Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
SOSYAL EPİDEMİYOLOJİ | EPDY1215497 | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Osman Erol HAYRAN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Ayşe Seval PALTEKİ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Sosyal epidemiyoloji, insanların sosyal etkileşimlerinin ve birleşik faaliyetlerinin sağlığı nasıl etkilediğini inceleyen akademik bir çalışmadır. Bir nüfusun sosyal belirleyicilerinin sağlıklarını nasıl etkileyebileceğini inceler. Bir hastalığın ortaya çıkmasına katkıda bulunan biyolojik faktörlerle birlikte ekonomik, sosyolojik ve demografik verilere odaklanır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Sağlıkta eşitsizlikler ve adaletsizlikler bağlamında sosyal epidemiyolojinin rolünü değerlendirir. | 10, 14, 16, 19, 36, 5, 9 | E, H, J |
Sosyal epidemiyoloji ile bağlantılı değişkenlerin ölçümlerini eleştirel analiz eder. | 10, 14, 16, 19, 36, 5, 9 | E, H, J |
Sosyal epidemiyolojide kullanılan analiz yaklaşımlarını anlar. | 10, 14, 16, 19, 36, 5, 9 | E, H, J |
Sosyal epidemiyoloji araştırmalarında neden-sonuç ilişkisi kurulmasıyla ilgili sorunları tartışır | 10, 14, 16, 19, 36, 37, 5, 9 | E, H, J |
Eleştirel makale analizi yapar | 10, 14, 16, 19, 36, 5, 9 | E, H, J, K |
Bir sosyal epidemiyoloji araştırma planı geliştirir | 10, 14, 16, 19, 36, 5, 9 | E, H, J |
Türkiye’de sosyal epidemiyoloji alanında çalışmalar yapılmasının önemini tartışır | 10, 14, 16, 19, 36, 4, 5, 9 | E, H, J |
Türkiye’de sosyal epidemiyoloji değişkenlerinin ölçümü konusunda öneriler geliştirir | 10, 13, 14, 16, 19, 36, 4, 5, 9 | E, H, J |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 36: Akranla Öğretim Tekniği, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev, H: Performans Görevi, J: Akran değerlendirmesi, K: Öz değerlendirme |
Ders Akışı
Kaynak |
Oakes JM, Kaufman JS. Metods in Social Epidemiology.
Berkman LF, Kawachi I, Glymour MM. Socail Epidemiology |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Epidemiyolojinin tarihsel bağlamını açıklar. | X | | | | |
2 | Sorunları büyüklük, etkilenen kişiler, zaman ve konum açısından tanımlar. | | | X | | |
3 | Epidemiyolojinin temel terminolojisini ve tanımlarını uygular. | X | | | | |
4 | Yapısal yanlılıkların, sosyal eşitsizliklerin ve ırkçılığın sağlığa zarar vermesi ve organizasyonel, toplumsal ve sistemsel düzeylerde sağlıkta eşitliğin sağlanmasında zorluklar yaratmasını tartışır | | | | X | |
5 | Epidemiyolojik araştırmalarda bias, karıştırıcı ve etki değişkenlerinin nedensel çıkarımlar üzerindeki etkisini yorumlar | | X | | | |
6 | Epidemiyolojik araştırma yöntemlerini ve bulgularını pratikte uygular | X | | | | |
7 | Epidemiyolojik araştırma ve raporların güçlü yönlerini ve sınırlılıklarını değerlendirir. | | X | | | |
8 | Yaygın epidemiyolojik çalışma tasarımlarının göreceli güçlü ve zayıf yönlerini karşılaştırır | X | | | | |
9 | Belirli bir bağlama uygun nicel ve nitel veri toplama yöntemlerini seçer | | X | | | |
10 | Uygun biyoistatistik, bilişim, bilgisayar tabanlı program ve yazılım kullanarak nicel ve nitel verileri analiz eder | X | | | | |
11 | Kültürel değerlere ve uygulamalara ilişkin farkındalığı politikaların tasarımına, uygulanmasına veya eleştirisine uygular | | X | | | |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 50 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 50 |
Toplam | | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu |
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 |
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 4 | 3 | 12 |
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 |
Proje Sunumu / Seminer | 8 | 3 | 24 |
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav ve Hazırlığı | 8 | 8 | 64 |
Genel Sınav ve Hazırlığı | 4 | 8 | 32 |
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 174 |
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(174/30) | 6 |
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
SOSYAL EPİDEMİYOLOJİ | EPDY1215497 | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Osman Erol HAYRAN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Ayşe Seval PALTEKİ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Sosyal epidemiyoloji, insanların sosyal etkileşimlerinin ve birleşik faaliyetlerinin sağlığı nasıl etkilediğini inceleyen akademik bir çalışmadır. Bir nüfusun sosyal belirleyicilerinin sağlıklarını nasıl etkileyebileceğini inceler. Bir hastalığın ortaya çıkmasına katkıda bulunan biyolojik faktörlerle birlikte ekonomik, sosyolojik ve demografik verilere odaklanır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Sağlıkta eşitsizlikler ve adaletsizlikler bağlamında sosyal epidemiyolojinin rolünü değerlendirir. | 10, 14, 16, 19, 36, 5, 9 | E, H, J |
Sosyal epidemiyoloji ile bağlantılı değişkenlerin ölçümlerini eleştirel analiz eder. | 10, 14, 16, 19, 36, 5, 9 | E, H, J |
Sosyal epidemiyolojide kullanılan analiz yaklaşımlarını anlar. | 10, 14, 16, 19, 36, 5, 9 | E, H, J |
Sosyal epidemiyoloji araştırmalarında neden-sonuç ilişkisi kurulmasıyla ilgili sorunları tartışır | 10, 14, 16, 19, 36, 37, 5, 9 | E, H, J |
Eleştirel makale analizi yapar | 10, 14, 16, 19, 36, 5, 9 | E, H, J, K |
Bir sosyal epidemiyoloji araştırma planı geliştirir | 10, 14, 16, 19, 36, 5, 9 | E, H, J |
Türkiye’de sosyal epidemiyoloji alanında çalışmalar yapılmasının önemini tartışır | 10, 14, 16, 19, 36, 4, 5, 9 | E, H, J |
Türkiye’de sosyal epidemiyoloji değişkenlerinin ölçümü konusunda öneriler geliştirir | 10, 13, 14, 16, 19, 36, 4, 5, 9 | E, H, J |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 36: Akranla Öğretim Tekniği, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev, H: Performans Görevi, J: Akran değerlendirmesi, K: Öz değerlendirme |
Ders Akışı
Kaynak |
Oakes JM, Kaufman JS. Metods in Social Epidemiology.
Berkman LF, Kawachi I, Glymour MM. Socail Epidemiology |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Epidemiyolojinin tarihsel bağlamını açıklar. | X | | | | |
2 | Sorunları büyüklük, etkilenen kişiler, zaman ve konum açısından tanımlar. | | | X | | |
3 | Epidemiyolojinin temel terminolojisini ve tanımlarını uygular. | X | | | | |
4 | Yapısal yanlılıkların, sosyal eşitsizliklerin ve ırkçılığın sağlığa zarar vermesi ve organizasyonel, toplumsal ve sistemsel düzeylerde sağlıkta eşitliğin sağlanmasında zorluklar yaratmasını tartışır | | | | X | |
5 | Epidemiyolojik araştırmalarda bias, karıştırıcı ve etki değişkenlerinin nedensel çıkarımlar üzerindeki etkisini yorumlar | | X | | | |
6 | Epidemiyolojik araştırma yöntemlerini ve bulgularını pratikte uygular | X | | | | |
7 | Epidemiyolojik araştırma ve raporların güçlü yönlerini ve sınırlılıklarını değerlendirir. | | X | | | |
8 | Yaygın epidemiyolojik çalışma tasarımlarının göreceli güçlü ve zayıf yönlerini karşılaştırır | X | | | | |
9 | Belirli bir bağlama uygun nicel ve nitel veri toplama yöntemlerini seçer | | X | | | |
10 | Uygun biyoistatistik, bilişim, bilgisayar tabanlı program ve yazılım kullanarak nicel ve nitel verileri analiz eder | X | | | | |
11 | Kültürel değerlere ve uygulamalara ilişkin farkındalığı politikaların tasarımına, uygulanmasına veya eleştirisine uygular | | X | | | |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 50 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 50 |
Toplam | | 100 |
Sayısal Veriler
Ekleme Tarihi: 29/02/2024 - 10:05Son Güncelleme Tarihi: 29/02/2024 - 10:07