Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HÜCRE BİYOLOJİSİ VE BİYOKİMYA | - | Bahar Dönemi | 4+0 | 4 | 9 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Esra Nur YİĞİT |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Gürkan ÖZTÜRK, Prof.Dr. Türkan YİĞİTBAŞI, Prof.Dr. Süleyman YILDIRIM, Prof.Dr. Esra ÇAĞAVİ, Doç.Dr. Sultan Sibel ERDEM, Doç.Dr. Bilal Ersen KERMAN, Dr.Öğr.Üye. Salih GENCER, Dr.Öğr.Üye. Berrak ÇAĞLAYAN, Dr.Öğr.Üye. Neşe AYŞİT |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı hücre içerisinde gerçekleşen biyokimyasal reaksiyonlar ile bu reaksiyonlarda kullanılan moleküllerin irdelenmesi, prokaryot ve ökaryot hücrelerin yapısı ve işleyişi hakkında bilgi kazandırılmasıdır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Karbonhidratlar,Yağlar,Proteinler,Enerji Metabolizması,Hormonlar,Vitamin ve Mineraller,Endomembran Sistem ve Organaller 1,Endomembran Sistem ve Organaller 2,Hücre İskeleti ve Hücre dışı ortam,Sinyal iletim mekanizmaları,Hücre Çekirdeği ve DNA,Protein Sentezi,Prokaryot Hücre,Mikrobial üreme ve metabolizma ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Karbonhidrat, yağ ve proteinlerin yapıları ve fonksiyonlarını listeler. | 10, 16, 9 | E |
Ökaryot hücrelerin enerji metabolizmasının prensiplerini tanımlar. | 10, 16, 9 | E |
Temel biyomoleküllerin hücre metabolizmasındaki rollerini enerji üretimi süreçleriyle ilişkilendirir. | 10, 16, 9 | E |
Hormonların üretimi, işlevleri ve sinyal iletim süreçlerindeki görevlerini tanımlar. | 10, 16, 9 | E |
Vitamin ve minerallerin biyokimyasal işlevleri ile hücresel sağlık üzerindeki etkilerini değerlendirir. | 10, 16, 9 | E |
Fosfolipit, kolesterol ve glikolipitlerin hücre membranındaki görevlerini tanımlar. | 10, 16, 9 | A |
Hücre içerisinde bulunan membranöz yapıları ve organelleri ayırt eder. | 10, 16, 9 | A |
Hücre içerisinde bulunan organellerin birbirleriyle olan etkileşimlerinin neden sonuç ilişkisini kurar. | 10, 16, 9 | A |
Hücre iskeleti elemanlarını ve motor proteinleri görevleri ile ilişkilendirir. | 10, 16, 9 | A |
Hücre dışı ortamda meydana gelen değişikliklerin hücre içi ortama olan etkilerini yorumlar. | 10, 16, 9 | A |
Hücre zarında bulunan reseptörlerin çeşitlerini ve aktivasyon süreçlerini tanımlar. | 10, 16, 9 | A |
Hücreler arası ve hücre içindeki sinyal iletiminin moleküler prensiplerini açıklar. | 10, 16, 9 | A |
DNA replikasyonu, transkripsiyon ve translasyon süreçlerini analiz eder. | 10, 16, 9 | A |
Prokaryot hücrelerin yapısını ve özelliklerini ökaryot hücreler ile karşılaştırır. | 10, 16, 9 | A |
Mikrobiyal metabolizmanın temel özelliklerini tanımlar. | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Karbonhidratlar | Alberts, B., Johnson, A., Lewis, J., Raff, M., Roberts, K., & Walter, P., Hücrenin Moleküler Biyolojisi, Bölüm 2: Hücre Kimyası ve Biyoenerjetik |
2 | Yağlar | Alberts, B., Johnson, A., Lewis, J., Raff, M., Roberts, K., & Walter, P., Hücrenin Moleküler Biyolojisi, Bölüm 2: Hücre Kimyası ve Biyoenerjetik |
3 | Proteinler | Alberts, B., Johnson, A., Lewis, J., Raff, M., Roberts, K., & Walter, P., Hücrenin Moleküler Biyolojisi, Bölüm 2: Hücre Kimyası ve Biyoenerjetik |
4 | Enerji Metabolizması | Alberts, B., Johnson, A., Lewis, J., Raff, M., Roberts, K., & Walter, P., Hücrenin Moleküler Biyolojisi, Bölüm 2: Hücre Kimyası ve Biyoenerjetik |
5 | Hormonlar | John E. Hall - Guyton Tıbbi Fizyoloji, Bölüm 74: Endokrinolojiye Giriş |
6 | Vitamin ve Mineraller | John E. Hall - Guyton Tıbbi Fizyoloji, Bölüm 72: Diyetteki Dengeler, Beslenmenin Düzenlenmesi, Şişmanlık ve Açlık, Vitaminler Mineraller |
7 | Endomembran Sistem ve Organaller 1 | Alberts, B., Johnson, A., Lewis, J., Raff, M., Roberts, K., & Walter, P., Hücrenin Moleküler Biyolojisi, Bölüm 10: Zar Yapısı |
8 | Endomembran Sistem ve Organaller 2 | Alberts, B., Johnson, A., Lewis, J., Raff, M., Roberts, K., & Walter, P., Hücrenin Moleküler Biyolojisi, Bölüm 11: Hücre İçi Kompartmanlar ve Protein Hedeflenmesi |
9 | Hücre İskeleti ve Hücre dışı ortam | Alberts, B., Johnson, A., Lewis, J., Raff, M., Roberts, K., & Walter, P., Hücrenin Moleküler Biyolojisi, Bölüm 16: Hücre İskeleti |
10 | Sinyal iletim mekanizmaları | Alberts, B., Johnson, A., Lewis, J., Raff, M., Roberts, K., & Walter, P., Hücrenin Moleküler Biyolojisi, Bölüm 15: Sinyal İleti Mekanizmaları |
11 | Hücre Çekirdeği ve DNA | Alberts, B., Johnson, A., Lewis, J., Raff, M., Roberts, K., & Walter, P., Hücrenin Moleküler Biyolojisi, Bölüm 6: Hücreler Genomu Nasıl Okur: DNA’dan Proteine |
12 | Protein Sentezi | Alberts, B., Johnson, A., Lewis, J., Raff, M., Roberts, K., & Walter, P., Hücrenin Moleküler Biyolojisi, Bölüm 6: Hücreler Genomu Nasıl Okur: DNA’dan Proteine |
13 | Prokaryot Hücre | Willey J., Sandman K., Wood D., Prescott Mikrobiyoloji, Bölüm II: Mikrobiyal Beslenme, Büyüme ve Kontrol |
14 | Mikrobial üreme ve metabolizma | Willey J., Sandman K., Wood D., Prescott Mikrobiyoloji, Bölüm III: Mikrobiyal Metabolizma |
Kaynak |
Alberts, B., Johnson, A., Lewis, J., Raff, M., Roberts, K., & Walter, P., Molecular Biology of the Cell Willey J., Sandman K., Wood D., Prescott Microbiology Nelson D., Cox M. Lehninger Principles of Biochemistry Nesrin Emekli, Temel ve Uygulamalı Biyokimya |
Ders notları ve öğretim üyesinin sunumları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Biyokimya alanında makromoleküllerin metabolizmasını bilir. Bu bilgileri kullanır ve geliştirir. | X | |||||
2 | Rutin ve araştırma amaçlı kullanılacak biyokimyasal teknolojilerin çalışma prensibini bilir. | X | |||||
3 | Pratik laboratuvar uygulamaları(Sağlıkta ve hastalıkta çeşitli vücut sıvıları ve doku örneklerinin alınma koşulları, preanalitik hataların nedenleri, örneklerin saklanma koşulları, rutin ve araştırma amaçlı çalışmalarda kullanılacak teknolojilerin çalışma prensipleri, referans değerlerin belirlenmesi) ile ilgili laboratuvar bilgisine sahiptir ve kullanır. | ||||||
4 | Temel biyoistatistik yöntemleri bilir, deneysel çalışma sonuçlarına uygular ve yorumlar. | ||||||
5 | Biyokimya alanına özgü cihaz ve aletlerin kullanımını bilir ve uygular. | ||||||
6 | Basılı ve elektronik bilgi kaynaklarına ulaşabilir ve Biyokimya ve ilişkili alanlardaki gelişmeleri takip edebilecek düzeyde bilgi okur-yazarıdır. | ||||||
7 | Biyokimya alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilir ve yeni bilgiler üretebilir. | X | |||||
8 | Teorik bilgisini, eleştirel düşünme yetisini kullanarak, bağımsız olarak özel çalışma alanına uygular, yaptığı çalışma sonuçlarını değerlendirir, yorumlar ve çalışmanın raporunu yazar. | ||||||
9 | Bir danışman yardımıyla ya da bağımsız olarak bilimsel veya teknik bir sorunu tanımlar, çözümü ile ilgili öneriler getirebilir ve gerektiğinde çözer. | ||||||
10 | Ortak bilimsel çalışmalarda sorumluluk alır, katkıda bulunur ve uyum içinde çalışır. | ||||||
11 | Biyokimya alanındaki güncel, ulusal ve uluslararası mesleki literatürleri izler, çalışmalarını seminer olarak sunar veya bir dergide yayınlar. | ||||||
12 | Biyokimya alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir ve bu değerleri öğretebilir. | ||||||
13 | Yönetim aktivitelerinde sorumluluk alır, elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 4 | 56 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 8 | 112 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 2 | 10 | 20 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 5 | 5 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 5 | 5 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 30 | 30 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 36 | 36 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 264 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(264/30) | 9 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HÜCRE BİYOLOJİSİ VE BİYOKİMYA | - | Bahar Dönemi | 4+0 | 4 | 9 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Esra Nur YİĞİT |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Gürkan ÖZTÜRK, Prof.Dr. Türkan YİĞİTBAŞI, Prof.Dr. Süleyman YILDIRIM, Prof.Dr. Esra ÇAĞAVİ, Doç.Dr. Sultan Sibel ERDEM, Doç.Dr. Bilal Ersen KERMAN, Dr.Öğr.Üye. Salih GENCER, Dr.Öğr.Üye. Berrak ÇAĞLAYAN, Dr.Öğr.Üye. Neşe AYŞİT |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı hücre içerisinde gerçekleşen biyokimyasal reaksiyonlar ile bu reaksiyonlarda kullanılan moleküllerin irdelenmesi, prokaryot ve ökaryot hücrelerin yapısı ve işleyişi hakkında bilgi kazandırılmasıdır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Karbonhidratlar,Yağlar,Proteinler,Enerji Metabolizması,Hormonlar,Vitamin ve Mineraller,Endomembran Sistem ve Organaller 1,Endomembran Sistem ve Organaller 2,Hücre İskeleti ve Hücre dışı ortam,Sinyal iletim mekanizmaları,Hücre Çekirdeği ve DNA,Protein Sentezi,Prokaryot Hücre,Mikrobial üreme ve metabolizma ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Karbonhidrat, yağ ve proteinlerin yapıları ve fonksiyonlarını listeler. | 10, 16, 9 | E |
Ökaryot hücrelerin enerji metabolizmasının prensiplerini tanımlar. | 10, 16, 9 | E |
Temel biyomoleküllerin hücre metabolizmasındaki rollerini enerji üretimi süreçleriyle ilişkilendirir. | 10, 16, 9 | E |
Hormonların üretimi, işlevleri ve sinyal iletim süreçlerindeki görevlerini tanımlar. | 10, 16, 9 | E |
Vitamin ve minerallerin biyokimyasal işlevleri ile hücresel sağlık üzerindeki etkilerini değerlendirir. | 10, 16, 9 | E |
Fosfolipit, kolesterol ve glikolipitlerin hücre membranındaki görevlerini tanımlar. | 10, 16, 9 | A |
Hücre içerisinde bulunan membranöz yapıları ve organelleri ayırt eder. | 10, 16, 9 | A |
Hücre içerisinde bulunan organellerin birbirleriyle olan etkileşimlerinin neden sonuç ilişkisini kurar. | 10, 16, 9 | A |
Hücre iskeleti elemanlarını ve motor proteinleri görevleri ile ilişkilendirir. | 10, 16, 9 | A |
Hücre dışı ortamda meydana gelen değişikliklerin hücre içi ortama olan etkilerini yorumlar. | 10, 16, 9 | A |
Hücre zarında bulunan reseptörlerin çeşitlerini ve aktivasyon süreçlerini tanımlar. | 10, 16, 9 | A |
Hücreler arası ve hücre içindeki sinyal iletiminin moleküler prensiplerini açıklar. | 10, 16, 9 | A |
DNA replikasyonu, transkripsiyon ve translasyon süreçlerini analiz eder. | 10, 16, 9 | A |
Prokaryot hücrelerin yapısını ve özelliklerini ökaryot hücreler ile karşılaştırır. | 10, 16, 9 | A |
Mikrobiyal metabolizmanın temel özelliklerini tanımlar. | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Karbonhidratlar | Alberts, B., Johnson, A., Lewis, J., Raff, M., Roberts, K., & Walter, P., Hücrenin Moleküler Biyolojisi, Bölüm 2: Hücre Kimyası ve Biyoenerjetik |
2 | Yağlar | Alberts, B., Johnson, A., Lewis, J., Raff, M., Roberts, K., & Walter, P., Hücrenin Moleküler Biyolojisi, Bölüm 2: Hücre Kimyası ve Biyoenerjetik |
3 | Proteinler | Alberts, B., Johnson, A., Lewis, J., Raff, M., Roberts, K., & Walter, P., Hücrenin Moleküler Biyolojisi, Bölüm 2: Hücre Kimyası ve Biyoenerjetik |
4 | Enerji Metabolizması | Alberts, B., Johnson, A., Lewis, J., Raff, M., Roberts, K., & Walter, P., Hücrenin Moleküler Biyolojisi, Bölüm 2: Hücre Kimyası ve Biyoenerjetik |
5 | Hormonlar | John E. Hall - Guyton Tıbbi Fizyoloji, Bölüm 74: Endokrinolojiye Giriş |
6 | Vitamin ve Mineraller | John E. Hall - Guyton Tıbbi Fizyoloji, Bölüm 72: Diyetteki Dengeler, Beslenmenin Düzenlenmesi, Şişmanlık ve Açlık, Vitaminler Mineraller |
7 | Endomembran Sistem ve Organaller 1 | Alberts, B., Johnson, A., Lewis, J., Raff, M., Roberts, K., & Walter, P., Hücrenin Moleküler Biyolojisi, Bölüm 10: Zar Yapısı |
8 | Endomembran Sistem ve Organaller 2 | Alberts, B., Johnson, A., Lewis, J., Raff, M., Roberts, K., & Walter, P., Hücrenin Moleküler Biyolojisi, Bölüm 11: Hücre İçi Kompartmanlar ve Protein Hedeflenmesi |
9 | Hücre İskeleti ve Hücre dışı ortam | Alberts, B., Johnson, A., Lewis, J., Raff, M., Roberts, K., & Walter, P., Hücrenin Moleküler Biyolojisi, Bölüm 16: Hücre İskeleti |
10 | Sinyal iletim mekanizmaları | Alberts, B., Johnson, A., Lewis, J., Raff, M., Roberts, K., & Walter, P., Hücrenin Moleküler Biyolojisi, Bölüm 15: Sinyal İleti Mekanizmaları |
11 | Hücre Çekirdeği ve DNA | Alberts, B., Johnson, A., Lewis, J., Raff, M., Roberts, K., & Walter, P., Hücrenin Moleküler Biyolojisi, Bölüm 6: Hücreler Genomu Nasıl Okur: DNA’dan Proteine |
12 | Protein Sentezi | Alberts, B., Johnson, A., Lewis, J., Raff, M., Roberts, K., & Walter, P., Hücrenin Moleküler Biyolojisi, Bölüm 6: Hücreler Genomu Nasıl Okur: DNA’dan Proteine |
13 | Prokaryot Hücre | Willey J., Sandman K., Wood D., Prescott Mikrobiyoloji, Bölüm II: Mikrobiyal Beslenme, Büyüme ve Kontrol |
14 | Mikrobial üreme ve metabolizma | Willey J., Sandman K., Wood D., Prescott Mikrobiyoloji, Bölüm III: Mikrobiyal Metabolizma |
Kaynak |
Alberts, B., Johnson, A., Lewis, J., Raff, M., Roberts, K., & Walter, P., Molecular Biology of the Cell Willey J., Sandman K., Wood D., Prescott Microbiology Nelson D., Cox M. Lehninger Principles of Biochemistry Nesrin Emekli, Temel ve Uygulamalı Biyokimya |
Ders notları ve öğretim üyesinin sunumları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Biyokimya alanında makromoleküllerin metabolizmasını bilir. Bu bilgileri kullanır ve geliştirir. | X | |||||
2 | Rutin ve araştırma amaçlı kullanılacak biyokimyasal teknolojilerin çalışma prensibini bilir. | X | |||||
3 | Pratik laboratuvar uygulamaları(Sağlıkta ve hastalıkta çeşitli vücut sıvıları ve doku örneklerinin alınma koşulları, preanalitik hataların nedenleri, örneklerin saklanma koşulları, rutin ve araştırma amaçlı çalışmalarda kullanılacak teknolojilerin çalışma prensipleri, referans değerlerin belirlenmesi) ile ilgili laboratuvar bilgisine sahiptir ve kullanır. | ||||||
4 | Temel biyoistatistik yöntemleri bilir, deneysel çalışma sonuçlarına uygular ve yorumlar. | ||||||
5 | Biyokimya alanına özgü cihaz ve aletlerin kullanımını bilir ve uygular. | ||||||
6 | Basılı ve elektronik bilgi kaynaklarına ulaşabilir ve Biyokimya ve ilişkili alanlardaki gelişmeleri takip edebilecek düzeyde bilgi okur-yazarıdır. | ||||||
7 | Biyokimya alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilir ve yeni bilgiler üretebilir. | X | |||||
8 | Teorik bilgisini, eleştirel düşünme yetisini kullanarak, bağımsız olarak özel çalışma alanına uygular, yaptığı çalışma sonuçlarını değerlendirir, yorumlar ve çalışmanın raporunu yazar. | ||||||
9 | Bir danışman yardımıyla ya da bağımsız olarak bilimsel veya teknik bir sorunu tanımlar, çözümü ile ilgili öneriler getirebilir ve gerektiğinde çözer. | ||||||
10 | Ortak bilimsel çalışmalarda sorumluluk alır, katkıda bulunur ve uyum içinde çalışır. | ||||||
11 | Biyokimya alanındaki güncel, ulusal ve uluslararası mesleki literatürleri izler, çalışmalarını seminer olarak sunar veya bir dergide yayınlar. | ||||||
12 | Biyokimya alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir ve bu değerleri öğretebilir. | ||||||
13 | Yönetim aktivitelerinde sorumluluk alır, elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |