Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
EBELİKTE KAVRAM VE MODELLER | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Sema KUĞUOĞLU |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Asiye KOCATÜRK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Ebeliğin kavramsal temeli, kavramların etkileşimi, ebelik felsefesi ve kuramlarına dair bilgi ve bu bilgilerin ebelik uygulamalarına aktarılmasına yönelik becerileri kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Bugünkü ebelikte ebeliğin teorileri ve modelleri, türleri ve önemi,Tıbbi Model, bileşenleri ve dünya sağlık sistemine uygulanması,Tıbbi modelin pratik örnekleri, sağlık sistemindeki tıbbi model,Herkes için sağlık teorisi, Teorinin uygulanması ve önemi, Teori bileşenleri,Türkiye ve dünyada birinci basamakta sağlık hizmetleri ve halkın katılım düzeyleri, Bu modelin ebelik ile ilişkisi,Sağlığın Sosyal Belirleyici Teorisi ve Ebelikteki Yeri,Savaş, İş, Gelir ve Cinsiyetin Hastalıklarda rolü,Bağlanma teorisi ve insan davranışındaki önemi, Bu teorinin içgüdüsel davranışlara uygulanması,Bağlanma Stilleri, Bağlanma Stilinin Önemi ve Bağlanma Aşamaları,Sağlık İnanç Modeli ve Ebelikte Uygulaması,Sağlık İnanç Modelinin Bileşenleri, Modeli genişletme Ve modelin sosyal ve ekonomik belirleyicileri,"Midwifery led care’’ modelinin Uygulanması, anne ve yenidoğana sonuçları,Kanguru bakım modeli, önemi ve bileşenleri,Orem Öz Bakım Modeli, Kronik hastalıklarda önemi ve model bileşenleri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Ebeliğin temel kavramlarını tanımlayabilmesi | 10, 16, 9 | A |
Ebelik kuramlarının önemini açıklayabilmesi | 10, 16, 19, 9 | A |
Ebeliğin temel kavram ve kuramları arasında ilişki kurabilmesi | 10, 16, 9 | A |
Ebelik bakımını ebelik kuramlarını kullanarak uygulayabilmesi | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bugünkü ebelikte ebeliğin teorileri ve modelleri, türleri ve önemi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
2 | Tıbbi Model, bileşenleri ve dünya sağlık sistemine uygulanması | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Tıbbi modelin pratik örnekleri, sağlık sistemindeki tıbbi model | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Herkes için sağlık teorisi, Teorinin uygulanması ve önemi, Teori bileşenleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Türkiye ve dünyada birinci basamakta sağlık hizmetleri ve halkın katılım düzeyleri, Bu modelin ebelik ile ilişkisi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Sağlığın Sosyal Belirleyici Teorisi ve Ebelikteki Yeri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Savaş, İş, Gelir ve Cinsiyetin Hastalıklarda rolü | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Bağlanma teorisi ve insan davranışındaki önemi, Bu teorinin içgüdüsel davranışlara uygulanması | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Bağlanma Stilleri, Bağlanma Stilinin Önemi ve Bağlanma Aşamaları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | Sağlık İnanç Modeli ve Ebelikte Uygulaması | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Sağlık İnanç Modelinin Bileşenleri, Modeli genişletme Ve modelin sosyal ve ekonomik belirleyicileri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | "Midwifery led care’’ modelinin Uygulanması, anne ve yenidoğana sonuçları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Kanguru bakım modeli, önemi ve bileşenleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Orem Öz Bakım Modeli, Kronik hastalıklarda önemi ve model bileşenleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
Barbara A. A., Susan S., Barroso, R. Best Practices in Midwifery : Using the Evidence to Implement Change. 2nd Edition. Springer. New York. 2017 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Ebelik uygulamaları ve doğum alanında temel bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | Ebelik uygulamalarında, ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
3 | Ebelik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal bilgiye erişir, bilgiyi değerlendirir ve yorumlar. | X | |||||
4 | Ebeliğe özgü kavram ve kuram oluşturur. | X | |||||
5 | Öğretim becerileri yöntemlerini uygular. | ||||||
6 | Ebelik alanıyla ilgili özel yetkinlik gerektiren bir araştırmayı bağımsız olarak yürütür. | ||||||
7 | Ebelikle ilgili uzmanlık gerektiren bir sorunu saptar, çözümü yöntemi belirler, soruna yönelik veri toplar, analiz eder ve sonuçları değerlendirir. | X | |||||
8 | Ebelik mesleği ve mesleki uygulamalar ile ilgili problemlerin çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | ||||||
9 | Bilginin sürekli değiştiği sağlık hizmetinde yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir. | X | |||||
10 | Ebelik alanındaki güncel, ulusal ve uluslararası literatürü takip eder, bilimsel çalışmalar yürütür ve sonuçlarını paylaşır. | ||||||
11 | Ebelik alanında bilimsel çalışmalar yapabilmek için İngilizceyi yeterli düzeyde kullanır. | ||||||
12 | Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde görev alır. | ||||||
13 | Mesleki organizasyonların çalışmalarında görev alır. | ||||||
14 | Ebelik mesleğine ulusal ve uluslar arası kanıtlar sunabilen araştırma projeleri yazar. | ||||||
15 | Bilimsel çalışmalara eleştirel bakış açısı ile yorumlar. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 2 | 28 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 15 | 15 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 91 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(91/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
EBELİKTE KAVRAM VE MODELLER | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Sema KUĞUOĞLU |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Asiye KOCATÜRK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Ebeliğin kavramsal temeli, kavramların etkileşimi, ebelik felsefesi ve kuramlarına dair bilgi ve bu bilgilerin ebelik uygulamalarına aktarılmasına yönelik becerileri kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Bugünkü ebelikte ebeliğin teorileri ve modelleri, türleri ve önemi,Tıbbi Model, bileşenleri ve dünya sağlık sistemine uygulanması,Tıbbi modelin pratik örnekleri, sağlık sistemindeki tıbbi model,Herkes için sağlık teorisi, Teorinin uygulanması ve önemi, Teori bileşenleri,Türkiye ve dünyada birinci basamakta sağlık hizmetleri ve halkın katılım düzeyleri, Bu modelin ebelik ile ilişkisi,Sağlığın Sosyal Belirleyici Teorisi ve Ebelikteki Yeri,Savaş, İş, Gelir ve Cinsiyetin Hastalıklarda rolü,Bağlanma teorisi ve insan davranışındaki önemi, Bu teorinin içgüdüsel davranışlara uygulanması,Bağlanma Stilleri, Bağlanma Stilinin Önemi ve Bağlanma Aşamaları,Sağlık İnanç Modeli ve Ebelikte Uygulaması,Sağlık İnanç Modelinin Bileşenleri, Modeli genişletme Ve modelin sosyal ve ekonomik belirleyicileri,"Midwifery led care’’ modelinin Uygulanması, anne ve yenidoğana sonuçları,Kanguru bakım modeli, önemi ve bileşenleri,Orem Öz Bakım Modeli, Kronik hastalıklarda önemi ve model bileşenleri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Ebeliğin temel kavramlarını tanımlayabilmesi | 10, 16, 9 | A |
Ebelik kuramlarının önemini açıklayabilmesi | 10, 16, 19, 9 | A |
Ebeliğin temel kavram ve kuramları arasında ilişki kurabilmesi | 10, 16, 9 | A |
Ebelik bakımını ebelik kuramlarını kullanarak uygulayabilmesi | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bugünkü ebelikte ebeliğin teorileri ve modelleri, türleri ve önemi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
2 | Tıbbi Model, bileşenleri ve dünya sağlık sistemine uygulanması | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Tıbbi modelin pratik örnekleri, sağlık sistemindeki tıbbi model | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Herkes için sağlık teorisi, Teorinin uygulanması ve önemi, Teori bileşenleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Türkiye ve dünyada birinci basamakta sağlık hizmetleri ve halkın katılım düzeyleri, Bu modelin ebelik ile ilişkisi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Sağlığın Sosyal Belirleyici Teorisi ve Ebelikteki Yeri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Savaş, İş, Gelir ve Cinsiyetin Hastalıklarda rolü | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Bağlanma teorisi ve insan davranışındaki önemi, Bu teorinin içgüdüsel davranışlara uygulanması | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Bağlanma Stilleri, Bağlanma Stilinin Önemi ve Bağlanma Aşamaları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | Sağlık İnanç Modeli ve Ebelikte Uygulaması | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Sağlık İnanç Modelinin Bileşenleri, Modeli genişletme Ve modelin sosyal ve ekonomik belirleyicileri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | "Midwifery led care’’ modelinin Uygulanması, anne ve yenidoğana sonuçları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Kanguru bakım modeli, önemi ve bileşenleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Orem Öz Bakım Modeli, Kronik hastalıklarda önemi ve model bileşenleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
Barbara A. A., Susan S., Barroso, R. Best Practices in Midwifery : Using the Evidence to Implement Change. 2nd Edition. Springer. New York. 2017 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Ebelik uygulamaları ve doğum alanında temel bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | Ebelik uygulamalarında, ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
3 | Ebelik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal bilgiye erişir, bilgiyi değerlendirir ve yorumlar. | X | |||||
4 | Ebeliğe özgü kavram ve kuram oluşturur. | X | |||||
5 | Öğretim becerileri yöntemlerini uygular. | ||||||
6 | Ebelik alanıyla ilgili özel yetkinlik gerektiren bir araştırmayı bağımsız olarak yürütür. | ||||||
7 | Ebelikle ilgili uzmanlık gerektiren bir sorunu saptar, çözümü yöntemi belirler, soruna yönelik veri toplar, analiz eder ve sonuçları değerlendirir. | X | |||||
8 | Ebelik mesleği ve mesleki uygulamalar ile ilgili problemlerin çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | ||||||
9 | Bilginin sürekli değiştiği sağlık hizmetinde yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir. | X | |||||
10 | Ebelik alanındaki güncel, ulusal ve uluslararası literatürü takip eder, bilimsel çalışmalar yürütür ve sonuçlarını paylaşır. | ||||||
11 | Ebelik alanında bilimsel çalışmalar yapabilmek için İngilizceyi yeterli düzeyde kullanır. | ||||||
12 | Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde görev alır. | ||||||
13 | Mesleki organizasyonların çalışmalarında görev alır. | ||||||
14 | Ebelik mesleğine ulusal ve uluslar arası kanıtlar sunabilen araştırma projeleri yazar. | ||||||
15 | Bilimsel çalışmalara eleştirel bakış açısı ile yorumlar. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |