Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
İKLİM DEĞİŞİKLİĞİ VE ALTÖLÇEKLEMEİESY1210643Bahar Dönemi3+038
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Zekai ŞEN
Dersi VerenlerProf.Dr. Zekai ŞEN
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacıİklim değişikliğinin gelecek yıllara ilişkin tahminlerini olağan meteorolojik ve geçmiş yılların sıcaklık, yağış, kar, dolu, nem, buharlaşma, evapotranspirasyon (buharlaşma+terleme) üzerine ülkenin geçmiş uluslararası senaryo kayıtları ile yoğunlaştırarak iklim değişikliğini belirlemek mümkündür. 2100 yılına kadar istenilen herhangi bir yılda gerçekleşebilecek bir durumdur. Tahmin edebilmek için mevcut matematiksel denklemlerden yararlanarak uzantılar (projeksiyonlar) yapmak gerekir.
Dersin İçeriğiBu ders; Giriş,Greenhouse gas (GHG) emisyon tipleri,GHG emisyon envanteri (sözel ve nümerik),İklim değişikliği senaryoları ve yorumları,Sıcaklık ve yağış kayıtları,Altölçekleme modelleme elemanları,İstatistiksel değerlendirme senaryoları,İstatistiksel altölçekleme prosedürleri,Dinamik altölçekleme prosedürleri,Senaryoların kombinasyon prosedürleri,Model adaptasyonu, kalibrasyonu ve doğrulaması,Altölçeklemenin istatistiksel ve olasılıksal değerlendirmesi,İklim değişikliği adaptasyonu ve yayılımı,Genel değerlendirme; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Senaryolar, sayısal veriler ve iklim değişikliği konularında modelleme yapar.10, 16, 19, 20, 4, 9A, E
İstatistiksel ve dinamik alt ölçekleme prosedürlerini yürütür.10, 16, 19, 20, 4, 9A, E
Alt ölçeklemeyi istatistiksel ve olasılıksal değerlendirir.10, 16, 19, 20, 4, 9A, E
Senaryo verilerini, ölçüm verilerini alt ölçekler.10, 16, 19, 20, 4, 9A, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1GirişKitap ve ders notlarını inceleme.
2Greenhouse gas (GHG) emisyon tipleriKitap ve ders notlarını inceleme.
3GHG emisyon envanteri (sözel ve nümerik)Kitap ve ders notlarını inceleme.
4İklim değişikliği senaryoları ve yorumlarıKitap ve ders notlarını inceleme.
5Sıcaklık ve yağış kayıtlarıKitap ve ders notlarını inceleme.
6Altölçekleme modelleme elemanlarıKitap ve ders notlarını inceleme.
7İstatistiksel değerlendirme senaryolarıKitap ve ders notlarını inceleme.
8İstatistiksel altölçekleme prosedürleriKitap ve ders notlarını inceleme.
9Dinamik altölçekleme prosedürleriKitap ve ders notlarını inceleme.
10Senaryoların kombinasyon prosedürleriKitap ve ders notlarını inceleme.
11Model adaptasyonu, kalibrasyonu ve doğrulamasıKitap ve ders notlarını inceleme.
12Altölçeklemenin istatistiksel ve olasılıksal değerlendirmesiKitap ve ders notlarını inceleme.
13İklim değişikliği adaptasyonu ve yayılımıKitap ve ders notlarını inceleme.
14Genel değerlendirmeKitap ve ders notlarını inceleme.
Kaynak
Şen, Z., (2009). İklim Değişikliği Tatlı Su Kaynakları ve Türkiye. Su Vakfı Yayınları, 272 sayfa Şen, Z., (2003) Yeraltısuyu (hidrojeoloji). Su Vakfı Yayınları, 198 sayfa Kansal, M.L., (2005). System Analysis Techniques in Water Resources Management. Turkish Water Foundation Publications, 264 pages.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
X
2
Mühendislikte uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgi sahibidir ve mühendisliğin ilişki kurduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilir.
X
3
Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları yorumlar, yeni ve özgün fikirler geliştirerek çözümler.
X
4
Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir.
X
5
Mühendislik ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir.
X
6
Çok disiplinli takımlarda liderlik yapar, çözüm yaklaşımları geliştirir ve sorumluluk alır.
X
7
Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkındadır; gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir.
X
8
Bilimsel bilgi birikimini yazılı ve sözlü olarak etkin bir şekilde ifade eder, en az bir yabancı dilde Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde iletişim kurar ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
X
9
Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını betimler.
10
Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi14040
Okul Dışı Diğer Faaliyetler14040
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı15050
Genel Sınav ve Hazırlığı17070
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)242
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(242/30)8
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
İKLİM DEĞİŞİKLİĞİ VE ALTÖLÇEKLEMEİESY1210643Bahar Dönemi3+038
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Zekai ŞEN
Dersi VerenlerProf.Dr. Zekai ŞEN
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacıİklim değişikliğinin gelecek yıllara ilişkin tahminlerini olağan meteorolojik ve geçmiş yılların sıcaklık, yağış, kar, dolu, nem, buharlaşma, evapotranspirasyon (buharlaşma+terleme) üzerine ülkenin geçmiş uluslararası senaryo kayıtları ile yoğunlaştırarak iklim değişikliğini belirlemek mümkündür. 2100 yılına kadar istenilen herhangi bir yılda gerçekleşebilecek bir durumdur. Tahmin edebilmek için mevcut matematiksel denklemlerden yararlanarak uzantılar (projeksiyonlar) yapmak gerekir.
Dersin İçeriğiBu ders; Giriş,Greenhouse gas (GHG) emisyon tipleri,GHG emisyon envanteri (sözel ve nümerik),İklim değişikliği senaryoları ve yorumları,Sıcaklık ve yağış kayıtları,Altölçekleme modelleme elemanları,İstatistiksel değerlendirme senaryoları,İstatistiksel altölçekleme prosedürleri,Dinamik altölçekleme prosedürleri,Senaryoların kombinasyon prosedürleri,Model adaptasyonu, kalibrasyonu ve doğrulaması,Altölçeklemenin istatistiksel ve olasılıksal değerlendirmesi,İklim değişikliği adaptasyonu ve yayılımı,Genel değerlendirme; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Senaryolar, sayısal veriler ve iklim değişikliği konularında modelleme yapar.10, 16, 19, 20, 4, 9A, E
İstatistiksel ve dinamik alt ölçekleme prosedürlerini yürütür.10, 16, 19, 20, 4, 9A, E
Alt ölçeklemeyi istatistiksel ve olasılıksal değerlendirir.10, 16, 19, 20, 4, 9A, E
Senaryo verilerini, ölçüm verilerini alt ölçekler.10, 16, 19, 20, 4, 9A, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1GirişKitap ve ders notlarını inceleme.
2Greenhouse gas (GHG) emisyon tipleriKitap ve ders notlarını inceleme.
3GHG emisyon envanteri (sözel ve nümerik)Kitap ve ders notlarını inceleme.
4İklim değişikliği senaryoları ve yorumlarıKitap ve ders notlarını inceleme.
5Sıcaklık ve yağış kayıtlarıKitap ve ders notlarını inceleme.
6Altölçekleme modelleme elemanlarıKitap ve ders notlarını inceleme.
7İstatistiksel değerlendirme senaryolarıKitap ve ders notlarını inceleme.
8İstatistiksel altölçekleme prosedürleriKitap ve ders notlarını inceleme.
9Dinamik altölçekleme prosedürleriKitap ve ders notlarını inceleme.
10Senaryoların kombinasyon prosedürleriKitap ve ders notlarını inceleme.
11Model adaptasyonu, kalibrasyonu ve doğrulamasıKitap ve ders notlarını inceleme.
12Altölçeklemenin istatistiksel ve olasılıksal değerlendirmesiKitap ve ders notlarını inceleme.
13İklim değişikliği adaptasyonu ve yayılımıKitap ve ders notlarını inceleme.
14Genel değerlendirmeKitap ve ders notlarını inceleme.
Kaynak
Şen, Z., (2009). İklim Değişikliği Tatlı Su Kaynakları ve Türkiye. Su Vakfı Yayınları, 272 sayfa Şen, Z., (2003) Yeraltısuyu (hidrojeoloji). Su Vakfı Yayınları, 198 sayfa Kansal, M.L., (2005). System Analysis Techniques in Water Resources Management. Turkish Water Foundation Publications, 264 pages.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
X
2
Mühendislikte uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgi sahibidir ve mühendisliğin ilişki kurduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilir.
X
3
Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları yorumlar, yeni ve özgün fikirler geliştirerek çözümler.
X
4
Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir.
X
5
Mühendislik ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir.
X
6
Çok disiplinli takımlarda liderlik yapar, çözüm yaklaşımları geliştirir ve sorumluluk alır.
X
7
Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkındadır; gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir.
X
8
Bilimsel bilgi birikimini yazılı ve sözlü olarak etkin bir şekilde ifade eder, en az bir yabancı dilde Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde iletişim kurar ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
X
9
Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını betimler.
10
Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 09/11/2023 - 17:53Son Güncelleme Tarihi: 09/11/2023 - 17:53