Öğrencilere, önemli klinik ve toplum temelli sağlık sorunlarının araştırılması için gerekli olan araştırma becerilerini geliştirme ve epidemiyolojik kavramları uygulamayı amaçlar
Dersin İçeriği
Bu ders; Psikiyatrik ve adli psikiyatrik epidemiyoloji
,Klinik epidemiyolojik araştırmalarda hata kaynakları,Olgu sunumları, olgu serileri; KOAH olgu serisi,Olgu kontrol çalışmaları, KOAH örneği.,Solunum yolu hastalıkları epidemiyolojisi,Tanı testleri, ölçek geliştirme; psikiyatri çalışmaları,Kohort çalışmaları, prognostik çalışmalar; kanser epidemiyolojisi,Müdahale araştırmaları; randomize kontrollü deneyler,Meta analiz,Klinikte rehberlerin geliştirilmesi,Klinik müdahalelerin ekonomik değerlendirmeleri.; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Belirli bir klinik soru ve hasta popülasyonu ile ilgili kanıtları değerlendirir
10, 13, 16, 19, 9
E, H, J, K
Klinik uygulamaya bilgi sağlamak için kanıta dayalı bilgileri bulur
10, 13, 16, 19, 9
E, H, J, K
Bireysel ve toplum düzeyinde sağlık sonuçlarının özelliklerine ve değerlendirilmesine örnekler verir
10, 13, 16, 19, 9
E, J, K
Sağlık sonuçlarının klinik karar verme, yönetim, kalite iyileştirme ve halk sağlığı araştırmalarında kullanımını açıklar
10, 13, 16, 19, 9
E, J
Klinik uygulamadaki farklılıkları ve bunları azaltma yollarını analiz eder
10, 13, 16, 19, 9
B, E, J
Tanısal testlerin seçimi ve yorumlanmasına ilişkin kavramları uygular.
10, 13, 16, 19, 9
B, E
Hastalıkların erken tanısına yönelik taramanın ilke ve uygulamalarına ilişkin kavramları uygular.
10, 13, 16, 19, 9
B, E
Tarama programlarını değerlendiren çalışmaları eleştirel olarak değerlendirir
10, 13, 16, 19, 36, 9
B, E
Hastalığın doğal seyri ile prognoz arasındaki ilişkiyi ve hastalığın doğal seyrini etkileyen faktörleri açıklar
13, 16, 36, 9
B, E
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 36: Akranla Öğretim Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
B: Kısa Cevaplı Yazılı Sınav, E: Ödev, H: Performans Görevi, J: Akran değerlendirmesi, K: Öz değerlendirme
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Psikiyatrik ve adli psikiyatrik epidemiyoloji
2
Klinik epidemiyolojik araştırmalarda hata kaynakları
3
Olgu sunumları, olgu serileri; KOAH olgu serisi
4
Olgu kontrol çalışmaları, KOAH örneği.
5
Solunum yolu hastalıkları epidemiyolojisi
6
Tanı testleri, ölçek geliştirme; psikiyatri çalışmaları
Ay P. Kanıta Dayalı Tıp, Klinik Epidemiyolojik Çalışmaların Eleştirel Değerlendirilmesi, Ege Yayınları, İstanbul, 2007.
Schulz KF, Grimes DA. The Lancet handbook of essential concepts in clinical research. Edinburgh: Elsiever limited, 2006.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Hedef popülasyonun, uygun kaynak ve çalışma popülasyonlarının, yeterli maruziyetin, sonuçların ve ortak değişken değerlendirmelerinin belirlenmesi de dahil olmak üzere bu sorunun yanıtlanmasına yardımcı olacak bir epidemiyolojik araştırma tasarlar
X
2
Epidemiyoloji metodolojisinde kavramsal bir çerçeve geliştirir
X
3
Tasarım ve analiz aşamalarında karıştırıcılar ve bias gibi çalışmanın sonucunu etkileyen faktörleri ele alır
X
4
Bias ve değişkenlik içeren karmaşık mekanizmaların etkilerini yorumlar.
X
5
Uygun olan temel istatistiksel kavramları ve yöntemleri uygular
X
6
İstatistiksel verileri açıklar
X
7
Klinik araştırma yürütmek için bir plan geliştirir
X
8
Randomize tasarımlarda nedensel etkileri tahmin etmeye yönelik yöntemleri ve randomizasyona alternatif tasarımları değerlendirir
X
9
Eşitsizliğin ölçülme yollarının ve bu ölçümlerin verilerin yorumlanmasını nasıl etkilediğinin kritiğini yapar
X
10
Hastalık tarama yöntemlerini yorumlama becerisi geliştirir
X
11
Epidemiyoloji metodolojisine ilişkin olanlar da dahil olmak üzere araştırma önerilerinin yeterliliğini ve bilimsel değerini eleştirel bir şekilde değerlendirir.
X
12
İnsan hastalıklarının fizyolojisi ve patofizyolojisi hakkındaki bilgilerini epidemiyolojik çalışmalara uygular.
X
13
Belirli sağlık durumlarının nedenlerini araştırır
X
14
Hastalıkların gidişatını tahmin eder
X
15
Araştırma bulgularını daha geniş bakış açısıyla, politika bağlamında yorumlar
16
Halk sağlığı ve klinik sorunlara yönelik geçerli ve etkili protokoller tasarlamak için bir temel geliştirir.
X
17
Bulaşıcı ve bulaşıcı olmayan hastalıkların epidemiyolojisi hakkında temel bilgi geliştirir
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
50
Genel Sınavın Başarıya Oranı
50
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
3
42
Rehberli Problem Çözme
0
0
0
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
5
3
15
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
5
3
15
Proje Sunumu / Seminer
0
0
0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
1
5
5
Ara Sınav ve Hazırlığı
5
8
40
Genel Sınav ve Hazırlığı
5
10
50
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
167
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(167/30)
6
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
KLİNİK EPİDEMİYOLOJİ
EPDD1213143
Bahar Dönemi
3+0
3
6
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Doktora
Dersin Türü
Programa Bağlı Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Prof.Dr. Osman Erol HAYRAN
Dersi Verenler
Prof.Dr. Ahmet TOPUZOĞLU
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Öğrencilere, önemli klinik ve toplum temelli sağlık sorunlarının araştırılması için gerekli olan araştırma becerilerini geliştirme ve epidemiyolojik kavramları uygulamayı amaçlar
Dersin İçeriği
Bu ders; Psikiyatrik ve adli psikiyatrik epidemiyoloji
,Klinik epidemiyolojik araştırmalarda hata kaynakları,Olgu sunumları, olgu serileri; KOAH olgu serisi,Olgu kontrol çalışmaları, KOAH örneği.,Solunum yolu hastalıkları epidemiyolojisi,Tanı testleri, ölçek geliştirme; psikiyatri çalışmaları,Kohort çalışmaları, prognostik çalışmalar; kanser epidemiyolojisi,Müdahale araştırmaları; randomize kontrollü deneyler,Meta analiz,Klinikte rehberlerin geliştirilmesi,Klinik müdahalelerin ekonomik değerlendirmeleri.; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Belirli bir klinik soru ve hasta popülasyonu ile ilgili kanıtları değerlendirir
10, 13, 16, 19, 9
E, H, J, K
Klinik uygulamaya bilgi sağlamak için kanıta dayalı bilgileri bulur
10, 13, 16, 19, 9
E, H, J, K
Bireysel ve toplum düzeyinde sağlık sonuçlarının özelliklerine ve değerlendirilmesine örnekler verir
10, 13, 16, 19, 9
E, J, K
Sağlık sonuçlarının klinik karar verme, yönetim, kalite iyileştirme ve halk sağlığı araştırmalarında kullanımını açıklar
10, 13, 16, 19, 9
E, J
Klinik uygulamadaki farklılıkları ve bunları azaltma yollarını analiz eder
10, 13, 16, 19, 9
B, E, J
Tanısal testlerin seçimi ve yorumlanmasına ilişkin kavramları uygular.
10, 13, 16, 19, 9
B, E
Hastalıkların erken tanısına yönelik taramanın ilke ve uygulamalarına ilişkin kavramları uygular.
10, 13, 16, 19, 9
B, E
Tarama programlarını değerlendiren çalışmaları eleştirel olarak değerlendirir
10, 13, 16, 19, 36, 9
B, E
Hastalığın doğal seyri ile prognoz arasındaki ilişkiyi ve hastalığın doğal seyrini etkileyen faktörleri açıklar
13, 16, 36, 9
B, E
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 36: Akranla Öğretim Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
B: Kısa Cevaplı Yazılı Sınav, E: Ödev, H: Performans Görevi, J: Akran değerlendirmesi, K: Öz değerlendirme
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Psikiyatrik ve adli psikiyatrik epidemiyoloji
2
Klinik epidemiyolojik araştırmalarda hata kaynakları
3
Olgu sunumları, olgu serileri; KOAH olgu serisi
4
Olgu kontrol çalışmaları, KOAH örneği.
5
Solunum yolu hastalıkları epidemiyolojisi
6
Tanı testleri, ölçek geliştirme; psikiyatri çalışmaları
Ay P. Kanıta Dayalı Tıp, Klinik Epidemiyolojik Çalışmaların Eleştirel Değerlendirilmesi, Ege Yayınları, İstanbul, 2007.
Schulz KF, Grimes DA. The Lancet handbook of essential concepts in clinical research. Edinburgh: Elsiever limited, 2006.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Hedef popülasyonun, uygun kaynak ve çalışma popülasyonlarının, yeterli maruziyetin, sonuçların ve ortak değişken değerlendirmelerinin belirlenmesi de dahil olmak üzere bu sorunun yanıtlanmasına yardımcı olacak bir epidemiyolojik araştırma tasarlar
X
2
Epidemiyoloji metodolojisinde kavramsal bir çerçeve geliştirir
X
3
Tasarım ve analiz aşamalarında karıştırıcılar ve bias gibi çalışmanın sonucunu etkileyen faktörleri ele alır
X
4
Bias ve değişkenlik içeren karmaşık mekanizmaların etkilerini yorumlar.
X
5
Uygun olan temel istatistiksel kavramları ve yöntemleri uygular
X
6
İstatistiksel verileri açıklar
X
7
Klinik araştırma yürütmek için bir plan geliştirir
X
8
Randomize tasarımlarda nedensel etkileri tahmin etmeye yönelik yöntemleri ve randomizasyona alternatif tasarımları değerlendirir
X
9
Eşitsizliğin ölçülme yollarının ve bu ölçümlerin verilerin yorumlanmasını nasıl etkilediğinin kritiğini yapar
X
10
Hastalık tarama yöntemlerini yorumlama becerisi geliştirir
X
11
Epidemiyoloji metodolojisine ilişkin olanlar da dahil olmak üzere araştırma önerilerinin yeterliliğini ve bilimsel değerini eleştirel bir şekilde değerlendirir.
X
12
İnsan hastalıklarının fizyolojisi ve patofizyolojisi hakkındaki bilgilerini epidemiyolojik çalışmalara uygular.
X
13
Belirli sağlık durumlarının nedenlerini araştırır
X
14
Hastalıkların gidişatını tahmin eder
X
15
Araştırma bulgularını daha geniş bakış açısıyla, politika bağlamında yorumlar
16
Halk sağlığı ve klinik sorunlara yönelik geçerli ve etkili protokoller tasarlamak için bir temel geliştirir.
X
17
Bulaşıcı ve bulaşıcı olmayan hastalıkların epidemiyolojisi hakkında temel bilgi geliştirir