Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KANITA DAYALI YÖNETİM | SSMY1167490 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Yeter USLU |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Yeter USLU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Sağlık hizmetlerinin özelliklerini, yönetim ve yönetişim ilkelerini kanıta dayalı ve insan odaklı bir yaklaşımla öğrenmek. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Yönetim ve yönetişim kavramları,Yönetimin işlevleri: Planlama, örgütleme,Yönetimin işlevleri: İnsan kaynakları, yönlendirme,Yönetimin işlevleri: Denetleme, karar verme,Kanıta dayalı yönetimin anlamı,Kanıt üretme, bulma ve kullanma yöntemleri I,Kanıt üretme, bulma ve kullanma yöntemleri II,İnsan odaklılık ve cevap verebilirlik,Kalitenin izlenmesi ve yönetimi I,Kalitenin izlenmesi ve yönetimi II,Yataklı sağlık kuruluşları değerlendirme ölçütleri,Toplum sağlık düzeyi göstergeleri,Göstergelerin standardizasyon ve ayarlanması,İhtiyaç değerlendirme yöntemleri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Yönetim kavramını ve işlevlerini tanımlar. | 12, 14, 16, 2, 6, 9 | A, F |
Yönetişim kavramını ve işlevlerini tanımlar. | 12, 14, 16, 2, 6, 9 | A, F |
Yönetsel kararlar verilirken kanıta dayanmanın önemini kavrar. | 12, 14, 16, 2, 6, 9 | A, F |
Kanıt üretme, bulma ve kullanma yollarını üretir. | 12, 14, 16, 2, 6, 9 | A, F |
Hizmet sunumu sırasında insan odaklı olmanın gereğini kavrar. | 12, 14, 16, 2, 6, 9 | A, F |
Sağlık hizmetlerinin kalitesini değerlendirebilme amacıyla çeşitli ölçüt ve göstergeleri hesaplamayı ve kullanmayı tanımlar. | 12, 14, 16, 2, 6, 9 | A, F |
Öğretim Yöntemleri: | 12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, F: Proje Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Yönetim ve yönetişim kavramları | Ders notları: Yönetim ve yönetişim kavramları |
2 | Yönetimin işlevleri: Planlama, örgütleme | Ders notları: Yönetimin işlevleri: Planlama, örgütleme |
3 | Yönetimin işlevleri: İnsan kaynakları, yönlendirme | Ders notları: Yönetimin işlevleri: İnsan kaynakları, yönlendirme |
4 | Yönetimin işlevleri: Denetleme, karar verme | Ders notları: Yönetimin işlevleri: Denetleme, karar verme |
5 | Kanıta dayalı yönetimin anlamı | Ders notları: Kanıta dayalı yönetimin anlamı |
6 | Kanıt üretme, bulma ve kullanma yöntemleri I | Ders notları: Kanıt üretme, bulma ve kullanma yöntemleri I |
7 | Kanıt üretme, bulma ve kullanma yöntemleri II | Ders notları: Kanıt üretme, bulma ve kullanma yöntemleri II |
8 | İnsan odaklılık ve cevap verebilirlik | Ders notları: İnsan odaklılık ve cevap verebilirlik |
9 | Kalitenin izlenmesi ve yönetimi I | Ders notları: Kalitenin izlenmesi ve yönetimi I |
10 | Kalitenin izlenmesi ve yönetimi II | Ders notları: Kalitenin izlenmesi ve yönetimi II |
11 | Yataklı sağlık kuruluşları değerlendirme ölçütleri | Ders notları: Yataklı sağlık kuruluşları değerlendirme ölçütleri |
12 | Toplum sağlık düzeyi göstergeleri | Ders notları: Toplum sağlık düzeyi göstergeleri |
13 | Göstergelerin standardizasyon ve ayarlanması | Ders notları: Göstergelerin standardizasyon ve ayarlanması |
14 | İhtiyaç değerlendirme yöntemleri | Ders notları: İhtiyaç değerlendirme yöntemleri |
Kaynak |
1-Hayran O. Kanıta Dayalı, İnsan Odaklı Sağlık Yönetimi. Yüce Yayım, İstanbul, 2016. 2-Wolper LF (ed.) Health care administration: Planning, implementing, and managing organized delivery systems.4th edition.Jones and Bartlett Publishers, 2004. 3-Sur H, Palteki T (eds.). Hastane Yönetimi. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2013. 4-Hayran O. Sağlık Yönetimi Yazıları. SAGEYA Yayınevi, Ankara, 2012. 5-Hayran O. Sağlık bilimlerinde araştırma ve istatistik yöntemler. Nobel tıp kitabevleri, İstanbul, 2012. 6-Almgren G. Health Care Politics, Policy and Services: A Social Justice Analysis. 2nd ed. Springer Publishing Company, New York, 2013. 7-Gilson L (ed.). Health policy and systems research: a methodology reader. Alliance for Health Policy and Systems Research, World Health Organization. Geneva, 2012. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | X | |||||
2 | Mühendislikte uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgi sahibidir ve mühendisliğin ilişki kurduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilir. | X | |||||
3 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları yorumlar, yeni ve özgün fikirler geliştirerek çözümler. | X | |||||
4 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir. | X | |||||
5 | Mühendislik ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir. | X | |||||
6 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapar, çözüm yaklaşımları geliştirir ve sorumluluk alır. | X | |||||
7 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkındadır; gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir. | X | |||||
8 | Bilimsel bilgi birikimini yazılı ve sözlü olarak etkin bir şekilde ifade eder, en az bir yabancı dilde Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde iletişim kurar ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | ||||||
9 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını betimler. | X | |||||
10 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 4 | 56 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 1 | 8 | 8 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 60 | 60 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 5 | 5 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 1 | 1 | 1 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 31 | 31 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 32 | 32 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 235 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(235/30) | 8 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KANITA DAYALI YÖNETİM | SSMY1167490 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Yeter USLU |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Yeter USLU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Sağlık hizmetlerinin özelliklerini, yönetim ve yönetişim ilkelerini kanıta dayalı ve insan odaklı bir yaklaşımla öğrenmek. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Yönetim ve yönetişim kavramları,Yönetimin işlevleri: Planlama, örgütleme,Yönetimin işlevleri: İnsan kaynakları, yönlendirme,Yönetimin işlevleri: Denetleme, karar verme,Kanıta dayalı yönetimin anlamı,Kanıt üretme, bulma ve kullanma yöntemleri I,Kanıt üretme, bulma ve kullanma yöntemleri II,İnsan odaklılık ve cevap verebilirlik,Kalitenin izlenmesi ve yönetimi I,Kalitenin izlenmesi ve yönetimi II,Yataklı sağlık kuruluşları değerlendirme ölçütleri,Toplum sağlık düzeyi göstergeleri,Göstergelerin standardizasyon ve ayarlanması,İhtiyaç değerlendirme yöntemleri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Yönetim kavramını ve işlevlerini tanımlar. | 12, 14, 16, 2, 6, 9 | A, F |
Yönetişim kavramını ve işlevlerini tanımlar. | 12, 14, 16, 2, 6, 9 | A, F |
Yönetsel kararlar verilirken kanıta dayanmanın önemini kavrar. | 12, 14, 16, 2, 6, 9 | A, F |
Kanıt üretme, bulma ve kullanma yollarını üretir. | 12, 14, 16, 2, 6, 9 | A, F |
Hizmet sunumu sırasında insan odaklı olmanın gereğini kavrar. | 12, 14, 16, 2, 6, 9 | A, F |
Sağlık hizmetlerinin kalitesini değerlendirebilme amacıyla çeşitli ölçüt ve göstergeleri hesaplamayı ve kullanmayı tanımlar. | 12, 14, 16, 2, 6, 9 | A, F |
Öğretim Yöntemleri: | 12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, F: Proje Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Yönetim ve yönetişim kavramları | Ders notları: Yönetim ve yönetişim kavramları |
2 | Yönetimin işlevleri: Planlama, örgütleme | Ders notları: Yönetimin işlevleri: Planlama, örgütleme |
3 | Yönetimin işlevleri: İnsan kaynakları, yönlendirme | Ders notları: Yönetimin işlevleri: İnsan kaynakları, yönlendirme |
4 | Yönetimin işlevleri: Denetleme, karar verme | Ders notları: Yönetimin işlevleri: Denetleme, karar verme |
5 | Kanıta dayalı yönetimin anlamı | Ders notları: Kanıta dayalı yönetimin anlamı |
6 | Kanıt üretme, bulma ve kullanma yöntemleri I | Ders notları: Kanıt üretme, bulma ve kullanma yöntemleri I |
7 | Kanıt üretme, bulma ve kullanma yöntemleri II | Ders notları: Kanıt üretme, bulma ve kullanma yöntemleri II |
8 | İnsan odaklılık ve cevap verebilirlik | Ders notları: İnsan odaklılık ve cevap verebilirlik |
9 | Kalitenin izlenmesi ve yönetimi I | Ders notları: Kalitenin izlenmesi ve yönetimi I |
10 | Kalitenin izlenmesi ve yönetimi II | Ders notları: Kalitenin izlenmesi ve yönetimi II |
11 | Yataklı sağlık kuruluşları değerlendirme ölçütleri | Ders notları: Yataklı sağlık kuruluşları değerlendirme ölçütleri |
12 | Toplum sağlık düzeyi göstergeleri | Ders notları: Toplum sağlık düzeyi göstergeleri |
13 | Göstergelerin standardizasyon ve ayarlanması | Ders notları: Göstergelerin standardizasyon ve ayarlanması |
14 | İhtiyaç değerlendirme yöntemleri | Ders notları: İhtiyaç değerlendirme yöntemleri |
Kaynak |
1-Hayran O. Kanıta Dayalı, İnsan Odaklı Sağlık Yönetimi. Yüce Yayım, İstanbul, 2016. 2-Wolper LF (ed.) Health care administration: Planning, implementing, and managing organized delivery systems.4th edition.Jones and Bartlett Publishers, 2004. 3-Sur H, Palteki T (eds.). Hastane Yönetimi. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2013. 4-Hayran O. Sağlık Yönetimi Yazıları. SAGEYA Yayınevi, Ankara, 2012. 5-Hayran O. Sağlık bilimlerinde araştırma ve istatistik yöntemler. Nobel tıp kitabevleri, İstanbul, 2012. 6-Almgren G. Health Care Politics, Policy and Services: A Social Justice Analysis. 2nd ed. Springer Publishing Company, New York, 2013. 7-Gilson L (ed.). Health policy and systems research: a methodology reader. Alliance for Health Policy and Systems Research, World Health Organization. Geneva, 2012. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | X | |||||
2 | Mühendislikte uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgi sahibidir ve mühendisliğin ilişki kurduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilir. | X | |||||
3 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları yorumlar, yeni ve özgün fikirler geliştirerek çözümler. | X | |||||
4 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir. | X | |||||
5 | Mühendislik ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir. | X | |||||
6 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapar, çözüm yaklaşımları geliştirir ve sorumluluk alır. | X | |||||
7 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkındadır; gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir. | X | |||||
8 | Bilimsel bilgi birikimini yazılı ve sözlü olarak etkin bir şekilde ifade eder, en az bir yabancı dilde Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde iletişim kurar ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | ||||||
9 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını betimler. | X | |||||
10 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |