Engellilik türlerini, çocuk ve aile üzerindeki etkilerini, özel gereksinimi olan çocuklarda güncel yaklaşımlar, tedavi ve bakım ilkelerini açıklayarak, aile merkezli bakım çerçevesinde bu çocuk ve ailelerin sağlık bakımını yürütebilme bilgi ve becerisi kazanabilmek amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Engellilik tanımı ve sınıflandırılması,Prenatal, natal ve postnatal süreçte gelişim ve engellilik için riskler,Nörolojik işlevleri etkileyen durumlar,Duyusal yetersizliği olan çocuklar ve ailesi,Özel gereksinimi olan bebek ve çocuklar için özel programlar,Engelli çocuklarda zorunlu hizmetler,Ara sınav,Engelli çocukların bakımında multidisipliner ekip,Fiziksel engelli çocuklar ve aile merkezli bakım /güncel literatürün değerlendirilmesi,Engelli çocuklarda eğitim felsefesi,Engelli çocukların yaşadıkları sağlık sorunlarına yönelik güncel araştırmaların değerlendirilmesi,Engelli çocuk ve ailelerde güncel programların değerlendirilmesi,Proje sunumları,Proje sunumları,Genel sınav; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Engellilik kavramını açıklar
10, 16, 9
Engelliliğin sınıflandırmasını yapar
10, 16, 9
Ülkemizde ve Dünyada Engelli çocukların genel durumlarını değerlendirir
13, 18
Fiziksel engelli çocukların yaşadıkları sağlık sorunlarını sıralar
16, 18, 9
Zihinsel engelli çocuk ve ailelerinin yaşadıkları sağlık sorunlarını açıklar
10, 16, 9
H
Engelli çocuk ve aileleri için rehabilitasyon hizmetlerini değerlendirir
10, 18
E
Engelli çocukların bakımında multidisipliner ekip oluşturma felsefesini açıklar
18
E
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
E: Ödev, H: Performans Görevi
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Engellilik tanımı ve sınıflandırılması
2
Prenatal, natal ve postnatal süreçte gelişim ve engellilik için riskler
Literatür tarama
3
Nörolojik işlevleri etkileyen durumlar
4
Duyusal yetersizliği olan çocuklar ve ailesi
Literatür tarama
5
Özel gereksinimi olan bebek ve çocuklar için özel programlar
Literatür tarama
6
Engelli çocuklarda zorunlu hizmetler
Literatür tarama
7
Ara sınav
8
Engelli çocukların bakımında multidisipliner ekip
Litaratür tarama
9
Fiziksel engelli çocuklar ve aile merkezli bakım /güncel literatürün değerlendirilmesi
Literatür tarama
10
Engelli çocuklarda eğitim felsefesi
Literarür tarama
11
Engelli çocukların yaşadıkları sağlık sorunlarına yönelik güncel araştırmaların değerlendirilmesi
Literatür taraması
12
Engelli çocuk ve ailelerde güncel programların değerlendirilmesi
Literatür screening
13
Proje sunumları
literatür tarama
14
Proje sunumları
literatür tarama
15
Genel sınav
Kaynak
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliğine ilişkin eğitim araştırma ve uygulama alanında kritik düşünme becerilerini kullanabilme
X
2
Çocuklara yönelik bilimsel araştırma verilerini klinik ortamda hemşirelik bakımına aktarabilme
X
3
Araştırmaların bilimsel niteliğini ve kanıt düzeylerini değerlendirebilme
X
4
Kendi alanında bağımsız olarak özgün araştırmalar yapabilme.
X
5
Gelişim kuramlarına göre çocuğun gelişimini değerlendirebilme
X
6
Hemşirelik kuramlarına göre çocuk ve ailenin hemşirelik bakımını tasarlama ve yönetebilme
X
7
Çocuk sağlığı ve hastalıkları hemşireliği alanında hemşirelik bilgisi üretmek ve geliştirmek için araştırmalar tasarlayabilme
X
8
Alanı ile ilgili geliştirdiği en az bir bilimsel makaleyi uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alanına bilimsel katkı sağlayabilme.
X
9
Çocuk sağlığı ve hastalıkları hemşireliği alanına yönelik bilimsel gelişmeleri takip edebilme ve çocuk hemşireliğine uygulayabilme
X
10
Multidisipliner ekip içerisinde, çocuk ve ailenin bakımına yönelik uzmanlık bilgi ve becerilerini kullanabilme
X
11
Çocuk sağlığına ilişkin bakım, politika ve kanıta dayalı uygulamalara katkı sağlayacak proje ve araştırmalar yapabilme
X
12
Çocuk sağlığı ve hastalıkları hemşireliğine yönelik bir alandaki bilimsel yayın ve uygulamaları değerlendirerek kanıta dayalı uygulama rehberleri/kılavuzları/protokolleri geliştirebilme
X
13
Çocuk hemşireliği alanına yeni, bilimsel, uygulamaya yönelik teorik ve analitik bilgiler üretebilme
X
14
Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları alanı ile ilgili güncel gelişmeleri ve bilgileri çocuk, aile, ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda toplum yararına kullanabilme
X
15
Çocuk, aile ve tolumun bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunarak bu değerlerin gelişimini destekleyebilme
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
50
Genel Sınavın Başarıya Oranı
50
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
2
28
Rehberli Problem Çözme
0
0
0
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
2
12
24
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
2
12
24
Proje Sunumu / Seminer
2
12
24
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
1
12
12
Genel Sınav ve Hazırlığı
1
16
16
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
128
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(128/30)
4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Engellilik türlerini, çocuk ve aile üzerindeki etkilerini, özel gereksinimi olan çocuklarda güncel yaklaşımlar, tedavi ve bakım ilkelerini açıklayarak, aile merkezli bakım çerçevesinde bu çocuk ve ailelerin sağlık bakımını yürütebilme bilgi ve becerisi kazanabilmek amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Engellilik tanımı ve sınıflandırılması,Prenatal, natal ve postnatal süreçte gelişim ve engellilik için riskler,Nörolojik işlevleri etkileyen durumlar,Duyusal yetersizliği olan çocuklar ve ailesi,Özel gereksinimi olan bebek ve çocuklar için özel programlar,Engelli çocuklarda zorunlu hizmetler,Ara sınav,Engelli çocukların bakımında multidisipliner ekip,Fiziksel engelli çocuklar ve aile merkezli bakım /güncel literatürün değerlendirilmesi,Engelli çocuklarda eğitim felsefesi,Engelli çocukların yaşadıkları sağlık sorunlarına yönelik güncel araştırmaların değerlendirilmesi,Engelli çocuk ve ailelerde güncel programların değerlendirilmesi,Proje sunumları,Proje sunumları,Genel sınav; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Engellilik kavramını açıklar
10, 16, 9
Engelliliğin sınıflandırmasını yapar
10, 16, 9
Ülkemizde ve Dünyada Engelli çocukların genel durumlarını değerlendirir
13, 18
Fiziksel engelli çocukların yaşadıkları sağlık sorunlarını sıralar
16, 18, 9
Zihinsel engelli çocuk ve ailelerinin yaşadıkları sağlık sorunlarını açıklar
10, 16, 9
H
Engelli çocuk ve aileleri için rehabilitasyon hizmetlerini değerlendirir
10, 18
E
Engelli çocukların bakımında multidisipliner ekip oluşturma felsefesini açıklar
18
E
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
E: Ödev, H: Performans Görevi
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Engellilik tanımı ve sınıflandırılması
2
Prenatal, natal ve postnatal süreçte gelişim ve engellilik için riskler
Literatür tarama
3
Nörolojik işlevleri etkileyen durumlar
4
Duyusal yetersizliği olan çocuklar ve ailesi
Literatür tarama
5
Özel gereksinimi olan bebek ve çocuklar için özel programlar
Literatür tarama
6
Engelli çocuklarda zorunlu hizmetler
Literatür tarama
7
Ara sınav
8
Engelli çocukların bakımında multidisipliner ekip
Litaratür tarama
9
Fiziksel engelli çocuklar ve aile merkezli bakım /güncel literatürün değerlendirilmesi
Literatür tarama
10
Engelli çocuklarda eğitim felsefesi
Literarür tarama
11
Engelli çocukların yaşadıkları sağlık sorunlarına yönelik güncel araştırmaların değerlendirilmesi
Literatür taraması
12
Engelli çocuk ve ailelerde güncel programların değerlendirilmesi
Literatür screening
13
Proje sunumları
literatür tarama
14
Proje sunumları
literatür tarama
15
Genel sınav
Kaynak
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliğine ilişkin eğitim araştırma ve uygulama alanında kritik düşünme becerilerini kullanabilme
X
2
Çocuklara yönelik bilimsel araştırma verilerini klinik ortamda hemşirelik bakımına aktarabilme
X
3
Araştırmaların bilimsel niteliğini ve kanıt düzeylerini değerlendirebilme
X
4
Kendi alanında bağımsız olarak özgün araştırmalar yapabilme.
X
5
Gelişim kuramlarına göre çocuğun gelişimini değerlendirebilme
X
6
Hemşirelik kuramlarına göre çocuk ve ailenin hemşirelik bakımını tasarlama ve yönetebilme
X
7
Çocuk sağlığı ve hastalıkları hemşireliği alanında hemşirelik bilgisi üretmek ve geliştirmek için araştırmalar tasarlayabilme
X
8
Alanı ile ilgili geliştirdiği en az bir bilimsel makaleyi uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alanına bilimsel katkı sağlayabilme.
X
9
Çocuk sağlığı ve hastalıkları hemşireliği alanına yönelik bilimsel gelişmeleri takip edebilme ve çocuk hemşireliğine uygulayabilme
X
10
Multidisipliner ekip içerisinde, çocuk ve ailenin bakımına yönelik uzmanlık bilgi ve becerilerini kullanabilme
X
11
Çocuk sağlığına ilişkin bakım, politika ve kanıta dayalı uygulamalara katkı sağlayacak proje ve araştırmalar yapabilme
X
12
Çocuk sağlığı ve hastalıkları hemşireliğine yönelik bir alandaki bilimsel yayın ve uygulamaları değerlendirerek kanıta dayalı uygulama rehberleri/kılavuzları/protokolleri geliştirebilme
X
13
Çocuk hemşireliği alanına yeni, bilimsel, uygulamaya yönelik teorik ve analitik bilgiler üretebilme
X
14
Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları alanı ile ilgili güncel gelişmeleri ve bilgileri çocuk, aile, ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda toplum yararına kullanabilme
X
15
Çocuk, aile ve tolumun bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunarak bu değerlerin gelişimini destekleyebilme