Ana içeriğe atla

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
UYGULAMALI BİYOENFORMATİKBEBY1112978Güz Dönemi3+038
Ders Programı

Perşembe 16:30-17:15

Perşembe 17:30-18:15

Perşembe 18:30-19:15

Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Reda ALHAJJ
Dersi VerenlerProf.Dr. Reda ALHAJJ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu ders, temel kavramlar, algoritmalar, yapılar ve veri tabanları, alanın tarihsel gelişimi, uygulamaları ve alandaki ilgili gelişmeleri içeren biyoinformatik alanına bir giriş sağlar. Ders, biyoinformatik dizi analizinin temellerini ve ilgili araçları ve veritabanlarını kapsar. Kapsanan konular arasında ikili hizalama, puan matrisleri, dizi veritabanı araması, biyolojik ağlar, ağ analizi ve makine öğrenimi teknikleri ve görselleştirme yer alır. Ders ayrıca genom ve gen kavramları dahil olmak üzere moleküler biyolojinin temellerine genel bir bakış sunar ve genom tarayıcılarına ve merkezi biyolojik veri tabanlarına ve bilgi temellerine bir giriş içerir.
Dersin İçeriğiBu ders; Ders materyaline giriş, biyoenformatik nedir ve neden biyoenformatik çalışılmalıdır.,Arka planı oluşturmak: Biyoenformatikte temel kavramlar.,sonek ağaçları ve diziler,Sıra Hizalamanın temelleri ,ikili dizi hizalaması ,çoklu dizi hizalaması ,Veritabanları ve veritabanı araması ,Mikrodizi veri analizi,Öğrencilerin sunumları ders/makale/araçlar,Öğrencilerin sunumları ders/makale/araçlar-2,Makine öğrenimi, Ağ modeli ve grafik analizi,Filogenetik Ağaçlar ,Biyolojik ağlar, görselleştirme ve analiz,Proje Sunumları; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Biyolojik ağlara yönelik temel yaklaşımları tanıyarak görselleştirir10, 14, 16, 9A, E, F, G
2. Biyolojik veritabanlarını ve bilgi tabanlarını, makine öğrenimini ve ağ analizini kullanır10, 14, 16, 9A, E, F, G
3. İkili yerel ve global dizi hizalama algoritmasının teknik yönlerini karşılaştırır.10, 14, 16, 9A, E, F, G
4. Dizi hizalaması ile ilgili moleküler biyoloji ve evrimin temellerini açıklar. 10, 14, 16, 9A, E, F, G
5. İkili yerel ve global dizi hizalama algoritmasının teknik yönlerini karşılaştırın.10, 14, 16, 9A, E, F, G
6. Biyolojik dizilerin hizalanması için dinamik programlama algoritmalarını kullanır10, 14, 16, 9A, E, F, G
7. Biyoenformatik alanındaki merkezi konu ve kavramlar hakkında çıkarımda bulunur10, 14, 16, 9A, E, F, G
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi, G: Kısa Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Ders materyaline giriş, biyoenformatik nedir ve neden biyoenformatik çalışılmalıdır.
2Arka planı oluşturmak: Biyoenformatikte temel kavramlar.
3sonek ağaçları ve diziler
4Sıra Hizalamanın temelleri
5ikili dizi hizalaması
6çoklu dizi hizalaması
7Veritabanları ve veritabanı araması
8Mikrodizi veri analizi
9Öğrencilerin sunumları ders/makale/araçlar
10Öğrencilerin sunumları ders/makale/araçlar-2
11Makine öğrenimi, Ağ modeli ve grafik analizi
12Filogenetik Ağaçlar
13Biyolojik ağlar, görselleştirme ve analiz
14Proje Sunumları
Kaynak
"No specific text book, notes will be made available, including in class notes, (sometimes) slides, research papers, book chapters, etc. Recommendaed Reference: Understanding Bioinformatics Marketa Zvelebil & Jeremy O. Baum"

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
X
2
Mühendislikte uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgi sahibidir ve mühendisliğin ilişki kurduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilir.
X
3
Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları yorumlar, yeni ve özgün fikirler geliştirerek çözümler.
X
4
Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir.
X
5
Mühendislik ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir.
X
6
Çok disiplinli takımlarda liderlik yapar, çözüm yaklaşımları geliştirir ve sorumluluk alır.
7
Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkındadır; gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir.
X
8
Bilimsel bilgi birikimini yazılı ve sözlü olarak etkin bir şekilde ifade eder, en az bir yabancı dilde Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde iletişim kurar ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
X
9
Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını betimler.
10
Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme14228
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi14040
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer13030
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı515
Ara Sınav ve Hazırlığı14040
Genel Sınav ve Hazırlığı14040
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)225
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(225/30)8
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
UYGULAMALI BİYOENFORMATİKBEBY1112978Güz Dönemi3+038
Ders Programı

Perşembe 16:30-17:15

Perşembe 17:30-18:15

Perşembe 18:30-19:15

Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Reda ALHAJJ
Dersi VerenlerProf.Dr. Reda ALHAJJ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu ders, temel kavramlar, algoritmalar, yapılar ve veri tabanları, alanın tarihsel gelişimi, uygulamaları ve alandaki ilgili gelişmeleri içeren biyoinformatik alanına bir giriş sağlar. Ders, biyoinformatik dizi analizinin temellerini ve ilgili araçları ve veritabanlarını kapsar. Kapsanan konular arasında ikili hizalama, puan matrisleri, dizi veritabanı araması, biyolojik ağlar, ağ analizi ve makine öğrenimi teknikleri ve görselleştirme yer alır. Ders ayrıca genom ve gen kavramları dahil olmak üzere moleküler biyolojinin temellerine genel bir bakış sunar ve genom tarayıcılarına ve merkezi biyolojik veri tabanlarına ve bilgi temellerine bir giriş içerir.
Dersin İçeriğiBu ders; Ders materyaline giriş, biyoenformatik nedir ve neden biyoenformatik çalışılmalıdır.,Arka planı oluşturmak: Biyoenformatikte temel kavramlar.,sonek ağaçları ve diziler,Sıra Hizalamanın temelleri ,ikili dizi hizalaması ,çoklu dizi hizalaması ,Veritabanları ve veritabanı araması ,Mikrodizi veri analizi,Öğrencilerin sunumları ders/makale/araçlar,Öğrencilerin sunumları ders/makale/araçlar-2,Makine öğrenimi, Ağ modeli ve grafik analizi,Filogenetik Ağaçlar ,Biyolojik ağlar, görselleştirme ve analiz,Proje Sunumları; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Biyolojik ağlara yönelik temel yaklaşımları tanıyarak görselleştirir10, 14, 16, 9A, E, F, G
2. Biyolojik veritabanlarını ve bilgi tabanlarını, makine öğrenimini ve ağ analizini kullanır10, 14, 16, 9A, E, F, G
3. İkili yerel ve global dizi hizalama algoritmasının teknik yönlerini karşılaştırır.10, 14, 16, 9A, E, F, G
4. Dizi hizalaması ile ilgili moleküler biyoloji ve evrimin temellerini açıklar. 10, 14, 16, 9A, E, F, G
5. İkili yerel ve global dizi hizalama algoritmasının teknik yönlerini karşılaştırın.10, 14, 16, 9A, E, F, G
6. Biyolojik dizilerin hizalanması için dinamik programlama algoritmalarını kullanır10, 14, 16, 9A, E, F, G
7. Biyoenformatik alanındaki merkezi konu ve kavramlar hakkında çıkarımda bulunur10, 14, 16, 9A, E, F, G
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi, G: Kısa Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Ders materyaline giriş, biyoenformatik nedir ve neden biyoenformatik çalışılmalıdır.
2Arka planı oluşturmak: Biyoenformatikte temel kavramlar.
3sonek ağaçları ve diziler
4Sıra Hizalamanın temelleri
5ikili dizi hizalaması
6çoklu dizi hizalaması
7Veritabanları ve veritabanı araması
8Mikrodizi veri analizi
9Öğrencilerin sunumları ders/makale/araçlar
10Öğrencilerin sunumları ders/makale/araçlar-2
11Makine öğrenimi, Ağ modeli ve grafik analizi
12Filogenetik Ağaçlar
13Biyolojik ağlar, görselleştirme ve analiz
14Proje Sunumları
Kaynak
"No specific text book, notes will be made available, including in class notes, (sometimes) slides, research papers, book chapters, etc. Recommendaed Reference: Understanding Bioinformatics Marketa Zvelebil & Jeremy O. Baum"

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
X
2
Mühendislikte uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgi sahibidir ve mühendisliğin ilişki kurduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilir.
X
3
Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları yorumlar, yeni ve özgün fikirler geliştirerek çözümler.
X
4
Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir.
X
5
Mühendislik ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir.
X
6
Çok disiplinli takımlarda liderlik yapar, çözüm yaklaşımları geliştirir ve sorumluluk alır.
7
Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkındadır; gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir.
X
8
Bilimsel bilgi birikimini yazılı ve sözlü olarak etkin bir şekilde ifade eder, en az bir yabancı dilde Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde iletişim kurar ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
X
9
Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını betimler.
10
Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/11/2023 - 08:13Son Güncelleme Tarihi: 06/11/2023 - 08:15