Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
EBELİKTE İLERİ UYGULAMALAR | - | Güz Dönemi | 2+2 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Asiye KOCATÜRK |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Asiye KOCATÜRK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Uluslararası sosyal, etik konular ve politikalar bağlamında üreme ve maternal sağlık politikaları, kanıt temelli uygulamalar ve araştırma metodları hakkında bilgi kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Gebelikte uygulanan tanı testleri,Partograf uygulama,Fetal Kardio Tokografi ve Ultrason uygulama,Amniosentez ve Kordosentez,Biyofizik profil,Sezaryen sonrası vaginal doğum,Distosiler ve fetüs kurtarıcı manevralar,Gebelik /Doğum ve Kanser,Obstetride Malpraktisler Açısından TCK,Kanıta Dayalı Uygulama Süreci, rehberleri ve Cohrane Merkezi,Sistematik İnceleme (Systematic Reviews),Obstetrik Uygulamalardan Ebelik Mesleğine Özel Kanıt Temelli Uygulama Örnekleri 1,Obstetrik Uygulamalardan Ebelik Mesleğine Özel Kanıt Temelli Uygulama Örnekleri 2,Obstetrik Uygulamalardan Ebelik Mesleğine Özel Kanıt Temelli Uygulama Örnekleri 3; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Gebelikte uygulanan tanı testlerini açıklar | 16, 9 | E |
Partograf uygulama prensiplerini açıklar ve uygular | 10, 6, 9 | E |
Nonstres test (NST) ilkelerini açıklar ve uygular | 13, 16, 4, 9 | E |
Ultrason uygulamasında kullanılan kavramlarını açıklar | 13, 9 | E |
Amnion sıvısı ölçümü tekniklerini uygular | 10, 4, 9 | E |
Doppler USG ölçüm sonuçlarını açıklar | 16, 4, 9 | E |
Biyofizik profil, OCT tanı testlerinde kullanılan kavramları açıklar ve ölçüm sonuçlarını yorumlar. | 16, 4, 9 | E |
Ebelik uygulamalarında kanıt temelli uygulamaları kullanır. | 10, 19, 9 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Gebelikte uygulanan tanı testleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
2 | Partograf uygulama | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Fetal Kardio Tokografi ve Ultrason uygulama | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Amniosentez ve Kordosentez | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Biyofizik profil | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Sezaryen sonrası vaginal doğum | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Distosiler ve fetüs kurtarıcı manevralar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Gebelik /Doğum ve Kanser | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Obstetride Malpraktisler Açısından TCK | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | Kanıta Dayalı Uygulama Süreci, rehberleri ve Cohrane Merkezi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Sistematik İnceleme (Systematic Reviews) | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Obstetrik Uygulamalardan Ebelik Mesleğine Özel Kanıt Temelli Uygulama Örnekleri 1 | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Obstetrik Uygulamalardan Ebelik Mesleğine Özel Kanıt Temelli Uygulama Örnekleri 2 | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Obstetrik Uygulamalardan Ebelik Mesleğine Özel Kanıt Temelli Uygulama Örnekleri 3 | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
Ders sunumları Bilimsel makalelerin yer aldığı elektronik veri tabanı (PubMed-Medline, Web of Science, Scopus, Google Scholar, Cochrane E-Library) Electronic database containing scientific articles (PubMed-Medline, Web of Science, Scopus, Google Scholar, Cochrane E-Library) |
1.Hacker, Moore, Gambone (2009), Obstetrik ve Jinekolojinin Temeleri, Nobel Tıp Kitabevi. 2.Beji N. (2015), Kadın Sağlığı ve Hastalıkları, Nobel Tıp Kitabevi. 3.Rathfisch G.:Doğal Doğum Felsefesi.Nobel Tıp Kitabevi.2012 4.Okumuş H.,Mete S.:Doğuma Hazırlık.Deomed Medikal Yayıncılık.2009. 5.Coşkun A.M. Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Öğrenim Rehberi. İstanbul Medikal Yayıncılık,2008 6.Coşkun A.M:Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı. Koç Üniversitesi Yayınları, 2012. 7.Taşkın L.,Eroğlu K.,Terzioğlu F.,Vural G.,Kutlu Ö.:Hemşireler ve Ebeler için Doğum ve Kadın Sağlığı Uygulama Rehberi, Palme Yayıncılık,Ankara,2004 8.Azzawi F.Doğum ve Doğum Teknikleri Atlası.Birol A.Ş.,1995. 9.Gorrie T.M.,Mc KinneyE.S.,Murray S.S.:Maternal Newborn Nursing.Sounders Company, Philadelphia, 1994 10. Larrabe JH(2008) Nurse Evidence Based Practice, 11. Craig JV, Smyth RL (2007) The Evidence Based Practice Manual For Nurses. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Ebelik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, ebelik uygulamaları ve doğum ile ilgili kanıt temelli çalışmaların önemini bilerek yaşama geçirebilmek için yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | Ebelikte uzmanlık alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilir. Ebelik uygulamalarında, ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
3 | Ebelik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal bilgiye erişme, bilgiyi değerlendirme ve yorumlama yeteneğine sahiptir. | X | |||||
4 | Sağlık bakım teorilerini bilen ve ebelik alanında edindiği bilgilerle bütünleştirerek ebeliğe özgü teori geliştirebilir. | ||||||
5 | Eğitim becerileri yöntemlerini uygulayabilir. | X | |||||
6 | Ebelik alanıyla ilgili özel yetkinlik gerektiren bir çalışmayı edindiği bilgi ve beceriler ışığında bağımsız olarak yürütür. | ||||||
7 | Ebelikle ilgili uzmanlık gerektiren bir sorunu saptamak, çözümü yöntemi belirlemek, soruna yönelik veri toplamak, analiz etmek ve sonuçları değerlenmek için sorumluluk alabilme yetisine sahiptir. | X | |||||
8 | Ebelik mesleği ile ilgili öngörülen ya da öngörülmeyen sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | ||||||
9 | Bilginin sürekli değiştiği sağlık hizmetinde yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir. | X | |||||
10 | Ebelik alanındaki güncel, ulusal ve uluslararası mesleki literatürleri izlemek, bilimsel çalışmalar yapmak ve sonuçlarını sistemli olarak aktarabilir. | ||||||
11 | Ebelik alanında bilimsel çalışmalar yapabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır. | X | |||||
12 | Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | ||||||
13 | Mesleki organizasyonların çalışmalarında aktif olarak görev alır. | ||||||
14 | Ebelik mesleğine ulusal ve uluslararası kanıtlar sunabilen araştırma projeleri yazabilir. | ||||||
15 | Bilimsel çalışmalara eleştirel bakış açısı geliştirebilir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 4 | 12 | 48 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 2 | 40 | 80 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 2 | 4 | 8 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 30 | 30 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 40 | 40 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 234 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(234/30) | 8 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
EBELİKTE İLERİ UYGULAMALAR | - | Güz Dönemi | 2+2 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Asiye KOCATÜRK |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Asiye KOCATÜRK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Uluslararası sosyal, etik konular ve politikalar bağlamında üreme ve maternal sağlık politikaları, kanıt temelli uygulamalar ve araştırma metodları hakkında bilgi kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Gebelikte uygulanan tanı testleri,Partograf uygulama,Fetal Kardio Tokografi ve Ultrason uygulama,Amniosentez ve Kordosentez,Biyofizik profil,Sezaryen sonrası vaginal doğum,Distosiler ve fetüs kurtarıcı manevralar,Gebelik /Doğum ve Kanser,Obstetride Malpraktisler Açısından TCK,Kanıta Dayalı Uygulama Süreci, rehberleri ve Cohrane Merkezi,Sistematik İnceleme (Systematic Reviews),Obstetrik Uygulamalardan Ebelik Mesleğine Özel Kanıt Temelli Uygulama Örnekleri 1,Obstetrik Uygulamalardan Ebelik Mesleğine Özel Kanıt Temelli Uygulama Örnekleri 2,Obstetrik Uygulamalardan Ebelik Mesleğine Özel Kanıt Temelli Uygulama Örnekleri 3; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Gebelikte uygulanan tanı testlerini açıklar | 16, 9 | E |
Partograf uygulama prensiplerini açıklar ve uygular | 10, 6, 9 | E |
Nonstres test (NST) ilkelerini açıklar ve uygular | 13, 16, 4, 9 | E |
Ultrason uygulamasında kullanılan kavramlarını açıklar | 13, 9 | E |
Amnion sıvısı ölçümü tekniklerini uygular | 10, 4, 9 | E |
Doppler USG ölçüm sonuçlarını açıklar | 16, 4, 9 | E |
Biyofizik profil, OCT tanı testlerinde kullanılan kavramları açıklar ve ölçüm sonuçlarını yorumlar. | 16, 4, 9 | E |
Ebelik uygulamalarında kanıt temelli uygulamaları kullanır. | 10, 19, 9 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Gebelikte uygulanan tanı testleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
2 | Partograf uygulama | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Fetal Kardio Tokografi ve Ultrason uygulama | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Amniosentez ve Kordosentez | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Biyofizik profil | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Sezaryen sonrası vaginal doğum | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Distosiler ve fetüs kurtarıcı manevralar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Gebelik /Doğum ve Kanser | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Obstetride Malpraktisler Açısından TCK | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | Kanıta Dayalı Uygulama Süreci, rehberleri ve Cohrane Merkezi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Sistematik İnceleme (Systematic Reviews) | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Obstetrik Uygulamalardan Ebelik Mesleğine Özel Kanıt Temelli Uygulama Örnekleri 1 | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Obstetrik Uygulamalardan Ebelik Mesleğine Özel Kanıt Temelli Uygulama Örnekleri 2 | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Obstetrik Uygulamalardan Ebelik Mesleğine Özel Kanıt Temelli Uygulama Örnekleri 3 | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
Ders sunumları Bilimsel makalelerin yer aldığı elektronik veri tabanı (PubMed-Medline, Web of Science, Scopus, Google Scholar, Cochrane E-Library) Electronic database containing scientific articles (PubMed-Medline, Web of Science, Scopus, Google Scholar, Cochrane E-Library) |
1.Hacker, Moore, Gambone (2009), Obstetrik ve Jinekolojinin Temeleri, Nobel Tıp Kitabevi. 2.Beji N. (2015), Kadın Sağlığı ve Hastalıkları, Nobel Tıp Kitabevi. 3.Rathfisch G.:Doğal Doğum Felsefesi.Nobel Tıp Kitabevi.2012 4.Okumuş H.,Mete S.:Doğuma Hazırlık.Deomed Medikal Yayıncılık.2009. 5.Coşkun A.M. Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Öğrenim Rehberi. İstanbul Medikal Yayıncılık,2008 6.Coşkun A.M:Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı. Koç Üniversitesi Yayınları, 2012. 7.Taşkın L.,Eroğlu K.,Terzioğlu F.,Vural G.,Kutlu Ö.:Hemşireler ve Ebeler için Doğum ve Kadın Sağlığı Uygulama Rehberi, Palme Yayıncılık,Ankara,2004 8.Azzawi F.Doğum ve Doğum Teknikleri Atlası.Birol A.Ş.,1995. 9.Gorrie T.M.,Mc KinneyE.S.,Murray S.S.:Maternal Newborn Nursing.Sounders Company, Philadelphia, 1994 10. Larrabe JH(2008) Nurse Evidence Based Practice, 11. Craig JV, Smyth RL (2007) The Evidence Based Practice Manual For Nurses. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Ebelik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, ebelik uygulamaları ve doğum ile ilgili kanıt temelli çalışmaların önemini bilerek yaşama geçirebilmek için yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | Ebelikte uzmanlık alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilir. Ebelik uygulamalarında, ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
3 | Ebelik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal bilgiye erişme, bilgiyi değerlendirme ve yorumlama yeteneğine sahiptir. | X | |||||
4 | Sağlık bakım teorilerini bilen ve ebelik alanında edindiği bilgilerle bütünleştirerek ebeliğe özgü teori geliştirebilir. | ||||||
5 | Eğitim becerileri yöntemlerini uygulayabilir. | X | |||||
6 | Ebelik alanıyla ilgili özel yetkinlik gerektiren bir çalışmayı edindiği bilgi ve beceriler ışığında bağımsız olarak yürütür. | ||||||
7 | Ebelikle ilgili uzmanlık gerektiren bir sorunu saptamak, çözümü yöntemi belirlemek, soruna yönelik veri toplamak, analiz etmek ve sonuçları değerlenmek için sorumluluk alabilme yetisine sahiptir. | X | |||||
8 | Ebelik mesleği ile ilgili öngörülen ya da öngörülmeyen sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | ||||||
9 | Bilginin sürekli değiştiği sağlık hizmetinde yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir. | X | |||||
10 | Ebelik alanındaki güncel, ulusal ve uluslararası mesleki literatürleri izlemek, bilimsel çalışmalar yapmak ve sonuçlarını sistemli olarak aktarabilir. | ||||||
11 | Ebelik alanında bilimsel çalışmalar yapabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır. | X | |||||
12 | Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | ||||||
13 | Mesleki organizasyonların çalışmalarında aktif olarak görev alır. | ||||||
14 | Ebelik mesleğine ulusal ve uluslararası kanıtlar sunabilen araştırma projeleri yazabilir. | ||||||
15 | Bilimsel çalışmalara eleştirel bakış açısı geliştirebilir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |