemşirelik hizmetinin planlanması, örgütlenmesi, yürütülmesi, değerlendirilmesi ve koordinasyonunda bireysel ve ekip üyesi olarak lisansüstü eğitiminde edindiği bilgilerle yönetim aktivitelerinde sorumluluk alır, elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 14 | 2 | 28 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 14 | 4 | 56 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 14 | 2 | 28 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 140 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(140/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ÇOCUKTA BÜYÜME VE GELİŞME I | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Sema KUĞUOĞLU |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Özlem AVCI, Dr.Öğr.Üye. Aysel KÖKCÜ DOĞAN, Prof.Dr. Sema KUĞUOĞLU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders; insanın büyüme ve gelişmesini ilgili teoriler çerçevesinde açıklamayı, çocukluk dönemlerine göre fiziksel gelişmeyi değerlendirme becerileri kazandırmayı amaçlar. |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1. Tanışma Dersin içeriğinin ve öğrenme hedeflerinin paylaşılması,2. Bebek, çocuk, adelösan fiziksel değerlendirilmesi,3. Çocukluk dönemi beslenme bozuklukları,4. Sıvı- elektrolit dengesi,5. Yaşam Boyu Büyüme ve Gelişme Nedir? Büyüme ve Gelişme İlkeleri,6. Gelişim Kuramları,7. Gelişim Kuramları,8. Büyüme ve Gelişmeye Etki Eden Faktörler,9. Gelişim Dönemleri;Doğum Öncesi Dönemdeki Gelişim,10. Bebeklik Dönemi ( 0-1 yaş),11. Küçük Çocukluk Dönemi (1-3 yaş),12. Oyun Dönemi (3-6 yaş),13. Okul Dönemi (6-12 yaş),14. Ergenlik Dönemi (11-20 yaş); konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Öğrenciler bu dersin sonunda; | ||
1. Yaş dönemlerine göre fiziksel muayene yapabilecektir.. | 8, 9 | |
1.1. Yaş dönemlerine göre fiziksel değişiklikleri tanımlar. | 16, 18, 9 | |
1.2. Yaş dönemlerine göre fizik muayene yöntemlerini açıklar. | 10, 16, 18, 9 | |
1.3. Yaş dönemlerine göre fizik muayene becerilerini uygular. | 6, 8, 9 | |
2. Gelişim teorilerini açıklayabilecektir. | 10, 16, 18, 9 | E |
2.1. Gelişim teorisini açıklar. | 10, 16, 18, 9 | |
2.2. Gelişim psikolojisini dönemsel tanımlar. | 10, 16, 18, 9 | E |
2.3. Gelişim psikolojisinin temel kavramlarının hemşirelik uygulamasına aktarılmasını yorumlar. | 10, 16, 18, 9 | E |
3. Sağlığın değerlendirmesini yapabilecektir. | 14, 4, 9 | E |
3.3.Sağlığı değerlendirirken gelişim dönemlerine göre sınıflandırma yapar. | 18, 4 | E |
3.1. Yaş dönemlerine göre sağlığın değerlendirilmesi kriterlerini tanımlar. | 10, 18, 4 | |
3.2. Dünyada ve ülkemizde sağlık değerlendirme kriterlerini hemşirelikte kullanımını özetler. | 10, 16, 18 |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 1. Tanışma Dersin içeriğinin ve öğrenme hedeflerinin paylaşılması | Literatür taraması |
2 | 2. Bebek, çocuk, adelösan fiziksel değerlendirilmesi | |
3 | 3. Çocukluk dönemi beslenme bozuklukları | |
4 | 4. Sıvı- elektrolit dengesi | |
5 | 5. Yaşam Boyu Büyüme ve Gelişme Nedir? Büyüme ve Gelişme İlkeleri | |
6 | 6. Gelişim Kuramları | |
7 | 7. Gelişim Kuramları | |
8 | 8. Büyüme ve Gelişmeye Etki Eden Faktörler | |
9 | 9. Gelişim Dönemleri;Doğum Öncesi Dönemdeki Gelişim | |
10 | 10. Bebeklik Dönemi ( 0-1 yaş) | |
11 | 11. Küçük Çocukluk Dönemi (1-3 yaş) | |
12 | 12. Oyun Dönemi (3-6 yaş) | |
13 | 13. Okul Dönemi (6-12 yaş) | |
14 | 14. Ergenlik Dönemi (11-20 yaş) |
Kaynak |
1. Yurdakök M, (208) Çocuklarda Fizik Muayene, Veri Medikal Yayıncılık, İstanbul 2. Aydın, B.(2005). Çocuk ve Ergen Psikolojisi, 2. bs., Atlas Yayın Dağıtım, Ankara. 3. Bacanlı, H.(2006). Gelişim ve Öğrenme. 12. bs., Nobel Yayın dağıtım, Ankara. 4. Cirhinlioğlu, F.G.( 2001). Çocuk Ruh Sağlığı ve Gelişimi: Okul Öncesi Dönem. 1.bs., Nobel Yayın Dağıtım, Ankara. 5. Dacey, J.S and Travers, J.F.(2002). Human Development Across the Lifespan. Fifth Edition, McGraw-Hill, Toronto. 6. Gander, M. J.(Yayıma Haz. Bekir Onur)(2001).Çocuk ve Ergen Gelişimi, 4.bs., İmge Kitabevi Yayınları, İstanbul. 7. İnanç, B.Y., Bilgin, M., ve Atıcı, M.K.( 2005). Gelişim Psikolojisi: Çocuk ve Ergen Gelişimi, Nobel Kitabevi, Adana. 8. Köroğlu, E. ( 2006). Oyun Çocuğu, 2. bs., HYB Yayıncılık, Ankara. 9. Semerci, B. (2006). Birlikte Büyütelim: Çocuk Ruh Sağlığı, 2.bs., Alfa Basım Yayım Dağıtım Ltd. Şti., İstanbul. 10. Wilson, J.C and Powell, M.(2001). A Guide to Interviewing Children. First edition, Routledge, London 11. Yavuzer, H. (2000) Çocuk Psikolojisi, 19. bs., Remzi Kitabevi, İstanbul. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1.Hemşirelik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, hemşireliğin özel alanlarında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilmek için yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | 2.Uzmanlık alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilir. | X | |||||
3 | Hemşirelik uygulamalarında, ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
4 | 3.Hemşirelik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal bilgiyi uygulama ile birleştirebilme, sentezleyebilme, araştırma ve uygulamalarına yansıtabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
5 | 4.Hemşirelik alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilir ve yeni bilgiler oluşturabilir. | X | |||||
6 | 5.Mesleki uygulamalarını, sağlık alanındaki bilimsel araştırmalar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre yapılandırır. | X | |||||
7 | 6.Hemşirelik alanıyla ilgili özel yetkinlik gerektiren bir çalışmayı edindiği bilgi ve beceriler ışığında bağımsız olarak yürütür. | X | |||||
8 | 7.Hemşirelik ile ilgili uzmanlık gerektiren bir sorunu saptamak, çözümü yöntemi belirlemek, soruna yönelik veri toplamak, analiz etmek ve sonuçları değerlenmek için sorumluluk alabilme yetisine sahiptir. | X | |||||
9 | 8.Hemşirelik mesleği ile ilgili öngörülen ya da öngörülmeyen sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | X | |||||
10 | 9.Bilginin sürekli değiştiği sağlık hizmetinde yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir. | X | |||||
11 | 10.Hemşirelik alanındaki güncel, ulusal ve uluslararası mesleki literatürleri izlemek, bilimsel çalışmalar yapmak ve sonuçlarını sistemli olarak aktarabilir. | X | |||||
12 | 11.Hemşirelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi'nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | X | |||||
13 | 12.Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
14 | 13.Mesleki organizasyonların çalışmalarında aktif olarak görev alır. | X | |||||
15 | 14.Hemşirelikte uzmanlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir ve bu değerleri öğretebilir. | X | |||||
16 | 15.Hemşirelik hizmetinin planlanması, örgütlenmesi, yürütülmesi, değerlendirilmesi ve koordinasyonunda bireysel ve ekip üyesi olarak lisansüstü eğitiminde edindiği bilgilerle yönetim aktivitelerinde sorumluluk alır, elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |