Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
KLİNİK EPİDEMİYOLOJİEPDD1213143Bahar Dönemi3+036
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Osman Erol HAYRAN
Dersi VerenlerProf.Dr. Ahmet TOPUZOĞLU
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıÖğrencilere, önemli klinik ve toplum temelli sağlık sorunlarının araştırılması için gerekli olan araştırma becerilerini geliştirme ve epidemiyolojik kavramları uygulamayı amaçlar
Dersin İçeriğiBu ders; Psikiyatrik ve adli psikiyatrik epidemiyoloji
,Klinik epidemiyolojik araştırmalarda hata kaynakları,Olgu sunumları, olgu serileri; KOAH olgu serisi,Olgu kontrol çalışmaları, KOAH örneği.,Solunum yolu hastalıkları epidemiyolojisi,Tanı testleri, ölçek geliştirme; psikiyatri çalışmaları,Kohort çalışmaları, prognostik çalışmalar; kanser epidemiyolojisi,Müdahale araştırmaları; randomize kontrollü deneyler,Meta analiz,Klinikte rehberlerin geliştirilmesi,Klinik müdahalelerin ekonomik değerlendirmeleri.; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Belirli bir klinik soru ve hasta popülasyonu ile ilgili kanıtları değerlendirir10, 13, 16, 19, 9E, H, J, K
Klinik uygulamaya bilgi sağlamak için kanıta dayalı bilgileri bulur10, 13, 16, 19, 9E, H, J, K
Bireysel ve toplum düzeyinde sağlık sonuçlarının özelliklerine ve değerlendirilmesine örnekler verir10, 13, 16, 19, 9E, J, K
Sağlık sonuçlarının klinik karar verme, yönetim, kalite iyileştirme ve halk sağlığı araştırmalarında kullanımını açıklar10, 13, 16, 19, 9E, J
Klinik uygulamadaki farklılıkları ve bunları azaltma yollarını analiz eder 10, 13, 16, 19, 9B, E, J
Tanısal testlerin seçimi ve yorumlanmasına ilişkin kavramları uygular.10, 13, 16, 19, 9B, E
Hastalıkların erken tanısına yönelik taramanın ilke ve uygulamalarına ilişkin kavramları uygular.10, 13, 16, 19, 9B, E
Tarama programlarını değerlendiren çalışmaları eleştirel olarak değerlendirir10, 13, 16, 19, 36, 9B, E
Hastalığın doğal seyri ile prognoz arasındaki ilişkiyi ve hastalığın doğal seyrini etkileyen faktörleri açıklar13, 16, 36, 9B, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 36: Akranla Öğretim Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:B: Kısa Cevaplı Yazılı Sınav, E: Ödev, H: Performans Görevi, J: Akran değerlendirmesi, K: Öz değerlendirme

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Psikiyatrik ve adli psikiyatrik epidemiyoloji
2Klinik epidemiyolojik araştırmalarda hata kaynakları
3Olgu sunumları, olgu serileri; KOAH olgu serisi
4Olgu kontrol çalışmaları, KOAH örneği.
5Solunum yolu hastalıkları epidemiyolojisi
6Tanı testleri, ölçek geliştirme; psikiyatri çalışmaları
7Kohort çalışmaları, prognostik çalışmalar; kanser epidemiyolojisi
8Müdahale araştırmaları; randomize kontrollü deneyler
9Meta analiz
10Klinikte rehberlerin geliştirilmesi
11Klinik müdahalelerin ekonomik değerlendirmeleri.
Kaynak
Ay P. Kanıta Dayalı Tıp, Klinik Epidemiyolojik Çalışmaların Eleştirel Değerlendirilmesi, Ege Yayınları, İstanbul, 2007. Schulz KF, Grimes DA. The Lancet handbook of essential concepts in clinical research. Edinburgh: Elsiever limited, 2006.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Hedef popülasyonun, uygun kaynak ve çalışma popülasyonlarının, yeterli maruziyetin, sonuçların ve ortak değişken değerlendirmelerinin belirlenmesi de dahil olmak üzere bu sorunun yanıtlanmasına yardımcı olacak bir epidemiyolojik araştırma tasarlar
X
2
Epidemiyoloji metodolojisinde kavramsal bir çerçeve geliştirir
X
3
Tasarım ve analiz aşamalarında karıştırıcılar ve bias gibi çalışmanın sonucunu etkileyen faktörleri ele alır
X
4
Bias ve değişkenlik içeren karmaşık mekanizmaların etkilerini yorumlar.
X
5
Uygun olan temel istatistiksel kavramları ve yöntemleri uygular
X
6
İstatistiksel verileri açıklar
X
7
Klinik araştırma yürütmek için bir plan geliştirir
X
8
Randomize tasarımlarda nedensel etkileri tahmin etmeye yönelik yöntemleri ve randomizasyona alternatif tasarımları değerlendirir
X
9
Eşitsizliğin ölçülme yollarının ve bu ölçümlerin verilerin yorumlanmasını nasıl etkilediğinin kritiğini yapar
X
10
Hastalık tarama yöntemlerini yorumlama becerisi geliştirir
X
11
Epidemiyoloji metodolojisine ilişkin olanlar da dahil olmak üzere araştırma önerilerinin yeterliliğini ve bilimsel değerini eleştirel bir şekilde değerlendirir.
X
12
İnsan hastalıklarının fizyolojisi ve patofizyolojisi hakkındaki bilgilerini epidemiyolojik çalışmalara uygular.
X
13
Belirli sağlık durumlarının nedenlerini araştırır
X
14
Hastalıkların gidişatını tahmin eder
X
15
Araştırma bulgularını daha geniş bakış açısıyla, politika bağlamında yorumlar
16
Halk sağlığı ve klinik sorunlara yönelik geçerli ve etkili protokoller tasarlamak için bir temel geliştirir.
X
17
Bulaşıcı ve bulaşıcı olmayan hastalıkların epidemiyolojisi hakkında temel bilgi geliştirir
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi5315
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer5315
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı155
Ara Sınav ve Hazırlığı5840
Genel Sınav ve Hazırlığı51050
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)167
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(167/30)6
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
KLİNİK EPİDEMİYOLOJİEPDD1213143Bahar Dönemi3+036
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Osman Erol HAYRAN
Dersi VerenlerProf.Dr. Ahmet TOPUZOĞLU
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıÖğrencilere, önemli klinik ve toplum temelli sağlık sorunlarının araştırılması için gerekli olan araştırma becerilerini geliştirme ve epidemiyolojik kavramları uygulamayı amaçlar
Dersin İçeriğiBu ders; Psikiyatrik ve adli psikiyatrik epidemiyoloji
,Klinik epidemiyolojik araştırmalarda hata kaynakları,Olgu sunumları, olgu serileri; KOAH olgu serisi,Olgu kontrol çalışmaları, KOAH örneği.,Solunum yolu hastalıkları epidemiyolojisi,Tanı testleri, ölçek geliştirme; psikiyatri çalışmaları,Kohort çalışmaları, prognostik çalışmalar; kanser epidemiyolojisi,Müdahale araştırmaları; randomize kontrollü deneyler,Meta analiz,Klinikte rehberlerin geliştirilmesi,Klinik müdahalelerin ekonomik değerlendirmeleri.; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Belirli bir klinik soru ve hasta popülasyonu ile ilgili kanıtları değerlendirir10, 13, 16, 19, 9E, H, J, K
Klinik uygulamaya bilgi sağlamak için kanıta dayalı bilgileri bulur10, 13, 16, 19, 9E, H, J, K
Bireysel ve toplum düzeyinde sağlık sonuçlarının özelliklerine ve değerlendirilmesine örnekler verir10, 13, 16, 19, 9E, J, K
Sağlık sonuçlarının klinik karar verme, yönetim, kalite iyileştirme ve halk sağlığı araştırmalarında kullanımını açıklar10, 13, 16, 19, 9E, J
Klinik uygulamadaki farklılıkları ve bunları azaltma yollarını analiz eder 10, 13, 16, 19, 9B, E, J
Tanısal testlerin seçimi ve yorumlanmasına ilişkin kavramları uygular.10, 13, 16, 19, 9B, E
Hastalıkların erken tanısına yönelik taramanın ilke ve uygulamalarına ilişkin kavramları uygular.10, 13, 16, 19, 9B, E
Tarama programlarını değerlendiren çalışmaları eleştirel olarak değerlendirir10, 13, 16, 19, 36, 9B, E
Hastalığın doğal seyri ile prognoz arasındaki ilişkiyi ve hastalığın doğal seyrini etkileyen faktörleri açıklar13, 16, 36, 9B, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 36: Akranla Öğretim Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:B: Kısa Cevaplı Yazılı Sınav, E: Ödev, H: Performans Görevi, J: Akran değerlendirmesi, K: Öz değerlendirme

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Psikiyatrik ve adli psikiyatrik epidemiyoloji
2Klinik epidemiyolojik araştırmalarda hata kaynakları
3Olgu sunumları, olgu serileri; KOAH olgu serisi
4Olgu kontrol çalışmaları, KOAH örneği.
5Solunum yolu hastalıkları epidemiyolojisi
6Tanı testleri, ölçek geliştirme; psikiyatri çalışmaları
7Kohort çalışmaları, prognostik çalışmalar; kanser epidemiyolojisi
8Müdahale araştırmaları; randomize kontrollü deneyler
9Meta analiz
10Klinikte rehberlerin geliştirilmesi
11Klinik müdahalelerin ekonomik değerlendirmeleri.
Kaynak
Ay P. Kanıta Dayalı Tıp, Klinik Epidemiyolojik Çalışmaların Eleştirel Değerlendirilmesi, Ege Yayınları, İstanbul, 2007. Schulz KF, Grimes DA. The Lancet handbook of essential concepts in clinical research. Edinburgh: Elsiever limited, 2006.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Hedef popülasyonun, uygun kaynak ve çalışma popülasyonlarının, yeterli maruziyetin, sonuçların ve ortak değişken değerlendirmelerinin belirlenmesi de dahil olmak üzere bu sorunun yanıtlanmasına yardımcı olacak bir epidemiyolojik araştırma tasarlar
X
2
Epidemiyoloji metodolojisinde kavramsal bir çerçeve geliştirir
X
3
Tasarım ve analiz aşamalarında karıştırıcılar ve bias gibi çalışmanın sonucunu etkileyen faktörleri ele alır
X
4
Bias ve değişkenlik içeren karmaşık mekanizmaların etkilerini yorumlar.
X
5
Uygun olan temel istatistiksel kavramları ve yöntemleri uygular
X
6
İstatistiksel verileri açıklar
X
7
Klinik araştırma yürütmek için bir plan geliştirir
X
8
Randomize tasarımlarda nedensel etkileri tahmin etmeye yönelik yöntemleri ve randomizasyona alternatif tasarımları değerlendirir
X
9
Eşitsizliğin ölçülme yollarının ve bu ölçümlerin verilerin yorumlanmasını nasıl etkilediğinin kritiğini yapar
X
10
Hastalık tarama yöntemlerini yorumlama becerisi geliştirir
X
11
Epidemiyoloji metodolojisine ilişkin olanlar da dahil olmak üzere araştırma önerilerinin yeterliliğini ve bilimsel değerini eleştirel bir şekilde değerlendirir.
X
12
İnsan hastalıklarının fizyolojisi ve patofizyolojisi hakkındaki bilgilerini epidemiyolojik çalışmalara uygular.
X
13
Belirli sağlık durumlarının nedenlerini araştırır
X
14
Hastalıkların gidişatını tahmin eder
X
15
Araştırma bulgularını daha geniş bakış açısıyla, politika bağlamında yorumlar
16
Halk sağlığı ve klinik sorunlara yönelik geçerli ve etkili protokoller tasarlamak için bir temel geliştirir.
X
17
Bulaşıcı ve bulaşıcı olmayan hastalıkların epidemiyolojisi hakkında temel bilgi geliştirir
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 03/02/2023 - 10:12Son Güncelleme Tarihi: 03/02/2023 - 10:43