Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ÇOK DEĞİŞKENLİLİK VE DEĞİŞKEN TÜRLERİEPDY1115491Güz Dönemi3+0310
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Osman Erol HAYRAN
Dersi VerenlerProf.Dr. Osman Erol HAYRAN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıDeğişken kavramı, çok değişkenlilik, bağımlı-bağımsız değişkenler, karıştırıcı değişken, çarpıştırıcı değişken, aracı değişken, vekil değiken kavramları.
Dersin İçeriğiBu ders; ; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Epidemiyolojik araştırmalarda kullanılan farklı oluşum, ilişki ve etki ölçümlerini yorumlar10, 11, 12, 16, 36, 9B, E
Epidemiyolojik araştırmalarda kullanılan farklı oluşum, ilişki ve etki ölçümlerini hesaplar10, 11, 12, 16, 3, 36, 37, 9B, D, J
Epidemiyolojide nedensellik kavramlarını ve nedenselliğe yönelik tehditleri anlar (karıştırıcı, aracı değişken gibi)10, 11, 12, 16, 3, 36, 9B, E, H
Farklı değişken türlerini tanır10, 11, 12, 14, 16, 3, 36, 9B, E, J
Değişkenler arasındaki ilişkiyi yorumlar10, 13, 14, 16, 3, 36, 9B, E, J
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 36: Akranla Öğretim Tekniği, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:B: Kısa Cevaplı Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev, H: Performans Görevi, J: Akran değerlendirmesi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
Kaynak
International Journal of Epidemiology, Ed: Stephen Leeder, Oxford University Press Epidemiology, Ed: Timothy L. Lash, Wolters Cluver Temel Epidemiyoloji, R. Bonita, T.Kjellström ; çeviri: Nazan Bilgel, Nobel & Güneş Tıp Kitabevi, 1997 Epidemiology, Leon Gordis, Elsevier, 2018 Epidemiyoloji: Tıbbi Araştırmaların Yöntem Bilimi, Sabahat Tezcan, Hacettepe Üniversitesi Yayınevi, 1992 Public Health and Epidemiology : At a Glance, Margaret Somerville, K. Kumaran, Rob Anderson, Wiley, 2012 Medical Statistics : A Guide To SPSS, Data Analysis, And Critical Appraisal, Jennifer K Peat, Wiley, 2004

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Epidemiyolojinin tarihsel bağlamını açıklar.
2
Sorunları büyüklük, etkilenen kişiler, zaman ve konum açısından tanımlar.
X
3
Epidemiyolojinin temel terminolojisini ve tanımlarını uygular.
X
4
Yapısal yanlılıkların, sosyal eşitsizliklerin ve ırkçılığın sağlığa zarar vermesi ve organizasyonel, toplumsal ve sistemsel düzeylerde sağlıkta eşitliğin sağlanmasında zorluklar yaratmasını tartışır
X
5
Epidemiyolojik araştırmalarda bias, karıştırıcı ve etki değişkenlerinin nedensel çıkarımlar üzerindeki etkisini yorumlar
X
6
Epidemiyolojik araştırma yöntemlerini ve bulgularını pratikte uygular
7
Epidemiyolojik araştırma ve raporların güçlü yönlerini ve sınırlılıklarını değerlendirir.
X
8
Yaygın epidemiyolojik çalışma tasarımlarının göreceli güçlü ve zayıf yönlerini karşılaştırır
X
9
Belirli bir bağlama uygun nicel ve nitel veri toplama yöntemlerini seçer
X
10
Uygun biyoistatistik, bilişim, bilgisayar tabanlı program ve yazılım kullanarak nicel ve nitel verileri analiz eder
X
11
Kültürel değerlere ve uygulamalara ilişkin farkındalığı politikaların tasarımına, uygulanmasına veya eleştirisine uygular
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14456
Rehberli Problem Çözme14228
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi5315
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer5315
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı10880
Genel Sınav ve Hazırlığı10880
Performans Görevi, Bakım Planı5315
Toplam İş Yükü (Saat)289
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(289/30)10
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ÇOK DEĞİŞKENLİLİK VE DEĞİŞKEN TÜRLERİEPDY1115491Güz Dönemi3+0310
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Osman Erol HAYRAN
Dersi VerenlerProf.Dr. Osman Erol HAYRAN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıDeğişken kavramı, çok değişkenlilik, bağımlı-bağımsız değişkenler, karıştırıcı değişken, çarpıştırıcı değişken, aracı değişken, vekil değiken kavramları.
Dersin İçeriğiBu ders; ; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Epidemiyolojik araştırmalarda kullanılan farklı oluşum, ilişki ve etki ölçümlerini yorumlar10, 11, 12, 16, 36, 9B, E
Epidemiyolojik araştırmalarda kullanılan farklı oluşum, ilişki ve etki ölçümlerini hesaplar10, 11, 12, 16, 3, 36, 37, 9B, D, J
Epidemiyolojide nedensellik kavramlarını ve nedenselliğe yönelik tehditleri anlar (karıştırıcı, aracı değişken gibi)10, 11, 12, 16, 3, 36, 9B, E, H
Farklı değişken türlerini tanır10, 11, 12, 14, 16, 3, 36, 9B, E, J
Değişkenler arasındaki ilişkiyi yorumlar10, 13, 14, 16, 3, 36, 9B, E, J
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 36: Akranla Öğretim Tekniği, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:B: Kısa Cevaplı Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev, H: Performans Görevi, J: Akran değerlendirmesi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
Kaynak
International Journal of Epidemiology, Ed: Stephen Leeder, Oxford University Press Epidemiology, Ed: Timothy L. Lash, Wolters Cluver Temel Epidemiyoloji, R. Bonita, T.Kjellström ; çeviri: Nazan Bilgel, Nobel & Güneş Tıp Kitabevi, 1997 Epidemiology, Leon Gordis, Elsevier, 2018 Epidemiyoloji: Tıbbi Araştırmaların Yöntem Bilimi, Sabahat Tezcan, Hacettepe Üniversitesi Yayınevi, 1992 Public Health and Epidemiology : At a Glance, Margaret Somerville, K. Kumaran, Rob Anderson, Wiley, 2012 Medical Statistics : A Guide To SPSS, Data Analysis, And Critical Appraisal, Jennifer K Peat, Wiley, 2004

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Epidemiyolojinin tarihsel bağlamını açıklar.
2
Sorunları büyüklük, etkilenen kişiler, zaman ve konum açısından tanımlar.
X
3
Epidemiyolojinin temel terminolojisini ve tanımlarını uygular.
X
4
Yapısal yanlılıkların, sosyal eşitsizliklerin ve ırkçılığın sağlığa zarar vermesi ve organizasyonel, toplumsal ve sistemsel düzeylerde sağlıkta eşitliğin sağlanmasında zorluklar yaratmasını tartışır
X
5
Epidemiyolojik araştırmalarda bias, karıştırıcı ve etki değişkenlerinin nedensel çıkarımlar üzerindeki etkisini yorumlar
X
6
Epidemiyolojik araştırma yöntemlerini ve bulgularını pratikte uygular
7
Epidemiyolojik araştırma ve raporların güçlü yönlerini ve sınırlılıklarını değerlendirir.
X
8
Yaygın epidemiyolojik çalışma tasarımlarının göreceli güçlü ve zayıf yönlerini karşılaştırır
X
9
Belirli bir bağlama uygun nicel ve nitel veri toplama yöntemlerini seçer
X
10
Uygun biyoistatistik, bilişim, bilgisayar tabanlı program ve yazılım kullanarak nicel ve nitel verileri analiz eder
X
11
Kültürel değerlere ve uygulamalara ilişkin farkındalığı politikaların tasarımına, uygulanmasına veya eleştirisine uygular
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Ekleme Tarihi: 29/02/2024 - 10:05Son Güncelleme Tarihi: 29/02/2024 - 10:07