Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
YÖNETSEL EPİDEMİYOLOJİ | SSMY1223910 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı | Pazartesi 15:30-16:15 Pazartesi 16:30-17:15 Pazartesi 17:30-18:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Ozan Emre EYUPOĞLU |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Ozan Emre EYUPOĞLU |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Yaşar GÖKALP |
Dersin Amacı | Epidemiyolojinin temel stratejilerini değerlendirmek ve epidemiyolojik çalışmaları bir yönetim aracı olarak kullanma becerilerini öğrenmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Epidemiyolojiye giriş: Tanım ve kullanım alanları,Kanıta Dayalı Yönetim ve Epidemiyoloji,Değişken, Veri, Enformasyon, Bilgi,Epidemiyolojik araştırma türleri: Gözlemsel araştırmalar,Epidemiyolojik araştırma türleri: Deneysel araştırmaları,Nedensellik ve risk kavramları,Sağlık, hastalık kavramları ve belirleyicileri,Sağlık durumu ve sağlık düzeyi ölçütleri,Hastalanma ve ölüm ölçütleri,Ölçütlerin standardizasyonu,Yaşam Kalitesi ve Hastalık Yükü kavramları,Sağlık hizmetlerini değerlendirme: TKY ölçütleri,Sağlık hizmetlerini değerlendirme: Hizmet kullanım ölçütleri,Epidemiyolojik ve Demografik Geçiş Teorileri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Epidemiyolojinin tanımını, önemini, yöntemlerini ve kullanım alanlarını tartışır. | 10, 14, 16, 19, 9 | A, E |
Epidemiyolojideki neden-sonuç ilişkisini ve nedensellik faktörlerini açıklar. | 10, 14, 16, 19, 9 | A, E |
Epidemiyolojik araştırma yöntemlerini ve araştırma tiplerini ayırt edebilir. | 10, 14, 16, 19, 9 | A, E |
Farklı sağlık sorunlarının incelenmesinde epidemiyolojik yaklaşımı kullanır. | 10, 14, 16, 19, 9 | A, E |
Bulaşıcı hastalıklar kontrol programlarını ölçer. | 10, 14, 16, 19, 9 | A, E |
Epidemiyoloji ile sağlık politikaları arasındaki ilişkiyi tartışır. | 10, 14, 16, 19, 9 | A, E |
Sağlık hizmetlerinin planlanması ve programların değerlendirilmesinde epidemiyolojik prensipleri uygular. | 10, 14, 16, 19, 9 | A, E |
Sağlık göstergelerini yorumlar. | 10, 14, 16, 19, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Epidemiyolojiye giriş: Tanım ve kullanım alanları | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
2 | Kanıta Dayalı Yönetim ve Epidemiyoloji | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
3 | Değişken, Veri, Enformasyon, Bilgi | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
4 | Epidemiyolojik araştırma türleri: Gözlemsel araştırmalar | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
5 | Epidemiyolojik araştırma türleri: Deneysel araştırmaları | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
6 | Nedensellik ve risk kavramları | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
7 | Sağlık, hastalık kavramları ve belirleyicileri | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
8 | Sağlık durumu ve sağlık düzeyi ölçütleri | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
9 | Hastalanma ve ölüm ölçütleri | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
10 | Ölçütlerin standardizasyonu | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
11 | Yaşam Kalitesi ve Hastalık Yükü kavramları | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
12 | Sağlık hizmetlerini değerlendirme: TKY ölçütleri | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
13 | Sağlık hizmetlerini değerlendirme: Hizmet kullanım ölçütleri | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
14 | Epidemiyolojik ve Demografik Geçiş Teorileri | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
Kaynak |
Ders Notları, Powerpoint Sunular, Konu ile ilgili web sayfaları |
1-“Managerial epidemiology for health care organizations” Peter J. Fos, David J. Fine., 2nd ed., 2005, Jossey-Bass, San Francisco, ABD. 2-“Sağlık bilimlerinde araştırma ve istatistik yöntemler” Osman Hayran, Nobel Tıp Kitabevleri, 2012, İstanbul, Türkiye. 3-“Temel Epidemioloji” R. Bonita, R. Beaglehole, T. Kjellström. 2. baskı. Dünya Sağlık Örgütü Yayını, 2006, Tercüme yayın: T.C. Sağlık Bakanlığı Türkiye Sağlık Kurumu, 2009. 4-“Epidemiology: Principles and Practical Guidelines” Jan Van den Broeck, Jonathan R. Brestoff, Eds., 2013, Springer. 5-“Epidemiology and Demography in Public Health” Japhet Killewo (Ed. In Chief), H. Kristian Heggenhougen, Stella R. Quah (Eds.), 2010, Elsevier. 6-“Modern Methods for Epidemiology” Yu-Kang Tu, Darren C. Greenwood (Eds.), Springer, 2012. 7-“Sağlık Yönetimi Yazıları” Osman Hayran, SAGEYA Yayınevi, 2012. 8-“Hastane Yönetimi” Haydar Sur, Tunçay Palteki (editörler), Nobel Tıp Kitabevleri, 2013. 9-“Managerial Epidemiology: Practice, Methods, and Concepts” G. E. Alan Dever, Jones and Bartlett Publishers, 2006. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | X | |||||
2 | Mühendislikte uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgi sahibidir ve mühendisliğin ilişki kurduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilir. | X | |||||
3 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları yorumlar, yeni ve özgün fikirler geliştirerek çözümler. | X | |||||
4 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir. | X | |||||
5 | Mühendislik ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir. | ||||||
6 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapar, çözüm yaklaşımları geliştirir ve sorumluluk alır. | ||||||
7 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkındadır; gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir. | X | |||||
8 | Bilimsel bilgi birikimini yazılı ve sözlü olarak etkin bir şekilde ifade eder, en az bir yabancı dilde Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde iletişim kurar ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | X | |||||
9 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını betimler. | ||||||
10 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 5 | 20 | 100 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 3 | 5 | 15 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 7 | 4 | 28 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 3 | 3 | 9 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 3 | 5 | 15 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 8 | 8 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 11 | 11 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 2 | 6 | 12 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 240 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(240/30) | 8 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
YÖNETSEL EPİDEMİYOLOJİ | SSMY1223910 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı | Pazartesi 15:30-16:15 Pazartesi 16:30-17:15 Pazartesi 17:30-18:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Ozan Emre EYUPOĞLU |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Ozan Emre EYUPOĞLU |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Yaşar GÖKALP |
Dersin Amacı | Epidemiyolojinin temel stratejilerini değerlendirmek ve epidemiyolojik çalışmaları bir yönetim aracı olarak kullanma becerilerini öğrenmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Epidemiyolojiye giriş: Tanım ve kullanım alanları,Kanıta Dayalı Yönetim ve Epidemiyoloji,Değişken, Veri, Enformasyon, Bilgi,Epidemiyolojik araştırma türleri: Gözlemsel araştırmalar,Epidemiyolojik araştırma türleri: Deneysel araştırmaları,Nedensellik ve risk kavramları,Sağlık, hastalık kavramları ve belirleyicileri,Sağlık durumu ve sağlık düzeyi ölçütleri,Hastalanma ve ölüm ölçütleri,Ölçütlerin standardizasyonu,Yaşam Kalitesi ve Hastalık Yükü kavramları,Sağlık hizmetlerini değerlendirme: TKY ölçütleri,Sağlık hizmetlerini değerlendirme: Hizmet kullanım ölçütleri,Epidemiyolojik ve Demografik Geçiş Teorileri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Epidemiyolojinin tanımını, önemini, yöntemlerini ve kullanım alanlarını tartışır. | 10, 14, 16, 19, 9 | A, E |
Epidemiyolojideki neden-sonuç ilişkisini ve nedensellik faktörlerini açıklar. | 10, 14, 16, 19, 9 | A, E |
Epidemiyolojik araştırma yöntemlerini ve araştırma tiplerini ayırt edebilir. | 10, 14, 16, 19, 9 | A, E |
Farklı sağlık sorunlarının incelenmesinde epidemiyolojik yaklaşımı kullanır. | 10, 14, 16, 19, 9 | A, E |
Bulaşıcı hastalıklar kontrol programlarını ölçer. | 10, 14, 16, 19, 9 | A, E |
Epidemiyoloji ile sağlık politikaları arasındaki ilişkiyi tartışır. | 10, 14, 16, 19, 9 | A, E |
Sağlık hizmetlerinin planlanması ve programların değerlendirilmesinde epidemiyolojik prensipleri uygular. | 10, 14, 16, 19, 9 | A, E |
Sağlık göstergelerini yorumlar. | 10, 14, 16, 19, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Epidemiyolojiye giriş: Tanım ve kullanım alanları | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
2 | Kanıta Dayalı Yönetim ve Epidemiyoloji | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
3 | Değişken, Veri, Enformasyon, Bilgi | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
4 | Epidemiyolojik araştırma türleri: Gözlemsel araştırmalar | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
5 | Epidemiyolojik araştırma türleri: Deneysel araştırmaları | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
6 | Nedensellik ve risk kavramları | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
7 | Sağlık, hastalık kavramları ve belirleyicileri | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
8 | Sağlık durumu ve sağlık düzeyi ölçütleri | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
9 | Hastalanma ve ölüm ölçütleri | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
10 | Ölçütlerin standardizasyonu | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
11 | Yaşam Kalitesi ve Hastalık Yükü kavramları | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
12 | Sağlık hizmetlerini değerlendirme: TKY ölçütleri | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
13 | Sağlık hizmetlerini değerlendirme: Hizmet kullanım ölçütleri | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
14 | Epidemiyolojik ve Demografik Geçiş Teorileri | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
Kaynak |
Ders Notları, Powerpoint Sunular, Konu ile ilgili web sayfaları |
1-“Managerial epidemiology for health care organizations” Peter J. Fos, David J. Fine., 2nd ed., 2005, Jossey-Bass, San Francisco, ABD. 2-“Sağlık bilimlerinde araştırma ve istatistik yöntemler” Osman Hayran, Nobel Tıp Kitabevleri, 2012, İstanbul, Türkiye. 3-“Temel Epidemioloji” R. Bonita, R. Beaglehole, T. Kjellström. 2. baskı. Dünya Sağlık Örgütü Yayını, 2006, Tercüme yayın: T.C. Sağlık Bakanlığı Türkiye Sağlık Kurumu, 2009. 4-“Epidemiology: Principles and Practical Guidelines” Jan Van den Broeck, Jonathan R. Brestoff, Eds., 2013, Springer. 5-“Epidemiology and Demography in Public Health” Japhet Killewo (Ed. In Chief), H. Kristian Heggenhougen, Stella R. Quah (Eds.), 2010, Elsevier. 6-“Modern Methods for Epidemiology” Yu-Kang Tu, Darren C. Greenwood (Eds.), Springer, 2012. 7-“Sağlık Yönetimi Yazıları” Osman Hayran, SAGEYA Yayınevi, 2012. 8-“Hastane Yönetimi” Haydar Sur, Tunçay Palteki (editörler), Nobel Tıp Kitabevleri, 2013. 9-“Managerial Epidemiology: Practice, Methods, and Concepts” G. E. Alan Dever, Jones and Bartlett Publishers, 2006. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | X | |||||
2 | Mühendislikte uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgi sahibidir ve mühendisliğin ilişki kurduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilir. | X | |||||
3 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları yorumlar, yeni ve özgün fikirler geliştirerek çözümler. | X | |||||
4 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir. | X | |||||
5 | Mühendislik ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir. | ||||||
6 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapar, çözüm yaklaşımları geliştirir ve sorumluluk alır. | ||||||
7 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkındadır; gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir. | X | |||||
8 | Bilimsel bilgi birikimini yazılı ve sözlü olarak etkin bir şekilde ifade eder, en az bir yabancı dilde Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde iletişim kurar ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | X | |||||
9 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını betimler. | ||||||
10 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |