Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
YUTMA BOZ KLİ:İL. RADYOLOJ-ALETSEL DEĞ&REHAB UYG | - | Bahar Dönemi | 2+2 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Saime Seyhun TOPBAŞ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Saime Seyhun TOPBAŞ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencilerin yutma bozuklukları değerlendirme ve rahabilitasyon uygulamalarında bilgi ve beceri sahibi olmasını sağlamak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1. Hafta: Yutma bozukluklarına giriş,2. Hafta: Tıbbi kayıtlar ve hasta ile görüşme,3. Hafta: Yutma bozukluğuna yönelik klinik muayene I,4. Hafta: Yutma bozukluğuna yönelik klinik muayene II,5. Hafta: Uygulama,6. Hafta: Videofloroskopik muayene I,7. Hafta: Videofloroskopik muayene I,8. Hafta: Uygulama,9. Hafta: Yutmanın larengoskopik değerlendirmesi I,10. Hafta: Yutmanın larengoskopik değerlendirmesi II,11. Hafta: Uygulama,12. Hafta: Öğrenci sunumları,13. Hafta: Öğrenci sunumları,14. Hafta: Genel değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
- yutma bozukluklarında değerlendirme araç ve tekniklerini açıklar. | 12, 16, 9 | D |
- yutma bozukluklarında rehabilitasyon araç, teknik ve programlarını tanımlar ve yutma bozukluklarını değerlendirir. | 19, 6, 9 | E |
- yutma bozukluğuna yönelik klinik muayene uygulamaları yapar. | 12, 14, 19, 9 | A |
- videofloroskopik muayene yöntemlerini açıklar. | 13, 5, 9 | E |
- yutmayı larengoskopik olarak değerlendirir. | 21, 9 | A |
- yutma bozukluklarında değerlendirme araç ve tekniklerini karşılaştırır. | 10, 19, 6, 9 | D |
- videofloroskopik muayene yöntemlerini kullanır. | 6, 9 | D |
- yutma bozukluğuna yönelik klinik muayene uygulamalarını tanımlar. | 10, 19, 5, 9 | D |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 1. Hafta: Yutma bozukluklarına giriş | Haftalık ders içeriklerini gözden geçirerek ders hakkında fikir sahibi olmak. |
2 | 2. Hafta: Tıbbi kayıtlar ve hasta ile görüşme | Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak. |
3 | 3. Hafta: Yutma bozukluğuna yönelik klinik muayene I | Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak. |
4 | 4. Hafta: Yutma bozukluğuna yönelik klinik muayene II | Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak. |
5 | 5. Hafta: Uygulama | Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak. |
6 | 6. Hafta: Videofloroskopik muayene I | Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak. |
7 | 7. Hafta: Videofloroskopik muayene I | Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak. |
8 | 8. Hafta: Uygulama | Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak. |
9 | 9. Hafta: Yutmanın larengoskopik değerlendirmesi I | Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak. |
10 | 10. Hafta: Yutmanın larengoskopik değerlendirmesi II | Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak. |
11 | 11. Hafta: Uygulama | Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak. |
12 | 12. Hafta: Öğrenci sunumları | Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak. |
13 | 13. Hafta: Öğrenci sunumları | Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak. |
14 | 14. Hafta: Genel değerlendirme | Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak. |
Kaynak |
PowerPoint sunu dosyaları ve seçilen makaleler |
Murray, J. (1999). Manual of dysphagia assessment in adults. Cengage Learning. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Disiplinlerarası çalışabilme becerisi. | X | |||||
2 | Temel uzmanlık alan bilgileri. | X | |||||
3 | Dil, konuşma, işitme ve yutma mekanizmasının anatomi ve fizyolojisini betimleyebilme becerisi. | X | |||||
4 | Tipik dil ve konuşma gelişimini açıklayabilme becerisi. | X | |||||
5 | Dil ve konuşma bozukluğu olan bireyi tanılama ve terapi süreçlerini uygulayabilme becerisi. | X | |||||
6 | Formal ve informal değerlendirme araçlarını kullanabilme becerisi. | X | |||||
7 | Bilişsel, iletişimsel, duygusal, psikomotor ve sosyal gelişim ile ilgili öğrenme teorilerini açıklayabilme ve uygulama becerisi. | X | |||||
8 | Ailelerle iletişim kurma ve danışmanlık yapma becerisi. | X | |||||
9 | Bilimsel araştırma planlayabilme, yürütebilme ve raporlaştırabilme becerisi. | X | |||||
10 | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik ilkelere uyma becerisi. | X | |||||
11 | Çocuklarda ve yetişkinlerde dil ve konuşma bozukluklarına yol açabilen durumları/hastalıkları betimleyebilme becerisi. | X | |||||
12 | Dil ve konuşma sorunu olan bireylerin dil örneklerinin dil bilgisel özelliklerini belirleme, analiz etme becerisi. | X | |||||
13 | Bağımsız olarak öğrenim gereksinimlerini ve amaçlarını belirleyebilme ve kendini mesleki anlamda yaşam boyu geliştirme becerisi | X | |||||
14 | Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili araştırma yürütme, verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme. | X | |||||
15 | Dil ve konuşma terapisi gerektiren (akıcılık bozuklukları, edinilmiş nörojenik bozukluklar, gelişimsel dil ve konuşma bozuklukları, ses bozuklukları, yutma bozuklukları, konuşma sesi bozuklukları, rezonans bozuklukları, vb.) durumlara yönelik bireyselleştirilmiş terapi planı geliştirebilme ve uygulayabilme becerisi. | X | |||||
16 | Dil ve konuşma terapisi alanına özgü güncel teknolojiyi ve bilimsel gelişmeleri takip edebilme ve bu güncel bilgileri ve teknolojiyi mesleki ve akademik çalışmalarında kullanabilme becerisi | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 4 | 56 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 4 | 56 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 4 | 5 | 20 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 5 | 5 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 5 | 5 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 16 | 16 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 21 | 21 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 179 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(179/30) | 6 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
YUTMA BOZ KLİ:İL. RADYOLOJ-ALETSEL DEĞ&REHAB UYG | - | Bahar Dönemi | 2+2 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Saime Seyhun TOPBAŞ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Saime Seyhun TOPBAŞ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencilerin yutma bozuklukları değerlendirme ve rahabilitasyon uygulamalarında bilgi ve beceri sahibi olmasını sağlamak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1. Hafta: Yutma bozukluklarına giriş,2. Hafta: Tıbbi kayıtlar ve hasta ile görüşme,3. Hafta: Yutma bozukluğuna yönelik klinik muayene I,4. Hafta: Yutma bozukluğuna yönelik klinik muayene II,5. Hafta: Uygulama,6. Hafta: Videofloroskopik muayene I,7. Hafta: Videofloroskopik muayene I,8. Hafta: Uygulama,9. Hafta: Yutmanın larengoskopik değerlendirmesi I,10. Hafta: Yutmanın larengoskopik değerlendirmesi II,11. Hafta: Uygulama,12. Hafta: Öğrenci sunumları,13. Hafta: Öğrenci sunumları,14. Hafta: Genel değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
- yutma bozukluklarında değerlendirme araç ve tekniklerini açıklar. | 12, 16, 9 | D |
- yutma bozukluklarında rehabilitasyon araç, teknik ve programlarını tanımlar ve yutma bozukluklarını değerlendirir. | 19, 6, 9 | E |
- yutma bozukluğuna yönelik klinik muayene uygulamaları yapar. | 12, 14, 19, 9 | A |
- videofloroskopik muayene yöntemlerini açıklar. | 13, 5, 9 | E |
- yutmayı larengoskopik olarak değerlendirir. | 21, 9 | A |
- yutma bozukluklarında değerlendirme araç ve tekniklerini karşılaştırır. | 10, 19, 6, 9 | D |
- videofloroskopik muayene yöntemlerini kullanır. | 6, 9 | D |
- yutma bozukluğuna yönelik klinik muayene uygulamalarını tanımlar. | 10, 19, 5, 9 | D |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 1. Hafta: Yutma bozukluklarına giriş | Haftalık ders içeriklerini gözden geçirerek ders hakkında fikir sahibi olmak. |
2 | 2. Hafta: Tıbbi kayıtlar ve hasta ile görüşme | Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak. |
3 | 3. Hafta: Yutma bozukluğuna yönelik klinik muayene I | Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak. |
4 | 4. Hafta: Yutma bozukluğuna yönelik klinik muayene II | Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak. |
5 | 5. Hafta: Uygulama | Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak. |
6 | 6. Hafta: Videofloroskopik muayene I | Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak. |
7 | 7. Hafta: Videofloroskopik muayene I | Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak. |
8 | 8. Hafta: Uygulama | Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak. |
9 | 9. Hafta: Yutmanın larengoskopik değerlendirmesi I | Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak. |
10 | 10. Hafta: Yutmanın larengoskopik değerlendirmesi II | Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak. |
11 | 11. Hafta: Uygulama | Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak. |
12 | 12. Hafta: Öğrenci sunumları | Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak. |
13 | 13. Hafta: Öğrenci sunumları | Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak. |
14 | 14. Hafta: Genel değerlendirme | Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak. |
Kaynak |
PowerPoint sunu dosyaları ve seçilen makaleler |
Murray, J. (1999). Manual of dysphagia assessment in adults. Cengage Learning. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Disiplinlerarası çalışabilme becerisi. | X | |||||
2 | Temel uzmanlık alan bilgileri. | X | |||||
3 | Dil, konuşma, işitme ve yutma mekanizmasının anatomi ve fizyolojisini betimleyebilme becerisi. | X | |||||
4 | Tipik dil ve konuşma gelişimini açıklayabilme becerisi. | X | |||||
5 | Dil ve konuşma bozukluğu olan bireyi tanılama ve terapi süreçlerini uygulayabilme becerisi. | X | |||||
6 | Formal ve informal değerlendirme araçlarını kullanabilme becerisi. | X | |||||
7 | Bilişsel, iletişimsel, duygusal, psikomotor ve sosyal gelişim ile ilgili öğrenme teorilerini açıklayabilme ve uygulama becerisi. | X | |||||
8 | Ailelerle iletişim kurma ve danışmanlık yapma becerisi. | X | |||||
9 | Bilimsel araştırma planlayabilme, yürütebilme ve raporlaştırabilme becerisi. | X | |||||
10 | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik ilkelere uyma becerisi. | X | |||||
11 | Çocuklarda ve yetişkinlerde dil ve konuşma bozukluklarına yol açabilen durumları/hastalıkları betimleyebilme becerisi. | X | |||||
12 | Dil ve konuşma sorunu olan bireylerin dil örneklerinin dil bilgisel özelliklerini belirleme, analiz etme becerisi. | X | |||||
13 | Bağımsız olarak öğrenim gereksinimlerini ve amaçlarını belirleyebilme ve kendini mesleki anlamda yaşam boyu geliştirme becerisi | X | |||||
14 | Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili araştırma yürütme, verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme. | X | |||||
15 | Dil ve konuşma terapisi gerektiren (akıcılık bozuklukları, edinilmiş nörojenik bozukluklar, gelişimsel dil ve konuşma bozuklukları, ses bozuklukları, yutma bozuklukları, konuşma sesi bozuklukları, rezonans bozuklukları, vb.) durumlara yönelik bireyselleştirilmiş terapi planı geliştirebilme ve uygulayabilme becerisi. | X | |||||
16 | Dil ve konuşma terapisi alanına özgü güncel teknolojiyi ve bilimsel gelişmeleri takip edebilme ve bu güncel bilgileri ve teknolojiyi mesleki ve akademik çalışmalarında kullanabilme becerisi | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |