Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
GELENEKSEL VE TAMAMLAYICI TIP ARAŞ. GİRİŞ | - | Güz Dönemi | 1+0 | 1 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Ali Timuçin ATAYOĞLU |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Ali Timuçin ATAYOĞLU, Dr.Öğr.Üye. Ayşe Güliz DİRİMEN ARIKAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bilimsel araştırma terminolojisinin, kanıta dayalı veri, bilgi ve enformasyon kavramlarının açıklanmasını, araştırma tasarımlarının sınıflandırılmasını, bilimsel araştırmalarda hata ve bias kavramlarının açıklanabilmesini, araştırma tasarımına uygun kontrol listelerinin sırlanması ve özelliklerinin açıklanmasını ve bilimsel araştırma önerisinin hazırlanabilmesini sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Bilimsel araştırmaya giriş, kanıta dayalı veri, bilgi,Araştırma Tasarımları, Gözlemsel Araştırmalar, Vaka-Kontrol ve Kohort Araştırmaları,Kesitsel Araştırmalar,Deneysel Araştırmalar,Bilimsel Araştırmalarda Hatalar ve Önyargılar, Araştırma için Kontrol Listeleri,Araştırma Önerisinin Hazırlanması,Ara Sınav,Akupunktur Klinik Araştırma Planlaması, Literatür Tarama, Araştırma Etiği ve Etik Komite, Anketler/Ölçekler, Kanıt Değeri Derecelendirmesi, Kısıtlılıklar, Etik Kurul Başvurusu, Klinik Çalışma Örnekleri, Yazım Kılavuzları,Fitoterapi, Apiterapi, Maggot Terapi Klinik Araştırma Planlaması, Literatür Tarama, Araştırma Etiği ve Etik Komite, Anketler/Ölçekler, Kanıt Değeri Derecelendirmesi, Kısıtlılıklar, Etik Kurul Başvurusu, Klinik Çalışma Örnekleri, Yazım Kılavuzları,Homeopati, Hipnoterapi, Müzikterapi Klinik Araştırma Planlaması, Literatür Tarama, Araştırma Etiği ve Etik Komite, Anketler/Ölçekler, Kanıt Değeri Derecelendirmesi, Kısıtlılıklar, Etik Kurul Başvurusu, Klinik Çalışma Örnekleri, Yazım Kılavuzları,Kupa Terapi, Hirudoterapi Klinik Araştırma Planlaması, Literatür Tarama, Araştırma Etiği ve Etik Komite, Anketler/Ölçekler, Kanıt Değeri Derecelendirmesi, Kısıtlılıklar, Etik Kurul Başvurusu, Klinik Çalışma Örnekleri, Yazım Kılavuzları,Ozonterapi, Proloterapi, Mezoterapi Klinik Araştırma Planlaması, Literatür Tarama, Araştırma Etiği ve Etik Komite, Anketler/Ölçekler, Kanıt Değeri Derecelendirmesi, Kısıtlılıklar, Etik Kurul Başvurusu, Klinik Çalışma Örnekleri, Yazım Kılavuzları,Kayropraktik, Osteopati, Refleksoloji Klinik Araştırma Planlaması, Literatür Tarama, Araştırma Etiği ve Etik Komite, Anketler/Ölçekler, Kanıt Değeri Derecelendirmesi, Kısıtlılıklar, Etik Kurul Başvurusu, Klinik Çalışma Örnekleri, Yazım Kılavuzları,Genel Sınav; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bilimsel araştırma terminolojisini, kanıta dayalı veri, bilgi ve enformasyon kavramlarını açıklar. | 10, 16, 18, 5, 6, 9 | A, E, H |
Bilimsel araştırma tasarımlarını ve yöntemleri sınıflandırır. | 10, 16, 18, 5, 6, 9 | A, E, H |
Bilimsel araştırma yöntemleri arasındaki farkları açıklar. | 10, 16, 18, 5, 6, 9 | A, E, H |
Bilimsel araştırma yöntemine uygun kontrol listesini seçebilir. | 10, 16, 18, 5, 6, 9 | A, E, H |
Bir araştırma sorusundan yola çıkarak tam bir araştırma önerisi hazırlar. | 10, 16, 18, 5, 6, 9 | A, E, H |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilimsel araştırmaya giriş, kanıta dayalı veri, bilgi | |
2 | Araştırma Tasarımları, Gözlemsel Araştırmalar, Vaka-Kontrol ve Kohort Araştırmaları | |
3 | Kesitsel Araştırmalar | |
4 | Deneysel Araştırmalar | |
5 | Bilimsel Araştırmalarda Hatalar ve Önyargılar, Araştırma için Kontrol Listeleri | |
6 | Araştırma Önerisinin Hazırlanması | |
7 | Ara Sınav | |
8 | Akupunktur Klinik Araştırma Planlaması, Literatür Tarama, Araştırma Etiği ve Etik Komite, Anketler/Ölçekler, Kanıt Değeri Derecelendirmesi, Kısıtlılıklar, Etik Kurul Başvurusu, Klinik Çalışma Örnekleri, Yazım Kılavuzları | |
9 | Fitoterapi, Apiterapi, Maggot Terapi Klinik Araştırma Planlaması, Literatür Tarama, Araştırma Etiği ve Etik Komite, Anketler/Ölçekler, Kanıt Değeri Derecelendirmesi, Kısıtlılıklar, Etik Kurul Başvurusu, Klinik Çalışma Örnekleri, Yazım Kılavuzları | |
10 | Homeopati, Hipnoterapi, Müzikterapi Klinik Araştırma Planlaması, Literatür Tarama, Araştırma Etiği ve Etik Komite, Anketler/Ölçekler, Kanıt Değeri Derecelendirmesi, Kısıtlılıklar, Etik Kurul Başvurusu, Klinik Çalışma Örnekleri, Yazım Kılavuzları | |
11 | Kupa Terapi, Hirudoterapi Klinik Araştırma Planlaması, Literatür Tarama, Araştırma Etiği ve Etik Komite, Anketler/Ölçekler, Kanıt Değeri Derecelendirmesi, Kısıtlılıklar, Etik Kurul Başvurusu, Klinik Çalışma Örnekleri, Yazım Kılavuzları | |
12 | Ozonterapi, Proloterapi, Mezoterapi Klinik Araştırma Planlaması, Literatür Tarama, Araştırma Etiği ve Etik Komite, Anketler/Ölçekler, Kanıt Değeri Derecelendirmesi, Kısıtlılıklar, Etik Kurul Başvurusu, Klinik Çalışma Örnekleri, Yazım Kılavuzları | |
13 | Kayropraktik, Osteopati, Refleksoloji Klinik Araştırma Planlaması, Literatür Tarama, Araştırma Etiği ve Etik Komite, Anketler/Ölçekler, Kanıt Değeri Derecelendirmesi, Kısıtlılıklar, Etik Kurul Başvurusu, Klinik Çalışma Örnekleri, Yazım Kılavuzları | |
14 | Genel Sınav |
Kaynak |
1. Sağlık Araştırmaları İçin Temel İstatistik, Dr. Murat Hayran, Dr. Mutlu Hayran, Med-Litera Tıbbi Yazım, Yeni Baskı, 2018 2. Sağlık Bilimlerinde Araştırma ve İstatistik Yöntemler, Prof. Dr. Osman Hayran, Prof. Dr. Hanefi Özbek, SPSS Uygulama Örnekleri İle Genişletilmiş İkinci Baskı), 2018 3. Bir Makalenin Anatomisi, Doç. Dr. Haldun Akoğlu, Doç. Dr. Nurettin Özgür Doğan, Nobel Tıp Kitabevi, 2017 4. Medikal İstatistik, Doç. Dr. Oktay Özdemir, İstanbul Medikal Yayıncılık, 2006 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
GELENEKSEL VE TAMAMLAYICI TIP ARAŞ. GİRİŞ | - | Güz Dönemi | 1+0 | 1 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Ali Timuçin ATAYOĞLU |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Ali Timuçin ATAYOĞLU, Dr.Öğr.Üye. Ayşe Güliz DİRİMEN ARIKAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bilimsel araştırma terminolojisinin, kanıta dayalı veri, bilgi ve enformasyon kavramlarının açıklanmasını, araştırma tasarımlarının sınıflandırılmasını, bilimsel araştırmalarda hata ve bias kavramlarının açıklanabilmesini, araştırma tasarımına uygun kontrol listelerinin sırlanması ve özelliklerinin açıklanmasını ve bilimsel araştırma önerisinin hazırlanabilmesini sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Bilimsel araştırmaya giriş, kanıta dayalı veri, bilgi,Araştırma Tasarımları, Gözlemsel Araştırmalar, Vaka-Kontrol ve Kohort Araştırmaları,Kesitsel Araştırmalar,Deneysel Araştırmalar,Bilimsel Araştırmalarda Hatalar ve Önyargılar, Araştırma için Kontrol Listeleri,Araştırma Önerisinin Hazırlanması,Ara Sınav,Akupunktur Klinik Araştırma Planlaması, Literatür Tarama, Araştırma Etiği ve Etik Komite, Anketler/Ölçekler, Kanıt Değeri Derecelendirmesi, Kısıtlılıklar, Etik Kurul Başvurusu, Klinik Çalışma Örnekleri, Yazım Kılavuzları,Fitoterapi, Apiterapi, Maggot Terapi Klinik Araştırma Planlaması, Literatür Tarama, Araştırma Etiği ve Etik Komite, Anketler/Ölçekler, Kanıt Değeri Derecelendirmesi, Kısıtlılıklar, Etik Kurul Başvurusu, Klinik Çalışma Örnekleri, Yazım Kılavuzları,Homeopati, Hipnoterapi, Müzikterapi Klinik Araştırma Planlaması, Literatür Tarama, Araştırma Etiği ve Etik Komite, Anketler/Ölçekler, Kanıt Değeri Derecelendirmesi, Kısıtlılıklar, Etik Kurul Başvurusu, Klinik Çalışma Örnekleri, Yazım Kılavuzları,Kupa Terapi, Hirudoterapi Klinik Araştırma Planlaması, Literatür Tarama, Araştırma Etiği ve Etik Komite, Anketler/Ölçekler, Kanıt Değeri Derecelendirmesi, Kısıtlılıklar, Etik Kurul Başvurusu, Klinik Çalışma Örnekleri, Yazım Kılavuzları,Ozonterapi, Proloterapi, Mezoterapi Klinik Araştırma Planlaması, Literatür Tarama, Araştırma Etiği ve Etik Komite, Anketler/Ölçekler, Kanıt Değeri Derecelendirmesi, Kısıtlılıklar, Etik Kurul Başvurusu, Klinik Çalışma Örnekleri, Yazım Kılavuzları,Kayropraktik, Osteopati, Refleksoloji Klinik Araştırma Planlaması, Literatür Tarama, Araştırma Etiği ve Etik Komite, Anketler/Ölçekler, Kanıt Değeri Derecelendirmesi, Kısıtlılıklar, Etik Kurul Başvurusu, Klinik Çalışma Örnekleri, Yazım Kılavuzları,Genel Sınav; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bilimsel araştırma terminolojisini, kanıta dayalı veri, bilgi ve enformasyon kavramlarını açıklar. | 10, 16, 18, 5, 6, 9 | A, E, H |
Bilimsel araştırma tasarımlarını ve yöntemleri sınıflandırır. | 10, 16, 18, 5, 6, 9 | A, E, H |
Bilimsel araştırma yöntemleri arasındaki farkları açıklar. | 10, 16, 18, 5, 6, 9 | A, E, H |
Bilimsel araştırma yöntemine uygun kontrol listesini seçebilir. | 10, 16, 18, 5, 6, 9 | A, E, H |
Bir araştırma sorusundan yola çıkarak tam bir araştırma önerisi hazırlar. | 10, 16, 18, 5, 6, 9 | A, E, H |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilimsel araştırmaya giriş, kanıta dayalı veri, bilgi | |
2 | Araştırma Tasarımları, Gözlemsel Araştırmalar, Vaka-Kontrol ve Kohort Araştırmaları | |
3 | Kesitsel Araştırmalar | |
4 | Deneysel Araştırmalar | |
5 | Bilimsel Araştırmalarda Hatalar ve Önyargılar, Araştırma için Kontrol Listeleri | |
6 | Araştırma Önerisinin Hazırlanması | |
7 | Ara Sınav | |
8 | Akupunktur Klinik Araştırma Planlaması, Literatür Tarama, Araştırma Etiği ve Etik Komite, Anketler/Ölçekler, Kanıt Değeri Derecelendirmesi, Kısıtlılıklar, Etik Kurul Başvurusu, Klinik Çalışma Örnekleri, Yazım Kılavuzları | |
9 | Fitoterapi, Apiterapi, Maggot Terapi Klinik Araştırma Planlaması, Literatür Tarama, Araştırma Etiği ve Etik Komite, Anketler/Ölçekler, Kanıt Değeri Derecelendirmesi, Kısıtlılıklar, Etik Kurul Başvurusu, Klinik Çalışma Örnekleri, Yazım Kılavuzları | |
10 | Homeopati, Hipnoterapi, Müzikterapi Klinik Araştırma Planlaması, Literatür Tarama, Araştırma Etiği ve Etik Komite, Anketler/Ölçekler, Kanıt Değeri Derecelendirmesi, Kısıtlılıklar, Etik Kurul Başvurusu, Klinik Çalışma Örnekleri, Yazım Kılavuzları | |
11 | Kupa Terapi, Hirudoterapi Klinik Araştırma Planlaması, Literatür Tarama, Araştırma Etiği ve Etik Komite, Anketler/Ölçekler, Kanıt Değeri Derecelendirmesi, Kısıtlılıklar, Etik Kurul Başvurusu, Klinik Çalışma Örnekleri, Yazım Kılavuzları | |
12 | Ozonterapi, Proloterapi, Mezoterapi Klinik Araştırma Planlaması, Literatür Tarama, Araştırma Etiği ve Etik Komite, Anketler/Ölçekler, Kanıt Değeri Derecelendirmesi, Kısıtlılıklar, Etik Kurul Başvurusu, Klinik Çalışma Örnekleri, Yazım Kılavuzları | |
13 | Kayropraktik, Osteopati, Refleksoloji Klinik Araştırma Planlaması, Literatür Tarama, Araştırma Etiği ve Etik Komite, Anketler/Ölçekler, Kanıt Değeri Derecelendirmesi, Kısıtlılıklar, Etik Kurul Başvurusu, Klinik Çalışma Örnekleri, Yazım Kılavuzları | |
14 | Genel Sınav |
Kaynak |
1. Sağlık Araştırmaları İçin Temel İstatistik, Dr. Murat Hayran, Dr. Mutlu Hayran, Med-Litera Tıbbi Yazım, Yeni Baskı, 2018 2. Sağlık Bilimlerinde Araştırma ve İstatistik Yöntemler, Prof. Dr. Osman Hayran, Prof. Dr. Hanefi Özbek, SPSS Uygulama Örnekleri İle Genişletilmiş İkinci Baskı), 2018 3. Bir Makalenin Anatomisi, Doç. Dr. Haldun Akoğlu, Doç. Dr. Nurettin Özgür Doğan, Nobel Tıp Kitabevi, 2017 4. Medikal İstatistik, Doç. Dr. Oktay Özdemir, İstanbul Medikal Yayıncılık, 2006 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |